بستن

وعده‌های حسین‌زاده برای اکتشافات گازی چه شد؟

هفت‌برکه: خبر اکتشافات گازی در جهرم و بهره‌داری از این چاه‌ها در خردادماه یک بار دیگر نگاه‌ها را به سمت مهندس حسین‌زاده نماینده پنج شهرستان جنوبی استان فارس معطوف کرد که به عنوان عضو هیات رییسه کمسیون انرژی چه اقداماتی در حوزه نفت و گاز برای پنج شهرستان حوزه انتخابیه انجام داده است.

حسین‌زاده که خود پیش از نمایندگی مجلس، رییس عملیات حفاری چاه های نفت وگاز بود به خوبی با وضعیت چاه‌های نفت و گاز منطقه آشنا است و اهمیت موضوع را درک می‌کند. با این وجود بعد از لامرد و مهر که با کمک چاه‌های گاز به سمت صنعتی شدن گام برداشتند، جهرم نیز مدعی جدید ذخایر انرژی در استان فارس است. (خبر در فارس)

اکنون نیمی از دوره نمایندگی حسین‌زاده در مجلس گذشته است و دیگر زمانی برای از دست دادن نیست. در سال‌های گذشته نمایندگان دیگر مجلس تلاش‌هایی را برای اکتشاف گاز در منطقه انجام دادند که هیچ وقت نتیجه این اکتشافات منتشر نشد.

هر وقت درخواست اکتشاف و بهره‌برداری منابع گازی در شهرستان‌ها مطرح شد این موضوع مطرح می‌شد که اولویت در این موارد با مناطق مرزی و میادین مشترک است. اما آیا جهرم هم یک شهرستان مرزی است؟ لامرد و مهر هم گام به گام بعد از اکتشاف، ساخت پالایشگاه، ایجاد منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر روزانه خبر از افتتاح و تصویب یک طرح صنعتی تازه می‌دهند.

مهندس حسین‌زاده در بخش نفت و گاز تمرکز خود را بر روی «مجوز پروژه بزرگ ۱۴۳ میلیون یورویی تقویت فشار میادین گازی خنج» گذاشته است.  اما در مورد شهرستان‌های دیگر هیچ پروژه شاخصی معرفی نشده است. حسین‌زاده که معمولا کوچک‌ترین اقدامات انجام شده مانند نصب دکل مخابراتی در یک روستا را پوشش می‌دهد در حوزه مهم اکتشافات گازی که کاملا مرتبط با مسئولیت او در مجلس است چه در گزارش یک ساله و چه پس از آن گزارش عملکرد خاصی ارائه نکرده است.

ساخت پالایشگاه در منطقه وعده و آرزویی بود که حسین‌زاده حتی ۱۵ سال پیش در زمان عضویت در شورای شهر گراش نیز به دنبال آن بود. اما بعد از نمایندگی این وعده به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی حواله شد در حالی که پروژه‌های صنعتی لامرد و مهر با سرمایه‌گذاری بخشی نیمه دولتی در حال پیشرفت است. ایجاد منطقه اقتصادی صنایع انرژی‌بر در گوشه‌ای از برنامه‌های حسین‌زاده دیده می‌شود اما حتی هنوز محلی برای آن تعیین نشده است.

حسین‌زاده آبان ۱۳۹۸ پیش از انتخاب شدن، گفته بود: «کوههای بستکویه منطقه بیرم لارستان از نظر ساختار زمین شناسی جز مناطـق پرفشـار گازخیز و مستعد حفاری است.» او در سخنرانی‌های انتخاباتی خود بارها و بارها با نام بردن از کوه‌های رنگی منطقه و اشاره به تخصص خود، به اکتشفات گازی و معدنی در منطقه اشاره کرد. با گذشت دو سال از فرصت نمایندگی توقع بجایی است که حسین‌زاده در مورد اکتشافات انجام شده و نتیجه آن به مردم گزارش بدهد.

حتی اگر خبری از اکتشافات جدید نیست. برخی چاه‌ها مانند چاه‌های منطقه کوه بهاش گراش وجود دارد که سال‌ها نقشه‌برداری و حفر آن‌ها می‌گذرد و در صورت داشتن مقدار کافی گاز می‌تواند به مرحله بهره‌برداری برسد، کاری که در جهرم انجام شد و نماینده جهرم خبر آن را رسانه‌ای کرد.

چاه‌های گاز به جز کمک به تامین خوراک صنایع مختلف از نظر بودجه‌ای نیز اهمیت زیادی دارد. موضوعی که حسین‌زاده قبل از نمایندگی نیز به روی آن تاکید داشت. بخشی از درآمد برداشت از چاه‌های گازی و نفت در قالب بودجه ۳ درصد به شهرستان‌ها بر می‌گردد و شهرستان‌های گازخیر و نفت‌خیز سهم بیشتری از این بودجه دارند.

در مورد شهرستان گراش نیز کمترین توقع این است که سهم گراش از چاه‌های شانول مشخص شود. خواسته‌ای که بارها از طرف مردم گراش و به ویژه دهستان خلیلی که زلزله‌های پی‌درپی امان آن‌ها را بریده، مطرح شده است. تعدادی از چاه‌های شانول در محدوده شهرستان گراش قرار دارد اما تاخیر در تعیین محدوده شهرستان باعث شده است که گراش به عنوان یک شهرستان گازخیز شناخته نشود. موضوعی که مرحوم مهندس محمود نوروزی نیز به طرق مختلف پیگیر آن بود و مهندس حسین‌زاده لازم است آن ر پیگیری و نهایی کند. (در هفت‌برکه بخوانید)

گزارش عملکرد نماینده در نشان دادن فقر و محرومیت با توزیع بسته معیشتی از جیب خیرین سنجیده نمی‌شود. گزارش عملکرد در بررسی ایجاد زیرساخت‌ها و داشتن یک دورنمای مشخص برای آینده منطقه است. مردم خواسته یا ناخواسته اقدامات انجام شده نمایندگان را با یکدیگر مقایسه می‌کنند.

نماینده چندین بار از مطالبه‌گری کم مردم گراش گلایه کرده است. خواسته‌های مهمی مانند تعیین محدوده شهرستان، چالش‌های تامین آب شرب و صنعت، تکمیل ساختار اداری شهرستان، استفاده از منابع متراکم در بانک‌ها نمونه‌هایی است که بارها مطرح شده است.

اما سه موضوع تعیین تکلیف سهم مردم شهرستان گراش از چاه‌های شانول، اکتشاف و بهره‌برداری از مخازن گازی شهرستان و ایجاد صنایع مرتبط انرژی بر و پالایشگاه در مسیرهای انتقال گاز و نفت از شهرستان خواسته‌هایی است که هم بحق است و هم در حوزه کاری و تخصصی نماینده قرار دارد. این شما و این هم فرصت دو ساله باقی‌مانده

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

9 نظر

  1. متاسفانه ایشون زادگاه خودش فراموش کرده دو سال از دوره نمایندگیش گذشته هیچ کار اساسی برای شهرش نکرده عمرا دوره بعدی رای بیاره

  2. نماینده ما خودش را به تبلیغات و انجام کارهای جزیی و ظاهری مشغول کرده در حالی که نماینده جهرم و لامرد و جاهای دیگه کارهای اساسی و اشتغالزا را پیگیری می کنند . از ماست که برماست

  3. مهمترین خواسته مردم از نماینده
    ۱-تعیین تکلیف محدوده گراش
    ۲- استخدام جوانان گراشی در ادارات (الان ۹۰ درصد کارمندان و مدیران غیر بومی هستند )
    ۳- بکارگیری و انتصاب مدیران بومی(ایشان متاسفانه تاکنون بر عکس کرده اند )
    ۴-پیگیری احداث کلان پروژه های صنعتی و کشاورزی در گراش
    ۵- عدم حمایت از مدیران پیر و فرتوت دولت گذشته

  4. متاسفانه ایشون دارن مرتکب یک اشتباه محاسباتی میشن،پیش خودشون فکر کردن من که رای گراش رو دارم پس برم به بقیه جاها غیر گراش برسم تا از اونجا رای بیارم و به این صورت به خیال خودشون نماینده شدونشون رو در دور بعد تضمین کنند اما باید گفت به شدت دچار سوتفاهم شدن،اگه این مردم نجیب گراش با تمام توان از شما حمایت کردند فقط و فقط به خاطر پیشرفت شهرشون بود،امیدوار بودن نماینده اگه از گراش باشه بالاخره این عقب افتادگی ها که نتیجه انحصار طلبی لار بوده جبران میشه،عاشق چشم و ابروی شما نبودن که حالا این طور طاقچه بالا گذاشتین و یک قدم حتی یک قدم برای شهرتون برنمیدارین، از من به شما نصیحت دور بعد اصلا کاندید نشین چون کمترین رای رو از گراش خواهید گرفت

  5. راس میگه منم لیسانس زبان دارم به هرجایی بگی سر زدم کار نیست حیف این همه خوندن و زجر کشیدن ,فقط میگن استخدامی ,ازمون بدین ,جالبیش اینجاس که رشته ما نیاز نداره ,فقططططط همش شیره مالیدن سر ملت

  6. بعضی وقتها ادم در انتخاب جماعتی مات و مبهوت میمونه.
    وقتی بین همه ی میوه ها خودت میری پیاز میخری، و بعد هم گرونش میکنه، این که دیگه گناه پیاز نیست.
    اخه مردم حسابی، از قدیم گفتن پیاز هرچقدر هم گرون بشه، هیچ وقت قاطی میوه ها نمیشه، حالا حکایت بعضیهاست.

  7. باسلام خدمت منتقدین محترم .یه ضرب المثلی داریم میگن اول برس میمن بعدبگین وای برمن .مهندس حسین زاده از روزی که نمایندگی مردم گراش برای مجلس بعدازتحقیقات کامل در وزارت کشور متوجه شدند شهر گراش یک محله ی بیش نیست از نظر محدده سیاسی وامنیتی وجغرافیایی .جهت اطلاع منتقدین محترم از طرف شرق تا سرنئزه که نیروگاه قراردارد وکوه سرخ واناغ تا شهرک صنعتی واز سمت غرب تا نصفه ابشار اندیشه واز جنوب تمام کوه سیاه تماما جزمحدوده شهرستان لارستان می باشد وجایی برای اکتشاف نفت برای شهر گراش باقی نگذاشتند و سیم خار دار دور گراش کشیدند .شمابجای انتقاد از نماینده برین مسئولین سابق وگروه های بی تدبیر و منفعت طلب مواخذه ومحاکمه کنید که چه بلایی برسر گراش اوردند نه مهندس حسین زاده .درضمن مهندس بارها در جلسات خصوصی وتریبون نماز جمعه دست نیاز وکمک به سوی مردم ومسئولین دراز کرده .چنددرصد مردم و مسئولین به ندای نماینده لبیک گفتند ؟امان از خواب الودگی مردم گراش 😔🥲🤔

  8. نماینده که مدیر اجرایی نیست بلکه حامی مدیران اجرایی و مردمه این انتقادها رو باید از اقای گریشنا ،اقایان همیشه مدعی وارث گراش، عزیزان فرهیخته ،افراد کهنه کاری که همه امور در قبضه دارند و افراد همیشه پشت پرده کار پرسید .شما چه طرحی دادید که حمایت نکردند کی پاشنه کشیدید برای پیگیری که دست رد شنیدید،من به شخصه خودم بهشون انتقاد کردم و شنیدم از ایشون که در ابتدای کار به همه ی افراد ذی نفوذ و سرشناس رو زدند که مسول دفترشون بشن همه دست رد زدند تک تک اسم بردند و تاریخ درخواست و مکالمشون رو بهم نشون دادند گفتند دو خانه در تهران اجاره کردند برای اقامت مردم و مسولین شهرستان برای پی گیری اموراتشون همیشه لاری خنجی بیرمی جویمی و بقیه تو صف اسکان هستند و دریغ از حضور یک گراشی خب معلومه کسی که پیگیری میکنه به نتیجه میرسه

  9. نماینده نه تنها برای گراش کار نمی کنه بلکه چوب لای توسعه گراش و ایستخدام نیروهای جوان گراشی میگذاره و نقش اساسی در برکناری نیروهای بومی دارد
    مردم سرنوشت مهندس سلمان مهرابی. دکتر کارکن و حسبن مهروری و… را می بینند و دروغ ها را باور نمی کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top