بستن

مجمع خیران نخبه‌پرور در گراش راه اندازی می‌شود

هفت‌برکه: ‌دفتر مجمع خیران نخبه‌پرور در گراش راه اندازی می‌شود.

به گزارش حجت عابدی چهارشنبه یکم دیماه ۱۴۰۰، جلسه هم اندیشی و برنامه ریزی تاسیس دفتر مجمع خیران نخبه‌پرور شهرستان گراش با حضور مجید غلام‌پور فرماندار گراش، حبیب شریف رئیس بنیاد نخبگان استان و مدیر عامل مجمع خیران نخبه­ پرور فارس،اعضای مجمع خیرین مدرسه ساز و اعضای شورای آموزش و پرورش در دفتر مدیر آموزش و پرورش برگزار شد.

فرماندار گراش در این جلسه از آموزش و پرورش و مهندس قاسمعلی وقارفرد نماینده بنیاد علمی نخبگان در گراش به جهت فراهم سازی زیرساخت‌ها و برنامه ریزی در جهت رشد و توسعه این بنیاد تقدیر کرد.

در این جلسه اعضای حاضر نظرات، پیشنهادات و چالش های پیش رو و انتظارات خود را بیان و مقرر شد طی جلسه‌ای دیگری اعضای مجمع و مکان استقرار دفتر مشخص و این دفتر در گراش راه اندازی شود.

شریف: تمرکز ما روی قشر جوان است

دکتر حبیب شریف، رئیس بنیاد نخبگان فارس و مدیرعامل مجمع خیران نخبه‌پرور فارس گفت: «چهار سال قبل که خدمت آقای رضایی، مدیر آموزش و پرورش گراش رسیدم از گله‌دار، مهر لامرد، خنج، اوز شروع کردیم و به گراش رسیدم که هم بنیاد را معرفی کردیم و هم سمنی تحت عنوان مجمع خیران نخبه‌پرور را شکل دهیم، با توجه به ظرفیت نخبگان شهرستان گراش مرکزی برای شناسایی و حمایت از نخبگان در این شهر راه اندازی می شود. به منظور گسترش فعالیت‌های مرکز برای عدالت محوری و با توجه به اینکه در گراش نخبگان زیادی وجود دارد قصد داریم مرکزی تاسیس کنیم تا این نخبگان تشویق و ساماندهی شوند و  با معرفی آن‌ها از ظرفیت‌شان در کارهای اجرایی استفاده شود.»

شریف در مورد نحوه فعالیت بنیاد نخبگان گفت: «این مجمع از سال ۱۳۹۵ با بدبختی زیاد راه‌اندازی کردیم و در این ۵ سال در استان فارس و استان‌های جنوبی فعال بودیم. توجه ما به دانش‌آموزان است چون بنیاد نخبگان به دانش‌آموزان توجه ندارد. ما ۱۷۵ دانش‌آموز و تعدادی دانشجو را تحت پوشش داریم و هدایت و توانمندسازی می‌کنیم. به این‌ها پول نمی‌دهیم بلکه کلاس و کارگاه‌هایی می‌گذاریم که چون آموزش و پرورش سرش شلوغ است و نمی‌تواند برگزار کند، ما برگزار می‌کنیم و مهارت‌هایی مثل خلاقیت و کار گروهی را آموزش می‌دهیم.»

شریف  در ادامه افزود: «تأسیس مجمع خیرین نخبه‌پرور در شهرستان‌ها در دستور کار بنیاد نخبگان استان قرار گرفته است و در راستای هدایت خیرین گراش به سمت حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر شهرستان، باید مقدمات و برنامه‌ریزی برای تشکیل مجمع خیرین نخبه پرور در این منطقه شکل گیرد. در این زمینه درخواست کمک می‌کنیم تا بتوانیم شرایط بنیاد نخبگان را در گراش در سطح ملی در جایگاه بهتری که در شأن شهرستان است قرار دهیم به همین دلیل تمرکز ما روی اقشار جوان و حوزه‌هایی است که کمتر توانسته‌ایم نقش آفرینی کنیم.»

رییس بنیاد نخبگان فارس در مورد جوایز این بنیاد به عنوان یک برنامه اساسی گفت: «ما به نام بزرگان جوایزی را تعریف کرده‌ایم. مثلا جایزه‌ای به نام دکتر ملک‌زاده داریم که هم نام ایشان بماند و هم جوانان تلاش کنند. بنیاد ملی نخبگان دو جایزه دارد ولی ما تا الان ۱۶ جایزه را به نام بزرگان تعریف کرده‌ایم. ما می‌گوییم بیمارستان شما پزشک هم می‌خواهد و ما آمده‌ایم کمک کنیم که بیمارستان شما پزشک هم تربیت کند.»

شریف در مورد فعالیت مجمع خیران نخبه‌پرور در گراش گفت: «ما ریل‌گذاری کرده‌ایم برای نخپه‌پروری و از شما می‌خواهیم یک واگن به آن اضافه کنیم. اساس‌نامه به ما اجازه می‌دهد که در شهرستان‌ها دفتر داشته باشیم. وظیفه ما این است که به همه شهرستان‌ها برسیم ولی در گراش فعالیت زیادی نداشته‌ایم. برای راه‌اندازی دفتر ما به یک مکان حتی در حد یک اتاق نیاز داریم که بهتر است در سیستم دولتی هم نباشد و یک مدیر توانمند و دلسوز نیاز داریم. بنیاد نخبگان و مجمع خیرین نخبه‌پروری مانند لاله و لادن با هم هستند و ما می‌خواهیم فعالیت‌های‌مان را در قالب دفتر نمایندگی مجمع خیران نخبه‌پرور توسعه دهیم.»

غلام‌پور: از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد

مجید غلام‌پور، فرماندار گراش در این جلسه توسعه فرهنگ نخبه‌پروری و شناسایی نخبگان را در شهرستان ضروری دانست و گفت: «جامعه امروز ما نیازمند نخبه‌پروری و استفاده از توانایی نخبگان و جوانان است و باید نخبه‌گرایی به عنوان یک رویکرد اساسی در سطح مدیریت شهرستان دنبال شود.»

فرماندار گراش با بیان اینکه نقش دفتر بنیاد ملی نخبگان در شهرستان می‌تواند موثر و کاربردی باشد، افزود: «بدون شک در سطوح مختلف شهرستان به ویژه در مناطق روستایی دانشجو و افراد مستعد بالایی وجود دارند که بایستی شناسایی و بازپروری شوند.»

مجید غلام‌پور با اشاره به شکل‌گیری مجمع خیران نخبه‌پرور در شهرستان گراش، تصریح کرد: «با راه‌اندازی این مجمع در واقع می‌توانیم با استفاده از ظرفیت خیرین و نیکوکاران در جهت حمایت از نخبه‌ها و استعدادهای برتر گام برداریم. خیرین گراش در کنار دولت نقش تاثیرگذاری در رشد شاخص‌های توسعه‌ منطقه جنوب کشور دارند، حضور خیرین و نیکوکاران گراشی محدود به یک حوزه و یا یک شهر و مکان خاص نیست و دستاوردهای این عزیزان در سطح کشور و در بعد ملی به خصوص در مناطق جنوبی پربرکت و زاینده است.»

غلام‌پور با بیان اینکه حمایت خیرین از نخبگان یک کار پسندیده، ارزشمند و ریشه‌دار است، افزود: «بنیاد نخبگان، پژوهش سرای آموزش و پرورش و مرکز نوآوری گراش نیازمند حمایت هستند و راه‌اندازی این مجمع می‌تواند گام موثر در این خصوص باشد که آینده شاهد حضور جوانان این شهر در تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت جامعه باشیم. فرمانداری گراش از مجمع نخبه‌پروری شهرستان حمایت کامل می‌کند و از هیچ تلاشی در این راستا فروگذار نخواهم کرد.»

 

رضایی: در کنار نخبه‌پروری باید عقلانیت جمعی و فردی شکل گیرد

رضایی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان گراش گفت: «حدودا سه یا چهار سال قبل جلسه خدمت دکتر شریف در فرمانداری بودیم و استارت کار زده شد، پیگیری‌هایی انجام شد و مهندس وقارفرد به عنوان رابط و نماینده شهرستان با بنیاد نخبگان معرفی شدند. حضور دکتر شریف و مهندس باستانی برای این است که این دفتر به صورت رسمی شروع به کار کند. در حوزه نخبگی و نخبه‌پروری رویکردها و تحلیل‌های متفاوت و گوناگونی وجود دارد که عده‌ای معتقد هستند که صرفا نباید دنبال نخبه‌پروری باشیم و عده‌ای هم به مدارسی مثل تیزهوشان و تشکیلات‌های نخبه‌پروری اعتراض دارند ولی از طرفی هم بر بودنش تاکید شده به ویژه از سمت مقام معظم رهبری که تشکیلات نخبگان تداوم و دوام داشته باشد مورد تاکید بوده است.»

مدیر آموزش و پرورش گراش گفت: «چیزی که تحلیل‌گران و اندیشمندان حوزه علوم سیاسی می‌گویند این است که در کنار نخبه‌پروری باید عقلانیت جمعی و فردی هم شکل بگیرد که یک جامعه را به خوبی توسعه دهد و یک جامعه متوازن داشته باشیم. ما در آموزش و پرورش ذیل فعالیت‌های بنیاد نخبگان طرحی به نام طرح شهاب و که به معنای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش‌آموزان است. این طرح چندسالی است که در آموزش و پرورش در حال اجرا است و ما هم در گراش سه سال است که انجام می‌دهیم و مدارس ما وارد این طرح شده است، از چهارم ابتدایی وارد این طرح شده‌اند و سه سال است در حال فعالیت هستند و الان در پایه هفتم هستند که فردا حدود ۱۳۰ دانش‌آموز که در استعدادهای مختلف شناسایی شده‌اند فردا از شهر و روستا به گراش می‌آیند و مورد ارزیابی تیم همراه دکتر شریف قرار می‌گیرند.»

یوسفی: باید علاوه بر استعدادیابی، استعدادپروری کنیم

جعفر یوسفی، مدیر مرکز نوآوری گراش در این جلسه گفت: «سال ۹۱ دفتر نخبگان گراش را زیر مجموعه مجمع نخبگان فارس ایجاد کردیم و حتی تا یکسال هم مسئولیت دفتر را بر عهده داشتم و فعالیت داشتم. خیرین پیشرفت و توسعه افقی گراش را رقم زدند و من از همه آن‌ها ممنونم ولی در حوزه عمودی هیچ کاری انجام نشده. یعنی در حوزه عمومی خوب کار کرده‌ایم ولی در حوزه تخصصی کاری انجام نشده و اصل هم برمی‌گردد به حوزه تخصصی که خروجی را باید به آن سمت ببریم.  همه سازمان‌ها در کشور در راستای سهم خود قدم برمی‌دارد ولی از اصل داستان هم‌افزایی بین سازمان‌ها غافل هستیم که الان آموزش و پرورش گراش این موضوع را دنبال کرده است، اصل شروع زنجیره کارآفرینی از آموزش و پرورش است و در ادامه پروش که در حوزه توانمندسازی دانش‌آموزان اگر کاری انجام دهیم جز استعدادیابی، استعدادپروری را هم باید شروع کنیم که واقعا وقتی شنیدم شروع شده است بسیار خوشحال شدم.»

مدیر مرکز نوآوری گراش در ادامه افزود: «در گراش موضوعاتی در دست اقدام است ولی پراکنده است و نقاط کور زیاد دارد. چیزی که در گراش نیاز داریم همدلی و هم‌افزایی است که اگر داشته باشیم قول می‌دهم بهترین عملکرد را در استان فارس داشته باشیم اگر خیرین درد جوانان گراش را بداند. رک و راست می‌گویم زحمات آنقدر زیاد کشیده می‌شود ولی نتیجه‌ای حاصل نشده است. من پیشنهاد می‌دهم یک کمیته زیر مجموعه مجمع خیرین مدرسه ساز تشکیل شود که خروجی جلسه هم چیز مصوبی داشته باشد که در آینده اگر یکسال بعد برگشتیم و نگاه کردیم لااقل حرکتی انجام شده باشد.»

یوسفی با اشاره به فعالیت‌های مرکز نوآوری گراش گفت: «من حاضرم در مرکز پارک علم و فناوری همکاری کنم ولیمستلزم حضور اولیه دانش‌آموزان هستیم. به کمک دکتر محسن‌زاده یک زیست بومی در گراش تهیه شده است که پیشنهاداتی هم داده شد با اینکه تازه شروع است ولی الان در حال حاضر ۳۰ نفر دانش آموز پای کار است و اولین تولید موشن‌گرافی بچه‌های گراش را داشتیم. بحث نوآوری در گراش نوزاد است و در حال رشد. پله اول ما نوآوری و خلاقیت است و بعد می‌رویم سراغ بحث‌های دیگر که کارآفرینی است. انتظار یک یا دوسال نداشته باشید ما نیاز به حداقل ۱۰ سال کار داریم که این جلسه می‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد که پیشنهاد می‌کنم بجای اینکه تیکه تکه هر کسی برای خودش کار کند بیایم بحث برج فناوری را در گراش برای همیشه شروع کنیم. و همه باهم یک جا به صورت زنجیروار کار را شروع و ادامه دهیم.»

ناصر دلخوش، عضو شورای شهر گفت: «برای گسترش و شکوفایی هر چه بیشتر این مجموعه به نمایندگی از شورای شهر برای حمایت‌ اعلام آمادگی می‌کنیم، از قول دکتر شریفی ظرفیت محدود است و در گراش هم الحمدالله نخبه فراوان است و ظرفیت هدایت و حمایت در بنیاد شیراز ۱۵۰ نفر است که اینجا باید نیازسنجی کنیم براساس منطقه‌ای و بومی، نخبگانی که نیاز دارند حمایت و هدایت شوند براساس مواردی که شهرستان نیاز دارد. شهرستان گراش در حوزه اقتصادی و آن هم اقتصاد انفرادی که افراد موفقی در سطوح بالاتر داریم که در سایر بخش‌ها به آن پرداخته نشده است و ضعف داریم. در حوزه فرهنگیان، علوم انسانی ضعف داریم که باید به آن بیشتر پرداخته شود.»

قاسمعلی وقارفرد نماینده بنیاد علمی نخبگان فارس در این جلسه با بیان اینکه زیرساخت‌های نخبه پروری در شهرستان گراش فراهم است، گفت: «مجهزترین آزمایشگاه نانو در استان فارس، در شهرستان گراش در بهمن ۹۳ با اعتباری افزون بر ۲۰۰ میلیون تومان با مشارکت خیرین و اعتبارات دولتی راه اندازی شد که هم اکنون فعال و در اختیار دانش آموزان و نخبگان علمی قرار دارد. الان وقت عملیاتی شدن و فعال‌تر شدن و نتیجه‌گیری است، باید یک تشکیلات منسجم داشته باشیم که ساپورت مالی هم داشته باشیم و دفتری هم راه‌اندازی شود»

حجت الاسلام سید حسن موسوی مدیر مدرسه علمیه باقر العلوم علیه السلام گراش اعلام امادگی کرد تا در صورت نیاز مکانی در حوزه برای راه اندازی دفتر نخبه پروری در اختیار مجمع قرار بگیرد.

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

3 نظر

  1. ۱. کاش تعریفی از نخبه ارائه و ویژگی های لازم برای ملقب شدن به فردی نخبه ذکر میشد.
    ۲. سنجه تعیین فرد نخبه چه خواهد بود؟ آیا مثل قانون آموزش و پرورش و آموزش عالی ملاک تعیین نخبه برای نخبه پروری صرفا معدل درسی و موفقیت در امتحاناتی از قبیل ورودی مدارس تیزهوشان، کسب رتبه های برتر در رقابت های علمی و نمرات بالا در آزمون های تعیین ضریب هوشی و امثالهم هست؟
    ۳. آیا زدن برچسب نخبگی به یک فرد و جداسازی آنها از سایر افراد عادی فقط منجر به حصول نتایج مثبت مورد انتظار میشه؟ یا ناگزیر در برخی از این نخبگان پیامدهای منفی از قبیل ایجاد توقعات و انتظارات غیر منطقی از مردم و جامعه هم ممکنه بشه؟

  2. شهروند‌عزیز!جواب پرسشتون رو دین داده که: شخصی که تهذیب و تزکیه نفس نداشته باشد چیزای خوب مثل قدرت ، ثروت ، زیبایی ظاهری ، علم و دانش ، هوش و زکاوت و خیلی چیزای خوب دیگه ، او را فاسد می‌کند.ابتدا ظرف رو باید تمیز کرد.

  3. خیرین عزیز هزینه ادامه تحصیل و یا اعزام او به خارج فراهم کنند بعد از فارغ التحصیلی بروم اروپا آنوقت هزینه های خیرین کی جبران می‌کند بعد نخبه از دیدگاه آموزش و پرورش است تو را خدا جمع کنید این بساط مسخره کجای کشور نخبه سر کار رفته که نخبگان گراش برایشان کار پیدا شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top