بستن

اولویت‌های بودجه ۱۴۰۱: تصفیه‌خانه ، کمربندی، خیابان ساحلی

هفت‌برکه: «بودجه شهرداری گراش می‌توانست تا ۱۰۰ میلیارد هم برسد، اما آن را واقع‌بینانه و روی ۶۰ میلیارد در قالب ۶۴ پروژه عمرانی بستیم.» این نظر علیرضا دانشور رییس شورای شهر گراش در مورد بودجه امسال شهرداری است.

به گزارش هفت‌برکه، روز جمعه نهم اردیبهشت‌ماه، روز شوراها است. خبرنگاران هفت‌برکه صبح هفتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ با حضور در ساختمان شورای شهر، با علیرضا دانشور، رئیس شورای اسلامی شهر گراش، به مناسبت روز شوراها با محوریت بودجه ۱۴۰۱ گفتگو کردند. دانشور در این گفتگو از دو برابر شدن بودجه شهرداری و جزییات طرح‌های شورا و شهرداری در سال جدید می‌گوید و همچنین مهم‌ترین دلیل انتخاب شهردار جدید را لابی نداشتن با افراد سودجو در گراش و دست‌پاکی می‌داند.

علیرضا دانشور، رئیس شورای ششم، در ابتدای سخنان خود به تشریح بودجه ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: «بودجه مصوب امسال ۶۰ میلیارد تومان بسته شده است. ۱۹ میلیارد بابت بودجه جاری، و ۳۸ میلیارد تومان بودجه عمرانی. معمولا نباید بودجه عمرانی از بودجه جاری فراتر برود ولی در بحث بودجه جاری همه تلاش خود را می‌کنیم که کاهش دهیم، حتی در خود شورا هم هزینه‌های غیر ضروری و حتی حق جلسات اعضا با بزرگ‌منشی اعضا سعی می‌کنیم کاهش دهیم و صرف هزینه‌های جاری شورا کنیم. بخشی از ۶۰ میلیارد هم هزینه بدهی‌های سنوات سال‌های قبل در نظر گرفته شده است.»

دانشور در ادامه افزود: «بودجه عمرانی که ۶۳.۳ درصد بودجه را تشکیل می‌دهد، در قالب ۶۴ پروژه عمرانی در نظر گرفته‌ایم که با جزییات مشخص شده است. یکی از دلایلی که پروژه‌های عمرانی را با جزییات اعلام کردیم این است که ضمانت اجرایی برای تخصیص بودجه در همان بخش باشد. در سال‌های گذشته بودجه کلی بسته می‌شد ولی امسال با جزییات پروژه‌های عمرانی را مشخص کردیم.»

دانشور در مورد پروژه‌های اصلی شهرداری برای سال آینده گفت: «تصفیه‌خانه که الان در حال حاضر ۲۰ درصد کار پیش رفته است ولی با اعتباری که تخصیص داده‌ایم ۶۰ تا ۷۰ درصد کار پیش می‌رود و امیدواریم حتی به بهره‌برداری برسانیم. دیوار حائل روخانه پئت و ساحلی که اگر قیر تامین شود و قول‌هایی که از سازمان‌ شهرداری‌ها گرفته‌ایم، امید داریم که پیشرفت خوبی داشته باشد. کمربندی در دو هفته آینده استارت کار زده می‌شود. با شهردار جدید صحبت‌ها انجام شده است و جلساتی در کنار این که روال قانونی انتصاب شهردار انجام می‌شود طرح‌ها و برنامه‌های در اولویت را به ایشان اعلام کرده‌ایم.»

رئیس شورای شهر با اشاره به دیگر پروژه‌های عمرانی شهرداری برای امسال می‌گوید: «معابر سطح شهر که به صورت ویژه در نظر گرفته شده است. میدان شهید برزگران تعیین تکلیف می‌شود و در بلوار سرداران، مسیر دوچرخه و پیاده‌رو در اولویت است. برای این مسیر باید یک سال در این سمت کارها پیش برود و یکسال هم سمت دیگر آن. بهسازی و تجهیز پارک شهر و فضاهای پارکی کل شهر که نیاز به رسیدگی دو چندان دارد که با حضور کارشناسان تمام موارد در نظر گرفته شده است. در مدیریت پارک‌ها امید داریم که امسال تحولی رخ دهد و بهسازی همه پارک‌های سطح شهر را مدنظر داریم. این پارک‌ها اگر مدیریت و نگه‌داری و رسیدگی نشود، هزینه‌هایی که شهرداری برای پارک‌ها دارد، حیف و میل می‌شود. برای کارگروه سیما و منظر شهری، اساسنامه مشخص کرده است و با شهردار هم صحبت شده که سیما و منظر در کنار ما و شهرداری باشد.»

در ادامه، محمد خواجه‌‌پور، مدیر رسانه‌های هفت‌برکه، در فرصتی یک‌ساعته برخی از مهمترین سوالات مردم از شورا را مطرح کرد:

خواجه‌پور: سگ‌های ولگرد در بودجه ۱۴۰۱ جایی دارد؟

دانشور: موضوع سگ‌های ولگرد مختص گراش نیست. کل ایران با این معضل درگیر است. اما عموم مردم شورا و شهرداری را سیبل خود قرار می‌دهند. قبلا هم منتشر کردیم که در بحث سگ‌های ولگرد چندین ارگان دخیل هستند که باید مشارکتی باشد. نمی‌شود کل بودجه سال و شهرداری را به سگ‌های ولگرد اختصاص دهیم. اگر شدنی بود قطعا شهرستان‌های دیگر موفق می‌شدند. با این حال، راهکاری که در نظر داریم این است که قرار است با یک تیر چند نشان بزنیم که در لار و مرودشت و چند جای دیگر در حال اجرا است. قرار است با شرکت‌هایی به عنوان «یگان حفاظت شهری» همکاری کنیم که وظیفه‌شان حفظ و نگهداری از اموال شهرداری و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، نگهبان پارک‌ها، مقابله با سد معبر و چندین خدمات دیگر حفاظتی و اجرایی هم است که به نفع شهر و شهروندان است، مذاکرات انجام شده است و نیازمند این است که شهردار مستقر شود تا این نیروهای مورد نیاز جذب شود.

جمع‌آوری زباله به شرکتی واگذار می‌شود یا خیر؟

دانشور: هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم که تحویل شرکت دهیم یا از نظر نیروی انسانی تقویت کنیم تا خدمات بهتر شود. مشکلاتی وجود دارد و منکر آن هم نیستیم، البته بخشی هم برمی‌گردد به خود مردم که باید فرهنگ‌سازی شود و زباله‌ها را نیم تا یک ساعت قبل درب منزل قرار دهند، یا اگر به منطقه‌ای خدمات نمی‌رسد اطلاع‌رسانی کنند تا برطرف شود. به واسطه شما و از طریق روابط عمومی شهرداری بارها برنامه اعلام شده است. من معتقدم اگر کسی خودش پیگیر باشد و ببیند که محله‌ای جمع‌آوری نمی‌شود، باید اطلاع‌رسانی شود تا انباشه نشود. سامانه ۱۳۷ هم در این مورد خیلی می‌تواند کمک کند. برای این سامانه تا بخشی که در تعهد ما بوده کامل انجام شده است و منتظر راه‌اندازی از سمت شرکت هستیم. ۱۳۷ خیلی می‌تواند موثر و گره‌گشای این مشکلات باشد.

سال ۱۴۰۰ زمان قانونی طرح جامع شهری گراش به پایان رسید. آخرین وضعیت طرح تفصیلی چه خواهد شد و چه بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است؟

دانشور: برای اصلاح طرح جامع نامه ارسال شده است که باز منوط به حضور شهردار است. شهردار که مستقر شود، بروزسانی طرح جامع که از یک ماه پیش نامه آن زده شده است در دستور کار قرار می‌گیرد. طرح تفصیلی تا شب گذشته هم با مشاور محترم جلساتی داشتیم که یک‌سری خواسته‌ها و تعهدات از سمت مشاور مطرح شد، شاید خواسته‌ها و تعهدات هم‌خوانی نداشته باشد. مجدد نامه زدیم که حضورا برای جلسه بیاید تا نهایی شود. بر اساس تعهد مشاور، طرح باید تا اسفندماه ۱۴۰۰ به ما تحویل داده می‌شد که هنوز تحویل نداده‌اند. اعلام شده که طرح را حضورا تحویل بدهند تا ببینیم تا کجا پیش رفته است.

آیا با مشاور فعلی ادامه می‌دهید و طرح نهایی می‌شود؟

مشکلاتی از قبل بوده که حتی با تمدید قرارداد هم مخالف بودم که باید فسخ می‌شد. واحد حقوقی باید یک وکیلی می‌گرفت که تا تعیین تکلیف می‌شد. ولی خوب حالا که تمدید قرارداد اتفاق افتاده است، باید طرح به دست ما برسد تا تعیین تکلیف شود. سعی می‌کنیم تا یکی دو هفته آینده، آقای افضلی تشریف بیاورند گراش تا تعیین تکلیف شود؛ چه طرح آماده باشد چه آماده نباشد باید خروجی به ما تحویل دهد تا تصمیم‌گیری کنیم.

با توجه به سیل اخیر، آیا طرح توجیهی آب‌های سطحی را در برنامه دارید؟ 

دانشور: بیش از ۸۰ درصد کار پیش رفته است، استارت کار از شوراهای قبل بوده و راکد مانده بود. الان در شورای ششم کار به جریان افتاده است. به طور ویژه و با اهمیت ویژه در شهرداری، هر شهرداری که بیاید دنبال می‌شود، هر اعتباری که برای اجرای این طرح نیاز است حاضر به تخصیص و همکاری هستیم، با ستاد بحران استان بارها ارتباط گرفتیم و به واسطه دکتر حلیمی به گراش آمدند، در بحران اخیر ۲ میلیارد تومان شهرداری بودجه اختصاص داده است. در آب‌های سطحی قول گرفته‌ایم که اگر طرح نهایی شود اعتبار ویژه‌ای از ستاد بحران به واسطه مهندس عبداللهی در ستاد بحران استان و مهندس حسین‌زاده جذب شود.

سه سال پیش برای سنجش وضعیتی ترافیک چند روز خیابان اصلی بسته شد. طرح ترافیکی که قرار بود آماده شود به جایی رسید یا راکد ماند؟

دانشور: نه متاسفانه به نتیجه‌ای نرسید. با شرایط حال حاضر خیابان‌های گراش، باید یک فکر اساسی شود که مستلزم یک اعتبار خوب است. اگر خیابان ساحلی را بتوانیم وصل کنیم، حجم وسیعی از ترافیک کاهش می‌باید. از حلقه دور کلات جاده‌ای که باید آسفالت شود از خیابان شهدای گمنام بتوانیم وصل کنیم به کمربندی خیلی خوب می‌شود. بلوار مواصلاتی صیاد شیرای به بسیج که تقریبا به جاهای خیلی خوبی رسیده و فردا دستور کار آن صادر می‌شود. بیشتر در این حوزه‌ها کار می‌کنیم که در شهر راه‌های مواصلاتی اصلی مثل بلوارها و معابر کمی عریض‌تر شود و راه ارتباطی بیشتر شود به نظرم کار بهتر و تسهیل‌تر می‌شود.

و برای پارکینگ برنامه شورا چیست؟ بازار طلا امسال افتتاح می‌شود و برای تبدیل اداره ثبت اسناد به پارکینگ اقدامی نشده است.

دانشور: پارکینگ‌ها در جاهای مختلف دیده شده است؛ حتی وجود هم دارد، اما فرهنگ استفاده از پارکینگ متاسفانه وجود ندارد. باید پارکینگ‌های موجود ساماندهی شود. در چند نقطه از شهر پارکینگ وجود دارد ولی باید ساماندهی و کیفیت هم بررسی شود. سایه‌بان و زیرساخت مناسب لازم است. برای پیر پنهان با هیات امنا مسجد صاحب الزمان وارد مذاکره شده‌ایم، اعتبار ویژه‌ای هم در نظر گرفته‌ایم که بعد از ماه مبارک رمضان با آقای دیباچی وارد مذاکرده می‌شویم. پیر پهنان متراژ بالایی دارد و تصمیم داریم فضاسازی کنیم، نه فقط برای ساخت پارکنیگ، برای فضای سبز و موارد دیگر هم حتما مد نظر داریم. از لحاظ قانونی برای آنجا مشکلی نداریم فقط باید همراهی مردم را داشته باشیم، مثل پارک فخرآباد. خیلی از این مکان‌ها محل تجمع سگ‌های ولگرد و زباله است که خودش شان و شخصیت مکان را خدشه‌دار می‌کند.

برای پارکینگ بازار طلا هم برای انتقال اداره ثبت مشکلی نداریم و مذاکرات مالکین همجوار هم به جاهای خوبی رسیده است.

افزایش بودجه امسال ۱۰۰ درصد بوده است. از لحاظ قانونی با استانداری مشکلی نداشتید؟ محل درآمد از کجا است که بودجه افزایش پیدا کرده است؟

دانشور: با استانداری مشکلی نداشتیم. حتی در تلاش بودیم بیشتر از این افزایش دهیم. کاری نداریم سال قبل چقدر بوده است. این افزایش بر اساس دغدغه و حد وسط است. تصمیم بر ۱۰۰ میلیارد تومان داشتیم که برای اینکه کسر بودجه هم نداشته باشیم، ۶۰ تعیین کردیم. اگر اضافه بر این هم توانستیم اعتبار جذب کنیم، می‌توانیم به پروژه‌های دیگر در قالب متمم تزریق کنیم. در درآمد پایدار خیلی‌ها شاید شعار دهند ولی در اجرا خیلی دردسرها دارد. در کارخانه آسفالتی که با همت دوستان در شوراهای گذشته که امتیازش برای شهرداری بوده و با امضای تفاهم‌نامه‌ای به بخش خصوصی واگذار شده است، تا حداقل یک ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. شاید اگر همچنان دست خود شهرداری بود، همچنان راکد می‌ماند. تعامل و مشارکت با سرمایه‌گذار به طور ویژه در دستور کار ما قرار دارد، به عنوان نمونه آقای رضایی، کارخانه آسفالت است که در شورای ششم روند کار تسریع شد و با چند سرمایه‌گذار دیگر هم صحبت شد تا به صورت مشارکتی کار انجام شود. در بحث خرید سهام از شرکت‌های مختلف وارد مذاکره شده‌ایم و یقین داریم خیلی از کارها شدنی است و خیلی از کارها هم شاید شدنی نباشد ولی امید داریم استارت کار زده شود. خیلی کارها تا وارد مرحله اجرا نشود صحبت نشود بهتر است.

بخشی عمده‌ای از درآمد شهرداری در بودجه سال گذشته از بخش تفکیک زمین بود. امسال هم در برنامه است؟ 

دانشور: قسمتی از بودجه در این سمت است ولی می‌خواهیم از این بخش فرار کنیم. به یک‌باره هم نمی‌توانیم بگویم که تفکیک کات، و برویم سمت درآمد پایدار. باید بخش خصوصی را وارد کنیم. چند موارد از جمله مراکز خرید، پروژه‌های سرمایه‌گذاری با مشارکت شهرداری که انجام شده است و پروژه‌های دیگر که وارد مراحلی خوبی شده است و اعتقاد داریم تا وارد مرحله اجرایی و تفاهم‌نامه نشود عملا صحبت کردن در خصوص آن هم درست نیست. دریافت نقدی در بحث تفکیک‌ها را حذف کرده‌ایم. زمین‌های کوچکی در حد دو هزار متر هم قطعه زمین و هم نقدینگی است که بخشی از هزینه‌ای شهرداری هم تامین شود. ولی زمین‌های بزرگ، شهرداری سهم خودش را به صورت پلاک زمین دریافت می‌کند، بدون یک ریال دریافت نقدی. چون در دریافت نقدی، کارشناسی رسمی دادگستری کارشناسی می‌کند و ملکی که مثلا متری ۱۴ میلیون تومان است را کارشناس تقریبا ۵۰ درصد قیمت می‌زند.

شهردار از کی مستقر می‌شود؟

دانشور: در مصاحبه‌های قبلی هم عرض کردم که طی شدن روند اداری کمی‌ زمان‌بر است و این پروسه خارج از عهده ما و حتی خود مهندس حلیمی است. هفته قبل هم که من در شیراز ماموریت داشتم پیگیر روند شدم. بخشی از استعلامات زمان‌بر است و تعطیلاتی هم در پیش بود که زمان‌بر شد.

با شورای خور مشکلی پیش نیامد؟ 

دانشور: تلفنی صحبت کردیم و اگر مشکلاتی هم بود برطرف شد. ما استدلال‌های خود را ارائه دادیم و آن‌ها هم قبول کردند.

شورا علاوه بر بحث عمرانی، فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی هم دارد. ارتباط شورا را با فرماندار و نماینده در شورای ششم چطور برآورد می‌کنید؟ 

دانشور: شخص دکتر غلام‌پور هم در حالت بلاتکلیفی است. اگر قرار است ابقا شود که باید اعلام می‌شد؛ اگر قرار به انتخاب فرد دیگری باز هم باید سریعتر تصمیم گرفته شود. ما هم معلق هستیم ولی با این وجود ارتباط خود را داریم و چندین جلسات بیرون شهرستان و پیگری‌ها در استان و تهران را به اتفاق شخص فرماندار رفتیم. اینطور نیست که چون قرار است تغییر کند، ارتباطی نداشته باشیم. تعامل خوب و سازنده‌ای داشته‌ایم ولی با این وجود بحث فرمانداری بر کسی پوشیده نیست ولی از عهده ما هم خارج است. استانداری باید هرچه سریعتر وضعیت فرماندار رامشخص کند. اگر قرار بر ابقای دکتر غلام‌پور است که سریعتر اقدام شود، اگر قرار است فرد دیگری انتخاب شود هم باید با همراهی مردم باشد، نه هر گزینه‌ای.

بیانیه شورا در خصوص فرماندار مهم‌ترین واکنش سیاسی شورا ششم بوده است. توضیحی برای انتشار آن می‌دهید؟

دانشور: از طیف‌های مختلف و گروه‌های مختلف مردمی مراجعات داشتیم برای انتخاب فرماندار، که هر کدام ادله و اولویت‌بندی خود را داشتند که در نهایت با حضور امام جمعه، نماینده و فرمانده سپاه جلسات متعددی گرفته شد و صحبت‌هایی کردیم. شورا یک نهاد مردمی و مستقل اما وابسته به مردم است پس به دور از سوگیری از شخص خاص آنچه که باید مطالبه اکثریت مردم است به گوش مسئولین برساند. مطالبه مردمی هم مستند است که باید به مسئولین رده بالا منتقل شود.

ما در مورد روند انتخاب شهردار با سعید جعفری به عنوان منتقد صحبت کردیم. شما هم در مورد انتخاب شهردار توضیحی دارید؟

دانشور: از دموکراسی استقبال می‌کنیم از این که هر فردی به صورت آزادانه رای دهد، در انتخابات مجلس ، ریاست جمهوری و شورا چون خود را از جنس مردم می‌دانیم پس آرای مردم هم برای ما اهمیت دارد. مهندس جعفری و خورشیدی احترام‌شان برای من به عنوان یک عضو شورا واجب است، همان‌طور که ما برای آرای این دو بزرگوار احترام می‌گذاریم باید این احترام متقابل باشد. پنج بار برای انتخاب شهردار به استانداری رفتم، تحقیقات میدانی انجام دادیم، اکتفا به تلفن نکرده‌ایم.

رزومه افراد مهم است ولی حجت نیست. برای جمع‌بندی مولفه‌ها من به عنوان یک عضو رای خود را برای انتخاب شهردار داده‌ام، بقیه هم همین‌طور. به عنوان عضو شورای ششم رای داده‌ام و پای رای خودم هم هستم. من چیزی را تحکیم نکردم که مثلا رئیس هستم نظر خود را تحکیم دهم. توقع این است که فرهنگ احترام متقابل به همدیگر در جامعه نهادینه شود، مهندس جعفری نماینده مردم است، همیشه هم این ترکیب سه به دو نیست، گاهی من و مهندس و آقای خورشیدی در موضوعی هم نظر هستیم و دو عضو دیگر مخالف. مهم‌‌ترین چیزی که در انتخاب شهردار برای من مهم بود، لابی نداشتن با افراد سودجو در گراش و دست‌پاکی بود. مهندس حلیمی رزومه قوی دارند و از آن دفاع می‌کنم ولی فقط رزومه برای انتخاب شهردار کافی نیست. اطلاع داشتن مردم از رای اعضای شورا یک چیز طبیعی و حق مردم است ولی این دسته‌بندی کردن سه به دو درست نیست. رای موافق و مخالف یک چیز طبیعی است باید احترام گذاشت.

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

2 نظر

  1. سالهاست پارک وسط مسکن مهرقدیم یا همان شهرک پردیس گراش بصورت مخروبه درآمده و کسی رسیدگی نمی کند لطفاً شورای شهر به موضوع ورود و پارک را بازسازی کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top