بستن

مواظب باشید: سارقین منزل فعال‌تر از همیشه

هفت‌برکه: سه سرقت از منزل و چند مورد اقدام به سرقت در یک هفته باعث نگرانی مردم و از سوی دیگر باعث تشدید اقدامات نیروی انتظامی برای پیشگیری از سرقت‌ منزل شده است.

به گزارش هفت‌برکه، در هفته‌ای که گذشت، سارقین اقدام به سرقت از چند خانه در گراش کردند که در نهایت به تشکیل سه پرونده سرقت از منزل در پلیس آگاهی شهرستان گراش منجر شد. نیروی انتظامی از مردم خواست که بیشتر از قبل هوشیار باشند و در صورت مواجه شدن با هرگونه موارد مشکوکی، سریع به ۱۱۰ اطلاع دهند.

پلیس: به زودی سارقین را دستگیری می‌کنیم

سرهنگ کرامت کریمی، فرمانده نیروی انتظامی شهرستان گراش، در گفتگو با هفت‌برکه گفت: «متاسفانه در چند روز گذشته سرقت‌هایی اتفاق افتاده است اما لازم است شهروندان هم برای پیشگیری از این اتفاقات یک سری نکات را رعایت کنند، هنگام خروج از منزل حتما کلید منزل را به یک همسایه یا فرد مطمئن بسپارید. استفاده از درب‌ها و قفل‌های ضد سرقت، استفاده از سیستم هوشمند ضد سرقت و نصب بر روی گوشی موبایل نیز لازم است. هنگام خروج از منزل همیشه با روشن نگه داشتن چراغ یا تلویزیون، طوری وانمود کنید که یک نفر در منزل حضور دارد.در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک، ضمن حفظ خونسردی با ۱۱۰ تماس بگیرید. گشت نیروی انتظامی به صورت شبانه‌روزی در سطح شهر فعال است ولی لازم است شهروندان نیز این نکات را رعایت کنند.»

فرمانده انتظامی گراش گفت: «در مورد سرقت موفقی که دیشب ۲۱ آذرماه اتفاق افتاد، بعد از دیدن سارق در منزل، مردم خودشان اقدام به تعقیب سارق کرده‌اند. ولی بهتر بود ابتدا پلیس را در جریان بگذارند. مردم باید هوشیار باشند و بدانند که با حفظ خونسردی چه اقدماتی را انجام دهند.»

فرمانده انتظامی شهرستان گراش با اشاره به آمار سرقت در ۹ماهه‌ی گذشته در شهرستان گراش گفت: «اقدامات لازم برای سرقت‌های اخیر انجام شده و جلسات متعددی هم حتی دیشب گرفته شده است. ۱۶ دستگاه باید به پلیس کمک کنند تا پلیس در کارش موفق باشد و اقدامات لازم هم انجام شده و ان شاء الله به زودی سارقین دستگیر می‌شوند. از ابتدای سال جدید ۱۲۰ مورد انواع سرقت در شهرستان گراش اتفاق افتاده است که ۹۶ مورد کشف شده است.»

فرمانده انتظامی گراش با اشاره به سرقت‌های مشابه در شهرستان‌های همجوار گفت: «دیشب هم در لار، هم گراش و هم اوز سرقت انجام شده است و سرقت‌ها به صورت چرخشی در حال انجام است و موضوع در دست بررسی است و مردم باید بیشتر از قبل هوشیار باشند.»

فرماندار گراش: شورای تامین تشکیل می‌شود

مجید غلام‌پور، فرماندار شهرستان گراش، در گفتگو با هفت‌برکه گفت: «جلسه شورای تامین در جهت رسیدگی به این موضوع فردا برگزار می‌شود. نیروی انتظامی متولی برقراری نظم و امنیت پای کار هستند و از نیروهای بسیج که خود نیروهای مردمی هستند و گشت‌های محله‌محور دارند، درخواست کردیم که با نیروی انتظامی همکاری داشته باشند.»

فرماندار گراش با تاکید بر خودمراقبتی شهروندان گفت: «بخشی از کار به خود مردم برمی‌گردد که بسیار هم مهم است و باید خودمراقبتی را انجام دهند. اولویت اصلی ما برقراری امنیت در شهرستان است ولی مردم هم باید پای کار باشند و همکاری کنند.وقتی از منزل خارج می‌شوید تمامی اقدامات لازم جهت حفظ امنیت منزل از جمله قفل، دوربین و … را انجام دهید. از مردم توقع داریم که مراقبت‌های لازم را انجام دهند، نه اینکه با با رعایت بیشتر سرقت اتفاق نمی‌افتد، بلکه با رعایت کردن بیشتر حداقل سرقت‌ها ناکام می‌ماند و سارقین موفق نمی‌شوند.»

سرقت‌های سریالی

یکشنبه حوالی ساعت ۲۰، سارقین به منزل شادمان در خیابان درمانگاه می‌روند اما از آنجایی صاحب‌خانه در منزل حضور داشته، موفق به سرقت نمی‌شوند و پا به فرار می‌گذارند. پنجشنبه هجدهم آذرماه ۱۴۰۰ نیز سارقین اقدام به سرقت از منزل مقدسی کرده‌ بودند که بعد از شکستن درها و قفل گاوصندوق صاحب‌خانه سر می‌رسد و سرقت ناموفق می‌ماند و  سارقین متواری می‌شوند. اما دقیقا یک شب بعد، خبر سرقت از منزل نجاتی در محله بیدله به گوش می‌رسد. این بار سارقین موفق شده‌اند در نبود صاحب‌خانه، یک قطعه طلا، ۱۰۰ دلار وجه نقد و یک تفنگ بادی را به سرقت ببرند.

هنوز پیگیری برای سه مورد قبلی ادامه دارد که یکشنبه ۲۱ آذرماه خبر می‌رسد که سارقین با پژو پارس سفید رنگی این بار ساعت ۱۸:۱۲ برای سرقت به شهرک امام خمینی (هشتاد هکتاری) رفته‌اند. همان شب و دقیقا ساعاتی بعد، خبر سرقت از دو منزل دیگر هم به گوش می‌رسد. سرقت اول باز هم در نبود صاحب‌خانه و هوشیاری همسایه‌ها ناموفق بوده، ولی در اقدام بعدی که آن هم در شهرک هشتاد هکتاری، خیابان شیخ مفید، اتفاق افتاده است، سارقین دست پر از منزل ن. فیروزی خارج شده‌اند.

با توجه به که پرونده در مرحله تحقیقات است، پلیس در حال حاضر انتشار جزییات پرونده را به صلاح نمی‌داند و مشخص نیست آیا این سرقت‌ها توسط یک گروه بوده یا افراد متفاوتی در آن‌ها دخیل هستند. البته خود شهروندان در فضای مجازی، گزارش‌هایی را از این اقدام به سرقت‌ها منتشر کرده‌اند.

روایت اول: دزدان در خیابان درمانگاه

شامگاه یکشنبه چهاردهم آذرماه ۱۴۰۰ با منتشر شدن پیامی صوتی از سعید شادمان، خبر اولین اقدام به سرقت در گراش پیچید. سعید شادمان که مدیر دبستان عالمی است، در این پیام که دقایقی بعد از رودررو شدن او با سارقین در فضای مجازی منتشر شد، می‌گوید: «همه ما برای شام در منزل پدرم حضور داشتیم. پدرم تلفنی در حال صحبت با عمه‌ام بود که ناگهان گفت سریعتر به منزل عمه‌ام مراجعه کنم که فردی در حیاط خانه‌اش حضور دارد. هر دو خانه کنار هم است و یک درب از حیاط این دو خانه را به هم وصل می‌کند. سریع خودم را به حیاط منزلش رساندم که با سارق مواجه شدم. صورتش را کامل پوشانده بود و وقتی من را دید سعی کرد از در اصلی متواری شود. از در خارج شد و با گرفتن در، سعی کرد از ورود ما به کوچه ممانعت کند. بعد از چند ثانیه همدستانش که با خودرو پژو پارس سفید در کوچه منتظرش بودند از راه رسیدند و متواری شدند. بلافاصله با نیروی انتظامی هم تماس گرفتیم و حتی یکی از همسایه‌ها هم با ماشینش اقدام به تعقیب سارقین کرد ولی متواری شدند. پلاک، فیلم دوربین‌های مداربسته منزل و مشخصات در اختیار نیروی انتظای قرار گرفته است.»

روایت دوم: سارقین در شهرک امام خمینی

عبدالرضا هنر، پسر دایی یعقوب زینلی، در گفتگو با هفت‌برکه می‌گوید: «ساعت ۱۸:۱۲ روز یکشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۰ همسایه‌ها متوجه سر و صدا از منزل یعقوب زینلی می‌شوند و بلافاصله با او تماس می‌گیرند تا مطمئن شوند آیا در منزل هستند یا نه. آقای زینلی به همسایه‌ها می‌گوید که کسی در منزل نیست و بلافاصله به سمت منزل حرکت می‌کند. با جضور به موقع همسایه‌ها و سررسیدن صاحب‌خانه، سارقین موفق به سرقت نمی‌شوند و متواری می‌شوند.»

هنر در ادامه گفت: «همسایه‌ها با موتور و ماشین، پژو پارس سارقین را به سمت اوز تا بعد از پمپ بنزین هم تعقیب می‌کنند ولی چیزی شبیه به سلاح همراهشان بوده و دو سرنشین پشت با نشان دادن آن افراد را ترسانده بودند از تعقیب دست برمی‌دارند. حتی با اوز هم تماس می‌گیرند و پلاک را می‌دهند که این ماشین با این مشخصات به سمت اوز در حرکت است و سریع‌تر متوقف شود ولی فعلا خبری از سرنوشت سارقین نداریم.»

روایت سوم: سارقین در شهرک ۸۰هکتاری

نجمه فیروزی، مال‌باخته‌ی شهرک هشتاد هکتاری، می‌گوید: «روز یکشنبه ۲۱ آذرماه ساعت ۱۷ من به همراه همسرم از منزل خارج شدیم، خانه ما در خیابان مفتح است و خیابان شیخ مفید هم که ساعت ۱۸ سرقت شده است یک خیابان با ما فاصله دارد. حوالی ساعت ۲۰ بود که به همراه همسرم به منزل برگشتیم و متوجه شدیم درب حیاط نیمه‌باز است. به داخل منزل رفتیم و دیدیم همه‌ی اتاق‌ها را به هم ریخته‌اند. با ۱۱۰ تماس گرفتیم. پلیس آمد و پرونده تشکیل شد و فعلا چیزی که تا الان متوجه شدیم این است که سارقین تمامی طلاهایی را که در منزل داشتیم، دلار، تعداد زیادی عطر و هر چیز قیمتی که بوده برده‌اند.»

روایت چهارم: خیابان درمانگاه

علی سلیمی می‌گوید: «منزل ما در خیابان درمانگاه است و با برادرم همسایه هستیم. من و همسرم خانه نبودیم. همسر برادرم در خانه خودش در حیاط بوده که متوجه سر و صدایی از خانه ما می‌شود. با ما تماس گرفت و اطلاع داد که از حیاط خانه شما سر و صدا می‌آید. در این حین چیزی از دست سارقین در حیاط ما به زمین می‌افتد و ایجاد صدا می‌کند و سریع متواری می‌شوند. سارقین با خراب کردن قفل در وارد حیاط شده‌اند ولی موفق به ورود به خانه نشده‌اند. احتمالا متوجه سر و صدا در خانه کناری شده‌اند و سریع متواری می‌شوند. با نیروی انتظامی تماس گرفته‌ایم و همسایه‌ها هم منزلشان مجهز به دوربین است. ان شاالله که اقدامات لازم انجام می‌شود و فیلم‌ها بتواند کمکی به دستگیری سارقین داشته باشد.»

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

4 نظر

  1. نوشتین مراقب باشین خب من زن میتونم مثلا چیکار کنم وقتی تفنگ دسشونه ,تیراندازی میکنن,,این همه دزدی شد چیکار کردن یک گرم از طلای کسی برگشت ,جمع کنید بابا ,

  2. یه عکس نوشته‌ای دیدم نوشته بود : اگه دزد اومد خونه‌مون من پتو می‌کشم رو سرم اونوقت آغا دزده می‌گه : نمیریم توو اون پتو داره.
    اینقدر بی‌دفاعیم متأسفانه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top