بستن

چرا گراش بربری ندارد؟

هفت‌برکه: تنوع نان در گراش کم است، بلبلی، رئیس اداره‌ی صنعت و معدن و تجارت، نبودن شاطر را دلیل محروم بودن گراشی‌ها از داشتن تنوع و کیفیت مناسب نان در سطح شهرستان می‌داند.کمبودهای مقطعی نان، باعث شده است انتقاد مردم نسبت به مشکلات دیگر صنف نانوایان از جمله عدم رعایت بهداشت در نانوایی‌ها،کیفیت نداشتن نان‌ها و جای خالی بعضی از انواع نان مثل بربری و تافتون هم بیشتر شود.

بلبلی: کارگروه آرد و نان به اداره جهاد کشاورزی سپرده شد

اسماعیل بلبلی که پیش از این دبیر کارگروه آرد و نان بوده است با اشاره به این موضوع که از دو ماه پیش مسئولیت کارگروه آرد و نان به اداره‌ی جهاد کشاورزی سپرده شده است، می‌گوید:«در بحث بهداشت تذکرات لازم داده شده است و همچنین آموزش‌های لازم را دادیم و بیشتر نظارت در این زمینه برعهده شبکه بهداشت است. قبول داریم، نان بعضی از نانوایی‌ها واقعا کیفیت ندارد. شاید یکی از دلایل آن این باشد که شاطر‌ها معمولا زود به زود نانوایی و محل کارشان را تغییر می‌دهند و در یک نانوایی نمی‌مانند. بعضی نانوایی‌ها البته این قدر کیفیت نانشان خوب است که از لار مشتری دارند نباید یک طرفه قضاوت کرد. زمانی که اداره صمت دبیر کارگروه آرد و نان بود  با همراهی فرمانداری و اداره بهداشت، اصناف و اتحادیه نانوایی به نانوایی‌ها سرکشی می‌کردیم و بازرسی انجام می‌دادیم و تخلفاتی هم که گزارش داده می‌شد بررسی می‌کردیم و حتی چندین پرونده ارسال کردیم تعزیرات که اعمال قانون شد. حالا دو ماه می‌شود که دبیر کارگروه آرد و نان از اداره صمت به جهاد کشاورزی انتقال داده شده است و جهاد هم بدون شک بازرسی و نظارت خواهد کرد.»

او نداشتن شاطر را دلیل نداشتن تولیدی انواع نان مثل بربری و تافتون می‌داند و ادامه می‌دهد:«متاسفانه ما شاطر بربری در شهرستان گراش نداریم اگر باشد بدون شک ما مجوزهای فعالیت را به او خواهیم داد. حتی دو نانوایی سنگکی که داریم هم با مشکل کبود شاطر مواجه هستند. مجتمع نان نیز با توجه به این که سهمیه آرد برای آن‌ها آزاد حساب می‌شود خیلی برای فعالیت استقبال نشان نمی‌دهند.»

افزایش اتباع بیگانه یکی از عوامل کاهش آرد 

بلبلی به عامل افزایش حضور اتباع بیگانه در شهر که باعث افزایش مصرف نان و کاهش آرد در سطح شهرستان می‌شود، اشاره کرد و گفت:« سهمیه‌ی آرد شهرستان طبق سرشماری سال ۹۵ تنظیم شده است ولی در این ۵ سال با توجه به افزایش جمعیت و افزایش حضور اتباع بیگانه در گراش گاهی اوقات با کمبود آرد مواجه می‌شویم. ما در سطح شهرستان ۲۶ نانوایی داریم که ۱۹ نانوایی در خود شهر گراش فعالیت دارند. و از این تعداد دو نانوایی نان سنگک پخت می‌کند و بقیه نانوایی‌ها نان لواش تولید می‌کنند.»

بعضی از نانوایی‌ها بهداشت و انصاف را تا زمانی که نظارت مستقیم روی آن‌ها باشد رعایت ‌می‌کنند و بعد دوباره تخلف می‌کنند. رئیس اداره‌ی صمت می‌گوید:«در بحث بهداشت ما در دوران کرونا سرکشی انجام می‌دادیم و حدود ۳۰ پرونده زدیم ولی نصف این پرونه‌های تخلف به دلیل عدم رعایت پروتکل بهداشتی و چند پرونده مربوط به کم فروشی بود که جریمه و اعمال قانون شدند ولی بعضی از آن‌ها واقعا رعایت نمی‌کنند تا وقتی ما نظارت می‌کنیم خوب است ولی بعد دوباره تخلف می‌کنند هر چند بعضی نانواها واقعا انصاف دارند حتی از وزن چونه که باید ۲۰۰ گرم بود بیشتر می‌گرفتند حالا که بحث نظارت روی دوش جهاد کشاورزی است. اما اداره صمت آماده هرگونه همکاری با اداره جهاد و غله و فرمانداری است. راه درست آن است که نانوایی‌ها  به نقطه‌ای برسند که خودشان تصمیم بگیرند که کارشان را درست انجام دهند تا جایی که حتی نیاز به نظارت نباشد.»

 

 

.

 

 

 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top