بستن

پیچ و خم‌های اداری مهمترین چالش نهضت ملی مسکن

هفت‌برکه: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۱۶ پیچ و خم‌ اداری مهمترین چالش طرح‌های حمایتی مسکن است. با تشکیل قرارگاه جهادی ساخت مسکن، دولتمردان امیدوارند چالش‌های اداری جلو اجرای طرح «نهضت ملی مسکن» به عنوان مهمترین طرح اقتصادی دولت رییسی را نگیرد. 

به گزارش هفت‌برکه، یکشنبه ۵ دی‌ماه ۱۴۰۰، کمیته جهادی مسکن به ریاست مجید غلام‌پور فرماندار گراش و با حضور دبیر قرارگاه جهادی مسکن استان فارس، معاونین مسکن، ساختمان و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان، بخشداران بخش مرکزی و ارد و مسئولین دستگاه‌های خدمات رسان شهرستان با محوریت اجرای طرح جهش تولید مسکن در فرمانداری تشکیل جلسه داد.

در این جلسه موانع پیش رو، میزان پیشرفت پروژه و راهکارهای عملیاتی در این خصوص مورد بحث و بررسی قرار و مسئولین دستگاه‌ها گزارشی از عملکرد خود ارائه کردند.

حق‌بین: مدیریت کنیم ولی نه آن مدیریتی که قبلا انجام می‌دادیم

مجتبی حق‌بین، دبیر قرارگاه جهادی ساخت مسکن استان فارس در این جلسه گفت: «ما در طرح مسکن مهر در کشور خواستیم ۲ میلیون مسکن تولید کنیم، جهادی که در آن زمان اتفاق افتاد که همه شماها هم نقش داشتید یک میلیون و دویست هزار مسکن ساخته شد، ۸۰۰ هزار هم ماند که بعدا در طول هشت سال اخیر ساخته شد یا هنوز هم مانده است. در حال حاضر با وعده ایجاد ۴ میلیون مسکن در چهار سال یعنی سالانه یک میلیون مسکن تولید می‌شود، در اولین نگاه نشدنی به نظر می‌رسد لیکن تجربه کردیم و به فرموده مقام معظم رهبری ما می‌توانیم از این مسیر عبور کنیم و امروز که وارد چرخه کار شده‌ایم می‌بینیم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم اگر باید بین ما همدلی و همکاری وجود داشته باشد.»

حق‌بین با اشاره به اولین اقدام انجام شده در سطح استان افزود: «اولین اقدام بررسی چالش‌های ۱۶ گانه در هشت سال اخیر بوده است که مرور کنیم مثلا چرا مسکن مهر به نتیجه مطلوب نرسید، چرا در فرایند چهارساله اول دولت آقای روحانی اقدام شد و به نتیجه نرسید حداقل در استان فارس، با بررسی همه این چالش‌ها به این نتیجه رسیدیم بسیاری از گیر و بندها و پیچ‌هایی که درگیر آن هستیم از ابتدای تعیین زمین تا تولید و تعیین کمسیون‌های مختلف متوجه شدیم که حداقل ۱۶ ماه زمان ما را گرفته است و این مدت زمان هم فقط برای کارهای اداری و هدر رفت اداری بود. که الان باید این پیچ و خم‌های اداری را از چرخه حذف کنیم برای رسیدن به این یک فرایند را می‌طلبد که وارد عرصه بشویم.»

دبیر قرارگاه جهادی ساخت مسکن استان فارس گفت: «این پیشنهاد را به استاندارد دادیم و در جلسه شورای مسکن دستور دادند تمام اقدامات مسکن برود زیر مجموعه یک قرارگاه جهادی و آن قرارگاه جهادی هم با مدیریت یکی از مشاورین که جانشین خودشان در ستاد هستند برگزار شود. اولین قدم ما در این پایش این بود که بسیج مهندسین را وارد کردیم به عنوان کنترل پروژه و حتی در راه و شهرسازی استان دفتر آن‌ها را تاسیس و مستقر کردیم تا صفر تا صد پروژه از مکان‌یابی تا کارهای دیگر را بررسی کنند. بعد از این قوت عملی و توانی که سپاه و بسیج در کنار ما گذاشتند کمیسیون‌‌های متعدد را بررسی کردیم و در این فرایند برای هر کارگروه و کمسیون زمان تشکیل دادیم و کارگروهی که جلسه‌اش یک‌ماهه تشکیل می‌شد الان هفتگی جلسه دارند و همزمان این کارگروه‌ها کارگروه‌های زیر بنایی که شاید شما در زمان ساخت باید بروید دنبالش را از الان آماده کرده‌ایم که به ما برنامه بدهند، خواستیم از قانون جهش تولید و دستورالعمل‌ها وارد شوید و اعتبارات را دنبال کنید. قانون جهش تولید مسکن بعد از تصویب خیلی از نواقصی که در طرح‌های قدیم بود را برطرف کرد و الان برای مسکن یک صندوق تشکیل شده است که زرنگ آن شهرستانی است که پیشرو حرکت کنند و از صندوق استقاده کنند.»

حق‌بین در ادامه افزود: «در اقدام ملی دو استان فارس و اصفهان تعهد و مشکلاتشان یکی است، در اقدام ملی ۵۶۰۰ مورد تعهد ملی بوده است که در این ۵۶۰۰ راه و شهرسازی فارس مقام ۲۸ کشور را آورد، در آمار اقدام ملی فارس صفر بوده است، ما از این ظرفیت نتوانستیم استفاده کنیم چون در همان پیچ و خم اداری ماندیم. الان این قرارگاه آمده است تا این پیچ و خم‌ها را بردارد و تعارفی هم با هیچکس در سطح استان نداریم. در تلاشیم با حرکت جهادی به اقشار ضعیف جامعه و آن کسانی که خانه به دوش هستند در این جامعه با سرعت و با دقت با رعایت قانون کار را انجام دهیم. الان در همین جلسه ما حتی اگر شده تا پاسی از شب هم هستیم کارگروه‌ها تشکیل شود، آقای فرماندار بحث استعلامات را همین امروز و فردا به شما اعلام می‌شود و نیاز نیست که به استان مراجعه شود و معطلی پیش آید. در بحث اعتباری آقایون مدیرعامل شما در بحث زیربنایی چه برق، مخابرات، آب مکلف هستند که استان بر اساس برش‌های شهرستانی که راه و شهرسازی در اختیارشان قرار داده اقدام کنند و شما تحت نظارت آقای فرماندار انجام می‌دهید و همچنین بسیج مهندسین تحت عنوان یک ظرفیت عملی در کنار شما برای نظارت بر فرایند پروژ‌ه‌ها هستند.»

مجتبی حق‌بین در پایان گفت: «هیچ چیزی که در مسیر حرکت پیشرفت دولت و نظام سرعتگیر باشد از منظر ما قابل قبول نیست، قانون‌گذار قانون را گذاشته است و برای فرایند نظام راه مشخص کرده است و مدیران باید مدیریت کنند ولی نه آن مدیریتی که قبلا انجام دادیم و نشد، مدیریت با نگاه مثبت جهت حل مسئله با همت جهادی. این چیزی است که می‌تواند ما را از اینجا حرکت دهد. ۲۱۲ واحد اقدام ملی در شهرستان گراش به هر ترتیبی که بود اینجا استارت خورد این ۲۱۲ واحد بلاخره یک پیشرو است برای اقتصاد جامعه که می‌تواند اقدامات دیگری از جمله نیروی انسانی، تجهیزات را به دنبال داشته باشد.»

غلام‌پور: ایجاد زیرساخت‌های تولید مسکن در شهرستان تسریع شود

مجید غلام‌پور، فرماندار گراش در این جلسه با اشاره به اهمیت اجرای طرح جهش تولید مسکن، گفت: «طرح‌ ایجاد مسکن می‌تواند راهکار موثری برای حل مشکل خانه‌دار شدن مردم به ویژه جوانان باشد که عمدتا دهک‌های یک تا چهار جامعه را در بر می‌گیرد.»

مجید غلام‌پور بر اجرای فنی و تسریع در ایجاد زیرساخت‌های پروژه جهش تولید مسکن تاکید کرد و افزود: «با توجه به اینکه طرح جهش تولید مسکن یکی از مهمترین پروژه‌های دولت سیزدهم بشمار می‌رود ضروری است همه اعضای شورای مسکن و مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان در این امر مشارکت فعال داشته باشند. اجرای طرح جهش تولید در حوزه مسکن یکی از اولویت‌های اصلی دولت است که در دستور کار قرار دارد، با توجه به اینکه هدف از اجرای این طرح خانه دار کردن خانواده‌های محروم و کم‌در آمد است، باید شهرستان گراش در بحث اجرای قانون جهش تولید مسکن پیشگام و اقدامات به صورت شبانه روزی و جهادی ادامه داشته باشد.»

رئیس کمیته جهادی مسکن گراش با اشاره به ظرفیت شهر و مشکلات بافت فرسوده، خاطر نشان ساخت: «گراش در زمینه‌ی تامین مسکن اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد با سایر شهرها فاصله دارد که نیاز است در این خصوص کار بیشتری انجام پذیرد.»

مجید غلام‌پور فرماندار گراش تفویض اختیار پاسخ استعلامات به مدیران شهرستانی را راهکار مناسب در جهت پیشبرد اهداف و تسریع در اجرای طرح تولید مسکن دانست. نماینده عالی دولت در گراش با تاکید بر حل موانع اساسی تولید مسکن به ویژه تامین زمین و ارائه تسهیلات بانکی، از مدیران این حوزه خواست تا در خصوص طرح‌های جهش تولید مسکن به مردم اطلاع‌رسانی دقیق کنند.

جمشیدی: در ارد مشکل تامین زمین نداریم

بیژن جمشیدی، رئیس اداره بنیاد مسکن اسلامی گراش گفت: «تا به الان ۱۸۴۰ نفر در شهرستان گراش ثبت نام شده داریم که ۴۹۳ نفر از این ثبت نام کنندگان جدید در حال بررسی در سامانه مسکن راه و شهرسازی هستند که پرونده‌شان هنوز به بنیاد ارسال نشده است که الباقی متقاضیان در حال بررسی قرار گرفته‌اند. ۴۵۰ نفر فاقد شرایط بودند و الباقی ثبت نام شوندگان دارای شرایط هستند که به محض تعیین تکلیف شدند. موظفا آن ۸۵ نفر طرح اقدام ملی را می‌بایست قرعه کشی کنیم در مرحله اول تا آن ۲۰۰ طرح اقدام ملی که تعیین زمین هم برای موضوع شده است و تصویب شده انجام گیرد.» 

رئیس اداره بیناد مسکن شهرستان گراش با نوید اینکه امروز شهرداری برای طرح اقدام ملی  اولین پروانه را صادر کرد افزود: «اولین پروانه بعد از کش و قوس‌های چندماهه‌ای که داشت امروز پروانه طرح اقدام ملی برای یکی از واحدها صادر شد. با توجه به جهش در ثبت‌نام طرح ملی مسکن برای ۲۰۰ واحد زمین تعیین شده است، باید فکری در حال حاضر برای آن هزار و چند نفری هم بشود. اگر تامین شده باید بحث زیر ساخت هم سریع‌تر انجام شود تا مشکلی پیش نیاید، این ۲۵ بلوک در حال برون ساخت است و سرگروه‌های معین شده که همه درخواست دارند که خود بنیاد مسکن ورود کند و ساخت را شروع شود. اما با توجه به توافق قبلی قرار شد خود سرگروه‌ها ساخت را شروع و ورود کنند.»

بیژن جمشیدی با اشاره به مشکلات خدمات در روستاها گفت: «در روستاها بحث خدمات است که ادارات خدمات‌رسان بیشتر همکاری کنند و بعد بانک‌ها که یک مقدار به مشکل خورده است و امیدوارم مسئله بانک ملی سریعتر حل شود که درخواست داریم یک نیرو برای اقدامات جهش تولید در بانک‌ها بگذارید که کارها سریعتر پیش برود، وقتی از روستا چندین کیلومتر به گراش می‌آیند برای یک مدرک ولی کارشان به نتیجه نرسد درست نیست. و ادارات لطفا بحث اراضی که بنیاد مسکن واگذار کرده است را بحث خدمات آب و برق را تسریع کنند که مردم جهت ساخت مسکن مشکل نداشته باشند. در شهر ارد اراضی ۳۴ هکتاری که نقشه هم قبلا تهیه و خدمت شهردار ارسال شده است را تسریع کنند که اگر زمین مشخص شود ما توانایی ساخت ۳۰۰ تا ۴۰۰ واحد ساخت قطعه مسکونی را داریم و خوبی این قضیه این است که از تسهیلات روستایی می‌توانیم پوشش دهیم. در ارد مشکل زمین با توجه به اینکه بنیاد مسکن تامین کرده است نداریم.»

جمشیدی در پایان افزود: «در بحث ۲۰۰ واحدی قسمت عمده‌ای از زیرسازی انجام شده ولی تکمیل نشده است، در بحث آب و شبکه مکاتباتی شده است ولی اگر تسریع شود کار هم سریعتر پیش می‌رود، همه اعضا حاضر هستند برای انشعاب پول را یکجا پرداخت کنند. در ارد آب به صورت هیات امنایی اداره می‌شود و زیر نظر آبفا نیست ۳۴ هکتاری که اعلام کردیم، معابر و طراحی شبکه دارد. اداره آب در آنجا چه کمکی می‌تواند کند؟»

سیاوش خرسند، رئیس اداره آبفا شهرستان گراش در پاسخ به جمشیدی گفت: «دوسال پیش دوستان تقاضای آب دادن که ما طراحی آبرسانی شبکه را انجام دادیم که قرار بود خود شهرستان ‌ها از طریق استان پول بگیرند که چیزی حدود ۸۵۰ میلیون تومان برآورد شده بود که الان رویه تغییر و تفاهم نامه که در استان تعریف شده بود بنا شد در سطح استان همه شهرستان‌ها طراحی و مبلغ را اعلام کنند و استان به آب و فاضلاب کشور بدهد و از این طریق سازمان برنامه و بودجه از طریق صندوق پول بدهد که همه این کارها انجام شده و است برای اجرای شبکه منتظر اعتبار هستیم.»

قدرت‌اله فانی، رئیس اداره برق شهرستان گراش گفت: «باید همه واحدهای درخواستی حق انشعاب را پرداخت کنند که موافقت شد ولی مشکل آماده‌سازی معابر بود که برای اجرایی شدن نمی‌فرستادند، پیش‌نیاز اجرای شبکه برق نیازمند این است که بستر آماده باشد، که باید شهرداری اجرا کنند و فعلا آماده اجرای شبکه نیست. فعلا موضوع انشعاب موقت حل شده است که فعلا می‌توانند کار را شروع کنند تا بعدا انشعاب اصلی حل شود.»

امیرعلی غلامی، نماینده شهرداری گراش در این جلسه گفت : «سال ۹۸-۹۹ برای خیابان‌های دسترسی به طرح ملی مسکن حدود دو میلیارد هزینه شد.»

عابدین ابولی، بخشدار مرکزی گراش گفت: «الان در بحث روستاها که در بخشداران هفته‌ای یکبار در آنجا حضور داریم و با مردم در ارتباط هستیم و از نزدیک می‌بینیم که چه مشکلاتی وجود دارم، حداقل هزینه‌ای که برای ساخت یک خانه ۱۰۰ متری در روستا لازم است ۳۰۰ میلیون است ، چقدر تسهیلات می‌دهید؟ حدود ۲۵۰ میلیون، مابقی را باید از کجا بیاورد وقتی فرد یک نیازمند واقعی است، بنیاد مسکن در روستا یکسری شهرک‌ها را تفکیک و واگذار کرده، چند درصد ساخته است؟ در خلیلی فاز ۱ و ۲ تفکیک شده است چند درصد ساخته شده است؟ یا دارند زمین‌ها را می‌گیرند و با قیمت آزاد می‌فروشند که این وسط سودی کسب کنند که باعث افزایش قیمت زمین در آن منطقه شده است. اگر نیاز داشته و برای مسکن گرفته پس چرا فروخته؟ اگر نیاز نداشته پس چرا بنیاد به آن‌ها زمین داده است؟ شاید هم دلیل دیگه‌ای داشته باشد که ساخته نشده است که باید بررسی شود. باید حواسمان به سواستفاده گران باشد و مسکن به دست نیازمند واقعی برسد

حمیدرضا هنرور، نماینده نظام مهندسی در پاسخ به بنیاد مسکن و دبیر قرارگاه جهادی ساخت مسکن استان فارس گفت: «در طرح اقدام ملی قبلا می‌گفتند سرگروه‌ها خودشان می‌خواهند بسازند ولی من احساس کردم که بنیاد مسکن قرار است دخالت کند و خودش بسازد، در شهرستان گراش ۱۸۰ مهندس داریم که نزدیک به ۸۰ نفر پروانه اعتبار دارند که من خواهش می‌کنم از این نیروی کاری که وجود دارد استفاده شود که برای ساخت و ساز حداقل یک مهندس بسازد.»

محمد عباس‌پور، رئیس شرکت مخابرات گراش گفت: «ارتباط رسانی به شهرک‌های جدید تاسیس البته در زمینه تلفن همراه مشکل خاصی نداریم و حتما بر اساس نیاز پوشش‌دهی می‌شود. در زمینه تلفن ثابت با توجه به خصوصی سازی مخابرات احتمال می‌دهم با توجه به اینکه ارتباطات روی فیبر است، فیبررسانی اصلی که وارد محوطه اصلی شود شاید جز آماده‌سازی باشد، پارسال ابلاغیه‌ای شده و جدیدا اطلاعی ندارم وباید استعلام بگیریم. وزیر نظرش این است که از کابل‌های مسی ارتباط نگیریم و روی فیبرنوری باشد که هم تلفن و اینترنت با سرعت بالا داشته باشد، در گراش از دوسال قبل استارتش زده است و الان در مسکن خودمالکی و مجتمع ۲۵۰ واحد خلیج فارس مصوب شده که زیرساخت آن آماده است.»

امیرعلی غلامی، نماینده شهرداری گراش در پاسخ به سوال عوارض شهرداری و پروانه گفت: «چون گراش شورای شهر نداشت با دستور استاندار به عنوان قائم مقام شورا درخواست تخفیف ۵۰ درصدی بابت عوارض دادیم که بعد از تخفیفات بنیاد مسکن اعتراضاتی داشتند به عنوان ارزش افزوده که دوبار نامه زده‌ایم به دفتر فنی و شهری استانداری و هماهنگی که انجام شده عوارض ما را تایید کردند و طی جلساتی که داشتیم صورت جلسه کردیم با راه و شهرسازی که قرار شد بابت عوارض ارزش افزوده خود راه و شهرسازی متقبل شود. عزیزانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی بودند هم تخفیف عوارض دریافت کرده‌اند.»

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top