بستن

دستگاه‌ها پاسخگوی۲۰ سال مشکل حاشیه‌نشینی در گراش باشند

هفت‌برکه: امام جمعه گراش در خطبه‌های نماز آخرین جمعه‌ی ماه رمضان، خواستار چاره‌اندیشی برای معضل حاشیه‌نشینی، مشکلات معیشت کارگران و ترک تحصیل ۱۵۰ دانش‌آموز گراشی به دلیل شیوع کرونا شد.

به گزارش روابط عمومی نماز جمعه شهر گراش، آخرین نماز جمعه ماه رمضان بعد از برپایی راهپیمایی روز قدس به امامت حجت‌الاسلام و المسلمین بخشایش‌پور در ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در حسینیه اعظم اقامه شد. آداب معاشرت، انتخاب دوست طبق معیارهای آیات قرآن و احادیث ائمه معصومین(ع) موضوعی بود که در خطبه‌ی اول به آن پرداخته شد. رسیدگی به مشکلات کارگران، معضل حاشیه‌نشینی، روز معلم و ترک تحصیل ۱۵۰ دانش‌آموز در مدت شیوع کرونا مباحثی بود که امام جمعه گراش در خطبه‌ی دوم به آن اشاره کرد.

 

خصوصیات درونی و بیرونی رفیق خوب 

برای انتخاب یک رفیق و دوست خوب و همراه، چه ویژگی‌ها و مشخصاتی را باید در اولویت قرار داد؟در معارف ما آمده است که اگر خواستی رفیق پیدا کنی، باید به دنبال چه کسی بگردی. اولاً باید رابطه‌ات برای خدا باشد نه بر محور دنیا. رفیق بر معیار دنیا تکیه‌گاه خوبی محسوب نمی‌شود، ثانیاً باید طرف مقابلت ویژگی‌هایی داشته باشد تا رفاقت و دوستی‌ات سودمند باشد. شرع به ما مشخصه می‌دهد، مشخصه‌ها کاملاً بر محور همین دو رابطه مطرح است. هم در رابطه با درون افراد، هم در رابطه با بیرون افراد، ملاک‌ها و مشخصاتی بیان شده است.
خصوصیات درونی: کسی را انتخاب کن که بعد معنوی تو را شکوفا کند.
از نظر درونی، به طور کلی، کسی را انتخاب کن که بعد معنوی تو را شکوفا کند. یادآور خدا باشد. تو را به یاد خدا بیاندازد. نه اینکه شهوت تو را تحریک کند یا هواهای نفسانی تو را برانگیزد. از پیغمبر پرسیدند: بهترین رفیق کیست؟ آدم که می‌خواهد رفیق انتخاب کند که با او مصاحبت کند و رابطه تنگاتنگ داشته باشد، چه خصوصیاتی باید دارا باشد؟ «قال: اذا ذکرت أعانک و اذا نسیت ذکرک» حضرت فرمود: آن کسی که اگر به یاد خدا افتادی، تو را کمک کند و اگر خدا از یادت رفته است، تو را به یاد خدا بیاندازد.

یک روایت دیگر از پیغمبر اکرم است که تقریباً نظیر روایت قبلی است. «اذا أراد الله بعبد خیراً جعل له وزیرا صالحاً» وقتی خداوند بخواهد به بنده‌ای خیری برساند، برای او یک وزیر صالح قرار می‌دهد. وزیر یعنی کسی که کمک‌کار انسان است، تقریباً همان رفیق است. «ان نسی ذکره و ان ذکر أعانه» اگر از خدا غافل شد او را به یاد خدا می‌اندازد و اگر به یاد خدا افتاد او را یاری می‌کند. این جنبه درونی دارد.

خصوصیات بیرونی رفیق: هدایتگر زبانی و عملی و کمک کار برای اطاعت الهی

هدایتگر زبانی

درباره بعد بیرونی، ذکر سه نکته لازم است تا مطلب روشن شود. یک، بعد زبانی؛ دوست باید از نظر بیرونی، یعنی کارها و اعمالی که می‌خواهیم انجام بدهیم، ما را راهنمایی و کمک کند. یعنی اگر دید من دارم معصیت می‌کنم، من را نهی کند. دوست، هدایتگر زبانی ما باشد.
ما پیرامون رفاقت، روایاتی داریم که با مسئله تربیت رابطه تنگاتنگ دارد. دقت کنید! اما قولی و زبانی؛ علی (علیه‌السلام) می‌فرماید: «صدیقک من نهاک» دوست تو آن کسی است که اگر خواستی معصیت بکنی، تو را نهی کند. اگر خواستی کار زشت کنی، به تو بگوید: نکن! حرام است! معصیت است! تو را نهی از منکر کند. «و عدوک من أغراک» دشمن تو آن است که اگر خواستی- نعوذ بالله- کار زشت انجام بدهی، تو را فریب بدهد و مغرورت کند. چه به امر شر دعوت کند، چه اگر کار زشتی انجام دادی، تو را تشویق کند. دوست تو کسی است که اگر کار بد کردی، تو را نهی کند، و دشمنت کسی است که اگر کار بد کردی، بگوید به‌به! چه کار خوبی کردی! جمله اول با جمله دوم روایت تناسب دارد.

کمک‌کار برای اطاعت الهی
مورد دوم، امام علی(ع) می‌فرماید:«المعین علی الطاعه خیرالأصحاب» بهترین دوستان کسی است که برای اطاعت الهی کمک کند. تو داری طاعت الهی انجام می‌دهی، عملی انجام می‌دهی که مورد رضای خداوند است، آن کسی که به تو کمک کند، بهترین رفیق تو است. این شخص بهترین رفیق تو است. اینها همه در بعد عملی است.
دو، عملی؛ اگر دید من دارم کار خیر می‌کنم، مرا کمک کند که من کار خیرم را ادامه دهم. مرا تشویق کند. مرا به کار خیر امر کند. برای کار خیر مرا کمک کند. یک همچنین رفیقی انتخاب کن. آن کسی که خواستی کار خیر بکنی مخالفت کرد، او دوست نیست !

رفیقی را انتخاب می‌کنیم که او از نظر عمل به ما روش بدهد. از نظر عملش به من کار درست کردن را یاد بدهد. لازم نیست که لفظاً به من چیزی بگوید. عملاً بیاموزد. این بهترین خصلت است بهترین دوستان ما، دوستان عملگرا هستند، دوستی که فقط حرف می زند، این دوست شعاری به درد رفاقت نمی‌خورد چون در مواقع حساس و نیاز، عقب می کشد ! چرا؟ دلیل دیگر عملگرایی این است که چون برد عمل در تأثیرگذاری از بعد لفظی بالاتر و اقوی است. رفیقی انتخاب کن که کار خیر بکند، از آن طرف هم از شر پرهیز کند. به تو آموزش عملی بدهد چون این برداشت بیشتر است، تا آنکه لفظاً بگوید.
هدایتگر عملی

سوم، آن که از نظر رفتاری به من روش بدهد، نه اینکه مرا لفظی کمک کند، عملاً من را تربیت کند. علی(ع) فرمودند: «لیس شیئ أدعی لخیر و أنجی من شر من صحبه الأخیار» چیزی بهتر از دوستی با خوبان انسان را به عمل خیر دعوت نکرده و او را از شر نجات نمی‌دهد.
کسانی هستند که از نظر عملی آدم خوبی هستند، پیش آمده یک کار زشتی بخواهی مرتکب شوی و به یاد رفیقت بیافتی و پاکی و خوبی او را به یاد بیاوری و خجالت بکشی و آن کار را ترک کنی؟ این دوستی تو را از گناه نجات داده است.

این تعبیر «أدعی، أنجی» که می‌فرماید:جهتش این است که عمل تأثیرگذاری‌اش در تربیت بیشتر است. لذا کسی که انسان می‌خواهد به او روش بدهد، اگر آموزش با عمل باشد، بردش از گفتار بیشتر است. نقش رفتار در تربیت را قبلاً هم بحث کردیم. بنابراین در انتخاب رفیق، آن چیزی که باید محور باشد همین مسئله معنویت است، نه مادیت. این باید محور رفاقت باشد، چنین رفاقتی پایدار است و در دنیا و قیامت به دشمنی تبدیل نخواهد شد.

 ایران محور جبهه مقاومت ضد اسرائیل است

اسرائیل را در چنگال ذلت و نکبت عجیبی مشاهده می‌کنیم که حتی قدرت حفظ کردن کانون توانمندی خودش در تل‌آویو را هم ندارد و ما امروز او را این‌قدر ضعیف می‌بینیم و تا اسرائیل بنا به فرموده مقام معظم رهبری ظرف این ۲۵ سال محو و نابود نشود جهان اسلام لحظه‌ای عقب نشینی نخواهد کرد.
برادران و خواهران؛ آن روزی که امام(ره) روز قدس را اعلام کردند، هیچ جریان متشکل ضد اسرائیلی در جهان اسلام نبود اما الآن جبهه مقاومت در برابر اسرائیل در منطقه تشکیل شده، آن هم جبهه مقاومتی که هر حرکتی که اسرائیل انجام می‌دهد، در مقابلش، یک سرکوبی شدید، از جانب جبهه مقاومت، اسرائیل را به خاک ذلت می کشاند، امروز هم اسرائیل و هم حامی او آمریکای جهان‌خوار در سراشیبی قرار دارند و این شعارهای امت جواب داد، امام عزیزمان در نتیجه این شعارها فرمودند ما با فریاد، محمد رضا خان را بیرونش کردیم. شما خیال می کنید با تفنگ بیرون کردیم؟ با فریاد، با «الله‌اکبر»! این قدر «الله اکبر» بر مغز این‌ها کوبیده شد که خودشان را باختند و فرار کردند، امروز هم برای نابودی ابلیس اعظم فریاد می زنیم مرگ بر آمریکا.
ولی رویکرد برخی دولت‌های به ظاهر اسلامی حاشیه خلیج فارس خیلی جای تأسف داره که در حمایت از رژیم غاصب، این است که مسلمانان رفته‌اند در برابر جبهه مقاومت، جبهه دفاع و حمایت از اسرائیل را تشکیل داده‌اند.
آل سعود نجس لعین، آل خلیفه ناپاک، آل نهیان و آل ثانی بی‌دین و لاابالی، حتی ترکیه همه و همه امروز مزدور دشمن شده‌اند این‌ها ظاهر الاسلام و باطن الکافرند، که دست در دست ظلم گذاشتند.
۵۴ سال قبل رژیم متجاوز صهیونیستی ۸۱ میلیون عرب را به خاک ذلت نشاند و آن همه مصیبت بر آن‌ها وارد کرد و امروز که بیش از نیم قرن گذشته، همان عرب‌های ذلیل نکبتی که توسری‌خور اسرائیل شده بودند، الآن بروند دست به دست اسرائیل دهند و جبهه حمایت از اسرائیل تشکیل دهند و در اتحادیه عرب مسئله به رسمیت شناختن اسرائیل را که دشمن ناپاک اسلام و غاصب قدس است، بحث شود، این چه ذلتی است؟
البته خوشبختانه ملت‌های عرب همه بیدار و هوشیارند و مرد و مردانه در برابر دشمن خدا و اسرائیل ایستاده‌اند و جبهه مقاومت را تشکیل داده‌اند. منتهی محور در جبهه مقاومت ایران است و تمام مشکل آمریکا با ما، بعد از اصل اسلام، همین مسئله محوریت جبهه مقاومت است. در درجه اول آمریکا با اسلام مشکل دارد؛ چون اسلام را سنگلاخی بر سر راه جهان‌خواری خودش می‌داند و در عرصه سیاست، مشکل آمریکا با ما این است که ایران محور جبهه مقاومت ضد اسرائیل است که از روز قدس شروع شد و امروز به عنوان قدرتمند‌ترین نظام در منطقه محور جبهه مقاومت شده است.

تمام تلاش آمریکا، شیطنت‌ها، فتنه‌انگیزی‌ها و توطئه‌های ابلیسی آمریکا، در همین خط است که محوریت مقاومت را از ایران بگیرد، هرچند در اجرای برنامه‌های پسابرجام که به عنوان «اجرای مواد برجام» طرح مذاکره شده بود، شیطنت‌هایی از آمریکا سر زده بود که نتیجه آن به این‌جا منتهی می‌شد که ایران نتواند محور جبهه مقاومت باشد. مردم ما نشان دادند خلأ‌های اقتصادی و مشکلات اقتصادی را تحمل می‌کنند اما ضعف اسلامیت نظام یا جریان جدایی نظام از محوریت جریان مقاومت ضد صهیونیستی را اصلا تحمل نمی‌کنند. چون این همه هزینه داده‌اند این همه شهید دادند، چطور می‌شود در مقابل این قضیه آرام بنشینند؟

روز قدس، روح روزه‌داری یک ماه روزه است 

از این پایداری قهرمانانه و دلیرانه شما مرد و زن انقلابی روزه‌دار که در این هوای نسبتا گرم در راهپیمایی شرکت فرمودید، تشکر می‌کنم. شما برادران و خواهرانی که اخلاص در عبودیت و بندگی خدا را در این راهپیمایی امروز کاملا نشان دادید. چون یک ماه رمضان تمرین مقاومت کردید و امروز روزی بود که این مقاومت تمرین شده را به عنوان یک نتیجه تحقق شده، در برابر سرسخت‌ترین دشمنان خدا نمایش دادید.

آن مقاومتی که بر همه مقاومت‌ها امتیاز دارد، مقاومت در برابر دشمنان خداست و اینکه امام بزرگوار ما جمعه آخر ماه رمضان را به عنوان روز قدس معین کردند، به خاطر این بود که ما در جمعه آخر ماه رمضان می‌بایست نتیجه یک ماه روزه را نمایش دهیم. و این اظهار آمادگی از نظر مقاومت در برابر سرسخت‌ترین دشمنان خداست که در روی کره زمین استکبار جهانی و مولود نامشروعش اسرائیل است.
در حقیقت ما بالاترین عمل و با فضیلت‌ترین عبادت را امروز به عنوان راهپیمایی در دفاع از مظلوم و در مقابله و مبارزه با ظالمی مثل اسرائیل انجام دادیم.
برادران و خواهران؛ این تنها یک حرکت و شعار سیاسی نبود، همان‌طوری که برائت از مشرکین بر حسب آیه قرآن در مراسم و مناسک حج، روح حج و روح مناسک است، روز قدس در حقیقت روح روزه‌داری یک ماه روزه است که ما آن را به نمایش گذاشتیم.
از برکات این نظام مقدس و این انقلاب پیروزمند اسلامی ما همین است که عبادات ما که در گذشته انجام می‌گرفت و الآن به برکت این انقلاب دارای یک روح قطعی و جدی شده است.
در چند سال قبل مقام معظم رهبری فرمودند روز قدس شب قدر است و بعد توضیح دادند معنای این جمله این است که همان‌طور که ما در شب قدر از سر شب تا صبح بیدار می‌مانیم برای این‌که در نتیجه عبادت، توبه، انابه و دل‌دادگی به خدا سرنوشت خودمان را رقم بزنیم، روز قدس روزی است که سرنوشت امت اسلام با بیداری امت رقم می‌خورد.
هرچند بعضی در گوشه و کنار زمزمه می‌کنند خب الان ۴۳ سال است ما روز قدس می‌آییم و «مرگ بر اسرائیل» می‌گوییم. مگر با شعار و لفظ در روز قدس می‌شود با اسرائیل جنگید؟ مگر با حرف و مشت گره کرده خالی می‌شود با یک قدرت شکل گرفته به وسیله استکبار جهانی مبارزه کرد؟» دقیقا همین راه راهِ مبارزه است و ما در این مبارزه به نتیجه رسیده‌ایم. آن روزی که امام بزرگوار ما در ۴۳ سال گذشته یعنی ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ که امام بزرگوار جمعه آخر ماه رمضان را روز قدس اعلام کردند، زمانی بود که تمام جنوب لبنان و بخشی از بیروت را اسرائیل تصاحب کرده بود و بسیاری از سرزمین‌های اسلامی تحت تصرف اسرائیل ناپاک به عنوان قدرت بی‌نظیر منطقه به حساب می‌آمد. اما بعد از ۴۳ سال پشت سر گذاشتن روز قدس، امروز اسرائیل در نقطه‌ی ضعف است.

 قراردادهای موقت کارگری که کارگر را عمله روزمزد می‌کند حرام است

۱۱ اردیبهشت هم روز کارگر هست، این روز را هم به کارگران سازنده، تبریک عرض می‌کنم، جریان سازنده جریان مولد اقتصاد و رشد اقتصادی یعنی کار و کارگری امروز به این جریان تعلق دارد.
خوب این جریان اقتصاد کشور یک بخشی توسط بیماری کرونا طی این دو سال گذشته صدمه دید و حوزه فعالیت این عزیزان فناور کارگر در محیط کار تا اندازه‌ای معطل و متوقف شد، علیرغم درایت دولت مردمی سیزدهم در احیای برخی کارگاه‌های اقتصادی ولی هنوز به دلیل تعطیلی‌های طولانی مدت در یک دهه گذشته و ضربه به تولید و پر کردن درصد زیادی از سهم صادرات به واردات، این ترمیم چندان محسوس نیست، این امر مستلزم پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی است که طی سال‌های زیادی در شعارهای سال نهفته بوده و راهکارهای اجرایی آن و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی هم دربرابر چشمان مسئولین در بیش از یک دهه گذشته بوده ولی کوتاهی صورت گرفت، امسال هم که سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین است، حرف برای گفتن زیاد است اما مخصوصا می‌خواهم به بحث خود کارگران و مسائل شهر بپردازم.
در طول این مدت هرسال در روز کارگر از نمایندگان مجلس و جوامع کارگری و دولت‌ها همه دم از کارگر زده می‌شود و هر سال امنیت شغلی و معیشت و حداقل دستمزد کارگر را مطرح می‌کنند هر وقت حرکتی در جهت تامین معیشت و امنیت شغلی کارگر انجام شد تحولی خیلی جزیی و موقت بود که بعد از مدتی مشکلات و مصائب به صورت شدیدتری خودش را نشان داد .
بنده چند سال قبل عرض کردم این قراردادهای موقت کارگری که کارگر را عمله روزمزد می‌کند حرام است. این یک نوع کلاه‌برداری حرام و نامشروع است و این مطلب یه مسئله فقهی است که فقهای ما حجت رو بر همه تمام کردند.
یک مصداق آن همین عزیزانی‌اند که مسئولیت نظافت شهر را دارند ، شهرداری با پیمانکار قرارداد می بندد و او به فکر پول خودش هست، پیمانکاران هم سود نامتعارفی را از کیسه‌ی کارگر می‌کشند، سبک مدیریت اداره کار هم مدیریت عنکبوتی دارد، عنکبوت داخل تارهای تنیده شده‌اش منتظر روزی می‌مونه، اما خودش سراغ روزی نمیره، سیاست اداره کار هم همین است، خودش به وضعیت کارگر رسیدگی نمی کند مگر کسی شاکی بشود، حالا بعد تا چه میزان هم احقاق حق بشود اون هم یک بحث دیگری است.
یعنی امروز کارگر بخشی از نیرویش برای امروز و بخشی را برای آینده خود سرمایه‌گذاری می‌کند اما کارفرما در قرارداد کارگری دو بخش نیروی کارگر را می‌گیرد و مزدی که به او می‌دهد در برابر یک بخش نیروی او است چون کارگر را بیمه نمی‌کند و آینده کارگر و بازنشستگی او را تامین نمی‌کند.
در واقع کارفرما از بخشی از نیروی او استفاده می‌کند که مزدش نمی‌دهد پس شرعاً حرام است. بنده از مجلس و دولت تقاضامندم در این مسئله چاره‌اندیشی بکند و دست آن پیمانکاران سرکش و رها شده که در حق کارگران کوتاهی می کنند را کوتاه کند.

حاشیه‌نشینی، معضلی بدون ساز و کار و بر زمین مانده است

«خوب امروز روز شوراها هم هست، ضمن تشکر از زحمات شوراها و تبریک این روز ضمن تأکید به رصد موضوع کارگران طرف قرارداد با شهرداری و اعلام نتیجه به مردم باید تاکید کنم یکی از مسائل جدی و معضل بدون ترمز و سازوکار مسئله حاشیه‌نشینی است اگر جلو افزایش حاشیه نشینی در گراش گرفته نشود در آینده به یکی از مسائل بحرانی از جهات مختلف تبدیل خواهد شد و امروز رسیدگی برای حل آن باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

حل مشکلات سکونت‌گاه‌ها در اطراف شهر نیازمند اتخاذ تدابیر ضرب العجل است و بی تکلیفی مردم در این منطقه زیبنده شهر و مردم انقلابی ما نیست. الان ۲۰ سال است این که این معضل هنوز بر زمین مانده است؟ دستگاه‌های مسئول باید پاسخگوی مردم باشند؟
امروز به برکت انقلاب اسلامی شاهد خدمات ارزنده‌ای به مردم هستیم اما چنین مشکلاتی در جامعه باعث می‌شود چهره رحمانی انقلاب خدشه‌دار شود و مردم در این خصوص گلایه‌مند هستند. وضع موجود نشان داده که به بخشی از مردم در منطقه حاشیه‌ای سلطان آباد، محمد آباد و باغ موسی خدمات ارائه شده اما تعدادی هم همچنان متقاضی و بلاتکلیف‌اند، اگر مسئولین شهرستان به موقع به وظایف خود عمل کرده بودند امروز شاهد این قضائیا در این منطقه نبودیم.

یک گلایه به حقی هم که مردم از مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر طی این سال‌ها داشتند این است که برخی محلات شهر مثل محله بیدله یا پاقلعه از مناطقی هستند که پارک محله‌ای در آنجا احداث نشده است و مورد انتقاد مردم است و وارد هم هست، کمبود زمین را با شیوه‌های مختلف می‌شود تامین کرد.
امروز روز ۱۲ اردیبهشت، مصادف با سالروز شهادت استاد شهید مرحوم آیت‌الله دکتر مطهری رضوان‌الله تعالی و روز معلم است، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری، روز معلم را خدمت معلمان گرانقدر تبریک عرض می‌کنم.
مرحوم شهید مطهری از ذخایر ارزشمند اسلام بود که ابعاد وجودی و اثرگذاری‌ش در عرصه خدمت به دین بعد از گذشته ۴۲ سال از شهادت او بیان ویژگی‌ها و خصوصیات شخصیتی او در همه مجالس و محافل، هنوز ابعاد شخصیتی او به‌طور کامل مورد توجه قرار نگرفته است.
انقلاب مقدس اسلامی ما در پیروزی‌اش و هم در شروع انقلاب به رهبری امام بزرگوار، از زیربناهای اجتماعی برخوردار بود، اگر به سابقه و اثرگذاری این استاد شهید در عرصه دانشگاه و نفوذ دین در محیط دانشگاه توجه کنیم، این اصل و یا نقطه‌ای از زیربناهای با عظمت انقلاب مقدس اسلامی روشن خواهد شد.
آن روزی که استاد شهید از حوزه به‌عنوان یک نخبه و نابغه فقه و فلسفه وارد دانشگاه شده بود، دانشگاه در طول جریان‌های الحادی قرار داشت، فضای دانشگاه در آن روز یک فضای بی‌دینی و خالی از مذهب بود که با حمایت‌های حزب منحله توده و یک عنصر ملحد مارکسیست دکتر آریان‌پور، فضای فرهنگی دانشگاه را تصرف کرده بود و نسل جوان را تحت تبلیغات سوء مارکسیستی قرار داده بود و حتی در روزی که به‌کلی روحانیت و حوزه از محیط دانشگاه انفکاک به‌تمام‌معنا داشت، در این فضا، استاد شهید قدم به دانشگاه گذاشت. و با مجاهدات فوق‌العاده‌ای با ورود به محیط دانشگاه و در مدت کوتاهی، بساط فرهنگی مارکسیستی آریان‌پور را از دانشگاه جمع کرد به‌طوری‌که نه‌تنها در دانشگاه بایکوت و منزوی نشدند، بلکه جریان مارکسیست و ایده‌های الحادی از دانشگاه براندازی شد.

۱۵۰ دانش‌آموز گراشی در دوران کرونا ترک تحصیل کردند

مسئله تعلیم و آموزش نیز که بزرگ‌ترین پلکان رشد علمی کشور است، کودکان و نوجوانان و جوانان که سرمایه آینده کشور محسوب می‌شوند، متأسفانه در دوران بیماری کرونا طبق آمار قریب به ۱۵۰ دانش‌آموز ترک تحصیلی فقط در شهرستان خودمان بوده و این آمار در سطح کشور لطمه بسیار زیادی وارد کرد.
آنچه مسلم است این است که برای این خسارت تحمیل شده باید با کمک و جدیت جبران این معضل را برطرف کنیم. آموزش و پرورش شورایی تحت عنوان بازگشت به تحصیل ذیل شورای آموزش و پرورش را تشکیل بدهد و برای سال تحصیلی جدید چاره اندیشی بکند. هر چند در خصوص افت تحصیلی و سایر مسائل باید مطالبی بیان شود ولی به اقتضاء زمان خطبه به همین اندازه بسنده می‌کنم.
در پایان صحبت، شهادت پهلوان مقاومت سردار شهید حاج مهدی نیساری را تبریک و تسلیت عرض می‌کنیم حاج مهدی، فرد بسیار ولایی بود شخصیتی انقلابی داشت و ذره‌ای برای دفاع از کیان انقلاب و ناموس این سرزمین ملاحظه کاری نکرد و جان و آبرویش را در طبق اخلاص گذاشت و برای کرامت ملت ایران و جهان اسلام جان خود را فدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top