بستن

بهزیستی همچنان پیگیر راه‌اندازی اورژانس اجتماعی

هفت‌برکه: ملکی، رئیس اداره‌ی بهزیستی گراش، در دیدار با دکتر علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور، ارتقا بهزیستی شهرستان از نمایندگی به اداره، راه‌اندازی اورژانس اجتماعی و تخصیص اعتبار جهت تکمیل مسکن مددجویان را به عنوان مهم‌ترین مسائل و درخواست‌های اداره‌ی بهزیستی گراش مطرح کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر حسین‌زاده، روز دوشنبه، ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ مهندس حسین‌زاده، نماینده‌ی مردم در مجلس شورای اسلامی؛ غلامپور، فرماندار گراش؛ و حلیمه ملکی، رئیس اداره‌ی بهزیستی گراش؛ با دکتر علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار رسولی‌نژاد، مدیر عامل مرکز خیریه توانبخشی بدر نینوا گراش و حاج غلامحسین غفاری، خیر حوزه توانبخشی نیز حضور داشتند.

مهندس حسین‌زاده در این دیدار مشکلات معلولان در جنوب استان فارس را مطرح کرد و خواستار پیگیری مسائل و مشکلات ادارات بهزیستی در شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش و اوز شد. حسین‌زاده در این دیدار گفت: «سازمان بهزیستی کشور لازم است حمایت جدی از انجمن‌ها و خیرین داشته باشد و به همان میزان که آن‌ها برای رفع مشکلات معلولان گام برمی‌دارند، سازمان بهزیستی کشور نیز یاری‌رسان باشد.»

غلامپور، فرماندار گراش و حلیمه ملکی، رئیس اداره بهزیستی گراش به بیان مسائل و مشکلات اداره بهزیستی این شهرستان پرداختند و خواستار رسیدگی از سوی رئیس سازمان بهزیستی کشور شدند.

به گزارش سلیمانی، روابط عمومی اداره بهزیستی شهرستان گراش، رئیس اداره‌ی بهزیستی گراش با اشاره به این که از بین درخواست‌های ارائه شده، ارتقا بهزیستی گراش از نمایندگی به اداره برای ما در اولویت بود، می‌گوید: «در این جلسه مهمترین درخواست ما ارتقا بهزیستی شهرستان از نمایندگی به اداره بود. همچنین با توجه به اینکه فعلا در سطح کشور هیچگونه برنامه‌ای برای راه اندازی مراکز اورژانس اجتماعی جدید وجود ندارد و در حالت معمول راه اندازی اورژانس در سطح شهرستان نیز امکان‌پذیر نیست، و به دلیل شرایط و ضرورت موجود، درخواست راه‌اندازی اورژانس اجتماعی از دیگر درخواست‌هایی بود که مطرح شد.»

او حوزه‌ی فعالیت‌های اورژانس اجتماعی را تشریح کرد و گفت: «فعالیت‌های اورژانس اجتماعی شامل ارائه خدمات تخصصی، به‌موقع و در دسترس در مسائلی چون کودک‌آزاری، همسرآزاری، معلول و سالمندآزاری، خودکشی، اختلافات حاد خانوادگی، زوجین در معرض طلاق، کودکان کار و خیابانی، زنان و دختران در معرض آسیب، دختران و پسران فراری از منزل و افراد دچار اختلال هویت جنسی است. برنامه اورژانس اجتماعی متشکل از چهار بخش خط تلفن ۱۲۳، تیم سیار، واحد مداخله در بحران و پایگاه خدمات اجتماعی (ویژه محلات آسیب‌خیز) می‌باشد. خدمات به گروه‌های هدف از طریق این بخش‌ها صورت می‌گیرد.»

ملکی در ادامه می‌گوید: «در حال حاضر با توجه به عدم استقرار مرکز اورژانس اجتماعی در شهرستان گراش ارائه خدمات به صورت کامل به گروه‌های هدف مذکور امکان‌پذیر نمی‌باشد ولی با پیگیری‌های صورت گرفته شماره ۱۲۳ در شهرستان فعال شده و موارد پذیرش شده از طریق این خط به اداره بهزیستی شهرستان گراش و در صورت نیاز به مداخلات بیشتر به نزدیکترین مرکز اورژانس اجتماعی که در حال حاضر اورژانس لارستان می‌باشد ارجاع می‌شوند و خدمات مورد نیاز از این طریق به آنان ارائه می‌شود.»

او با ارائه‌ی شایع‌ترین مشکلات در موضوع آسیب‌های اجتماعی در شهرستان گراش گفت: «در مبحث آسیب‌های اجتماعی می‌توان شایع‌ترین آسیب‌های اجتماعی شهرستان را اعتیاد و طلاق دانست که هر کدام از این آسیب‌ها خود علل‌های گسترده و پیچیده‌ای دارند.»

رئیس اداره بهزیستی گراش در مبحث مشکلات موجود در فرآیند راه اندازی و استقرار مرکز اورژانس اجتماعی اشاره کرد: «در این زمینه ما در مواردی چون تامین نیروی متخصص و آموزش‌دیده و همچنین تامین ساختمان، ماشین و تجهیزات مورد نیاز کمبود داریم. با توجه به اینکه اختصاص نیرو مورد نظر نیازمند مجوزهای قانونی از سوی مراجع کشوری و تامین بودجه می‌باشد. عمده‌ترین مشکل حال حاضر در مسیر استقرار اورژانس اجتماعی همین موضوع است. ریاست سازمان بهزیستی دستور پیگیری تمامی درخواست‌ها را داد و در حال پیگیری هستیم ولی چون درخواست‌هایی که داشتیم نیازمند طی مراحل خاص خودشون هستند طبیعتا رسیدن به نتیجه زمان بر خواهد بود.»

ملکی با بیان تاثیری که عملی شدن وعده‌ها و طرح‌ها روی بخش اورژانس اجتماعی گراش خواهد گذاشت، ادامه داد: «طبیعتا در حال حاضر به دلیل عدم استقرار مرکز اورژانس اجتماعی در شهرستان ارائه خیلی از خدمات به گروه‌های هدف، امکان پذیر نبوده یا به موقع و بصورت مطلوب نیست. در صورت به نتیجه رسیدن درخواست‌های مطرح شده در جلسه با ریاست سازمان بهزیستی کشور، و راه اندازی مرکز اورژانس اجتماعی در شهرستان، خدمات مورد نیاز به افراد آسیب دیده یا در معرض آسیب، بصورت تخصصی به موقع و در دسترس به آنان ارائه می‌شود. با توجه به اینکه یکی از اهداف مهم اورژانس اجتماعی قضازدایی و پیشگیری از وقوع جرم می‌باشد و این مراکز در خیلی از موارد فاصله بین خانه تا کلانتری را پر می‌کنند، طبیعتا با استقرار این مرکز در شهرستان انتظار می‌رود بسیاری از معضلات اجتماعی موجود پیگیری و رفغ شود.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top