هفت برکه: دیدن صف شلوغ پمپ بنزینها نظر خیلی از همشهریان را جلب کرده و این سوال را ایجاد کرده که علت آن چیست؟ گرفتن سوخت آزاد دلیلی است که مسعود حسنیان، رئیس شرکت ملی پخش توزیع فرآوردههای ناحیه لارستان عامل این شلوغی میداند.
جعفر خواجهپور، مسئول پمپ بنزین خلیج فارس این شلوغی را به سهمیهبندی کارت آزاد بین دو جایگاه خلیج فارس و جایگاه کوهگرد ربط میدهد و میگوید اگر دو جایگاه امکان فروش آزاد داشته باشند شلوغی جایگاه تقسیم میشود، کوهگرد نیز با اشاره به این که تنها ده روز مجاز به توزیع گازوییل آزاد در جایگاه هستند، این مدت زمان را برای توزیع کافی نمیداند. اما مسعود حسینیان،رئیس شرکت ملی پخش توزیع فرآوردههای ناحیه لارستان میگوید: «با توجه به افزایش قیمت جهانی فرآوردههای نفتی تقاضای سوخت آزاد بسیار بالا رفته است و این باعث میشود که افرادی که حتی نیاز به سوخت نداشته باشند، به جایگاه مراجعه کنند و تقاضا سوخت ششصدی را کنند و با توجه به این که سهمیه کارت ما محدود است، نمیتوانیم به هر مقدار در اختیار مردم قرار دهیم.»
جایگاهداران : مدت عرضه گازوییل آزاد کم است
از طرفی طولانی شدن تعمیر و استانداردسازی انبار شرکت نفت لارستان نیز مشکلاتی را برای جایگاهها به وجود آورده است.حسینیان این وعده را میدهد که تعمیرات در این انبار نیز، قبل از رسیدن به فصل گرما پایان یابد.
جعفر خواجهپور، مسئول جایگاه خلیج فارس، تقاضای زیاد رانندگان و صفهای طولانی برای خرید سوخت گازوییل را مشکل تازهای نمیداند و میگوید:«این مشکل قبلا هم وجود داشته ولی چون قبلا گراش هر دو جایگاه یعنی هم خلیج فارس و هم جایگاه کوهگرد مجوز کارت آزاد داشتند شلوغی جایگاه تا مقداری تقسیم میشد اما متاسفانه از نیمه اسفند ۱۴۰۰، کارت آزاد جایگاه خلیج فارس تحویل ناحیه شد البته صحبتهایی شده که کارت برگشت بخورد ولی باز هم شرکت نفت، برگشت مجوز فروش آزاد را منوط به این کردند که فروش به صورت دورهای بین دو جایگاه تقسیم شود، یعنی یک ماه جایگاه خلیج فارس و یک ماه جایگاه کوهگرد مجوز پخش و فروش گازوییل آزاد داشته باشد که همین امر باعث شلوغی جایگاه میشود.»
مشکل دیگری که خواجهپور به آن اشاره میکند کم بودن سهیمهی گازوییل پمپ بنزینهای گراش و کمبود گازوییل در منطقه و مراجعهی رانندگان از شهرهای اطراف به گراش است: «هر دو جایگاه در گراش مخزن ۴۵ هزار لیتری دارند. از طرفی نفتکشی که برای ما بار میآورد تنها ظرفیت ۲۹ هزار لیتر دارد و مجوز فروش با کارت آزاد هم ده هزار لیتر بیشتر نیست. هر ماشینی هم حداکثر ۱۰۰ لیتر بیشتر نمیتواند بزند اما خیلی از ماشینها شاید به مقدار بیشتری نیاز داشته باشند و متاسفانه در منطقه هم گازوییل کم شده و باعث شده از جاهای دیگر مثل اوز، بیدشهر و شهرهای دیگر هم برای گرفتن سوخت به گراش مراجعه کنند همین مشکل در جایگاههای جنوب استان به صورت سراسری وجود دارد. مثلا خیلی از ماشینها میروند لار ۱۰۰ لیتر میزنند و در گراش دوباره ۱۰۰ لیتر میزنند. غیربومیها وارد گراش میشوند و گراشیها هم برای گرفتن سوخت به پمپ بنزینهای شهرهای اطراف میروند و این باعث میشود جایگاه شلوغ شود و خیلی از مواقع حتی سوخت به همشهریان گراشی خودمان هم نرسد. مشکل دیگر این است که ما خیلی از مواقع سوخت را خریداری میکنیم ولی بعد از دو تا سه روز به دست ما میرسد و این چند روز مخزن خالی میماند و مردم نمیتوانند سوخت گازوییل بزنند. ما با شرکت هم صحبت کردیم ولی میگویند سهمیهبندی شده است و ما نمیتوانیم و سهمیه جایگاه شما را بالا ببریم و این مسائل دست به دست هم داده و باعث شلوغی جایگاه شده است.»
کوهگرد، مسئول جایگاه کوهگرد نیز صحبتهای همکار خود را تایید میکند و اضافه میکند:«ما در طول یک ماه تنها ۱۰روز مجوز توزیع گازوییل آزاد را داریم و در این ده روز روزی ۱۰ هزار تا بیشتر مجاز نیستیم توزیع کنیم، اگر بخواهند مشکل گراش را حل کنند باید حداقل تعداد روزهای توزیع گازوییل آزاد را بیشتر کنند مثلا در طول یک ماه حدود ۱۵ تا ۲۰ روز توزیع داشته باشیم، ده روز واقعا کم است.»
سرکت نفت: سهمیه به قدر کافی است، شلوغی برای سوخت آزاد است
رئیس شرکت ملی پخش توزیع فرآوردههای نفتی ناحیه لارستان هم احتمال سواستفادههایی که گاهی اوقات از کارت آزاد میشود را عامل محدود بودن سهمیهها میداند و میگوید؛ دلیل مشکلاتی که برای رانندگان ایجاد میشود هم بیشتر کوتاهی آنها در گرفتن بارنامه برای خودروهای بیرون شهری و باربرگ برای خودروهای درون شهری است: «نفتگاز ماشینهای دیزلی به دو طریق شارژ میشود یا ماشینهایی هستند که در طرح پیمایش بارنامه میگیرند و از طریق پیمایش با بارنامهای که ثبت میکنند کارتشان شارژ میشود و یا ماشینهایی هستند که بارنامه نمیگیرند و درون شهر کار میکنند که باید مراجعه کنند به سازمان شهرداری و پروانه فعالیت بگیرند.
به مردم توصیه میکنم به خصوص رانندگان خودرو دیزلی و افرادی که بین شهری عبور و مرور میکنند و بار جابه جا میکنند حتما بارنامه بگیرند تا سوختشان شارژ شود و افرادی که درون شهری هم کار میکنند حتما بعد از گرفتن پروانه فعالیت، باربرگ ثبت کنند چون اگر این کار را انجام ندهند سهمیهای شارژ نخواهد شد و با توجه به سواستفادههایی که گاهی از کارت آزاد میشود و محدودیتهایی که ما در توزیع سوخت آزاد یا کارت اضطراری داریم به مشکل خواهد خورد و ممکن است که با کمبود سوخت مواجه شوند.»
حسنیان در ادامه صحبتهای خود می گوید:«با توجه به این که خیلی از رانندگان برای گرفتن بارنامه و باربرگ اقدام نمیکنند سهمیه آنها به اندازه کافی شارژ نمیشود و باعث میشود برای گرفتن سوخت آزاد به جایگاه به جایگاه هجوم آورند. از طرفی با توجه به افزایش قیمت جهانی فرآوردههای نفتی تقاضا برای سواستفاده و قاچاق فرآورده بسیار بالا رفته است برای جلوگیری از این اتفاق ما مجبوریم با چک کردن باک ماشینها، سوخت را در اختیار ماشینهایی که باکشان خالی باشد، ماشینهایی که سهمیه کارت سوختشان صفر باشد قرار دهیم. کارت اضطراری فقط برای خودروهایی است که کارتشان را گم کردند و تقاضای المثنی دادند و تا وقتی که کارتشان صادر شود، مطابق تناژ خودرو ما موظفیم که از کارت اضطراری به آنها سوخت دهیم. پس ازدحام خودروها برای گرفتن گازوییل در جایگاهها فقط جهت دریافت کارت آزاد و سوخت آزاد است و اگر نه هر یک از ماشینهای دیزلی هر زمانی از ۲۴ شبانه روز میتوانند جهت گرفتن سهیمه خودشان به جایگاه مراجعه کنند و بدون وقفه از محل سهمیه کارت خودشان که سیستم و دولت برای آنها شارژ کرده است، استفاده کنند ولی استفاده از کارت آزاد و سوخت آزاد با توجه به سواستفادههایی که ممکن است اتفاق بیافتد محدودیتهایی دارد و این سوخت به هر کسی تعلق نمیگیرد.»
او با هشدار به افرادسودجو میگوید که موضوع از راه قانونی در حال پیگیری است: «این اطمینان را به مردم میدهیم برای کسانی که میخواهند کار کنند برای کسانی که میخواهند امرارمعاش کنند و بار جا به جا کنند و به رونق کشور و شهرمان اهمیت میدهند سوخت است و شرکت در خدمت این عزیزان خواهد بود و برای کسانی که قصد دارند از فراوردههای نفتی که با قیمتهای جهانی فاصله زیادی دارد سواستفاده کنند شدیدا برخورد خواهم کرد و هر جایی مشاهده شود موارد به مراجعه امنیتی و قضایی منتقل خواهد شد.»
انبار در دست تعمیر است/ دردسرهای حمل سوخت از هرمزگان
روند کند تعمیر و تجهیز انبار شرکت نفت لارستان نیز باعث شده است که در طول این مدت سوخت مورد نیاز منطقه از بندرعباس بارگیری شود و این مساله نیز مشکلاتی را برای جایگاهداران ایجاد کرده است، کوهگرد میگوید:«حدود هشت ماه است که انبار لار در حال تعمیر است و هنوز تمام نشده بار ما از بندرعباس به دست ما میرسد.کل جایگاههای منطقه لارستان و گراش در طول یک ماه حدود شش تا هفت هزار لیتر کسری میآوریم یعنی هر ماه شش، هفت هزار لیتر بنزین کم میآوریم به خاطر این که مسیر رسیدن بار به دست ما دور است و باعث میشود ما هر ماه حدود هفت، هشت میلیون ضرر کنیم. دیروز با آقای حسنیان صحبت کردم گفتند تجهیز انبار رو به اتمام است و منتظر پیمانکار هستند که راهاندازی کنند. به هر حال اگر انبار راه بیافتد هر زمان در جایگاه، نفت، گاز یا بنزین کم بیاوریم در عرض ده تا بیست دقیقه میتوانند به جایگاه برسانند ولی الان همین هم مشکل بزرگی است.»
خواجهپور نیز در این رابطه گفت:«متاسفانه حمل بنزین و گازوییل از بندرعباس هم ضرر سنگینی به ما جایگاهدار وارد میکند و هم ضرری برای مصرفکننده است چون سوختی که از بندرعباس بارگیری میشود درجه حرارت بالایی دارد و زمانی که اینجا وارد مخزن جایگاه میشود چون مخزن جایگاه و درجه حرارت گراش پایینتر هست تبخیر سوخت خیلی بالا میرود خیلی تبخیرهای زیادی داریم. ما روزانه حدود سیصد تا سیصد و پنجاه لیتر بنزین کسری میآوریم و گازوییل هم روزانه صد لیتر کسری میآوریم.»
مشکل دیگر جایگاه خلیج فارس توقف عرضه بنزین سوپر است: «الان جایگاه خلیج فارس که مسئولش من هستم قبلا بنزین سوپر هم عرضه میشد که متاسفانه از پارسال شرکت نفت، دیگر بنزین سوپر را به ما عرضه نکردند و امسال هم آمدند تمام قطعات الکترونیکی بنزین سوپر را جمعآوری کردند شما یک نگاهی به تلمبههای داخل جایگاه بیاندازید میفهمیدند دستگاه کارتخوانی وجود ندارد که ما بخواهیم با کارت سوخت بنزین سوپر عرضه کنیم. و این امکان را نیز از گراش گرفتند.»
مسعود حسنیان در جواب به موضوع تاخیر در تعمیر انبار شرکت نفت میگوید:«بعد از سی، چهل سال اتفاق خوش یمنی دارد در انبار نفت لارستان میافتد و آن هم به روز شدن انبار مطابق استانداردهای روز دنیا است که با پیگیریهایی که بنده انجام دادم، توانستیم بودجه خیلی خوبی بگیریم و انبار را به انبار مدرن و با استانداردهای روز دنیا تبدیل کنیم و چون یک کار فنی در حال انجام است نیاز به وقت کافی برای اتمام دارد. امیدوارم تا قبل از فصل سرما بتوانیم انبار را راهاندازی کنیم و فراوردهی باکیفیتی در اختیار مردم قرار دهیم.»
او در مورد مشکل حمل و نقل سوخت و برگشت فروش کارت آزاد به دو جایگاه در گراش توضیح داد: «هیچ مشکلی در زمینه حمل سوخت از بندرعباس به جایگاه نیست طی ماههای گذشته بیش از ۱۰ تا ۱۵ دستگاه نفتکش و ناوگان حمل و نقل لارستان اضافه شده است و مشکلی برای حمل فرآورده نفتی از انبار بندرعباس به شهرستانها نداریم. اما در زمینه فروش کارت آزاد در دو جایگاه گراش تا پیش از این هر دو جایگاه این امکان را داشتند و استفاده میکردند ولی حالا طرحهای دیگری مد نظر استان است که دو جایگاه همزمان نمیتوانند در سطح یک شهرستان فروش کارت آزاد داشته باشند و قرار است طرح دیگری اجرا شود که انشالله به زودی ابلاغ خواهد شد.»