بستن

آغاز جشنواره کل با دو نمایش از نسل جدید هنرمندان گراش

هفت‌برکه: سومین جشنواره نمایش کل گراش دیروز ۲۰ اسفندماه در حضور علاقه‌مندان به تئاتر در سالن سینما فرهنگ گراش افتتاح شد. در روز اول، بعد از مراسم کوتاه افتتاحیه، نمایش‌های «آخرین گره» از گروه جوان ماهک و «آی.سی.یو» از گروه جدید اسپاد در دو سانس به روی صحنه رفتند. جشنواره نمایش تا روز چهارشنبه ۲۵ اسفندماه میزبان هشت گروه نمایشی است که روزانه دو تا سه نمایش را به روی صحنه می‌برند.

مراسم آغازین جشنواره

محمدعلی شامحمدی، رییس انجمن نمایش گراش و دبیر جشنواره، در مراسم کوتاه آغازین جشنواره به شرح تاریخچه‌ی مختصری از جشنواره نمایش کل پرداخت: «دوره‌ی اول این جشنواره با نام جشنواره نمایش‌های کوتاه کل گراش در مهر ۱۳۸۵ با موضوع دفاع مقدس برگزار شد. دوره‌ی دوم نیز در تیرماه ۱۳۸۹ با موضوع آزاد برگزار شد. دو جشنواره‌ی قبلی در سطح شهر و شهرستان گراش برگزار شده بود. اما در دوره‌ی سوم جشنواره، این توفیق را داشتیم که از گروه‌های هنری چهار شهرستان لارستان، گراش، اوز و خنج دعوت کنیم. خوشبختانه دو گروه از لارستان و دو گروه از اوز دعوت ما را پذیرفتند و با چهار گروه از گراش، جشنواره‌ی پرباری را شکل دادند.»

 

 

اجرای اول: نمایش «آخرین گره»

«آخرین گره» اولین نمایشی بود که ساعت ۱۹ در جشنواره به روی صحنه رفت. گروه نوجوان «ماهک» از گراش، وابسته به گروه هنری صبا، این نمایش ۳۰ دقیقه‌ای را اجرا می‌کرد و دیدن آن را برای همگان رایگان اعلام کرده بود.

کارگردانی این نمایش را ماشاالله بلبلی به عهده دارد، و علی مقتدری برای طراحی صحنه و محمدکاظم محمودی برای مشاوره‌ی هنری با او همکاری کرده‌اند. فاطمه زمانی، ثنا عباسپور، ملیکا حاجی‌پور بازیگران این نمایش هستند، و ثنا عباسی نقش راوی را به عهده دارد. موسیقی زنده نمایش را نیز هادی نیکخو و آریا جباری اجرا می‌کنند.

«آخرین گره» یک نمایش عروسک‌گردانی نوجوان است که حسین دشتبان نمایش‌نامه‌اش را نوشته است: داستان دختری که نذر بافتن یک قالی را کرده است تا باران ببارد و خشکسالی از روستایشان برود. این در حالی است که بقیه‌ی مردم روستا به اندازه‌ی او توکل و امیدواری ندارند. عشق به وطن و امیدواری به روزهای روشن از مفاهیمی هستند که در قالب این نمایش عروسکی به کودکان و نوجوانان عرضه می‌شد.

 

اجرای دوم: نمایش «آی.سی.یو»

اجرای نمایش آی‌.سی.یو از گروه اسپاد از شنبه ۱۴ اسفندماه شروع شده است، و دو اجرای آخر این نمایش در جشنواره‌ی نمایش کل انجام می‌شود. این نمایش توانسته است در چند شب اجرای نمایش، تعداد زیادی از علاقه‌مندان به ژانر طنز را جذب کند. اولین اجرای این گروه در جشنواره نیز با استقبال روبه‌رو شد.

آی.سی.یو یک نمایش طنز اجتماعی است که به موضوع شیوع کرونا می‌پردازد. داستان اصلی در مورد یک عمل جراحی مهم است که به علت شلوغی بیمارستان‌ها در اوج شیوع کرونا، باید در بخش آی.سی.یو بیمارستان انجام شود. اما مشکل اینجاست که سه بیمار کرونایی حرف‌نشنو و شلوغ نیز در این بخش دوران قرنطینه‌شان را می‌گذرانند.

کارگردان این نمایش احسان شامحمدی است؛ دستیار کارگردان محمد نوروزی؛ و مشاور سعید شیروان. مهدی صالحی‌فرد، ذبیح‌الله خاکی‌نهاد، ندا زارعی، محمدعلی خوشابی‌زاده و … نیز بازیگران این نمایش هستند. اطلاعات دیگر در مورد نمایش را در این خبر هفت‌برکه بخوانید.

 

برنامه‌ی روزهای دیگر جشنواره را در ادامه ببینید.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top