هفت‌برکه: دکتر محمد اقتداری، اقتصاددان و پژوهشگر و آخرین بازمانده‌ی میرزا علی‌محمدخان، حاکم لارستان ملقب به اقتدار السلطان، روز ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ در واشنگتن آمریکا درگذشت.

Dr. Mohammad Eqtedari

محمد اقتداری متولد ۱۳۱۶ در لار بود و از سال ۱۳۳۸ (ژانویه ۱۹۶۰ میلادی) که برای تحصیل به آمریکا رفت، در آن کشور می‌زیست. به گفته‌ی عبدالعلی صلاحی، پژوهشگر، محمد اقتداری آخرین بازمانده از حاکم مقتدر لارستان و از طرفی دیگر، نوه‌ی حاج علیرضاخان گراشی، دیگر حاکم لارستان و لنگه و همچنین از طرف مادری، نوه‌ی طالب‌خان گراشی حاکم لنگه بود.

او دکترای اقتصاد بین‌الملل داشت و استاد سابق دانشگاه دولتی مورگان و بالتیمور بود. محمد اقتداری از جوانی شیفته دکتر مصدق بود و از فعالان جبهه ملی ‌ایران محسوب می‌شد. او در سال ۱۹۶۲ میلادی، انجمن دانشجویان واشنگتن را با گروهی از دوستانش برپا کرد، که پس از پدید آمدن کنفدراسیون دانشجویان در آمریکا که علیه شاه پهلوی فعالیت می‌کرد، این انجمن نیز به کنفدراسیون پیوست.

اما تلاش‌ها و پژوهش‌های دکتر محمد اقنداری در حوزه تاریخ باستان ایران و اقتصاد را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. به گفته‌ی صلاحی، مقاله اقتداری با عنوان «یوئه‌چی‌ها» درباره روابط ایران و چین از دوران باستان در کتاب یادنامه استاد عباس سحاب به چاپ رسید و در همایشی که از سوی موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب در سال ۱۳۹۶ در دانشگاه تهران برگزار شد، از او با اهدای لوح یادبود، تقدیر به عمل آمد.

Dr. Mohammad Eqtedari Louh 02

او به تاریخ و فرهنگ منطقه‌ی جنوب فارس نیز دلبستگی شدیدی داشت. صلاحی، مدیر بنیاد کهن‌پارسیان، در این خصوص می‌گوید: «دکتر محمد اقتداری از افراد بسیار علاقه‌مند به تاریخ منطقه بود و به توصیه‌ی ایشان، بازماندگان خوانین گراشی اسناد و مدارک ارزشمند زیادی را در اختیار بنیاد کهن‌پارسیان قرار دادند که در آینده چراغ راه پژوهشگران و علاقه‌مندان خواهد بود.»