بستن

زنان در مسیر کارآفرینی

هفت‌برکه: شب گذشته صندلی‌های سالن شیخ احمد انصاری با برگزاری همایش کارآفرینی و انگیزشی «مسیرت را پیدا کن» پر از بانوان علاقه‌مند به کارآفرینی بود.

به گزارش هفت‌برکه، شب گذشته ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در همایش «مسیرت را پیدا کن»  سه بانوی کارآفرین موفق گراش و لار به همراه یک مدرس دوره‌های مدیریتی از تجربیات خود در کارهایشان گفتند و مسیرهای کارآفرینی را با حاضرین به اشتراک گذاشتند.

این برنامه با همکاری مدرسه شادرام، شورای اسلامی شهر گراش و اداره ورزش و جوانان برگزار شد. در پایان این همایش اعلام شد چهار موسسه خیریه سجادیه، عنیبیه، امام علی(ع) و بنیاد قاسمی صد میلیون تومان وام قرض‌الحسنه برای راه‌اندازی کسب و کار‌های خانگی اختصاص داده‌اند.

دانشور: شورای شهر آماده همکاری و حمایت از مشاغل خانگی و بانوان است

علیرضا دانشور، رئیس شورای شهر گراش که در واقع میزبان این همایش بود گفت:‌‌ «در این همایش سعی بر این داشتیم که همه بانوان و آقایان را اینجا دور هم جمع کنیم و تشویق ترغیب به کار و اشتغال داشته باشیم، اشتغال با شیوه‌های راحت و آسان در بطن خانواده با کمترین سرمایه و امکانات، تا بهتر و مفیدتر در جامعه ایفای نقش کنند. بانوان قشر کمتر دیده شده ولی تاثیرگذار در جامعه هستند. مهندس حلیمی، شهردار گراش درخصوص حمایت از بانوان، مشاغل خانگی و کارهای فرهنگی توجه ویژه‌ای دارند که امیدواریم گام‌های موثری در راستای وظایف شهرداری برای این گروه موثر برداریم.»

 

نسا غفوری: با ۷۰ سال سن توان کار کردن دارم، بیاید تا آموزش بدهم

نسا غفوری اولین مهمان این برنامه است که با کمک فرزندانش به روی سن می‌رود، او ۷۰سال سن دارد، یک چشمش را از دست داده است، کم بینا و پیشکسوت در عرصه دوخت لباس‌های محلی گراشی است.

محسن مهرابی که اجرای این همایش را بر عهده دارد سعی کرد به گراشی با این بانوی موفق و پر انرژی گفتگو کند.

نسا غفوری صحبت‌هایش را با انرژی بالا و بعد از یک سلام و علیک گرم و تشویق حاضرین آغاز کرد و در پاسخ به سوال مجری گفت:‌ «من از ۱۲ سالگی این کار را شروع کردم، خاله‌ام در این زمینه فعالیت داشت و من کنارش نشستم و یاد گرفتم. وقتی پدرم گفت می‌خواهم تو را به مشهد بفرستم گفتم سفر مشهد نمی‌خواهم برایم چرخ خیاطی بگیر تا کار کنم.»

این مادربزرگ گراشی پاسخ سوال‌های مجری را با طنز خاص و صراحت لهجه می‌داد. او در مورد درآمد خودش گفت:‌ «از لباس‌ها و کایه‌هایی که دوخت می‌کنم اگر پنج تا باشد برای دو تا از آن‌ها حق الزحمه‌ای دریافت نمی‌کنم و می‌گویم اندوخته‌ای باشد برای آخرتم، خیلی هم اصرار می‌کنند که این کار درست نیست ولی همان مبلغی که دریافت می‌کنم برای من کافی است و کفاف مخارج من را می‌دهد. من با پول این کار ۴ بار سوریه و یک بار به خانه خدا رفتم، بخدا رفتم، باور کنید، یعنی بگم باور نمی‌کنید ولی من ۴ بار رفتم سوریه، یک پیرزن که بیشتر از یک بشقاب غذا نمی‌خورد، خرجی من را پسرانم می‌دهند من اون مقدارم پول کمی که می‌گیرم هم برای موارد این چنینی هزینه می‌کنم. شب‌ها با فرزندانم زندگی می‌کنم و اجازه نمی‌دهند شب را خانه تنها بمانم ولی روزها من را به خانه می‌آوردند تا در خانه خودم به کارها برسم.»

او در پاسخ به این سوال که مردم از چه طریقی به شما سفارش کار می‌دهند گفت: «معمولا من را می‌شناسند و با من تماس می‌گیرند و سفارش می‌دهند یا می‌آیند در خانه تا سفارش دهند. درست است با یک چشم کار می‌کنم و برای همان یک چشم هم عینک می‌زنم، و حتی با دست چپ کار می‌کنم ولی اذیتم نمی‌شوم و کارم را انجام ‌می‌دهم.»

حاضرین در سالن بعد از پاسخ به هر سوالی او را تشویق می‌کند و طنز نهفته در صحبت‌هایش را دوست دارند ولی مجری تصمیم دارد به خاطر کهولت سن این مادربزرگ هنرمند کمتر وقتش را بگیرد و با این سوال که یک نصیحت به حاضرین در سالن داشته باشید به گفتگو خاتمه می‌دهد، و او باز هم با یک جواب محکم و طنز گونه صدای خنده در سالن را بلند می‌کند و می‌گوید: «من مثل جوانان الان تنبل و بی حوصله نیستم، کارهایی درست می‌کنم که بیا و بین، بزرگترین نصیحتم برای جوانان الان و حاضرین در سالن این است که بیاید تا زنده هستم به شما آموزش بدهم، هنوز هم توان کار کردن و آموزش دادن را دارم، مثل جوانان الان که تنبل و کم تحرک نیستم. ننی‌هایی(گهواره) درست می‌کنم که اصلا بزن به دیوار فقط نگاهش کن.»

حسین‌پور: فعالیت‌های من بیشتر از روی علاقه است

دومین مهمان برنامه خود را این گونه معرفی کرد: «من مریم حسین‌پور ۲۳ ساله هستم و از ۷ سالگی وارد جامعه ورزشی شدم، فارغ‌التحصیل رشته چهره‌سازی هستم. استارت درآمدزایی من از سال ۹۵ زده شد که بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان سفارش چهره قبول کردم و اصلا هم فکرش را نمی‌کردم که این اتفاق بیفتد، با حجم بالایی از سفارش روبرو شدم و حتی در یک دوره‌ای آموزش طراحی چهره را به صورت خصوصی برگزار کردم.»

مریم در کنار کارهای هنری در عرصه ورزش هم خوش درخشیده و حالا در گراش مربی نینجا است، او در خصوص فعالیت‌هایش می‌گوید:‌ «۱۰ سال کاراته کار می‌کردم و بعد هم به ورزش نینجا روی آوردم و چند مدال طلای کشوری هم در این زمینه کسب کردم. در ورزش نینجا الان در حال حاضر مربی هستم و ۷۰ دختر جسور و فعال در حال آموزش زیر نظر من هستند. فعالیت‌های ورزشی و شاغل بودن در کنار مادر و همسر بودن سخت نیست، هیچ موفقیتی بدون سختی به دست نمی‌آید وقتی قلبا یک چیزی را بخواهیم به آن دست پیدا می‌کنیم، علاقه و حمایت خانواده‌ام پشت تمام موفقیت‌هایم بوده.»

او در پاسخ به این سوال که چطور شد رفتید سراغ شمع‌سازی می‌گوید:‌ «شمع‌سازی یکی دیگر از کارهایی بود که به آن علاقه داشتم، ابتدا چند کار به صورت آزمایشی انجام دادم و روی پیج ایسنتاگرام برای فروش گذاشتم، استقبال خیلی از کارهایم شد و کم‌کم فروشم بالا رفت و الان حتی تولید عمده هم دارم. سرمایه ابتدایی من برای شروع این کار در سال ۹۹ با مبلغ ۴۰۰ هزار تومان بود.»

مینا کیک: در مسیری باشید که حال دلتان خوب باشد

مینا غفوری خالق برند میناکیک یکی از کارآفرینان زن لارستان است که یک کافه و کارگاه تولیدی شیرینی و کیک در لار دارد و ۱۵ نیرو به صورت غیرمستقیم و مستقیم مشغول فعالیت در کارگاه او هستند.

او ۸ سال پیش استارت این کار را زده است و الان در حال حاضر علاوه بر فروش کیک و شیرینی و مدیریت کافه، آموزش‌هایی در سراسر کشور برگزار می‌کند. او به حاضرین در جلسه می‌گوید: «من از هیچکدام از شما خلاق‌تر و با استعدادتر نیستم و تنها راه موفقیت من این بود که یک روزی بر ترس‌هایم غلبه کردم و تصمیم گرفتم دنبال رویای باشم که در ذهن دارم.»

مینا غفوری در ادامه می‌گوید: «من کارم را از خانه و پختن کیک برای اطرافیانم حتی به صورت رایگان شروع شد، پخت کیک و شیرینی یک هنر ذاتی از مادرم بود که تمایل داشتم هنر مادرم را به نمایش بگذارم.»

او در پاسخ به این سوال که چطور مسیر خود را پیدا کنیم گفت: «در مسیری که دوست دارید قرار بگیرید و تمام کائنات و خدا به شما کمک می‌کند که مسیر خود را ادامه دهید. هیچ شغلی بدون دردسر و سختی نیست، اگر مسیری را انتخاب کردید پای دردها و مشکلاتش بمایند. در مسیری باشید که حال دلتان خوب باشد. اگر قرار است حال یک خانواده خوب باشد باید حال زنان آن خانواده، جامعه و کشور خوب باشد. مسیر درست مسیری است که حال دلتان در آن خوب باشد.»

 

مهدی مهرابی: کار “معجزه” است

دکتر مهدی مهرابی مدیر منطقه ای بانک سپه در جنوب فارس، دکترای مدیریت مالی از مهمانان اصلی این برنامه بود که قرار بود به عنوان پایان‌بخش برنامه برای حاضرین سخنرانی کند.

او صحبت‌های خود را با این جمله که کار “معجزه” است شروع کرد و گفت: «چرا می‌گوییم کار معجزه است، زیرا هیچ چیز به اندازه کار نمی‌تواند انسان و جامعه را از رخوت و سستی برهاند و بهداشت روانی افراد را تقویت کند، کار و تربیت علت و معلول هم هستند هم انسان خالق، سازنده و آفریننده کار است و هم کار خالق و آفریننده روح و چگونگی انسان است. کار منشاء علم است و عقل و فکر انسان را اصلاح میکند، انسانی که کار می‌کند فکرش منطقی می‌شود در عمل رابطه علی و معلولی را لمس می‌کند پس با قوانین عالم فکرش منطقی میشود و دیگر افکارش خیالی و متوهمانه نیست.»
او در ادامه صحبت‌هایش را در چهار بخش، چرا مشاغل خانگی، جایگاه آن در جهان، موانع ورود به مشاغل خانگی و موارد مد نظر برای ورود برای حاضرین تشریح کرد.

چرا مشاغل خانگی

مشاغل خانگی سرمایه کمتری نیاز دارد، زمان کار انعطاف پذیر است، بازده آنها معمولا رضایتبخش است، ریسک بسیار کمی دارد، در کنار سایر امور قابل انجام است و…

جایگاه مشاغل خانگی در جهان

ساز‌مان دیده‌بان جهانی کار آفرینی GEM در بررسی ۳۷ کشور پیشرو اقتصادی جهان اعلام کرد ۳۰% مشاغل این کشورها مربوط به مشاغل خانگی است.

فکویاما در کتاب “اعتماد” عنوان می‌کند دروازه ورود کشورهای چین، ایتالیا، تایوان، هنگ‌کنگ به عرصه رشد و توسعه یافتگی، کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی بوده است. در آمریکا به بیش از ۴۳ میلیون نفر به صورت پاره وقت و ۱۳ میلیون نفر به صورت تمام وقت در مشاغل خانگی مشغول به فعالیت هستند.

این آمارها و گفته‌ها بیانگر اهمیت و جایگاه مشاغل خانگی در دنیای امروز است، می‌طلبد مسوولین و متولیان امر و همچنین مردم به آن توجه ویژه داشته باشند و همه با هم حامی و مشوق این مشاغل باشند.

موانع ورود به مشاغل خانگی

۱-فرهنگی: به عقیده من بیشتر تهاجمی که به فرهنگ ما شده، تهاجمی است که به فرهنگ کار ما شده. امروز کمتر شاهد این هستیم که نگاه ارزشمدارانه به کار، به خصوص کار تولیدی شود. این ضعف فرهنگی مانع بسیاری از آفرینش‌ها و تولیدات و ارزش آفرینی‌ها شده است، حل این مشکل نیاز به فعالت و اقدام فرهنگی دارد و متولیان فرهنگ بایست بیش از پیش همت کرده و این معضل فرهنگی را مرتفع نمایند.

۲_سنگریزه‌های نگرشی : از این بابت از عنوان سنگ‌ریزه استفاده کردم چون حتی فردی که توانایی فتح قله‌ها و طی مسیرهای طولانی را دارد اگر سنگ‌ریزه کوچکی در کفشش باشد نمی‌تواند حتی مسیر هموار را طی کند، به همین شکل اگر فردی این سنگریزه‌ها را که شامل، افکار منفی، افراد منفی، عادت‌های مخرب، تعصب به باورهای ناکارمد و… در وجودش باشد مانع حرکتش در مسیر کار آفرینی و اشتغال می‌شود. لازمه کار این است که ابتدا افکار و افعال منفی را از خود دور کنیم.

۳_دام عالی بودن: خیلی وقت‌ها افراد انتظار دارند حتما باید در کاری عالی باشند تا دست به شروع آن بزنند، در حالی که واقعیت این است که کار باید شروع شود تا در طی مسیر و آرام آرام رشد کند و در مسیر عالی شدن گام بردارد.

موراد مد نظر برای شروع مشاغل خانگی

برای شروع کار بایست در مورد ایده کار و محصول مورد نظر تحقیق کنید ،محل خاصی از منزل را برای انجام کار در نظر بگیرید، مشارکت سایر اعضای خانواده را جلب کنید، اسم خوب برای کسب و کارتان انتخاب کنید، در مراوده رک و صادق باشید، حساب مختص کسب و کار افتتاح کنید، ارتباط بیشتر با افراد و گروهای مرتبط برقرار کنید و مهمتر از همه این‌ها به داشتن کسب و کار در منزل افتخار کنید.

حدود ۳۴۰ شغل خانگی تعریف شده در کشور داریم که برخی از آن‌ها نیاز به مهارت و آموزش تخصصی خاص و گاها زمانبر دارد، اما برخی دیگر از جمله تولید کیک و شیرینی، غذاهای بومی محلی، تولید و تکثیر گیاهان آپارتمانی، خیاطی و شمع سازی و… هم از بازده و بازار بسیار مناسبی بر خوردار هستند و هم آموزش و راه اندازی آن‌ها ساده‌تر و سریعتر است.

دکتر مهرابی در پایان پیشنهاداتی هم برای عوامل برگزارکننده و شرکت کنندگان داشت: در شهر انجمنی متشکل از جوانان، مدیران اداری مرتبط و خیرین برای حمایت و هدایت مشاغل خانگی تشکیل شود تا اگر کسی قصد ورود به کار داشت بتواند از ظرفیت‌های متمرکز این نهاد بهره ببرد. اولویت کار با مشاغل مشابه و مکمل باشد تا شهر به نوعی قطب تولید کالا یا محصول خاص شود.

یک هسته مرکزی تشکیل شود تا از یک سو به تکمیل زنجیره ارزش مشاغل خانگی کمک کنند و از سوی دیگر برای تقویت این مشاغل با توجه به برگزاری مراسمات متعدد در شهر، از ظرفیت این مشاغل برای برنامه‌ریزی اجرا ، تولید محتوا، پذیرایی، تهیه هدایا، لوح ها و…. استفاده کنند.

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

2 نظر

  1. سلام.خداقوت.اقدام خداپسندانه ای است که امیدوارم ادامه پیدا کنه.خوب است که به صورتی باشدکه ازدانش شرکتهای دانش بنیان استفادکند خوب لست آقای مهرابی نسبت به راه اندازی یک شرکت تعاونی به سهامداری تولیدکنندگان راه اندازی کنند.غیرازاین باشددوام نمی آورد

  2. درود بر پیرزنانی مثل نسا و پیرزنان قبل از نسا سختکوش و پرتلاش و امیدوار در عرصه زندگی و هنر و درآمدزایی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top