بستن

۹۰۰ کیسه آرد چگونه توزیع شد؟

هفت‌برکه: عدم اطلاع‌رسانی برای نحوه توزیع آرد در ماه رمضان، گلایه‌ی شهروندان را در پی داشت. آهنعلی حسین‌شیری، رییس اتحادیه نانوایان گراش، می‌گوید سهمیه امسال فقط ۹۰۰ کیسه بود که از طریق مساجد و پایگاه‌ها بین مردم توزیع شده است. 

به گزارش هفت‌برکه، تعدادی از خانواده‌های گراشی ترجیح می‌دهند نان خود را در خانه پخت کنند. تقاضا برای آرد در ماه رمضان که پخت نان‌های محلی طرفدار بیشتری دارد افزایش می‌یابد ولی در شهرها سهمیه‌ای برای توزیع آرد خانگی وجود ندارد. با گذشت نیمی از ماه مبارک رمضان، اتحادیه‌ی آرد و نان اقدام به توزیع آرد کرد اما نحوه‌ی توزیع و عدم اطلاع‌رسانی برای محل‌های توزیع، گلایه‌ی بسیاری از شهروندان متقاضی آرد را در پی داشت. 

آهنعلی حسین‌شیری در گفتگو با هفت‌برکه سعی کرد به این انتقادها پاسخ دهد. حسین‌شیری گفت: «به دلیل کمبود سهمیه آرد نسبت به سال گذشته، ترجیح دادیم که اطلاع‌رسانی عمومی انجام نشود و صرفا از طریق پایگاه و مساجد محله به مردم اطلاع داده شد که برای دریافت حواله و آرد مراجعه کنند.» 

اختلاف بیش از صد هزار تومانیِ هر گونی آرد دولتی و بازار آزاد، تقاضای شهروندان برای دریافت آرد را افزایش داده بود و این موضوع باعث افزایش گلایه‌ها شد. حسین عالمی یکی از کسانی بود که موضوع را در صفحه اینستاگرامی خود بازتاب داد:‌ «تصمیم و اقدام نادرست و سلیقه‌ای اصناف، اتحادیه نانوایان و کارگروه آرد شهرستان به ضرر مردم است. اقدام خودسرانه و تصمیمات غلط در رابطه با نحوه توزیع آرد در شهر گراش توسط مسئولین به دلیل درک نادرست عوامل ذیربط و بازرسی‌های پنهان و جهت‌دار باعث شده است مردم ما زحمت و سختی‌های زیادی را در ماه رمضان متحمل شوند! این شیوه توزیع نه رعایت حقوق مصرف کننده است، نه رعایت حق الناس! صفر تا صدِ مراحل توزیع می‌بایست سیستمی باشد تا زمینه فساد حذف شود و مردم به صورت عادلانه از سهمیه آرد بهره‌مند شوند! آقای اتحادیه، آقای اصناف؛ یعنی اگر شهروندی مسجدی نباشد یا در محله‌ای مسجد نباشد، سهمیه آرد ندارد؟ این چه منطقی در توزیع است؟ لطفا پیگیر و پاسخگو باشید!»

حسین‌شیری: توزیع با مصوبه آرد و نان شهرستان است

آهنعلی حسین‌شیری، رئیس اتحادیه نانوایان گراش، در گفتگو با هفت‌برکه سعی کرد به بخشی از این انتقادات پاسخ دهد: «توزیع را به صورت خودسرانه انجام نمی‌دهیم. نحوه‌ی توزیع با مصوبه‌ی کارگروه آرد و نان است. در این جلسه مصوب شده که جهت رفاه مردم، توزیع در چند نقطه از شهر انجام شود. ما چندین سال تجربه‌های گوناگون داشتیم که قبلا در اتحادیه توزیع می‌شد. اعتراضاتی هم بود که رفت‌وآمد سخت است. تصمیم گرفتیم چند سوپر مارکت را هم تعیین کنیم که در توزیع به ما کمک کنند. وقتی آرد را تحویل سوپرمارکت‌ها هم دادیم، سریع تمام می‌شد و به ۲۴ ساعت نمی‌کشید. باز هم عده‌ای معترض بودند.»

حسین‌شیری در ادامه افزود: «مجدد به شیوه‌ی دیگری توزیع را در پیش گرفتیم و با کمک فرمانداری و اداره صمت، چندین ماه روی این طرح کار کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که پایگاه‌ها و مساجد محلات را در نظر بگیریم تا مسافت برای مردم کاهش یابد. از طرفی مردم هر محله در آن محل شناخته شده هستند و یک نفر دو جا آرد نخواهد گرفت و حتی اگر این اتفاق هم بیفتد باز هم سواستفاده کمتر خواهد بود. در سال ۹۹ پایگاه‌ها در جلسات مشخص شد و تا سال قبل، این طرح اجرا می‌شد و به نحو احسن هم انجام شد و طرح امتحان خود را پس داده است.»

رئیس اتحادیه نانوایان گراش در مورد تامین سهیه آرد خانوار در این مرحله گفت:‌ «آردی را که توزیع می‌کنیم از پخت صبح نانوایی شهرستان کم می‌کنیم. قبلا یک سوم را کم می‌کردیم و به مردم می‌دادیم. امسال به دلیل افزایش مسافرین و اتباع خارجی که در جلسه هم صحبت شد که ماه مبارک رمضان هم هست، تصمیم گرفته شد که کسر از یک سوم به ۱۵ درصد برسد. سال گذشته حدود ۱۷۰۰ کیسه آرد داشتیم. الان به دلیل اینکه نانواها هم بهانه‌ای نداشته باشند، این مقدار کاهش یافته که اگر بازرسین ما و جهاد مراجعه کردند به نانواها و دیدند تعطیل است، بهانه‌ی کمبود آرد نداشته باشند.»

آهنعلی حسین‌شیری کاهش سهمیه توزیع عمومی را یکی از دلایل نارضایتی مردم می‌داند: «بعد از گذشت ۱۵ روز از ماه مبارک رمضان تصمیم گرفته شد که برای ماه فروردین همان ۱۵ درصد از نانواها کسر شود و برای ماه‌های بعد کم نشود. با این مقدار به نصف سهمیه مردمی رسیدیم. قبلا توزیع در پایگاه‌هایی که بالغ بر ۳۰ پایگاه بود انجام می‌شد ولی الان به دلیل اینکه تعداد آردها کم است از تعداد سهمیه پایگاه هم کم کردیم. هر پایگاهی ۵۰ حواله دریافت آرد داشت ولی امسال چون این مقدار کاهش یافته است به ۴۰ حواله رسیده است. محمدآباد، سلطان‌آباد و باغ موسی هم سهمیه دارند هرچند کم است ولی چون این گروه از نظر مالی ضعیف‌تر هستند باز هم همان مقدار سهمیه ۴۰ را در نظر گرفتیم. ما اجازه نمی‌دهیم حق کسی ضایع شود ولی در صورتی که آرد هم به میزان کافی باشد.»

حسین‌شیری قبلا اعلام کرده بود که نحوه توزیع ارد در ماه رمضان اطلاع‌رسانی می‌شود اما در نهایت توزیع آرد بدون اطلاع‌رسانی عمومی انجام شد. حسین شیری در مورد این اقدام گفت: «اعلام عمومی نشد ولی به پایگاه‌ها اطلاع دادیم، به دلیل اینکه تعداد سهمیه نسبت به سال گذشته نصف شده است، گفتیم اگر اعلام سراسری کنیم افرادی که حتی شاید لازم هم نداشته باشند مراجعه می‌کنند و سوء استفاده صورت می‌گیرد. پس این‌ ۹۰۰ کیسه را چه کسی تحویل گرفته است؟»

رئیس اتحادیه نانوایان گراش در پایان افزود: «در پایگاه‌ها اسم، شماره ملی و شماره تماس هر فرد موجود است که بعدا در اتحادیه چک می‌شود که فردی دو بار مراجعه نکرده باشد یا قومیتی نباشد. سال گذشته موارد این چنینی زیاد بود که اصلاح شد. هر فرد برگ حواله دریافت دارد که ما هنگام توزیع تحویل و بررسی می‌کنیم. پایگاه‌ها، مساجد و محلاتی که پایگاه و مساجد ندارد در مغازه‌ها توزیع می‌شود. یک لیست متفرقه هم داریم که هنگام توزیع چک می‌کنیم. اگر کسی حواله داشته باشد ولی تحویل نگرفته باشد سهمیه‌اش نزد ما محفوظ است مخصوصا در ماه مبارک رمضان، روی حواله درج شده اعتبار تا ۲۴ ساعت است ولی اگر کسی حواله دارد می‌تواند مراجعه کنند و آرد را تحویل بگیرند.»

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

1 نظر

  1. به دلیل ترس از کرونا یا وجود بیماریهای دیگر، هنوز افرادی هستند که به محل‌های شلوغ، مساجد و پایگاهها نمی‌روند.
    اینها نباید سهمیه‌ای دریافت کنند؟
    چه فکری به حال این افراد کردید؟
    چرا سهمیه را سیستمی نمی‌دید که بتونن از طریق سایت دریافت کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top