بستن

سکان مدیریت گراش دست چه کسانی است؟

هفت‌برکه – شیدا شرقی: روند تغییرات مدیران در مسئولیت‌های ادارای مانند مرگ و زندگی بخشی از چرخه‌ی طبیعی زیست اجتماعی است. در برخی سال‌ها مانند سال‌های زوج پس از تغییر دولت، این تغییرات سریع‌تر و در برخی سال‌های این تغییرات کمتر است.

سال ۱۴۰۰ با توجه به آغاز کار دولت سیزدهم، شروع شورای ششم و حضور یک نماینده گراشی در مجلس، توقع بود که سالی با تغییرات مدیریتی زیاد در گراش باشد اما در عمل، کمتر از ۲۰ درصد مدیران عوض شدند. مهمترین نکته، کندی قطار تغییرات در گراش بود که گاهی از معرفی تا انتصاب یک فرد بیش از یک سال طول می‌کشید. در سال ۱۴۰۱ به نظر می‌رسد این روند کمی سرعت گرفته است. از سوی دیگر اما انتصاب چند مدیر بومی در ادارات نیز دیده شد که امیدواری‌هایی را به وجود آورد.

ادارات ورزش و جوانان، دارایی، گاز، بهزیستی، صمت، منابع طبیعی، فرماندهی انتظامی، بخشداری ارد و بخشداری مرکزی مهمترین اداراتی بودند که مدیران آنها در سال ۱۴۰۰  تغییر کرد؛ و فرمانداری، شهرداری، آموزش و پرورش، هلال‌ احمر، مخابرات اداراتی است که سال ۱۴۰۱ تغییرات در آن‌ها رخ داد. مدیران ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و ثبت اسناد و املاک در آستانه بازنشستگی هستند و تغییرات در آن‌ها قطعی به نظر می‌رسد.

در این گزارش شیدا شرقی مدیران ادارات و نهادهای شهرستان را مرور کرده است. این گزارش البته با هدف بررسی عملکرد آن‌ها نیست بلکه شناخت افرادی است که سرنوشت شهر گراش در دستان آن‌هاست.

امام جمعه

سید محمدباقر بخشایش‌پور اوایل مردادماه ۹۷ به جای شاهچراغ امام جمعه شهر گراش شد. با شیوع کرونا، برگزاری نمازجمعه نیز مانند دیگر مراسم‌های ملی، مذهبی و فرهنگی تعطیل شد تا حضور امام جمعه در شهر گراش کم شود. حکم امامان جمعه شهرها معمولا سه‌ساله است و در مرداد ۱۴۰۰ حکم بخشایش‌پور برای یک سال دیگر تمدید شد.

بخشایش‌پور که هفتمین امام جمعه شهر گراش است، حداقل تا مرداد ۱۴۰۱ در گراش مسئولیت دارد.

فرمانداری‌

دوم دی‌ماه ۱۳۹۹ مجید غلام‌پور از شهر وراوی مهر به عنوان فرماندار گراش منصوب شد. غلامپور یکی از آخرین فرمانداران منصوب دولت روحانی در استان فارس بود. با تغییر دولت و شروع تغییرات مدیریتی، احتمال تغییر غلامپور نیز وجود داشت ولی تا پایان سال ۱۴۰۰ غلامپور همچنان روی صندلی فرمانداری باقی ماند. همین معلق بودن وضعیت و همچنین اختلافات مدیریتی در داخل فرمانداری باعث شد سال ۱۴۰۰ یکی از دوره‌های ساکت فرمانداری در گراش باشد.

مهمترین تغییر فرمانداری گراش در سال ۱۴۰۰ انتصاب مهندس محمدکاظم جعفری به سمت معاون عمرانی فرماندار بود. جعفری که حدود ۱۰ سال سابقه کار در فرمانداری دارد، بعد از ۷ ماه گمانه‌زنی سرانجام در بهمن ۱۴۰۰ منصوب شد تا هر دو معاون فرمانداری گراش بومی باشند.

قاسم فرسوده و مسعود هادی‌پور دو گزینه اصلی فرمانداری گراش بودند. که بیش از ۶ ماه این کشاکش برای انتخاب فرماندار ادامه داشت تا گراش یکی از آخرین شهرستان‌هایی باشد که فرماندار آن در دولت سیزدهم تغییر می‌کند. سرانجام ۵ خردادماه حکم فرمانداری گراش به نام محمود طاهرزاده خورد. (خبر در هفت‌برکه)

محمود طاهرزاده از معاونت فرمانداری مهر به گراش آمد تا پنجمین فرماندار گراش نیز دوباره از مهر بیاید. محمود طاهرزاده کارشناس حقوق و کارشناس ارشد علوم سیاسی، اهل و ساکن شهر فال از توابع بخش گله‌دار است. طاهرزاده بیش از ۱۷ سال در فرمانداری‌های مهر و لامرد در سمت‌های مختلف سیاسی حضور داشته است.

بخشداری مرکزی گراش

عابدین ابولی در نخستین روز پس از تعطیلات ۱۴۰۰ جانشین عبدالله فضلی بخشدار مرکزی گراش شد. عابدین ابولی دانشجوی دکترای علوم سیاسی متولد سال ۱۳۵۸ در شهرستان مهر است. او با ۱۹ سال سابقه کار در فرمانداری مهر همکار غلام‌پور فرماندار فعلی شهرستان گراش بوده است.

ابولی در طی این مدت مهمترین همراه غلامپور فرماندار پیشین گراش در برنامه‌های مختلف بود. مشخص نیست آیا موج تغییرات سیاسی پس از تغییر دولت، به بخشداری گراش نیز می‌رسد یا نه.

بخشداری ارد

بیشترین تغییرات در سال‌های اخیر مربوط به بخشداری ارد بوده است. حسین عبدالله‌زاده، هشتمین بخشدار ارد است که در دولت جدید از شهر وراوی مهر آمد. او چهار ماه سرپرست بخشداری ارد بود و در نهایت ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ به عنوان بخشدار ارد منصوب شد. عبدالله‌زاده متولد ۱۳۵۸ از شهر وراوی شهرستان مهر و کارشناس ارشد مطالعات علوم سیاسی است. ارد شهریور ۱۳۸۹ به بخش ارتقا پیدا کرد و در ۱۲ سال گذشته ۸ نفر بر صندلی بخشداری ارد نشسته‌اند.

عبدالله‌زاده در دولت جدید منصوب شده است و باید دید آیا این بار بخشدار ارد چقدر دوام خواهد داشت.

شهردار گراش

بازنشستگی عبدالحسین مهروری در آخرین روز کاری سال ۱۴۰۰ باعث شد موضوعی که شورای شهر ۷ ماه پیش با یک گزینه راحت حل کرده بود دوباره به یک چالش تبدیل شود. مهروری بعد از چند دوره مدیریت در شهرداری و بخشداری، بعد از انحلال شورای پنجم، شهردار گراش شد و در سال ۱۴۰۰ نیز شورای ششم شهرداری او را تایید کرد.

قرار بود همکاری مهروری با شورای ششم حداقل یک سال ادامه داشته باشد که بعد از ۷ ماه به پایان رسید. بیشتر اعضای شهر در شعارهای انتخاباتی خود بر نیروسازی و گزینه بومی تاکید داشتند اما به نظر نمی‌رسد گزینه بومی چندانی برای انتخاب به عنوان شهردار پیش ‌روی شورای شهر باشد.

۲۱ فروردین ۱۴۰۰، حلیمی، شهردار  خور، به عنوان شهردار منتخب شورا معرفی شد و ۲۸ اردیبهشت‌ماه در مراسم معارفه‌ای رسما دوره جدید فعالیت شورای ششم شروع شد. (خبر در هفت‌برکه)

مهدی حلیمی ۴۸ساله دارای مدرک مهندسی عمران از دانشگاه آزاد اسلامی است. حلیمی از سال ۱۳۹۶ و آغاز شورای پنجم شهردار خور بوده است. پیش از آن، مهندس حلیمی که اهل استهبان است، ۱۷ سال در شهرداری استهبان در سمت‌های مختلف حضور داشته است.

دانشکده علوم پزشکی گراش

۲۷ مهرماه ۱۴۰۰ دکتر احمد عبداللهی بعد از پنج سال ریاست در دانشکده علوم پزشکی گراش، نامه استعفای خود را به وزیر نوشت که با مخالفت روبه‌رو شد. سابقه استفعای عبداللهی در سال‌های قبل هم وجود دارد، اما سال ۹۶ هم با این استعفا مخالفت شده بود.

با تثبیت دکتر عبداللهی، هیات رییسه علوم پزشکی نیز دو تغییر مهم داشت. محمدجواد یحیایی ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۰  به عنوان معاون توسعه و دکتر علی‌اصغر خالقی ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۰ به عنوان معاون درمان دانشکده علوم پزشکی گراش منصوب شدند.

دو معاون دیگر دانشکده هنوز تغییر نکرده است. مهندس علیرضا مساح از دوم مهرماه ۱۳۹۹ معاونت بهداشت دانشکده و دکتر اکبری از ۱۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ معاون آموزش دانشکده علوم پزشکی گراش هستند.

دانشکده علوم پزشکی بزرگترین مجموعه دولتی شهرستان گراش است. در میان ادارات وابسته به دانشکده، در پایگاه انتقال خون گراش محمد اندیشه اهل گراش از سال ۱۳۹۶ تاکنون سرپرست پایگاه گراش  است. ناصر دلخوش عضو شورای شهر نیز مهرماه ۱۴۰۰ به سمت رییس اورژانس ۱۱۵ منصوب شد.

آموزش و پرورش

مهرماه سال ۱۳۹۵ بعد از شروع سال تحصیلی جدید بود که ذبیح‌الله رضایی با ۲۹ سال سابقه، مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان گراش شد. رضایی متولد ۱۳۴۷ اهل کازرون و دارای مدرک فوق لیسانس علوم سیاسی و لیسانس مدیریت صنعتی است و در زمان مدیریت گراش دانشجوی دکترای علوم سیاسی شد.

رضایی شهریور ۱۴۰۰ در مصاحبه خود به هفت‌برکه گفته بود: «با رفتن من همه مشکلات یک‌شبه حل نمی‌شود و هیچ اصراری هم برای ماندن ندارم ولی باید روند اداری طی شود و اداره کل تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهد.»

این طی شدن روند اداری خیلی بیش از حد انتظار طول کشیده است. اواخر فروردین‌ماه، اعلام شد قرار است جلسه‌ی معارفه‌ی فوزیه ناصری به عنوان رییس جدید آ.پ. برگزار شود، اما این جلسه به دلایلی که هیچ‌وقت به صورت رسمی اعلام نشد، برگزار نشد.

سرانجام محمدعلی فرجی که از یک سال پیش نامش به عنوان گزینه ریاست آ.پ مطرح بود و حمایت بخش عمده‌ای از فرهنگیان گراش را نیز به همراه داشت در ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ معارفه شد. فرجی سابقه معاونت آموزشی در اداره آموزش و پرورش گراش را نیز دارد. 

فرماندهی انتظامی گراش

آخرین روز مردادماه ۱۴۰۰ سرهنگ کرامت‌الله کریمی با انتقال از خنج به گراش، حکم فرماندهی انتظامی شهرستان گراش را دریافت کرد. پیش از او سرهنگ محمدجواد اسلامی‌مهر از سال ۹۷ به مدت سه سال فرماندهی گراش را بر عهده داشت.

کرامت‌الله کریمی متولد شهرستان خفر و پیش از این جانشین فرماندهی انتظامی اقلید و به مدت ۵ سال فرمانده انتظامی شهرستان خنج بوده است. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، سرهنگ کریمی در سه سال آینده در گراش فرمانده نیروی انتظامی خواهد بود.

اداره آبفا

سیاوش خرسند، رئیس اداره آبفا شهرستان گراش، بهمن‌ماه سال ۹۵ از داراب به گراش آمد تا بتواند سکوی مدیریت آبفا شهرستان گراش را تا به امروز از آن خود کند. پیش از او نیز صادق جباری از داراب ۸ سال ریاست این اداره را بر عهده داشت.

سال ۱۴۰۰ چالش‌برانگیزترین سال حضور خرسند در گراش بود. چند بار قطع شدن خط انتقال آب سد سلمان و محول شدن خدمات آبرسانی به روستا به آبفا، باعث شد که بار کاری اداره آبفا افزایش یابد. طومار درخواست مردم فداغ برای جابجایی رییس آبفا یکی از چالش‌های خرسند در سال گذشته بود.

خرسند از کسانی که احتمال تغییر او در سال ۱۴۰۱ وجود دارد.

جمعیت هلال احمر

آغاز به کار جمعیت هلال احمر گراش با سرپرستی علی‌اصغر حسنی بوده است که بعد از راهیابی حسنی به مجلس شورای اسلامی، ریاست این نهاد به غلامرضا محسنی سپرده شد.

غلامرضا محسنی اهل گراش است و از ۱۳ تیرماه ۱۳۹۰ هدایت جمعیت هلال احمر گراش را بر عهده داشت. محسنی در گفتگو با هفت‌برکه خبر از بازنشستگی خود در یکم تیرماه ۱۴۰۱ داده بود و ۲۶ خرداد حکم سومین رییس هلال‌احمر گراش به نام محمد شکاری زده شد. 

شکاری از مدیران جوان منصوب شده است و ۱۱ سال سابقه کار در پست‌های مختلف هلال‌احمر را دارد. (خبر در هفت‌برکه)

مخابرات

محمد عباس‌پور رئیس مخابرات شهرستان خنج که سرپرستی مخابرات شهرستان گراش را هم بر عهده داشت، ۱۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ خبر بازنشستگی خود را در فضای مجازی اعلام کرد. او با ارسال پیامی از مردم شریف گراش بعد از سه سال خدمت در این اداره درخواست حلالیت کرد. مخابرات شهرستان گراش یکی از اداراتی است که مردم در سال‌های اخیر از خدمات آن گلایه‌هایی داشتند.

جالب این که عباس‌پور چند سال همزمان با گراش، رییس مخابرات خنج نیز بود. جانشین او شفیعی نیز به صورت همزمان مدیر مخابرات گراش و خنج است. (خبر در هفت‌برکه)

دادگستری گراش

عباس شریعتی مردادماه ۱۴۰۰ جانشین سید رحیم روان‌بین در دادگستری گراش شد. شریعتی متولد سال ۵۶ شهر دبیران شهرستان زرین‌دشت و کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی است و سابقه ۱۲ ساله قضایی دارد. به طور معمول روسای دادگستری ۳ سال در گراش خدمت می‌کنند. (خبر در هفت‌برکه)

در بهمن ۱۴۰۰ ، دادستان گراش نیز تغییر کرد. سعید کشاورز بعد از ۱۴ ماه حضور در دادستانی گراش، جای خود را به امین حشمتی داد. (خبر در هفت‌برکه) سومین دادستان گراش کارشناس ارشد حقوق، متولد ۱۳۶۶ در شهرستان شیراز است. ریاست حوزه قضایی جویم و ریاست دادگستری شهرستان مهر از جمله سوابق ۹ساله‌ی او در حوزه قضا است.

ناحیه مقاومت بسیج سپاه

تیرماه ۱۳۹۹ سرهنگ وحید ستاری جانشین سرگرد مجتبی دهقان در گراش شد. ستاری از بهمن ۱۳۹۵ فرمانده ناحیه مقاومت خرم‌بید بود و پیش از خرم‌بید نیز در گراش حضور داشت.

اوقاف و امور خیریه

امرالله مولایی بهمن ماه سال ۹۹ برای دومین بار ریاست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گراش را عهده‌دار شد. مولایی اهل لامرد و در سال‌های ۸۴ تا ۹۰ نیز مسئولیت اوقاف گراش بر عهده داشته است.

اداره اوقاف و امور خیریه در سال ۱۴۰۰ به جز خبر فرو ریختن سقف برکه کشکول، در مجموع سال آرامی را پیش سر گذشت.

اداره پست شهرستان گراش

شکرالله آشفته از یکم مردادماه ۱۳۸۵ مسئولیت اداره پست شهرستان گراش را بر عهده دارد و در واقع یکی از قدیمی‌ترین مدیران ادارات شهرستان گراش است.

اداره پست شهرستان گراش یکی  از اداراتی است که با کمبود نیرو و نامه‌رسان روبه‌رو است و این موضوع هر از چند وقت گلایه مردم را در پی دارد. اسفندماه سال ۹۷ بود که شکرالله آشفته تصمیم گرفت به دلیل کمبود نیروی انسانی و سهم کم اداره‌ی پست از اعتبارات دو درصد نفت و گاز شهرستان استعفا بدهد، اما با صحبت‌ها و وعده‌های فرماندار آن زمان استعفا رد شد و آشفته مجدد ریاست این اداره را تاکنون عهده‌دار است.

ورزش و جوانان

محسن افشار در آخرین روزهای ۱۴۰۰ بعد از پیگیری‌های فراوان بالاخره سرپرست اداره ورزش و جوانان گراش شد. این اداره ۱۰ ماه بدون سرپرست اداره می‌شد.

محسن افشار از چهره‌های ورزشی متولد ۱۳۶۲ شهر گراش و کارشناس ارشد تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزش است. او سابقه‌ی ۱۰ سال فعالیت به عنوان کارشناس تربیت بدنی و سلامت، بهداشت و آسیب‌های اجتماعی اداره اموزش و پرورش را در کارنامه دارد.

اداره امور مالیاتی

سید ذبیح‌الله سعادت خردادماه ۱۴۰۰ به ریاست اداره امور مالیاتی شهرستان گراش در آمد. سعادت متولد ۶۳ شهر گراش است. او مدرک کارشناسی ارشد حسابداری و سابقه‌ی ۹ سال کارشناسی در اداره امور مالیاتی گراش را دارد.

پیش از این عبدالله روستا از سال ۹۵ ریاست این اداره را بر عهده داشت و بعد ۹ ماه بلاتکلیفی، بالاخره ذبیح االه سعادت به عنوان رئیس اداره امور مالیاتی شهرستان گراش معرفی شد.

اداره برق 

قدرت‌الله فانی اهل گراش از یکم فروردین ۱۳۹۰ مدیریت برق شهرستان گراش را بر عهده دارد. او می‌گوید ۱۱ سال از مدیریتم در این اداره می‌گذرد و با توجه به طولانی شدن مدت خدمتم در این پست، چندان علاقه‌ای به ادامه کار در پست مدیریت ندارم؛ ولی تصمیم با مدیران شرکت توزیع برق فارس است.

دانشگاه آزاد گراش

هفتم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ بعد از کش‌وقوس‌های فراوان، با کناره‌گیری دکتر کارکن، دکتر مهدی مهدی‌زاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گراش شد.

دکتر مهدی مهدی‌زاده ۵۰ساله و دکترای رشته‌ی مدیریت دولتی است. مهدی‌زاده از سال ۹۴ تا ۹۷ رییس دانشگاه آزاد لار بود و بعد از آن مدتی به زرقان رفت. یکی از دلایل انتصاب مهدی‌زاده در گراش همسر گراشی و شناخت او از فضای عمومی شهر گراش است.

مسائل شخصی، وجود برخی مشکلات در دانشکده آزاد گراش و شهرستان و رسیدگی به کارهای پژوهشی، دلایلی است که دکتر کارکن برای کناره‌گیری از این سمت عنوان می‌کند. او یک سال و هشت ماه سرپرستی دانشگاه آزاد گراش را بر عهده داشت و بعد از این قرار است برای تدریس و انجام کارهای پژوهشی و همچنین به عنوان عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران، فعالیتش را در دانشگاه آزاد لار ادامه دهد.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی

مهدی آیینه‌‌افروز از سال ۹۳ تاکنون ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش را بر عهده دارد. مجوز تاسیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش سال ۸۹ صادر شده است ولی در نهایت با تاخیرهای به وجود آمده، سال ۹۲ راه‌اندازی می‌شود و محسن نعمت‌الهی به مدت یک سال سرپرستی این اداره را بر عهده داشته است.

از سال گذشته خبر بازنشستگی آیینه‌‌افروز به گوش می‌رسد ولی هنوز خبر قطعی از پایان دوره خدمت او و معرفی مدیر جدید اعلام نشده است. آیینه‌افروز سال ۱۴۰۱ به احتمال زیاد بازنشسته خواهد شد و باید دید چه کسی سکان فرهنگ گراش را برای سال‌های آغازین قرن جدید در دست خواهد گرفت.

جهاد کشاورزی

حسن مرادی متولد ۱۳۵۸ از بخش گله‌دار شهرستان مهر، تیرماه ۱۳۹۹ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش شد.

اداره بهزیستی

اداره بهزیستی نیز از جمله اداراتی است که مدیریت آن در سال ۱۴۰۰ به یکی از نیروهای بومی سپرده شد. حلیمه خاتون ملکی، سوم آبان‌ماه ۱۴۰۰ رئیس اداره بهزیستی گراش شد. ملکی متولد ۱۳۶۰ شهر گراش و دارای مدرک کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد علوم تربیتی از دانشگاه شیراز است. او  سابقه ۹ ساله حضور در سازمان بهزیستی دارد و در شهرهای لار و گراش خدمت کرده است.

پیش از او علی‌اکبر غلامی از داراب به مدت ۵ سال ریاست این اداره را بر عهده داشت.

محیط زیست

محمدرضا جمالی از بدو شهرستان شدن گراش و تاسیس اداره محیط زیست در شهرستان، ریاست این اداره را بر عهده دارد.

محیط زیست یکی از چند اداره تک‌کارمند شهرستان گراش است. جمالی یکی دیگر از نیروهای بومی شهرستان است که از سال ۱۳۸۹ در این پست خدمت می‌کند.

ثبت اسناد و املاک

اداره ثبت و اسناد شهرستان گراش ۳۱ تیرماه ۱۳۹۲ بعد از سه سال پیگیری راه‌اندازی شده است و در حال حاضر هدایت‌الله رحیمی درازی ریاست این اداره را بر عهده دارد. رحیمی‌درازی نیز یکی از مدیران در آستانه بازشستگی شهرستان گراش است.

صنعت، معدن و تجارت

اسفندماه ۱۳۹۹ بود که زمزمه انتصاب اسماعیل بلبلی به ریاست اداره صمت به گوش رسید و در نهایت اردیبهشت ۱۴۰۰ مراسم تودیع و معارفه برگزار شد.

بلبلی متولد ۱۳۶۵ شهر گراش دارای مدرک لیسانس مهندسی شیمی است و سابقه ۱۰ ساله به عنوان کارشناس بازرسی صنایع و معادن در اداره صمت دارد.

پیش از بلبلی، صادق ایزدی قریب ۱۰ سال و شش‌ماه از زمان ارتقاء گراش به شهرستان و راه‌اندازی اداره، ریاست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان گراش را بر عهده داشت.

منابع طبیعی و آبخیزداری

امیررضا امیرعضدی اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ با مدرک دکترای آبخیزداری جانشین ابراهیم شهسواری در اداره منابع طبیعی گراش شد.

امیرعضدی متولد سال ۱۳۶۱ در شهر شیراز و دارای مدرک دکترای بیابان‌زدایی است. او ۷ سال سابقه کار در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گراش را دارد و تاکنون کارشناس آبخیزداری شهرستان گراش بوده است.

امور کتابخانه‌های عمومی

سیما برزین اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ جانشین حسن رهبر در اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گراش شد.

سیما برزین سومین رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان است. صغری جعفرزاده نخستین رییس اداره در شهرستان گراش بود که تا تیرماه ۱۳۹۲ در این سمت حضور داشت. برزین کارشناس ارشد رشته کتابداری و علم اطلاعات است و چند سال مسئولیت کتابخانه عمومی آبشار اندیشه را به عهده داشت. او اصالتا اهل دهکویه است و از سال ۹۴ در کتابخانه‌های عمومی گراش مشغول به کار بوده است.

دامپزشکی

اداره دامپزشکی گراش از سال ۸۸ در گراش تاسیس شد. دکتر معماری نخستین رییس اداره دامپزشکی بود. از سال ۹۱ تا ۹۶ دکتر سیامک علی‌رضایی مسئولیت این اداره را بر عهده داشت و از ۹ آبان ۱۳۹۶ دکتر کوروش ایزدی این مسئولیت را برعهده گرفت. دکتر کوروش ایزدی متولد ۱۳۵۶ در شهر بنارویه است.

ثبت احوال

علی باقری اهل چاهورز از توابع شهرستان لامرد، از ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ تاکنون ریاست اداره ثبت احوال شهرستان گراش را بر عهده دارد.

اداره گاز

در ماه پایانی سال ۱۴۰۰ بود که بالاخره بعد از یک سال انتظار و پیگیری، محمد ابراهیمی اهل گراش به عنوان رئیس اداره گاز شهرستان معرفی شد.

محمدرضا ابراهیمی متولد اردیبهشت‌ماه سال ۶۲ شهر گراش و دارای فوق لیسانس مهندسی نفت است. او ۱۳ سال سابقه کار در شرکت‌های مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس را در کارنامه دارد. از مهمترین مسئولیت‌های او می‌توان به سرپرستی اداره مهندسی مناقصات شرکت ملی حفاری و سرپرستی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه مرودشت اشاره کرد.

اداره گاز گراش از ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ به صورت سرپرستی اداره می‌شد و ابراهیمی نخستین رییس بومی اداره گاز گراش است.

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

سید عفیف‌الدین زندوی اهل و ساکن بیرم، اولین روز فروردین ۱۳۹۷ به ریاست اداره میراث فرهنگی گراش منصوب شد.

مهندس جواد اسدی اولین رییس این اداره در گراش بود که از ۲۱ تیرماه ۱۳۹۴ مسئولیت این اداره به عهده داشت و بعد از چند بار استعفا در نهایت صندلی ریاست این اداره را سال ۹۷ به سید عفیف زندوی سپرد. سید عفیف‌الدین زندوی متولد تیرماه ۱۳۵۹ و اهل و ساکن بیرم است. او دانش‌آموخته‌ی رشته پژوهشگری است و سابقه‌ی ۱۳ ساله در میراث فرهنگی دارد.

میراث فرهنگی یکی از ادارات تک‌کارمند شهرستان گراش است که وضعیت چارت سازمانی آن مشخص نیست.

بنیاد شهید و امور ایثارگران

علی رمضان‌پور اهل لار از شانزدهم آذرماه ۱۴۰۰ سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان گراش را بر عهده دارد. رمضان‌پور از کارکنان باسابقه بنیاد شهید گراش گراش است.

راه و شهرسازی

در پی چند تغییر متوالی در اداره کل راه و شهرسازی لارستان، یکم مهرماه ۱۴۰۰، قیصری به عنوان سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان گراش معرفی شد.

نخستین رییس اداره راه و شهرسازی گراش، مهندس سلمان مهرابی بود. مهرابی از مردادماه ۱۳۹۵ به عنوان سرپرست مدیریت معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان منصوب شد، اما در مهرماه ۱۴۰۰ از این سمت کنار گذاشته شد. این خبر بازتاب زیادی در دو شهرستان لارستان و گراش داشت.

اداره تبلیغات اسلامی

حجت‌الاسلام سید حسن موسوی اهل روستای شرفویه از توابع لارستان، ریاست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گراش را از سال ۹۶ تاکنون بر عهده دارد. موسوی در دهه هفتاد و هشتاد نیز مسئولیت سازمان تبلیغات گراش را بر عهده داشته است و یکی از مدیران قدیمی شهرستان است.

امور آب

مجتبی کاشفی متولد ۶۲ دارای فوق لیسانس زمین‌شناسی است.  او از سال ۱۳۹۶ ریاست امور آب شهرستان گراش را بر عهده دارد. کاشفی ۱۴ سال سابقه فعالیت در امور آب دارد و پیش از ریاست گراش، در ۵ شهرستان دیگر نیز در بخش کارشناس فنی و جانشین مدیر در اداره آب فعالیت داشته است.

کاشفی نیز از مدیرانی است که احتمال تغییر او در سال ۱۴۰۱ وجود دارد.

کمیته امداد امام خمینی(ره)

نادر افشار اهل گراش از یکم بهمن‌ماه ۱۳۹۸ تاکنون ریاست کمیته امداد امام خمینی شهرستان گراش را بر عهده دارد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

زینب کوزلی اهل گراش از سال ۹۶ تاکنون سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بر عهده دارد. زینب کوزلی، سیما برزین و حلیمه خاتون ملکی سه مدیر زن شهرستان گراش هستند.

تعاون، کار و رفاه اجتماعی

اسماعیل سعدین اهل لار، از خردادماه ۱۳۹۷ ریاست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بر عهده دارد. اداره کار نیز از جمله ادارات تک کارمند و بی‌خانه گراش است که از زمان تاسیس در ساختمان فرمانداری گراش مستقر است.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان گراش

بیژن جمشیدی در حال حاضر ریاست اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را بر عهده دارد.

جمع‌بندی: تغییرات ادامه دارد

در حال حاضر موقعیت‌های اصلی سیاسی شهرستان گراش یعنی فرمانداری، امام جمعه، دادگستری، اطلاعات، سپاه و نیروی انتظامی که اعضای شورای تامین را تشکیل می‌دهند همچنین شهردار گراش همگی غیر بومی هستند. نماینده مجلس، رییس دانشکده علوم پزشکی و دو معاون فرماندار و اعضای شورای شهر در حال حاضر موثرترین شخصیت‌های سیاسی گراشی در شهرستان هستند.

سهم بانوان از مدیریت ادارات شهرستان گراش در حال حاضر ۳ نفر است که حتی از میانگین کشوری نیز پایین‌تر است.

از آغاز سال ۱۴۰۰ از نظر انتصاب مدیران گراشی روند مثبتی دیده می‌شود. از حدود ۴۰ اداره بررسی شده، در حال حاضر حدود ۱۵ مدیر بومی هستند. در کنار مدیران قدیمی مانند پست، هلال ‌احمر و برق، چندین مدیر بومی جدید نیز در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به این مجموعه اضافه شدند اما همچنان حضور مدیران و حتی کارمندان گراشی در شهرهای دیگر انگشت‌شمار و بسیار ناچیز است.

چارت ناقص ادارات مهمترین چالش پیش‌ روی نماینده و فرماندار است. برخی ادارات هنوز نمایندگی هستند و یا تنها با یک نفر اداره می‌شوند.

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

4 نظر

  1. سرکار خانم شرقی این همه اتفاقات گذشته نوشتین که یک پارگراف نتیجه گیری کنین!!! خب که چی؟؟؟
    کلا خبرهای مجوعه هفت برکه همین شده: تکرار مکررات!
    موضوع یکیه فقط یک بار خواجه پور یه بار شرقی، یه بار یوسفی یه بار فلانی مینویسه و این قصه همچنان تکرار میشود،
    یه نوآوری یه حرف خاص یه گزارش خاصی هیییییچ!!!
    حالا چون نماینده گراشی است دیگه تغییرات باید به سرعت نور باشه؟
    هر اداره ای سازوکار خودش داره
    اینجوری هم نیست که چون طرف گراشیه بشه رییس فلان اداره، اول باید
    از صدتا کانال بگذره صدتا تاییدیه بگیره تا بشه رئیس.
    توقعاتتون رو از نماینده کم کنین تا روزگار خوش و خرمی داشته باشین
    نماینده هم یک انسان است با همه ضعف ها و قوت ها

  2. چرا از تغییر جمشیدی و اینکه ۸ سال است در گراش مدیر است چیزی نمینویسید
    آب پاک هم یک سال یک جا جمع شود کپک میزند

  3. نماینده بر خلاف قولش هیچ تلاشی برای استخدام و انتصاب گراشی ها در گراش و سایر شهرستانها انجام نمی دهد

  4. باید یه نماینده لاری مث دوره های،قبل بیاد تا دیگه قدر دکتر حسین زاده رو بدونید.بابا چرا بعضیا نمیفهمید حسین زاده طلای ۲۴ عیاره و باید قدرشو دونست بخدا پشیمون میشید .هرچند مطمعنم به یاری خدا دوره بعد هم خودش رای میاره.انصاف خوب چیزیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top