بستن

۴ درصد افزایش ذخیره سد سلمان فارسی

هفت‌برکه: بارندگی‌های هفته دوم دی‌ماه، تنها ۴ درصد از حجم مخزن سد سلمان را پرتر کرد.

آمار حجم مخزن سدهای استان فارس به صورت روزانه از سوی آب منطقه‌ای فارس منتشر می‌شود. در بررسی هفت‌برکه مشخص شد در یک هفته گذشته که همزمان با باران سیل‌آسای جنوب فارس بود، ۴۲ میلیون متر مکعب آب وارد سد سلمان شد که با توجه به مخزن ۹۷۰ میلیون متر مکعبی آن، مقدار بسیار بالایی نیست.

آب شرب و کشاورزی شهرستان‌های قیر و کارزین، خنج، اوز، گراش و لار از سد سلمان تامین می‌شود. این سد با مخزن ۹۷۰ میلیون متر مکعب بعد از سد درودزن، بزرگترین سد استان فارس است. البته حجم مخزن قابل استفاده سد سلمان فارسی از سد درودزن بیشتر است.

در حال حاضر حدود دو سوم از حجم مخزن سد پر شده است و ۵۸۵ میلیون مترمکعب آب قابل استفاده در مخزن این سد ذخیره  است. این میزان ۱۱۵ میلیون متر مکعب از سال ۱۳۹۹ کمتر است.

در میان سدهای استان فارس، سد سلمان فارسی وضعیت بهتری دارد. در استان فارس، به ترتیب سد سلمان فارسی ۵۸۵، سد ملاصدرا ۱۱۱، سد درودزن ۹۴، سد رودپال، سد چشمه عاشق ۱۲، تنگاب فیروزآباد ۲ میلیون مترمکعب ذخیره قابل استفاده دارند. سدهای ایزدخواست، خسویه و سیوند هم تراز صفر یا منفی دارند. 

سد سلمان بر روی رود قره‌آقاج قرار دارد. رود قره‌آقاج از دشت ارژن سرچشمه می‌گیرد و پس از گذشتن از کوهمره سرخی، کوار، جهرم و میمند، در قیر پشت سد سلمان فارسی ذخیره می‌شود. خروجی این سد با گذر از دشت خنج و رفتن به بوشهر با نام رود مند به خلیج فارس می‌ریزد. قره‌آغاج با ۷۰۰ کیلومتر طول، پنجمین رودخانه طولانی ایران است. 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top