بستن

یارانه جدید، قیمت‌های جدیدتر

هفت‌برکه: اولین یارانه‌ی معیشتی سال ۱۴۰۱، بعد از اعلام تغییرات یارانه در دولت جدید، بیستم اردیبهشت به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. یارانه دو ماه واریز شده و یارانه یک ماه قابل برداشت است. 

به گزارش هفت‌برکه، با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانیِ کالاهای اساسی، شیوه پرداخت یارانه نیز تغییر پیدا کرد. همزمان دولت، قیمت جدید پنج کالای اساسی را نیز اعلام کرد. آرد و دارو قرار است تغییری نداشته باشد و پرداخت یارانه آن‌ها به شیوه متفاوتی در آینده نزدیک اعلام شود. قیمت بنزین نیز همان روال قبل خواهد بود. 

بر اساس اعلام دولت، یارانه‌ها یکپارچه شده است و یارانه جدید برای افراد دهک ۱ تا ۳ که حدود ۳۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند نفری ۴۰۰ هزار تومان است؛ و دهک‌های ۴ تا ۹ هر نفر ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. ۱۰ درصد جمعیت یعنی دهک دهم هم یارانه نقدی دریافت نخواهند کرد.

پرداخت یارانه بر اساس دهک‌ها خواهد بود. روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پاسخگویی به سؤالات در زمینه یارانه شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ و شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ را در اختیار مردم گذاشته است. افرادی که اولین واریزی خود را دریافت نکرده‌اند می‌توانند از این طریق مشکلات خود را پیگیری کنند. هر چند به دلیل شلوغی خط‌های ارتباطی، دسترسی به این سایت و شماره تلفن دچار اختلال است. 

وزارت کار در اطلاعیه‌ای پاسخگوی سوال پرتکرار در زمینه‌ی واریز یارانه‌ها شده است:

یارانه‌ها چند برابر شد؟

خانوارهای تک‌نفره، سه برابر

خانوارهای دو نفره، سه برابر

خانوارهای سه نفره، ۳/۳ برابر

خانوارهای چهارنفره، ۴/۳ برابر

خانوارهای پنج نفره، ۵/۳ برابر

مبلغ واریز شده به حساب سرپرست خانوار برای چند ماه است؟

دو ماه به صورت نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است که ماه اول قابل برداشت است.

آیا نان و دارو گران می‌شود؟

نان سنتی به قیمت سابق به دست همه مردم می‌رسد و یارانه آن به صورت الکترونیکی می‌شود.

یارانه دارو به بیمه‌ها داده می‌شود و قیمت آن تغییر نمی‌کند.

تکلیف یارانه نقدیِ هدفمندی یارانه‌ها و یارانه معیشتی چه می‌شود؟

یارانه حمایتی واریزی با مجموع یارانه نقدی قبلی و کمک‌های معیشتی است که از این پس پرداخت یارانه به صورت یکپارچه پرداخت می‌شود و دیگر در یک ماه چند یارانه پرداخت نخواهد شد.

علت تفاوت ۳۵ هزار تومانی مبلغ واریزی با رقم اعلام شده توسط رئیس جمهور چیست؟

این مابه التفاوت ناشی از کسر مبلغ قسط وام یک میلیون تومانی کمک معیشتی کرونای اعطا شده در دولت قبل است که توسط بانک‌ها کسر شده است.

نحوه‌ی اعتراض مردم به دریافت یارانه جدید چگونه است؟

هر فردی ابهام یا اعتراضی نسبت به یارانه دارد و برای کسب اطلاعات یا پرسش به سامانه رسیدگی به درخواست یارانه‌ها hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند. کالا برگ، نسخه ۱۴۰۱ دولت با کالا برگ الکترونیکی مابه‌التفاوت قیمت کالاهای اساسی را به جای پول نقد پرداخت خواهد کرد، روند دقیق کار قرار است در ماه‌های آینده اعلام شود.

مزایای کالا برگ:

مدیریت کالا در زمان کمبود

توزیع شفاف و امکان رصد

سامان‌دهی نقدینگی

استفاده از ابزارهای فناورانه

اثر روانی کمتر در تورم‌زایی

ثبت‌ نام جدید متقاضیان یارانه چه زمانی است؟

کسانی که از سال ۹۳ به بعد برای یارانه‌ها ثبت‌نام نکردند و یا از قلم افتادند، در روزهای آینده اعلام می‌شود که در سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها ثبت نام کنند.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

1 نظر

  1. وقتی سرپرست خانواده با اینکه کم‌درآمده ولی مخالف گرفتن یارانه است ، خانواده‌ش چجوری میتونن یارانه سهم خودشونو دریافت کنن آیا؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top