بستن

‌آرایش چهره شهر با پیرایش درختان

هفت‌برکه: شهرداری با قطع درختان آسیب‌رسان و کاشت گونه‌های جدید به استقبال بهار می‌رود.

به گزارش هفت‌برکه، نزدیک به دوماه است که شهرداری گراش در نقاط مختلفی از شهر و خیابان‌ها در حال هرس یا قطع درختان جنگلی آسیب‌رسان از جمله کویتی، کهور، آکاسیا، اکالیپتوس، ابریشم مصری و کنار وحشی است و گونه‌های جدیدی نظیر نخل، درخت مشعل، ابریشم ایرانی، نارنج، برهان گلی، سرو ناز و نقره‌ای، لور و فنیکس زینتی که مناسب منطقه باشد را جایگزین می‌کند. گفتگو هفت‌برکه با حسین‌ عباس‌پور، با مشاور شهردار و ناظر فضای سبز شهرداریرا در ادامه بخوانید.

حسین‌ عباس‌پور، ناظر فضای سبز و مشاور شهردار گراش در گفتگو با هفت‌برکه گفت: «موضوعی که چند سالیست شهر با آن دست و پنجه نرم می‌کند و گلایه‌های زیادی به همراه داشته وجود درختان آسیب‌زا و جنگلی در خیابان‌ها و معابر گراش است. اینگونه درختان باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل سقوط در ایام بارندگی، تاریکی معابر بدلیل رشد بیش از حدشان و پیچیده شدن در تیرها و شبکه برق و همچنین تخریب تک لبه‌های جوی‌ها و پیاده روهای سنگ‌ فرش شده، مسدود شدن چاه‌های منازل و حتی بسیاری مواقع باعث شکستی تاسیسات زیرزمینی نظیر شبکه آب شده است.»

عباس‌پور با اشاره به گونه‌های آسیب‌زا افزود:‌‌ «طی بررسی‌ها شش گونه درختانی که آسیب‌زا هستند می‌بایست به مرور جای خود را به درختان خوش فرم و هرس‌پذیر و گاه درختان ثمر بدهند. درختان جنگلی نظیر کویتی، کهور، آکاسیا، اکالیپتوس (بید سفید)، ابریشم مصری و کنار وحشی گونه‌هایی هستند که شاخص آسیب‌ها را بالا برده‌اند و با رشد سریع خود ساختار سیما و منظر شهری را تحت الشعاع قرار داده‌اند. درخت کویتی یا همان کنوکارپوس با ریشه‌های سطحی و قدرتمند خود باعث شده درخواست‌های مکتوب فراوانی از شهروندان در خصوص حذف این گونه درخت را داشته باشیم.»

مشاور شهردار گراش همچنین گفت: «طی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اهواز مشخص شده که درختان کویتی گازهای سمی را از خود منتشر می‌کنند که باعث تنگی نفس و آسم می‌گردد. کهور، آکاسیا و ابریشم مصری با بذر پاشی باعث شده در هر نقطه درختچه‌های خودرو داشته باشیم و گاهی در مسیر رودخانه‌ها و محدوده فضای سبز فراوان سبز شده و تنومند می‌شوند و خارج از کنترل می‌گردند. اکالیپتوس آمریکایی هم جزو درخت مهاجمی است که با ریشه‌های قدرتمند خود باعث تخریب تاسیسات شده است و با برگ ریزی فراوان زباله‌دانی اطراف خود ایجاد می‌کند.»

عباس‌پور با بیان اینکه در جاهای مختلفی از شهر شروع به کار کرده‌ایم گفت: «بلوار صیاد شیرازی، پارک خیابان جانبازان، پارک حافظ، بلوار حافظ، بلوار کوثر، پارک لاله، پارک‌های سمت مسکن و نقاط دیگری از شهر که شروعبه به کار کرده‌ایم ولی با توجه به اینکه حجم کار بسیار بالا است و تغییر ساختار می‌دهیم و دلیل این پراکنده کار کردن هم این است که اگر یک جا متمرکز شویم و منطقه‌ای کار کنیم زمان‌بر می‌شود با توجه به اینکه پیش‌بینی ما این است که چهار سال زمان لازم است تا این پروژه به پایان برسد. به هر منطقه‌ای که وارد می‌شویم حدود یک ماه زمان ‌می‌برد و به خاطر همین مجبوریم اگر یک مدت در شرق مشغول فعالیت هستیم برای قسمت بعدی به سمت‌های جنوبی و غربی مثلا برویم، از طرفی هم ورودی‌های شهر هم برای عید باید کارهایش انجام شود که هنوز مانده است و شروع نکرده‌ایم. علاوه بر این دلایلی که گفتم برای پراکندگی کار در بعضی نقاط شهر هم جاهایی را کار می‌کنیم که آسیب وارد شده است.»

ناظر فضای سبز شهرداری گراش در در مورد درختان تازه‌ای که کاشته می‌شود گفت:‌ «درخت‌هایی از گونه‌های بسیار خوبی وجود دارند که می‌توان بعنوان سایه و یا درختچه توسعه داد. نظیر نخل، درخت مشعل، ابریشم ایرانی، نارنج، برهان گلی، سرو ناز و نقره‌ای، لوور، فنیکس زینتی، جمبو جم که چند سال پیش پشت بیمارستان کاشته شده و رضایت بخش بوده و می‌توان بعنوان سایه از آن استفاده کرد. همچنین برای محیط‌های پارکی درختان میوه نظیر جوافه، لوز، سپستون، شاه توت و بسیاری گونه‌های دیگر می‌توان کاشت. برای داشتن شهری زیبا و خوش سیما نیازمند همکاری تک‌تک عزیزان و شهروندان هستیم تا بتوانیم این کار خطیر را به سر منزل مقصود برسانیم.»

حسین عباس‌پور معیارهای کاشت درختان جدید گفت‌: «برای انتخاب درختان جدید که برای کاشت در نظر داریم تحقیقاتی هم کرده‌ایم و عواملی را در نظر گرفتیم از جمله اینکه ببینیم آیا در منطقه خودمان جواب داده یا نه، نقاط مختلف شهر را بررسی کردیم مثلا برای درخت مشعل که در جزیره کیش و هرمزگان هم استفاده شده است و من خودم هم در جلو منزلم کاشته‌ام که جواب گرفتم، در سمت خیابان ملاصدرا هم کاشت را انجام شده پس متوجه شدیم که جواب می‌دهد چون از گونه ابریشم است. درخت نارنج در گراش با توجه به سابقه‌ای که از قبل دارد رشد خوبی دارد مخصوصا اگر از گونه جدید باشد خیلی بهتر است. حتی در خصوص گل‌ها هم بررسی انجام شده که مثلا در تابستان هم گلدهی دارد؟ زمستان دچار یخ‌زدگی و مرگ نمی‌شود؟ از دوستانمان در منابع طبیعی از تجربیات دیگران هم استفاده کرده‌ایم و همه اینا شده یک بسته که در حال حاضر اجرا می‌شود. سرو نقره‌ای در خیابان رازی پشت بیمارستان،جووافه و موارد دیگری در گراش کاشت شده و جواب گرفته‌ایم که ان شاالله مرحله به مرحله کار انجام می‌شود و جواب می‌گیریم.»

عباس‌پور در پایان اظهار داشت:‌ «طرح کوچه‌های سبز یکی دیگر از طرح‌هایی است که ارائه شده و به زودی در فاز بعدی اجرا می‌شود، خیابان‌ها و کوچه‌هایی که خالی از درخت و گیاه است حتی خودمان برایشان بکاریم و با نگه‌داری مراقبت خودشان از ثمر آن هم استفاده کنند. باید در نظر داشته باشیم که درختان به صورت درست توزیع و کاشت شود، در بعضی مناطق گراش بسیار ترافیک کاشت داریم و بعضی مناطق هم اصلا هیچ گونه‌ای وجود ندارد.»

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top