بستن

جمشیدی: برای مسکن ملی به قدر کافی زمین داریم

هفت برکه – فاطمه یوسفی: هر چند بیشتر فعالیت‌ و خدمات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاهاست اما با اجرای طرح مسکن ملی مراجعات مردم شهر گراش نیز به اداره بنیاد مسکن افزایش یافته است.

در یک تقسیم کار در شهرها اداره مسکن و شهرسازی و در روستاها اداره بنیاد مسکن متولی امر زمین، مسکن و محدوده شهر است. ۲۱ فروردین به مناسب سالروز تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مهندس بیژن جمشیدی رییس اداره پاسخگوی سوالات هفت‌‌برکه و مخاطبان بود. 

ساعتی پیش از افطار روز هشتم ماه مبارک رمضان میزبان رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بودیم. سوالات ما در سه محور آخرین وضعیت ساخت مسکن ملی، تکلیف محمدآباد و واگذاری‌ها در روستاها مطرح شده است. 

 

برای متقاضایان مسکن ملی به قدر کافی زمین داریم

تاکنون چند نفر برای مسکن ملی ثبت‌نام کرده‌اند؟ و وضعیت دوره‌های مختلف ثبت‌نام تا کجاست؟

آخرین آماری که من توانستم امروز از سامانه اخد کنم. ۵۵۳۴ متقاضی ثبت نام کردند که بر حسب قانون مجردین را هم در برمی‌گیرد. این طرح در سه مرحله انجام شد. مرحله اول که ظرفیت گراش را دویست نفر اعلام کردند و مرحله دوم که به درخواست و پیگیری بنیاد مسکن و عزیزان راه و شهرسازی مرحله دوم ثبت نام شد و در مرحله نهضت ملی سامانه اجازه ثبت‌نام می‌داد که اخیرا بعد از هشت، نه ماه سامانه بسته شد.

الان چند نفر تعیین وضعیت شدند ؟

تا به الان ۱۱۵ نفر در مرحله اول تایید شد. بعد برای ۶۰۹ نفر مرحله دوم قرعه‌کشی شد که ۸۵ نفر به مرحله اول اضافه شدند و ۵۲۴  باقی مانده نفر اولویت‌بندی شدند. ثبت‌نامی‌های مرحله سوم در مرحله بررسی پرونده هستند. 

چقدر تکمیل پرونده داشتید از پنج هزار نفر ثبت نامی که داشتید؟

پرونده‌های تکمیل شده از هزار نفر رد شده است ولی با توجه به بیش از ۵ هزار ثبت‌نامی خیلی از پرونده‌ها در مرحله تکمیل و استعلام است. تخصیص زمین دویست نفر قطعی شده است و ۱۲۸ واحد دیگر به زودی در هفته‌ی پیش رو اضافه می‌شود. با توجه به جلسات شورای مسکن و قرارگاه مسکن شهرستان ما قرار شد ۸۰ هکتار زمین داشته باشیم. این زمین در پشت مجتمع آبشار قرار دارد و تغییر کاربری در کمیسیون‌های مختلف انجام شود و موضوع تفکیک و جانمایی هم صورت بگیرد. در کنار این برای جبران سرانه‌ی فضای سبز موجود در این اراضی در تنگ حسین جایگزین شود.

زمین اختصاص داده شده ظرفیت ساخت چند واحد مسکونی را دارد؟

برای ۲۷۰۰ نفری که در نهضت ملی تکلیف است تقریبا سی هکتار زمین مسکونی کفایت می‌کرد در کنارش تمام کاربری‌ها باید دیده می‌شد این عدد را می‌رساند به ۸۰، ۹۰ هکتار به نظر تا یک و نیم برابر در این زمین باشد باز هم استعلام و نوع طراحی و معماری شهرسازی اینها باید حتما دیده شود و خدماتی که نیاز است باید دیده شود. نمی‌شود به صورت قطعی گفت چند تا بگذارید این را بعد از تفکیک.

با توجه به این که قسمتی از تنگ حسین هم فضای سبز اختصاص پیدا کرده در ادامه با شهرداری به مشکل بر نمی‌خورید؟

با توجه به این که خود عزیزان شهرداری با این قضیه در صورت جلسه موافقت کردند و با این قضیه کنار آمدند که آنجا را فریز کنید و داشته باشید و اینجا را جهت طرح اقدام ملی و نهضت ملی مسکن در نظر بگیرید با هماهنگی و همکاری شهرداری و شورای شهر این قضیه انجام شد.

پس این بار روند صورت پروانه سریع‌تر خواهد بود؟

بله. دیگر این بار مثل سری قبل طولانی بودن قضیه نداشتیم چون عمده موضوع قبل این بود که تغییر کاربری که انجام شده زمین معوض بدهند. الان معوض زمین پیش بینی شده و آن مسائل و مشکلاتی که در دوره قبل داشتیم ان شاالله نداریم. موضوع نهضت ملی چون تکلیف شده و با هجمه عمومی مردم ۵ هزار نفر متقاضی عمده این شهر هستند و سیاست جهت خدمات رسانی بهتر برای مردم است چه شهرداری و چه شورا و چه بنیادمسکن بعد از اجرا پیگیر حل مشکل مسکن کل شهر گراش است.

چرا مثل بعضی از شهرها خود بنیاد برای صدور پروانه و تعیین پیمانکار اقدام نمی‌کند؟

در شهرهای زیر بیست و پنج هزار نفر خود بنیاد متولی است. این جا ما قائم مقام مسکن هستیم. روشهای ساختی که مسکن در نظر می‌گیرد به عنوان تکلیف باید آن مسیر را ادامه دهیم با آن سیاست‌گذاری کنیم و اگر بخواهیم در همه شهرها خود بنیاد مسکن اقدام به ساخت کند آن ظرفیت و زیرساخت هم ندارد هم توان نیرو کافی را ندارد و هم کار را می‌خواهیم بسپریم به خود مردم، حجم زیادی انبوه‌سازی است، حجم زیاد ساخت و ساز است و خود مردم متولی کار ساخت منازلشان می‌شوند و آن واسطه‌ای که بنیاد یا دولت است کم‌رنگ‌تر شود و مردم مشارکت حداکثری در سرنوشت خودشان در ساخت مسکن داشته باشند.

مشارکت حداکثری افراد و سیاست کلی بوده در این قضیه و یکی از روشهای ساخت بوده است.

وضعیت وام‌ها به چه فرمی است؟ آیا قطعی شده؟ چه برای طرح ملی و چه برای نهضت مسکن؟

وام قطعی شده است چون شهر گراش شهر زیر صد هزار نفر است سیصد میلیون تومان وام ۱۸ درصد تعیین شده است. یک بسته حمایتی هم دولت در ادامه خواهد داشت چیزی که تا به الان پیشنهاد شده ولی ابلاغ نشده که برای دهک‌های پایین جامعه سود وام کمتر شود. در حال حاضر وام مسکن به صورت سیصد میلیون تومان برای شهر گراش و شهر ارد در نظر گرفته شده دوره مشارکت ۳ ساله، بازپرداخت ۱۷ ساله در ادامه خواهد داشت. ۳ سال دوران مشارکت ساخت است یعنی بعد از ۳ سال پرداخت شروع خواهد شد و سود دوران مشارکت هم به اصل وام اضافه خواهد شد.

تفاوتی بین طرح مسکن ملی روحانی و اقدام ملی رییسی و طرح‌های دیگر وجود دارد؟

نه هیچ تفاوتی ندارد. در ابلاغیه دولت مشمول این قضیه شده است تفاوتی در نهضت ملی و اقدام ملی وجود ندارد و همه در یک قالب و یک سیستم نرم افزاری است. ما آن ثبت‌نام و پالایش‌مان و معرفی‌نامه در یک قالب سیستم است فقط عملا چون دولت ابلاغش اقدام ملی بود این جا نهضت ملی.

در بحث معماری مسکن ملی چرا به صورت آپارتمانی است؟ تکلیف ملی است یا این جا تصمیم گرفتید؟

ما شروع قضیه به این شکل است، خیلی هم پیگیری کردیم که بشود به صورت دو طبقه اجرا کرد ولی با توجه به کم بودن فضای مسکونی در شهر گراش این سیاست‌گذاری که دوستان در راه و شهرسازی در حوزه معماری و حوزه کمیسیون ماده ۵ که تشکیل شد تکلیف کردند که باید ۵ طبقه و ۴ طبقه به صورت دو واحدی و یک طبقه پارکینگ به صورت تکلیفی به ما اعلام شد و گرنه پیشنهاد خود ما و طرح اولیه ما بر اساس دو طبقه بود. امیدواریم با تامین زمین که تازگی صورت گرفته به این سمت و سو برویم که باز بتوانیم طبقات را کم کنیم. اکنون که زمین مناسبی تایید شده، امکانش است که حداکثر به صورت دو طبقه بسنده شود. 

در ارد زمین‌های قبلی را داریم و واگذاری بعدی با مسکن و شهرسازی است

در ارد وضعیت مسکن ملی در چه مرحله‌ای است؟

ارد هم ثبت نام اولیه انجام شده بود و  برای تخصیص زمین یک قطعه زمین خود شورا و شهرداری و راه و شهرسازی پیش‌بینی کردند. یک زمین ۱۳ هکتاری است که مراحل الحاق به محدوده و کمیسیون مربوطه در همین هفته در دستور کار راه و شهرسازی قرار می‌گیرد. وظیفه‌ی تامین زمین با راه و شهرسازی است و آن جایی که ادارات خصوصا بنیاد مسکن به عنوان متولی مسکن در شهرهای زیر بیست و پنج هزار نفر و روستاها زمین دارد ما مکلف به این هستیم که زمین را در اختیار راه و شهرسازی قرار دهیم. ما در ارد یک زمین ۳۴ هکتاری را داشتیم، پیشنهاد دادیم و اعلام موضوع کردیم با توجه به این که شورا و شهرداری شهر ارد تقاضای نقطه‌ی دیگری را داشتند در جلسه مطرح شد و نهایتا به این قضیه که با پیشنهاد عزیزان همان زمین که مد نظرشان است الحاق شود و زمین ما هم جهت ساخت مسکن برای افراد در طرح‌های دیگر میسر است. چه به صورت واگذاری و چه طرح‌های مسکن محرومین و مسکن جوانان

در روستاها که طرح مسکن ملی ندارید؟

نه. ما در روستاها مشکل زمین نداریم و حسنی که در روستا داریم بحث وام یارانه‌ای و وام پنج درصد است و اکثریت روستاهای ما زمین واگذار شده است. مردم آن مشکلاتی که در شهر می‌بینیم برای مسکن در روستا ندارند یا کمتر دارند و به خاطر همین روستاها می‌توانند از ظرفیت بنیاد مسکن چه در تسهیلات و چه در دریافت زمین استفاده کنند. در طرح اقدام ملی مسکن عمدتا زمین به صورت ۹۹ ساله داده می‌شود، ولی در روستاها هزینه واگذاری قطعی با هزینه‌ی کم  است. 

تا کی ارد زمین‌هایشان در اختیار شما است و کی می‌رود زیر راه و شهرسازی؟ 

در اراضی مطلقا زمین در اختیار دولت جمهوری اسلامی است. نماینده آن منابع طبیعی است به فراخور کاربری، مثلا یک کاربری را جهاد نیاز دارد می‌رود از منابع طبیعی می‌گیرد تحت عنوان شهرک صنعتی، بنیاد مسکن نیاز دارد می‌رود می‌گیرد و راه وشهرسازی نیاز دارد می‌رود و می‌گیرد، دانشکده علوم پزشکی، ورزش و جوانان و … پس منبع اصلی منابع طبیعی است.

ولی اراضی داخل طرح هادی اراضی ملی که در اختیار منابع طبیعی است قانونا در روستا در اختیار بنیاد مسکن قرار می‌گیرد و در شهر هم در اختیار راه و شهرسازی عملا از زمانی که ارد شهر شده ما امکان درخواست تملک برای مسکن نداریم هر چه داشتیم و داریم از قبل است ما زمین‌هایی که از قبل در شهرک‌ها داشتیم را داریم ولی دیگر امکان این که ما درخواست بدهیم امکان پذیر نیست. شاید رویه‌ای که مثل الان نهضت ملی مسکن، مسکن تکلیفی بیاید که آن هم طبق قانون مجزا کرده است. ولی به صورت کلی از زمانی که ارد شهر شده است، قانونا اجازه درخواست تملک به ما نمی‌دهند و تملکی هم اگر قرار است صورت بگیرد از طریق راه و شهرسازی باید صورت بگیرد. همان طور که مالکیت قبلی ما حفظ است و سند به نام ما است.

در این مدت ارد واگذاری انجام شده است؟

در این چند سال که گذشته از شهر شدن ارد هیچ درخواستی از راه و شهرسازی غیر تامین مسکن نهضت ملی وصول نشده است. متولی زمین‌های ارد پس از شهر شدن  راه و شهرسازی است و بنیاد مسکن صرفا آن اراضی که در اختیار داشته است را مدیریت می‌کند. هر گونه تملک جدید را راه و شهرسازی انجام می‌دهد و بنیاد مسکن صرفا مدیریت اراضی قبل از شهر شدن که در تمکلش بوده است را در دستور کار دارد.

کسانی که برای محمدآباد قول دادند از قوانین بی اطلاع بودند

در حال حاضر کدام روستاها هنوز فاقد طرح هادی هستند؟

ما تمام روستاهایمان یا طرح هادی دارند و یا طرح تفکیکی و تعیین محدوده دارند. تعیین محدوه و طرح تفکیکی لازمه‌ی طرح هادی است و یک پیش‌درآمد است برای طرح هادی و فعالیت ساخت و ساز را می‌تواند مدیریت کند و محدوده روستا را معین می‌کند. کما این که ما الان یک سری نقاط داریم در همین شهرستان همین تعیین محدوده اگر انجام می‌شد مسائل و مشکلات آن نقاط جمعیتی حل می‌شد. مثل محمد آباد و سلطان آباد که تعیین محدوده نشدند. پس تمام روستاهای ما تعیین محدوده و طرح تفکیکی اولیه را دارند. ما اکثر روستاهایمان کد پروژه داریم، زمان حضور من در شهرستان گراش ما کد پروژه ارد بسته شده بود یعنی اعتبار دیگری در حوزه عمرانی بنیاد مسکن نمی‌توانست به آن تعلق بدهد. دو کد پروژه فعال هم داشتیم و تا به امروز همه روستاهای ما کد پروژه را دارند. در بحث اعتباری مشکلی نداریم در این قضیه. بعضی از روستاهایمان هم که طرح هادی ندارند طرح تفکیکی و تعیین محدوده دارند مثلا روستای چک چک طرح تفکیکی و تعیین محدوده را دارد یا میلویه طرح هادی دارد. تنگ خور طرح هادی ابلاغ شده است. فاریاب در مرحله تملک است ولی طرح تفکیکی دارد.

چطوری به مرحله طرح هادی روستا می‌رسیم؟ چون این موضوع می‌تواند در مورد محمد آباد یا سلطان آباد مشخص می‌کند که در چه مرحله‌ای است؟

اولین موضوع این است که به عنوان نقطه سکونتی دارای کد آبادی باشد. کد آبادی از طریق مجموعه سیاسی گرفته می‌شود. یعنی به عنوان یک سکونتگاه تعریف شود. جایی که اراضی دولتی است جایی که ملی است ما تقریبا مشکلی نداریم بنیاد مسکن بحث ساماندهی را خیلی راحت انجام می‌دهد. فقط جایی به مشکل می‌خورد که اراضی کشاورزی را بدون ضابطه و بدون قانون تفکیک کردند و به صورت ساخت و ساز پراکنده و غیر اصولی درآوردند. دولت چون از نظر قانونی تخلف شده و باید در دستگاه ذی صلاح به تخلف رسیدگی شود. با تایید دستگاه‌هایی که متولی امر این قضیه هستند در امور اراضی و مستثنائیات موافقت این دستگاه‌ها اعلام شود بحث مطالعه بنیاد مسکن در دستور کار می‌تواند بگذارد. چون تا از طریق این دستگاه‌ها تعیین محدوده نشود، عملا نمی‌شود به مطالعه طرح هادی ورود کرد. چون طرح هادی یک نقشه‌ی راه کالبدی روستا است صرفا کاربری‌ها را مشخص نمی‌کند و فصل‌های مختلفی دارد. معیشت‌محور است، اقتصاد روستا، مطالعات اجتماعی روستا را در برمی‌گیرد، مطالعات فرهنگی روستا، مطالعات زیست محیطی روستا و مطالعات توپوگرافی روستا را در برمی‌گیرد و فصل‌های مختلفی دارد. پیش زمینه حداقل در کمیسیون محدوده تعیین محدوده و موافقت‌های دستگاه‌های ذی ربطی مثل منابع طبیعی و امور و اراضی، محیط زیست، در این قضیه خیلی موثر است. استعلامات از ۱۱ اداره مربوطه انجام می‌گیرد.

 مراحل اداری روستای محمدآباد تا کجا پیش رفته است؟

در حوزه‌ی امور اراضی است. از نظر بنیاد مسکن آن مرحله اگر تمام شود و به نتیجه برسد، قابل پیگیری و چرخه‌ی آن را می‌توان دنبال کرد.البته فعالیت‌هایی بنیاد در این قضیه انجام داده است، برابر صورتجلسه شورای شهرستان بنیاد مسکن ورود کرد و بحث نقشه‌برداری را انجام داد بحث جانمایی، بحث عکس‌های هوایی، بحث ساخت و ساز را بررسی کردیم و نقشه تفکیکی مورد بررسی قرار دادیم و نهایتا دو جلسه کمیسیون کارگروه فنی در استان تشکیل شده و در یکی از جلسات مقرر به بازدید اعضای کمیته فنی شد و بعد از آن مراجعه کردند و از محل بازدید کردند و در جلسه دوم تعیین تکلیف در امور اراضی و مرجع قضایی. امور قضایی هم بحث مرجع قضایی است. خود مسئول امور اراضی در این قضیه اطلاعات دقیق‌تری به شما می‌دهد و عملا تا الان هیچ چیزی به ما محول نشده است و به محض این که این قضیه در امور اراضی و جهاد تعیین تکلیف شود بنیاد مسکن آمادگی خودش را جهت تهیه‌ی طرح دارد.

آنجا قرار است یک روستا باشد یا دو روستا به صورت مجزا؟

اگر قرار باشد انفاقی بیافتد در یک قالب روستای محمدآباد (یا هر نام دیگری)، تجمیع می‌شود. ولی تخلفات عدیده‌ای شده و اراضی کشاورزی بدون این که روند و محمل قانونی طی کنند آمدند تغییر کاربری دادند و منافع مالی زیادی برای افراد ذی نفع داشته و عملا قانون را دور زدند و ادارات و مجموعه سیستم اداری را در مقابل افراد خیلی ضعیفی می‌بنیم که آنجا ساخت و ساز کردند و مشکل مسکن دارند. سرشاخه‌ها هم پاسخگو نبودند.

سر این قضیه دورنمایی است که آنجا کی به سرانجام می‌رسد؟

به نظر من نه. عمده‌ترین موضوعی که است آنجا تخلف صورت گرفته  است و این تخلفات ادامه دارد. این که یک مسئولی بیاید و بندهای قانونی را بگذارد کنار یک چیزی را تایید کند خیلی سخت است. از حوزه اختیارات شهرستان و استان هم خارج است. من در جلسه‌ای که در شورای تامین و شورای مسکن ویژه محمد آباد بود گفتم مصوبه فراتر از استانی می‌خواهد چون آنجا به صراحت قانون زیرپا گذاشته شده و برای این که قانونی شود از اختیارات شهرستان و حتی استان فراتر است و در تیم استانی خیلی قوی حل می‌شود که مدیران استانی باید بیشتر روی این قضیه زوم کنند و قطعا از حوزه اختیارات مدیران شهرستان خارج است و هر مدیری بخواهد این کار را کند مستقیما تخلف کرده و صراحتا با قانون تغییر کاربری و امور اراضی مغایرت دارد. به هر حال ما آمادگی این موضوع داریم اگر مشکلات در امور اراضی حل کنند در اسرع وقت با توجه به مشکلاتی که مردم دارند مطالعه طرح هادی را شروع کنیم. من این قول را می‌دهم به محض این که به دست ما برسد تا یک سال یا حتی شش ماه ما طرح هادی آن را مصوب کنیم.

پس حل مساله در سطح شهرستان ممکن نیست؟

من به عنوان مدیر در سطح شهرستان که اشرافیت روی این موضوع دارم تا آن مساله حل نشود تخلف است.

نظر شما در رابطه با وعده‌هایی که بعضی افراد برای حل مشکل این منطقه دادند چیست؟

آن افراد از سیستم اداری و قوانین اجرایی بی اطلاع بودند. وعده‌هایی که داده شده با قوانین باید جور دربیاد. اگر وعده‌ای مسئولی جایی می‌دهد با قانون باید جور دربیاید من بیایم وعده‌ای دهم که با قانون جور درنیاید معلوم است وعده‌ام عملی نمی‌شود.

لیست واگذاری‌ها در فداغ را به شورا داده‌ایم

نحوه واگذاری زمین با کاربری تجاری فداغ چگونه است؟

ما سیاست آینده را بگوییم، قوانین در آینده و در حال حاضر که می‌خواهیم انجام دهیم بحث واگذاری تجاری در حال حاضر در فداغ به صورت ساخت و مزایده انجام می‌گیرد. به صورت اسکلت‌ساز از طریق خود بنیاد مسکن با توجه به این که در سنوات قبل این تجربه را داشتیم. زمین تجاری در اختیار افراد گذاشته شده در خیلی از روستاها و اقدام به ساخت نکردند و سیاست بنیاد جهت استفاده از این اراضی است به صورت اسکلت می‌سازد. و به صورت مزایده واگذار می‌شود و صرفا هم متقاضی آن روستا و در صورت نبودن متقاضی در آن روستا به غیر بومی شهرستان.

الان مزایده صورت گرفته یا نه؟

تا ما یک قسمت از اراضی داشتیم و روند را انجام می‌دادیم به مشکل حقوقی و مالکیتی خوردیم. شخصی آمد بحث مالکیت را پیش کشیده است در این قضیه و در مراجع ذی صلاح اعتراض ایشان در حال رسیدگی است امیدواریم در سال جاری این موضوع حل شود و بحث مزایده را ما در فداغ با همکاری شورا داشته باشیم.

واگذاری‌های قبلی در فداغ به چه شکل بوده؟

تمام واگذاری‌های قبلی در حوزه مسکن در روستاها صرفا با معرفی شورا و دهیاری انجام می‌شود و تمام شورا و دهیاری‌ها به اسامی واقف هستند و اسامی را دارند و این آمادگی است، اعلام عمومی کردیم. بعد از این که شورا به ما اعلام کرد ما هم در فضای مجازی اسامی را اعلام کردیم. در مورد فداغ در سایت‌ها و کانال‌ها یفداغ منتشر شده است. اگر سنوات قبل را می‌خواهند ما تحویل شورا و دهیاری داده‌ایم.

در شهرک‌هایی که زمین واگذار می‌کنید وضعیت خدمات زیربنایی مثل آب و برق چطوری باید تامین شود؟

ما مکلف به تامین مسکن هستیم. ادارات خدمات رسان معین است. ما از ادارات آب و برق تقاضای زمین نمی‌کنیم که شما بیا مشکل زمین یک روستا را حل کن تکلیف این است که ما بحث زمین را حل می‌کنیم و ادارات خدمات رسان به فراخور مسئولیت اداره برق، مشکل برق، اداره آبف مشکل آب اداره گاز مشکل گاز و یک موضوع تخصصی است. و شما هم باید قبول کنید بنیاد مسکن نمی‌تواند برود در حوزه برق، آب یا گاز تخصصی عمل کند. ما با این ادارات همکاری داریم ولی یک موضوع است که تامین اعتبار برای آن‌ها هم باید بشود قسمت عمده مشکل ما با ادارت این است که ما داریم مشکل مسکن را حل می‌کنیم در کنار مشکل مسکن که ما داریم حل می‌کنیم تامین اعتباراتی که خودمان داریم انجام می‌دهیم، ادارات خدمات‌رسان هم این تلاش را بکنند که بودجه‌ی ایجاد شبکه را تامین کنند. ما هزینه ایجاد شبکه‌ها را در واگذاری اراضی نمی‌بینیم و اگر بخواهیم ببنیم رقم سنگینی می‌شود در واگذاری‌های ما و به سمت و سویی می‌رود که مردم دلسرد می‌شوند برای خرید زمین. 

مدیریت حل و فصل مشکلات در حوزه خدمات به زمین‌های واگذاری شما با کدام ارگان است؟

این موضوع را در خود شهرستان باید خود مدیریت آبفا و مدیریت اداره برق توسعه‌ی هر سال خود را ببینند ما توسعه‌ی هر سال خودمان را می‌بینیم و می‌آییم طرح هادی تهیه می‌کنیم. نیاز هر روستا را می‌بینیم فرض کنید امسال من نیاز یک روستا را می‌بینم و اقدام می‌کنم برای تملک بعد تملک می‌کنم و بعد واگذار می‌کنم و بعد در شروع تملک جهت رفع مشکل زمین مسکونی روستا یک جلسه داریم به عنوان جلسه ادارات خدمات رسان اگر جلسه ادارات خدمات‌رسان تایید نکنند ما اصلا تمکلی انجام نمی‌دهیم. شهرک‌هایی که شکل گرفته همه صورت جلسه و موافقت اولیه ادارات خدمات رسان گرفتند.  و اگر این صورت جلسه نباشد حتی زمین را به ما نمی‌دهند. با توجه به تغییر و تحولاتی که شده ادغام آبفای روستایی و شهری، تداخل قوانین در این موضوع پیش آمده است. قبلا خیلی راحت اداره آبفا روستایی تعهد کرده در روستا که موضوع را حل کند الان آبفا از لحاظ قانونی دچار تداخل شده است. هر چند اداره برق خیلی دارد کمک می‌‎کند در این قضیه و خیلی از شهرک‌ها به تعهدهای خود عمل می‌کنند و برق‌رسانی می‌کنند. من خیلی وقت نیست شهرک خلیل را در دستور کار قرار دادم.

یعنی بنیاد نباید در زمان واگذاری مساله خدمات را ببیند؟

بنیاد آمادگی این را دارد که همزمان اگر ادارات قبول کنند هم زمان که واگذاری زمین را انجام دادیم می‌توانیم نامه دهیم که هزینه انشعابات را واریز کنند یعنی یک شهرک صد خانواری وقتی واگذار می‌شود در بدو شروع می‌شود هماهنگی بین این ادارات باشد ما قبلا هم آمادگی اعلام کردیم هزینه یک جای هزینه‌ی انشعاب را از متقاضیان دریافت کنیم و واریز کنیم.

 این که در فداغ می‌گویند ما یک و میلیون و دویست واریز کردیم برای خدمات بوده؟

خیر برای قطعی شدن واگذاری بوده است. چون اینها منجر به سند واگذاری شده و قرارداد هم یک بحثی داشتند تسویه حساب در زمان صدور سند مبلغی گرفته شده و تسویه حساب در قالب هزینه قطعی واگذاری اخذ شده است. بنیاد هیچ هزینه‌ای برای خدمات دریافت نمی‌کند. اعتباراتی که به ما می‌رسد با هماهنگی و تایید مکانی شورا هزینه خواهد شد. اعتبارات سالانه را شورا می‌گوید کجا اعمال شود.

تسهیلات خسارت سیل ۱۴۰۰ شهرستان به کجا رسید؟ آیا اعتباری جذب شده است؟

تا به امروز اعتباری جهت شهرستان ما داده نشده است. تنها  اعتباری به بیرم داده شده است آن هم در حد سی و پنج میلیون تومان و هیچ اعتباری هنوز به ما ابلاغ نشده و منتظر تامین اعتبار از سازمان برنامه و بودجه مرکزی به بانکها هستیم.

یکی از شهروندان پرسیده‌اند وام مسکن کی ۲۰۰ ملیون می‌شود؟

برای وام مسکن در برنامه و بودجه هنوز موضوع حل نشده است و ما منتظر ابلاغ هستیم. تمام پرونده‌های متقاضیان آماده است و پرونده‌ها در بنیاد مسکن تشکیل شده است. روند کار در بنیاد مسکن به اتمام رسیده منتظر ابلاغ هستیم به محض ابلاغ با یک نامه به بانک ارجاع می‌دهیم.

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top