بستن

چرخش ۳۰۰ دانش‌آموز دبیرستانی در مدار اتم

هفت‌برکه : دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان اول و دوم در مسابقه خلاقانه «در مدار اتم» هم سرگرم شدند و هم اطلاعات علمی خود را سنجیدند.

یک بازی که ۵ سال پیش از طرف چند دانش‌آموز دختر دبیرستان امام حسن عسکری(ع) آغاز شده بود، اکنون به مهمترین رویداد علمی – سرگرمی دبیرستان‌های گراش تبدیل شده است. برای برگزاری سومین دوره این مسابقات کلاس‌های دبیرستان هر کدام به یک اوربیتال تبدیل شد تا روز پنجشنبه ۲۰ بهمن دختران و روز جمعه ۲۱ بهمن پسران در ۸ اوربیتال به دنبال جمع‌آوری اتم باشند.

۳۰۰ دانش‌آموز در یک رقابت علمی و سرگرمی

به گزارش هفت‌برکه بعد از برگزاری دو روز مسابقه «در مدار اتم» در دبیرستان امام حسن عسکری(ع)، اختتامیه این مسابقات عصر جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ در سالن شوری با حضور نماینده مجلس، فرماندار، اعضای شورای اسلامی شهر، مدیر و معاونان آموزش و پرورش گراش و تعداد زیادی از دانش‌آموزان دبیرستانی برگزار شد. 

مسابقه «در مدار اتم» مجموعه‌ای از بازی‌های علمی و سرگرمی است که امسال ۴۸ گروه سه نفره دختران و ۴۶ گروه سه نفر پسران در یک جو علمی با هم رقابت کردند. این مسابقه را مدرسه امام حسن عسکری(ع) با همکاری مدیریت آموزش و پرورش، پژوهسرای دانش‌آموزی برگزار کرد. (گزارش تصویری دوره اول مسابقه را هفت‌برکه ببینید)

مسابقه شامل هشت اوربیتال یا غرفه است که در هر اوربیتال یک بازی طراحی شده است. راز بقا، شانس، ادابازی، سفر به فضا، سرگذشت علم، پرسش‌ و پاسخ، معادل علمی و نورون‌سنجی ۸ اوربیتال یا بازی امسال بود. تیم‌ها سه ساعت فرصت داشتند که در این اوربیتال‌ها بچرخند و امتیاز کسب کنند. پول رایج مسابقه اتم نام دارد و نام «در مدار اتم» از اینجا آمده است. 

مراسم پایانی شامل سه سخنرانی محمدعلی فرجی مدیر آموزش و پرورش گراش، محمود طاهرزاده فرماندار گراش و حسین حسین‌زاده نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بود.

دانش‌آموز پویا و با نشاط می‌خواهیم

جایزه حسین‌زاده به شرکت‌کنندگان اعزام دو نفر به مشهد بود. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: «این برنامه ظرفیت این را دارد که گسترش پیدا کند و در سطح منطقه‌ای برگزار شود.»

فرماندار گراش با تقدیر از برگزارکنندگان برنامه گفت: «دانش‌آموزان سرمایه ما هستند و از خانواده هم می‌خواهم که این حمایت از دانش‌آموزان را ادامه دهند.»

در بخش اول تقدیرها از دانش‌آموزان فعلی و گذشته که در برگزاری این مسابقه همکاری داشتند تقدیر شد. شیوا ابراهیمی، کوثر سالاری، زهرا رایگان، مریم ناصری، نگین اسدی‌پور پنج نفر از دانش‌آموزان سال‌های گذشته مدرسه که امسال دانشجویان شده‌اند هسته اصلی برگزاری این مسابقه بودند. از راضیه اوسط جهرمی مدیر، کهندلی معاون مدرسه و فتحی معلم علوم مدرسه امام حسن عسکری(ع) نیز طرف اداره کل آموزش و پرورش فارس و اداره گراش تقدیر شد. 

دکتر محمدعلی فرجی مدیر آموزش و پروش گراش گفت: «این سومین دوره مسابقه در مدار اتم است که با برند مدرسه امام حسن عسکری برگزار شد. یک مسابقه که هم جنبه علمی داشت و هم جنبه نشاط‌آور. بعد از دوره کرونا یک دوره نفس‌گیر بود نیاز بود که نشاط را به مدارس برگردانیم و این مسابقه خیلی کار ما را به پیش برد.»

فرجی با اشاره به حفط ارتباط مدرسه با دانش‌آموزان پیشین گفت: «این مدرسه خوب کار کرده است که ارتباط دانش‌آموزان با مدرسه حفظ شده است. ما دانش‌آموز پویا و با نشاط می‌خواهیم و از این گونه برنامه‌ها حمایت کنیم.»

مدیر آموزش و پرورش گراش در توصیه‌ای به دانش‌آموزان گفت: «در کنار خودسازی و تحصیل، ورزش را رها نکنید. دانش‌آموزان اگر بدن سالم داشته باشند عملکرد بهتری خواهند داشت.»

دختران موفق‌تر از پسران 

مریم ناصری از برگزارکنندگان مسابقه در متن معرفی مسابقه گفت: «در مدا راتم از ذهن چهار دانش‌آموزی کلاس هشتمی بود. چیزی که در مدار اتم را از فکر به عمل در اورد، حمایت بود. در بطن این مسابقه هدف ما رسیدن به همین یک‌ کلمه توانستن بود. همه تلاش ما خارج شدن از مدار یکنواخت دانش‌آموزی بود.»

اما بخش اصلی اعلام تیم‌های برگزیده بود. با حذف دو تیم که سعی کرده‌ بودند با تقلب به مقام اول برسند در نهایت یک تیم دختران و یک تیم پسران جایزه‌های یک میلیون تومانی مسابقه را برنده شدند. گروه ۴ دختران شامل حسنا مقتدری، ملیکا صادقی و فاطمه مهروری و گروه ۲۸ پسران شامل امیرحسین خندان، ابوالفضل بیواره و مهدی فتحی با ۹۳۵ اتم به طور مشترک تیم اول شدند. 

زهرا نجاتی، فاطمه عباسپور و پریا شادمهر با ۸۷۵ اتم دوم شدند و هانیه کارگر، الهه سعادت و زینب دستار با ۸۵۵ امتیاز تیم سوم رقابت‌ها بودند. 

عکس‌های مراسم افتتاحیه و اختتامیه مسابقه

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

  1. هزاران دورد و بی شمار آفرین بر نازنینان و خوب هوشان، چهار دانش اموز دختر که این مسابقه علمی سرگرمی “در مدار اتم” را طرح و سرانجام به آموزش و پرورش گراش پیشنهاد داده اند و با چه زیبایی و ظرافت باور و سخنانشان را به مسولین و مدیران فرهنگی و آمورشی رسانیده اند ” در بطن این مسابقات هدف ما رسیدن به همان یک کلمه توانستن بود. همه تلاش ما خارج شدن از مدار یکنواخت دانش آموزی بود” امیدوارم فهم و فبول این پیام برای مدیران و مسئولین قابل درک باشد، کاش این سه سخنران، فرماندار گراش، آقای فرجی و اقای حسین زاده بجای سخنرانی و حرفهای پدر سالاری شنوندگان خوب این دانش اموزان و خوب هوشان می شدند.
    –البته جناب لغزیان طبق عادت مآلوف خود و با اجازه از دانش آموزان شرکت کننده در مسابقه “در مدار اتم” باید تکیه ای خدمت بزرگان عرض کند، به فرماندار و دکتر رئیس نمی شود اشاره ای کرد خودتان می دانید چرا، ولی این جوون همشهری خودمان که زبانم لال انشالله مادام العمر نماینده بماند فکر کنم دردسری نباشد. بنابراین جناب نماینده شما که خوب کردید و همتتان هم نشون دادی با دان جایزه ای به دو نفر، آخر چرا جایزه سفر به مشهد. خودت می دانی که سلام دادن به امام هم می توانند از پشت بام خانه اشان پشت به قبله رو به خراسان دست به سینه انگشت اشاره به جلو از ته دل و حلق به گویند السلام علیک یا غریب الغربا، السلام علیک یا معین الضعفاء … الی آخرش هم زیارتشان قبول می شد و هم هزینه ای برای شما نداشت. همشهری جان تو که می خواهی هزینه کنی بهتر بود از مقام و جایگاهت در شرکت نفت و مجلس استفاده می کردی و یک سفر علمی دیدنی برای این دانش اموزان خوش ذهن فراهم می آوردی و آنها را می فرستادی تا از مراکزعلمی و پالایشگاه های نفت و گاز دیدن کنند و در مدار اتمهای کربن و ئیدروژن هم مسابقه ای بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top