بستن

مهندسان بسیجی با دغدغه مسکن شروع کردند

هفت برکه: کانون بسیج مهندسین عمران و معماری در دفتر نمایندگی نظام مهندسی گراش افتتاح شد و مهندس محمد امین خواجی به عنوان مسئول این کانون معرفی شد.

به گزارش هفت برکه: پنج‌شنبه، پنجم اسفند ماه به مناسبت روز مهندس کانون بسیج مهندسین در دفتر نظام مهندسی گراش افتتاح شد. این مراسم با حضور حجت‌الاسلام بخشایش‌پور امام جمعه گراش، سرهنگ ستاری فرمانده سپاه، مهروری، شهردار گراش و سعید جعفری و ناصر دلخوش دو عضو شورای شهر، مهندس جعفری، معاون فنی فرمانداری و مهندس سرخی، رئیس دفتر نمایندگی نظام مهندسی گراش، بخشدار گراش، معاونین اداره کل راه و شهرسازی، مهندس جمشیدی، رییس بنیاد مسکن و جمعی از مهندسین برگزار شد.

مهندس مصطفی سرخی: استفاده و اعتماد به جوانان در جهت تخصصی که دارند، الزامی است.

مهندس مصطفی سرخی با تبریک روز مهندس به خدماتی که در دفتر نمایندگی نظام مهندسی گراش انجام می‌شود، اشاره کرد وگفت: «ما در این دفتر عموما به منظور خدمات مهندسی شامل بازبینی نقشه، نظارت، اجرا و…در خدمت شهروندان هستیم. روال کار این است که شهروندان برای صدور پروانه ساختمان به شهرداری مراجعه می‌کنند، شهرداری محترم یک دستور نقشه به آن‌ها می‌دهد و ارجاع می‌دهند به نظام مهندسی که به صورت اصولی و فنی نقشه‌هایی که ارائه دادند به شهرداری مورد بازبینی قرار بگیرد و نهایتا تایید شود و برگردد به شهرداری برای صدور پروانه.»

او با بیان لزوم اعتماد به جوانان متخصص گفت: «مساله‌ای که من به عنوان موضوع برجسته به آن اشاره می‌کنم این است که استفاده و اعتماد به جوانان در جهت تخصصی که دارند، الزامی است. بخشی از عزت و اعتباری که سپاه پاسداران در سطح دنیا دارد به واسطه‌ی علم مهندسی است که در سپاه پاسداران و در زمینه‌های مختلف نهادینه شده است و از آن بهره می‌برند و این نشان می‌دهد ما باید همچنان با علم روز در جامعه خود را نشان دهیم.»

سرهنگ ستاری: پایه اصلی تشکیل بسیج مهندسین حفظ هویت اسلامی- ایرانی است

سرهنگ ستاری، فرمانده سپاه پاسداران گراش پنجم اسفند ماه روز مهندس را به مهندسین تبریک گفت و ادامه داد: «سال قبل با حضور عزیزان مهندس درمجموع سپاه مراسم گرامیداشت برگزار کردیم. طی صحبت‌هایی که با مهندسین باسابقه داشتیم به این ذهنیت رسیدیم که جدی‌تر و بیشتر بین مهندسین ورود پیدا کنیم که با لطف جامعه مهندسین عمران و معماری این موضوع محقق شد. هدف ما این است که با مشورت و صحبت از ظرفیت این عزیزان در زمینه‌های مختلف استفاده کنیم.»

او سابقه‌ی استفاده از تخصص مهندسین و نخبگان را از شروع انقلاب اسلامی و در زمان جنگ تحمیلی و بعد از آن می‌داند و می‌گوید: «در کشور ما سابقه استفاده از تخصص مهندسین و نخبگان نمود بروز و ظهوری در ۸ سال دفاع مقدس داشت یگان مهندسی رزمی سپاه با استفاده از همین متخصصین داخلی و بسیجی که تخصصی در زمینه‌های مختلف داشتند، شکل گرفت و کم کم ظهور و بروز پیدا کرد. در این ۴۲ سال انقلاب اسلامی پیشرفت‌های آنچنانی که در حوزه‌های مختلف علمی داشتیم به دست همین جوانان و متخصصین و دانشمندان داخلی ما اتفاق افتاده که دنیا را متحیر کرده است. و تاکید روی این موضوع نقش مهمی در ایجاد و تزریق امید در جامعه دارد.»

سرهنگ ستاری فلسفه و پایه اصلی تشکیل بسیح مهندسین عمران و معماری را حفظ هویت اسلامی و ایرانی می‌داند و ادامه می‌دهد: «نکته‌ای که وجود دارد و فلسفه و پایه اصلی تشکیل بسیج مهندسی عمران و معماری است به نگاه بنیان‌گذار انقلاب در راستای تشکیل بسیج برمی‌گردد. امروز قریب ۴۲ سال از عمر بابرکت مجموعه بسیج مستضعفین می‌گذرد و امامی که بسیج را با تفکرات الهی خودش به وجود آورد دنبال این بود که بتواند از ظرفیت‌های مختلف مردمی در راستای ادامه حیات انقلاب اسلامی استفاده کند اما چیزی که باعث عدم انحراف مسیر انقلاب می‌شود حفظ هویت اسلامی است. چون هویت این انقلاب اسلامی است و هر جا اسلام را از آن بگیریم این انقلاب هویتی ندارد و به سرنوشت انقلاب‌هایی دچار می‌شود که شکل گرفت و به انحراف رفت و در تاریخ گم شد. دشمن دنبال همین است که اسلام را کمرنگ کند و اما ما با بسیج شدن روی آرمان انقلاب می‌ایستیم.»

او با تاکید روی استعدادیابی و در نظر گرفتن دو بعد فرهنگی و معنوی در جامعه مهندسین و متخصصین می‌گوید: «مجموعه بسیج مهندسین می‌بایست با استعدادیابی و پای کار آوردن نیروهای متخصص به توسعه شهرستان و تعمق و توجه به تفکر فرهنگی و معنوی کمک کند. دغدغه همه ما این است که پاسدار معنویت و فرهنگ شهرستان گراش باشیم

گراش را با معنویت مردم باید شناخت نه ساختمان‌های آنچنانی

سرهنگ ستاری با بیان این موضوع که مهم‌ترین و بارزترین نکته‌ای که می‌توان گراش را با آن شناخت، معنویت است، گفت: «گراش یک شناسنامه دارد. مهم‌ترین و بارزترین نکته‌ای که می‌توان گراش را به آن شناخت معنویت مردم است نه ساخت ساختمان‌های آنچنانی. اگر معنویت در این شهر کمرنگ شود، گراش هم مثل جاهای دیگر نکته برجسته‌ای ندارد. صرفا نمی‌توانیم روی خیرین و مسائلی این چنینی زوم کنیم چون شهرستان‌های دیگر هم دارای خیر است و کم و زیاد کار می‌کنند. نمی‌خواهم نقش خیرین را کم رنگ کنیم ولی این خیری که پای کار است با نگاه معنوی و فرهنگی و نگاه خیرخواهانه خودش است که پای کار آمده و اگر آن شخص بخواهد ابنیه و موسسه‌ای را بسازد و نگاه خیرخواهانه و با معنویت نداشته باشد اسم آن را در شناسنامه گراش نمی‌شود نوشت. هویت اینجا قابل مقایسه و معاوضه با هیچ نگاه توسعه طلبانه غیر معنوی نیست.»

او در ادامه می‌گوید: «مهندسین با تعهد خودشان باید از قضیه معنویت پاسداری کنند امروز نمای مختلف ساختمان‌های ما و نمای شهری ما باید منطبق با اهداف و آرمان‌های معنوی ما باشد نه این که بعضی ساختمان‌ها مجسمه زن سرلخت استفاده کرده باشند. این موضوع در گراشی که شیعه است و قطب تفکرات خیرخواهانه است انطباق ندارد. چه کسی باید ورود پیدا کند؟ مربوط می‌شود به دایره تخصصی عزیزان مهندس و عزیزان در مجموعه شهرداری که به کمک این هویت بیایند. این جا اگر هویت تغییر کرد رفته رفته تفکر و فرهنگ اصیل هم هویتش را از دست می‌دهد، پاسداری از نقش دینی و فرهنگی با نگاه توسعه‌طلبانه، نقش حیاتی مجموعه بسیج مهندسین خواهد بود.»

سرهنگ ستاری، در ادامه اولویت‌های کانون بسیج مهندسین را لیست کرد و گفت: «تشکیل کارگروه جهادی از اولویت‌هایی است که باید مد نظر داشت. ما گروه‌های جهادی داریم و در کنارش تخصص نیاز داریم خصوصا جاهایی که بحث معماری و بحث ساخت و سازهایی هست که گروه جهادی ما در دستور کار دارند. بسیج مهندسین ما انشاالله با ظرفیت خودش در این زمینه ورود جدی‌تر نسبت به گذشته خواهند کرد.

تهیه نقشه معماری مختلف خصوصا در موضوعات محرومیت‌زدایی از موضوعات مهم ما در مجموعه سپاه است. هم‌افزایی با مجموعه مختلف مثل بنیاد مسکن و اداراتی که متولی بعضی از امور هستند مثل کمیته امداد و بهزیستی. مشارکت در سطح نظارت چون تفاهم‌نامه‌هایی در سطح استان دارد شکل می‌گیرد تا در بحث نظارت طرح‌های ملی مثل همین مسکن ملی انشاالله در خدمت مجموعه بنیاد مسکن باشیم. در بحث بسیج مهندسین در مسائلی به صورت خیرخواهانه عمل خواهیم کرد وبه مسائل دیگری باید جنبه حقوقی بدیم چون امروز وقتی کانون تشکیل شود کانون زیر مجموعه نهادی قرار می‌گیرد و یک کد حقوقی می‌گیرد و تا در بعضی از مسائل که نیاز است ورود پیدا کنند چون وقتی اسم نظارت می‌آید، پای باید و شاید‌ها و امر و نهی به میان بیاید و جاهایی این ورود باید چارچوب داشته باشد آن زیرساخت‌های حقوقی و قانونی در حال طراحی است و مسیر خوبی را در سطح استان و وزرات خانه انجام شده که نهایی شد قطعا به سمع و نظر عزیزان خواهیم رساند تا بتوانیم در طرح‌هایی بزرگی مثل همین نهضت ملی مسکن که در سطح شهرستان شروع شده و دغدغه‌ی عزیزان مسئول هم در سطح شهرستان است مشارکت کنیم. نیاز است عزیزان مجموعه مهندسین کمک کنند انجمن خیریه ساخت و ساز ابنیه در مناطق محروم هم راه اندازی کنیم و چون یکی از حوزه‌های مهم و تخصصی حوزه آب است انشالله بتوانیم در این حوزه هم‌افزایی با ادارت متولی داشته باشیم.»

حجت السلام بخشایش‌پور:آفت به جایی رسیده است که حتی مسجد نماد غربی گرفته است

حجت السلام بخشایش‌پور، امام جمعه شهرستان گراش نیز با گرامیداشت سالروز حکیم و دانشمند ایرانی خواجه نصیر الدین طوسی و تبریک روز مهندس گفت: «این یک امر بسیار مسلم و پذیرفته شده و تجربه شده است که نیروهای کارآمد در هر جامعه‌ای به اعتلای پیشرفت جامعه کمک می‌دهند. یکی از بحث‌های مهم در جامعه اسلامی بحث حفظ هویت دینی جامعه و شهر است. نمادی که انقلاب اسلامی دارد یک نماد دینی و مشخص است. خوشبختانه عزیزان نمایندگان نظام مهندسی هم در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و هم در کارگروه توسعه شهرستان دخیل و صاحب امضا هستند.»

او در ادامه می‌گوید: «می‌خواهم درد ودلی کنم. آن چه از بیرون گراش را معرفی می‌کند، مردم دینی اهل سخاوت است اما در کنار این مورد دیگری آمده است که این هویت دینی را تحت‌الشعاع قرار داده است. عنوان شهری با ساخت و سازهای آنچنانی یعنی خارج از دایره معماری ایرانی- اسلامی یک زنگ خطر است. متاسفانه با مدیریت و دسیسه‌ی غربی ساخت و ساز ما از رنگ ایرانی- اسلامی فاصله گرفت. آفت به جایی رسیده است که حتی مسجد نماد غربی گرفته همین مسجدی که کنار باغ ملی است معماری آن را که طراحی کرده است؟ واقعا در‌شان گراش نیست. معماری مسجد هم از اسلامی و ایرانی خارج کردند و جای گلایه است و انتظاری که داریم از بسیج مهندسین این موضوع را مدیریت کنند. نگذارید ما شاهد این مسائل باشیم. مراقب باشید هویت دینی در کنار معماری اسلامی و ایرانی حفظ شود.»

مهندس خواجی:جلوگیری از احتکار و افزایش قیمت زمین با نظارت روی پروژه‌های مسکن 

مهندس خواجی، مسئول کانون بسیج مهندسین با بیان این موضوع که داشتن کارت بسیج نشان دهنده‌ی روحیه‌ی بسیجی نیست گفت: «روحیه‌ای که بسیجیان باید در همه عرصه‌ها نشان دهند، منش و حرکت بسیجی است. موردی که قصد داریم آن را دنبال کنیم هم افزایی با همه ارگان‌ها و متولیان امر است. حفظ وحدت و همدلی بین همه جامعه مهندسین را مد نظر داریم. این که انرژی جوانان و تجربه پیشکسوتان در کنار هم داشته باشیم. وقتی انسجام داشته باشیم دست خدا با ماست.»

او توضیحی در رابطه با شکل‌گیری هسته‌ی اولیه کانون بسیج مهندسین می‌دهد و می‌گوید: «ما دو ماه قبل جلسه‌ای با موضوع مسکن با فرماندار داشتیم. موضوع مسکن ملی در سال گذشته دغدغه‌ای شده بود بین مردم این که چرا بحث مسکن ملی در این مدت شکل نگرفت. وخودمان تکلیف برای خودمان دیدیم چون در این حوزه تخصص داریم وارد شویم و پیگیری کنیم و هسته اولیه شکل گرفت. بحث مسکن ملی با دویست واحد در دوران روحانی استارت خود چیزی که در نهضت ملی مسکن مهم است این است که سهم ما هزار و هفتصد واحد باشد ما حدود ۵ هزار متقاضی داریم و باید حجم زیادی را برنامه‌ریزی کنیم که برایشان مسکن بسازیم. مسکن خیلی مهم است اول اشتغال را سروسامان می‌دهد و سرمایه و نقدینگی در این حوزه را جهت دهی می‌کند و در پی آن بحث احتکار زمین و افزایش قیمت زمین مدیریت می‌شود و این باعث پیشرفت شهر خواهد شد. ما امیدواریم افت قیمتی در هزینه‌ها ایجاد شود.»

خواجی رسیدگی به سه زمین را در اولویت فعالیت‌های بسیج مهندسین اعلام کرد و ادامه داد: «زمین داخل محدوده ۷۰ هکتاری کنار مسکن مهر و پشت گلزار، ۱۳۰ هکتار زمین که برای نهضت ملی در نظر گرفته شده در تنگ حسین و پروژه مسکن ملی را داریم که به جد پیگیری می‌کنیم که به سرانجام برسد. در پروژه ۱۳۰ هکتار زمین نهضت ملی مرحله استعلام از ادرات طی شده است و این طرح می‌رود استان و طرح آماده‌سازی زمین برای آن ریخته می‌شود و مرحله بعد برای ساخت آن به بنیاد مسکن تحویل داده می‌شود.»

او در ادامه می‌گوید: «از طرفی لازم می‌بینیم پیگیری جلسه شورای مسکن را در فرمانداری داشته باشیم. ما امیدواریم نهضت دو هزار واحدی مثل ۲۰۰ واحدی نشود کند پیش نرود و سرعت داشته باشیم. و پیگیر اجرای منع خرید و فروش این مسکن‌ها باشیم چون اگر کنترل نشود به دست کسی که نیاز دارد نمی‌رسد وکنترل قیمت‌ها سخت می‌شود. ما موارد قانونی را هم از طریق دادگستری پیگیری کنیم که اجرایی شود. و همچنین مشارکت در طرح تفصیلی با شورای شهر را داریم که سه مرحله از آن انجام شده و از جمله موضوعات مهمی است که پیگیر آن هستیم همین طور مشارکت با کمیته سیما و منظر که در شهرداری راه افتاد که با این گروه هم جلسه داشتیم و اتفاق خوبی دارد می‌افتد و آن هم بحث کنترل نماهای شهر است. که ناظر باید طبق طرح اولیه پیش برود و شهرداری باید نظارت کند. مثلا طرح رومی دیگر تصویب نمی‌شود. و می‌تواند مثل تخلفات دیگر ارجاع شود به شهرداری و کمیته ماده ۱۰۰ به عنوان تخلف آن را جریمه کند.»

تحویل حکم مسئولیت به مهندس محمد خواجی به عنوان مسئول کانون بسیج مهندسین از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

مهندس عبدالهی: در طراحی ساختمان‌هایم در ورودی پذیرایی جداست و آشپزخانه اُپن نساخته‌ام 

در پایان مهندس احمد علی عبدالهی از پیشکسوتان عرصه‌ی مهندسی نیز روز مهندس را به همکاران خود تبریک گفت و در گفت و گوی خود با امام جمعه گفت: «من یک گراشی هستم و گراش یک شهر مذهبی است لذا رعایت معماری اسلامی ضروری است در بدو ورود به هر شهری از روی معماری مهندسی شده‌ی آن می‌توان پی به فرهنگ و ساختار اجتماعی آن شهر برد. از ۳۵ سال پیش من خودم شخصا سعی کرده‌ام که ساختمانهای مستحکم با رعایت اصول معماری اسلامی بسازم و بیش از ۱۴۰ ساختمان ساخته‌ام که کاملا منطبق با سنت‌های گراش و رعایت معماری اسلامی بوده است. مثلا من در هیچ کدام از ساختمان‌هایی که ساخته‌ام از آشپزخانه اپن استفاده نکردم و در ورودی به پذیرایی را به صورت جداگانه طراحی کرده‌ام که البته مطابق با خواسته اکثر کارفرمایانی است که داشته‌ام.»

او مقارن شدن افتتاح کانون بسیج مهندسین و روز مهندس را به فال نیک می‌گیرد و ادامه می‌دهد: «امیدواریم با تشکیل این کانون، ارتباط بین سازمان نظام مهندسی گراش و جامعه مهندسین با مسنولین شهری به نفع محرومان و از بین بردن مشکلات قشر ضعیف جامعه بیشتر شود تا آسایش این قشر مستضعف با ساخت خانه‌های مستحکم حفظ شود. امیدواریم ما مهندسین گراش با الگو قرار دادن شهیدانی چون مهندس شهید چمران، مهندس مهدی باکری و ۵ شهید هسته‌ای برای شهر و کشور گام‌های مفیدی برداریم.»

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top