بستن

جهادکشاورزی: تخریب حصار باغ‌ها قانونی است

هفت‌برکه: تخریب دیوارهای باغ‌ها و نخلستان‌ها با اعتراض مالکین گراشی روبه‌رو شد و آنان به شیوه‌های مختلف این اعتراض را بازتاب دادند. خبرگزاری مهر در گزارش جنبه‌های مختلف این موضوع را بررسی کرده است.

خبرگزاری مهر: اخیرا حصارهایی که نخلداران‌ گراش برای نخلستان‌هایشان ایجاد کرده بودند، تخریب شده است، آنها می‌گویند که برای حفاظت از درختانشان دیوارکشی کرده‌اند اما جهاد کشاورزی آن را غیرقانونی می‌داند.

چندی پیش اداره جهاد کشاورزی شهرستان گراش با دستگاه‌های بولدوزر اقدام به تخریب دیوارهای تعدادی از زمین‌ها و نخلستان‌های شهرستان گراش کرد که این حرکت جهاد کشاورزی باعث اعتراض کشاورزان شد و فرمانداری و شورای شهر این شهرستان نیز در نامه‌های جداگانه ای به استانداری فارس و سازمان جهاد کشاورزی استان، خواستار حل و فصل هر چه سریع‌تر این موضوع شدند.

یکی از کشاورزان این شهرستان در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: نخلستان‌های ما دارای سند مالکیت شش دانگ است و به دلیل کمبود آب، خودمان باید ذره ذره نخل‌هایمان را آبیاری کنیم و بدون دیوار یا حصار، حیوانات وحشی به پای درختان ما می‌آیند و به نخل‌ها آسیب می‌زنند.

این باغ‌دار گراشی با گلایه از بی مهری مسئولین نسبت به خواست کشاورزان و باغداران افزود: در اینجا هیچگونه امکاناتی وجود ندارد و ما نمی‌توانیم از تنها دارایی خود نیز که همین نخیلات است به دلیل نبود حصار و حفاظ استفاده کنیم.

وی در خصوص تخریب دیواره باغ خود توسط جهاد کشاورزی اظهار داشت: اگر دیوارکشی یک موضوع غیرقانونی است، پس باید برای همه این قانون اعمال شود، در حالی که در همین شهرستان ما باغ‌ها و نخلستان‌های بسیاری از سال‌ها پیش وجود دارد که دارای دیوار هستند و کسی هم به آنها کاری ندارد و متأسفانه آنها به روش‌های غیرقانونی مجوز ساخت را دریافت کرده‌اند.

جهادکشاورزی: تخریب‌ها بر اساس قانون انجام شده است

در همین حال مجید غلامپور فرماندار شهرستان گراش در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان داشت: تخریب دیواره‌ها و حصارهای برخی باغ‌ها و نخلستان‌های شهرستان گراش به وسیله اداره جهاد کشاورزی شهرستان انجام شده است و زمین‌داران بارها به ما مراجعه کردند و اعتراض داشتند و طومارهای زیادی تهیه شده که ما نیز برای حل این مشکل نامه‌ای را برای پیگیری موضوع به استانداری فارس و سازمان جهاد کشاورزی استان ارسال کردیم ضمن آنکه برخی از این زمین داران تصور دارند که مشکل در مالکیت آنها است اما موضوع به غیرقانونی بودن بحث دیوارکشی‌ها بر می‌گردد.

حسن مرادی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان گراش نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، تنها به بیان عبارت «تخریب ها بر اساس قانون انجام شده» بسنده کرد و به سوالی مبنی بر اینکه چرا حصارها و دیوارهای تمامی نخلستان‌ها و باغ‌ها همزمان تخریب نشده و عدم تخریب حصار دیگر زمین‌ها شائبه بی عدالتی بودن این حرکت را در میان کشاورزان تقویت کرده پاسخی نداد و بیان کرد: ما اجازه مصاحبه نداریم و شما این موضوع را از طریق سازمان جهادکشاورزی استان پیگیری کنید.

ساخت و ساز در اراضی زراعی و باغی غیرقانونی است / ‏‬ بقیه حصارها هم خراب می‌شوند

محمود باصری مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون صیانت از اراضی زراعی و باغی، در هر شهرستان برای اراضی یک حریمی تعریف شده است و اگر ساخت و سازها خارج از حدود قانون بوده باشد اقدام اداره جهاد کشاورزی شهرستان گراش به صورت کاملاً قانونی انجام شده است.

وی در خصوص اعتراض زمین داران نسبت به بی عدالتی در بحث تخریب‌ها بیان کرد: تخریب قانونی دیوارها و حصارها توسط ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌ها به صورت مرحله به مرحله انجام می‌شود و اگر حصارکشی اطراف اراضی باغی و کشاورزی به صورت غیرقانونی انجام شده باشد، قطعاً در مراحل بعدی تخریب می‌شوند و این روند در سراسر استان فارس از جمله در شهرستان شیراز نیز در حال اجراست.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

2 نظر

  1. چرت و پرت نگید، تبعیض تا کی؟
    هر کی پول داره رشوه و زیر میزی میدن کارشون حل میشه کاری باهاشون ندارن.
    [….]
    عجب شهر بی قانونی و بی در و پیکری شده….

  2. جناب آقای فرماندار لطفا از بازرسی استان و مقامات قوه قضایی در خواست فوری کنید که از اداره جهاد کشاورزی گراش تحقیق و تفحص کنند از چگونگی تخریب که اتنخاب تخریب دیوارها چگونه بوده است بررسی شود از وجود ذلالها از صبح که اداره باز می‌شود تا پایان وقت اداری اتمام کارمندان از رئیس تا مسول حراست اداره جهاد بپرسید علت حضور این همه دلال روزانه در دفتر شما چکار دارند وضعیت مالی و دارایی آنان بررسی کنید شفاف سازی کنید آقای فرماندار به داد مردم برسید به کجا پناه ببرند یک خبرنگار شده رئیس جهاد واقعا مصیبت است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top