بستن

همه می‌توانند نقاشی بکشند

هفت‌برکه: نمایشگاه نقاشی «رنگ‌بازی کودک درون من» آثار برگزیده هنرجویان کودک و نوجوان شریفه هاشمی و نقاشی‌های کودک درون بزرگسالان افتتاح شد.

به گزارش هفت‌برکه، چهارشنبه یکم دی‌ماه ۱۴۰۰ نمایشگاه نقاشی «رنگ‌بازی کودک درون من» با حضور مهدی آییه‌افروز، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش و حضور شهروندان و جمعی از هنرمندان گراش در نگارخانه پردیس بوستان یاران افتتاح شد. این نمایشگاه یکم تا پنجم دیماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۷ تا ۲۲ برقرار است.

شریفه هاشمی، مدرس نقاشی در حوزه کودک و نوجوان در گفتگو با هفت‌برکه گفت: «نمایشگاه از دو بخش آثار برگزیده هنرجویان و نقاشی کودک درون بزرگسالان تشکیل شده است. که در بخش آثار برگزیده هنرجویان کودک و نوجوان هدف اصلی تشویق کودکان و نوجوانان به نقاشی حرفه‌ای و تکنیکی است، هنرجویان، اساتید و هنرمندان و نقاشان زیادی در شهر گراش و شهرهای دیگر داریم ولی من طی چندسالی که کار می‌کنم در آموزشگاه‌ها و مدارس این را زیاد دیده‌ام که برداشت و طرز تفکری که روی نوع آموزش کودک و نوجوان دارند اشتباه است، البته مدتی است کمی بهتر شده است ولی اگر یک بزرگسال بیاید آموزش ببیند تمام تکنیک‌ها را از پایه آموزش می‌دهند ولی به کودک که رسیدند تصور این است که باید خیلی ابتدایی و در حد چندتا دایره کشیدن باشد. در کودکی هر چیزی که یاد بگیریم و یاد بدهیم مثل حک کردن روی سنگ است، از طرفی هم برایم سوال بود که چرا همیشه می‌گویند کودکان نمی‌توانند  و استعداد ندارند، چرا این تصور وجود دارد که تکنیک‌هایی مثل سایه روشن آموزش دادنش به کودکان سخت و امکان‌پذیر نیست. چرا در موسیقی تمام تکنیک‌ها با ابزار و زبان کودکان به آن‌ها آموزش داده می‌شود ولی در نقاشی اینگونه نیست و باید از دوره متوسط یا دانشگاه این اتفاق بیفتد.»

هاشمی با اشاره به اینکه هدف از این نمایشگاه نشان دادن آثار کودکان و هنرجویان در سطح حرفه‌ای خودشان بود نه یک نمایشگاه در سطح بالا، گفت: «من از بچه‌های خودم شروع کردم و جواب داد البته این به صبر و حوصله خود کودکان هم بستگی دارد که من هم الک می‌کردم و استعدادها را در بین آن‌ها کشف می‌کردم. هنرمندی مثل ابراهیم کهنسال که شش ساله است و از چهارسالگی هنرجوی من بوده که چندین تکنیک مداد رنگ، پاستل را به صورت حرفه‌ای کودکانه کار می‌کند و آثارش هم در نمایشگاه بود. خواستم با این نمایشگاه هنرجویان و خانواده‌ها نتیجه زحمات خود را ببینند و تشویق شوند و ببیند که این سبک آموزش جواب می‌دهد و بدانند که کودکانمان در سنین کم هم می‌توانند عالی باشند و این را نهادینه کنیم. من هنرجوی جوان و دانشجو هم دارم که یک گل رز ساده نمی‌توانند بکشند و این به کودکی آنان برمی‌گردد که در مدارس درس‌های دیگر را جایگزین کلاس نقاشی یا ورزش می‌کردند.»

شریفه هاشمی با اشاره به بخش دوم نمایشگاه افزود: «بخش دیگر نمایشگاه که مربوط به نقاشی کودک درون توسط بزرگسالان بود که بسیار جذاب و پرطرفدار بود که در روز افتتاحیه هم بسیار بازخورد خوبی هم از طرف مسئولین و هم بازدیدکنندگان داشت، این ایده از طرف خودم بود، همیشه به این فکر می‌کردم که چرا ما کودکی‌های خودمان را فراموش کرده‌ایم، چرا برای کودکی کردن در سن بزرگسالی، بلند بلند خندیدن، تاپ بازی کردن مواخذه می‌شویم، چرا باور نداریم که هر کدام از ما یک کودک در درون خودش دارد و زندگی می‌کند، چرا تمام کودکان اطراف خود را می‌بینیم ولی به کودک درون خودمان توجهی نداریم و مدام سرکوبش می‌کنم.»

این مدرس نقاشی گفت: «همه ما با انواع مشکلات در زندگی مواجه هستیم و کمی سرزدن به کودک درون می‌تواند تحمل و صبرمان را در زندگی را بیشتر کند، ما یک انرژی مظاعف در خود داریم که همان کودک درون ما است و باید گاهی به او سر بزنیم و حس‌های خوبی که کودک درون به ما می‌دهد را بگیریم تا در شخصیت بزرگسالی ما تاثیر خوبی داشته باشد. شاید یکی از دلایل کم‌طاقتی‌ها، اعصاب خردی‌های روزمره‌ای که با آن مواجه هستیم این است که به کودک درونمان توجه نداریم و کودک درونمان را انکار می‌کنیم. با زدن این نمایشگاه سعی کردم این فرصت را در اختیار کودک درون بزرگ‌ها قرار دهم. آثار ارسالی از سنین مختلف ۴۰ ساله و ۸۰ ساله در نمایشگاه داشتیم. اصلا سبک نقاشی برای من مهم نبود، فقط آن حسی که با دست گرفتن مداد رنگی منتقل می‌شد مهم بود که خدا را شکر استقبال شد. سکینه خواجه‌پور ۸۰ ساله مسن‌ترین فرد شرکت کننده در نمایشگاه نقاشی رنگ‌بازی کودک درون من که در سال‌های قبل در دوران جوانی گلدوزی انجام می‌داده است که از اون خواستیم یک نقاشی برای ما بکشد و طرحی از نقوشی گلدوزی که در خاطرش بود را برای ما به تصویر کشید و رنگ‌آمیزی کرد.»

فائزه باقرپور، حمیده پرهیزگار، باران نیکنام، زینب پاکدل، هستی شیروان، آوا وقارفرد، هانا زمانی، بنیامین کهنسال، عباس فروزان و هانیه حسین‌زاده هنرجویانی بودند که آثارشان جز آثار برگزیده در نمایشگاه در معرض نمایش عموم قرار دارد.

در بخش بزرگسالان و نقاشی کودک درون صولت پاکدل ۵۱ ساله، علی نیکنام ۴۴ ساله، فاضل فروزان ۳۹ ساله، زهرا اسماعیلی ۳۶ ساله، سکینه خواجه‌پور ۸۰ ساله، فائزه باقرپور ۲۴ ساله، رویا اعتمادی‌فرد ۳۱ ساله، طاهره قائدی ۲۵ ساله و نرجس تراب‌پوران ۲۰ ساله برای نمایشگاه اثر ارسال کردند.

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

2 نظر

  1. یکی از آدمای توو این عکسها به هنر من میگفت: ‘هنرهای ضالّه “😒
    هنر من هنر تعمیر لباس و کاپشن و مانتو و شلوار و لباس مجلسی بود.
    اونوقت نقاشی چه نوع هنریه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top