بستن

شعر یک رسانه است

صادق رحمانی شاعر و مدیر طرح و برنامه رادیو سراسری فرهنگ در گفت و گو با پایگاه خبری حوزه هنری با بیان این مطلب افزود: در طول تاریخ حکومت های مختلف از شعر به عنوان یک رسانه استفاده می کردند و از این طریق به معرفی اهداف و ترویج افکار و ایده هایشان می پرداختند.

این شاعر انقلاب در ادامه گفت: در زمان ما که انواع رسانه های دیداری و شنیداری و مجازی و… وجود دارد هنوز هم  در این سپهر رسانه ها شعر به عنوان یک رسانه با مختصات هنری اش جای خود را حفظ کرده است.

رحمانی با اشاره به نقش های مختلف شعر ، گفت: بیشتر اشعار نقش عاطفی دارند که از خواندن آن لذت حاصل می شود؛ اما گاهی شعر نقش حماسی دارد و اهداف اجتماعی را دنبال می کند.

مدیر طرح و برنامه رادیو سراسری فرهنگ همچنین گفت: اشعار فردوسی، یا در زمان معاصر شعرهای دهه اول انقلاب اسلامی نمونه های خوبی از اشعار حماسی هستند که در آن ها شعار بیشتر از شعور حضور و اهمیت دارد. زیرا فضای اجتماعی زمانه حکم می کند که این اشعار مهیج باشد.

صادق رحمانی روحیه انقلابی را مهمترین وجه تمایز شعر انقلاب دانست و گفت: روح حماسی و انقلابی حاکم بر اشعار انقلاب چه در قالب پیام آن و چه در قالب واژه ها و مفردات شعر باید مورد نظر شاعران قرار گیرد.

او با تاکید بر لزوم نوآوری و خلاقیت در حوزه شعر انقلاب گفت: می توان خلاقیت و نوآوری را به عنوان معیاری برای گزینش آثار برگزیده در «جشنواره شعر جوان انقلاب» مد نظر قرار داد تا وجوه کشف نشده شعر انقلاب کشف شود.

رحمانی ادامه داد: توصیه می کنم در این جشنواره بر نگاه تازه ای به انقلاب و بازتاب آن در شعر تاکید شود تا جایی که بتوان تفاوتی میان شعر نسل سوم با شاعران دیگر قائل شد. مثلا می توان در این نگاه وجوه حماسی اشعار کمتر بشود اما در عوض وجوه عقلانی آن افزایش یابد.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ سردبیر نشریه افسانه ویِژه گراش شاعر، پژوهشگر فرهنگ عامه، تاریخ و ادبیات در جنوب فارس مدیر انتشارات همسایه مدیرعامل موسسه فرهنگی هفت برکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top