بستن

شهرداری جلوتر از بودجه ۱۴۰۰

هفت‌برکه: شهرداری گراش در نیمه‌ی اول سال ۱۴۰۰ موفق شده است ۷۲ درصد از بودجه کل سال را جذب کند.

به گزارش هفت‌برکه، شورای اسلامی شهر گراش در راستای شفافیت عملکردی و مالی، برای نخستین بار، صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری را برای اطلاع‌رسانی در اختیار رسانه‌ها قرار داد. این صورت هزینه ۱۳ صفحه‌ای، تراز مالی شش‌ماهه‌ی اول شهرداری را مشخص می‌کند. این برای نخستین بار است که شورای شهر با عمل به قانون، تراز مالی شهرداری را منتشر می‌کند.

بودجه مصوب امسال ۳۰ میلیارد تومان است که در شش‌ ماه اول، ۲۱ و نیم میلیارد تومان آن را شهرداری جذب کرده است. هزینه‌های شهرداری نیز در این مدت ۲۴ میلیارد تومان بوده است.

در حالی که بسیاری از شهرداری‌ها با کمبود بودجه روبه‌رو هستند، شهرداری گراش موفق شده است تا پایان شهریورماه، ۷۲ درصد از بودجه‌ی سالانه را جذب کند و طبق این روال، برای سه ماه پایانی سال، شهرداری به شورا متمم بودجه ارسال خواهد کرد.

هفت‌برکه با بررسی تراز مالی شهرداری، درآمدها و هزینه‌های عمده‌ی شهرداری گراش را در اختیار همشهریان قرار داده و این تراز را با شهرداری لار مقایسه کرده است.

تفکیکی‌ اراضی، مهمترین درآمد شهرداری گراش

رقم دقیق درآمد شهرداری در شش ماه اول سال، ۲۱ میلیارد و ۵۸۴ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۲۷۷ تومان بوده است. درآمد اصلی شهرداری گراش از محل عوارض است. ۳.۲ میلیارد عوارض ارزش افزوده، ۴.۴ میلیارد عوارض پروانه‌های ساختمانی و ۱.۳ میلیارد عوارض تغییر کاربری، سبد اصلی درآمد شهرداری تاکنون بوده است.  

اصلی‌ترین درآمد شهرداری گراش از طریق درآمدهای مربوط به تفکیک زمین است. در شش ماه اول از طریق ماده ۱۰۱ قانون شهرداری که مربوط به تفکیک اراضی است، شهرداری گراش ۸ میلیارد تومان درآمد داشته است. ۲ میلیارد هم درآمد فروش اموال منقول به این مبلغ اضافه می‌شود.

البته شهرداری از مواردی مانند کمک‌ و خودیاری، جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰، و عوارض سطح شهر نیز درآمدهایی دارد. کمک‌های دولتی به شهرداری گراش در این مدت فقط ۴۶۰ میلیون تومان بوده است.

هزینه‌ها، بیش از درآمدها

شهرداری گراش در شش ماه اول امسال، ۲۴ میلیارد یعنی ۲.۵ میلیارد بیش از درآمد خود خرج کرده است که این اختلاف معمولا تا پایان سال به تعادل می‌رسد.

۱۵ میلیارد تومان از هزینه‌های شهرداری در بخش عمرانی و ساخت‌وسازها بوده است و ۹ میلیارد نیز برای هزینه‌های جاری و پرداخت حقوق صرف شده است.

۸.۳ میلیارد هزینه برای خیابان‌کشی و آسفالت، ۵.۴ میلیارد هزینه برای نگهداری و توسعه فضای سبز، و ۳.۷ میلیارد هزینه برای جمع‌آوری و مدیریت پسماند شهری، مهمترین هزینه‌های شهرداری گراش است.

مقایسه با لار: واقع‌بینانه و موفق‌تر

هفته گذشته، رسانه «گلشن لارستان» که رستم روانبخش، عضو شورای شهر لار، مدیریت آن را بر عهده دارد، گزارش عملکرد شش‌ماهه‌ی شهرداری لار را منتشر کرد. مقایسه‌ی تراز مالی دو شهرداری می‌تواند جالب باشد.

بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری لار، ۱۰۸ میلیارد تومان، یعنی تقریبا ۳.۵ برابر شهرداری گراش است. این در حالی است که جمعیت شهر لار کمتر از دو برابر شهر گراش است. اگر شهرداری گراش می‌خواست همانند شهرداری لار بودجه‌ریزی کند، بودجه گراش باید دو برابر مقدار فعلی و حدود ۶۰ میلیارد تومان بسته می‌شد.

درآمد شش‌ماهه‌ی شهرداری لار ۲۵.۸ میلیارد و شهرداری گراش ۲۱.۵ میلیارد بوده است. با توجه به جمعیت حدودا دو برابری شهر لار نسبت به گراش، مشخص است که شهرداری گراش در این بخش بسیار موفق‌تر بوده است. شهرداری لار تنها ۲۳ درصد از بودجه خود را تا نیمه‌ی سال تامین کرده است ولی شهرداری گراش از بودجه جلوتر است و ۷۰ درصد بودجه را محقق کرده است.

جذب بودجه‌های دولتی در دو شهرداری تقریبا نزدیک به یکدیگر و کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان است؛ ولی شهرداری گراش در بخش جذب کمک‌های مردمی بسیار موفق‌تر بوده و ۷۰۰ میلیون تومان یعنی دو برابر شهرداری لار، خودیاری جذب کرده است.

در بخش هزینه‌ای، شهرداری لار ۴۱ میلیارد تومان هزینه کرده است که ۱۵ میلیارد تومان بیش از درآمد شهرداری است. در گراش شهرداری فقط ۲.۵ میلیارد بیشتر از درآمد شش‌ماهه خرج کرده است.

بودجه‌ی هزینه‌شده برای خیابان‌کشی و حمل و نقل دو شهر تقریبا نزدیک به هم است. البته باید در نظر داشت که شهرداری لار ۸.۶ میلیارد برای پرداخت بدهی‌های سال‌های قبل پرداخت کرده است. 

تجربه‌ای برای بودجه ۱۴۰۱

در مجموع به نظر می‌رسد بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری گراش طبق روال چند سال اخیر، محافظه‌کارانه بسته شده و چرخ شهرداری گراش با وجود مشکلات اقتصادی در کشور و بسیاری از شهرداری‌ها، در آرامش می‌چرخد.

باید دید شورای جدید در نخستین بودجه‌ی خود برای سال ۱۴۰۱ چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت. بودجه مهمترین ابزار شورای شهر برای تحقق وعده‌های داده شده است.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

  1. ظلمی هم که شهرداری گراش به مردم میکند هیچ شهرداری در ایران نمیکنه در تفکیک زمین ها بجای اینکه سهم زمین بابت خدمات محله ای نظیر تامین زمین برای پارک محله ای و مدرسه و مسجد ورزشی بگیرد آنان را به مالک می‌فروشد و هزاران هزار مشکلات دیگری که برای همشهریان بوجود آورده برخورد نامناسب کارمندان و تکریم ارباب رجوع ایکاش گریشنا گزارش تهیه نیکرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top