هفت‌برکه: با واکسیناسیون ۸۰ درصدی افراد تحت پوشش در شهرستان گراش، کسانی که برای واکسن اقدام نکرده باشند از خدمات اجتماعی محروم می‌شوند.همچنین با مدارسی که پروتکل‌ها را رعایت نکنند و دانش‌آموز یا پرسنل بدون کارت واکسن در آن حاضر باشند برخورد جدی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری گراش، سه‌شنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۰، ستاد مبارزه با بیماری کرونا شهرستان گراش به ریاست مجید غلام‌پور فرماندار و با حضور اعضا برگزار شد. در دو هفته گذشته گراش در وضعیت آبی قرار داشته است و در روز چهارشنبه ۱۷ آذرماه دو بیمار در بیمارستان گراش بستری هستند. 

Setad Corona

کاهش بستری و فوتی نشان‌دهنده تاثیر واکسن است

فرماندار گراش در این جلسه از وضعیت خوب تزریق واکسن در شهرستان خبر داد و گفت: «تاکنون بیش از ۸۰ درصد جمعیت هدف شهرستان واکسینه شدند و کاهش چشمگیر بستری‌ها و فوتی‌های کرونا در هفته های گذشته نشان دهنده تاثیر گذار بودن واکسیناسیون است.»

وی بر لزوم واکسینه شدن افراد باقی مانده در آستانه شیوع بیماری امیکرون تاکید کرد و اظهار داشت: «آن دسته از جمعیت باقی‌مانده در گراش که هنوز واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند، می‌بایست سریعا پایش و علیه کرونا واکسینه شوند. واکسن نزده‌ها با محدودیت خدمات اجتماعی رو به رو می‌شوند، با اجرایی شدن قوانین و مصوبه‌های ستاد مدیریت مبارزه با بیماری کرونا ارائه هر گونه خدمات اجتماعی واکسن نزده‌ها ممنوع می‌شود. هدف ما حفظ سلامت افراد جامعه و رعایت حقوق اجتماعی مردم است، ناچار به وضع و اعمال قوانین سخت گیرانه در مقابل کسانی هستیم که به حقوق اجتماعی دیگران اهمیتی نمی دهند و سبب گسترس بیماری می شوند.»

مجید غلام‌پور با بیان اینکه افراد بالای ۴۰ سال دُز سوم واکسن کرونا در گراش را دریافت می‌کنند، خاطر نشان ساخت: «دستورالعمل جدید وزارت بهداشت در خصوص تزریق دز سوم به این شکل است که افراد بالای ۴۰ سال که بیش از سه ماه است دز دوم را تزریق کرده‌اند باید برای تزریق دز سوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. روند نزولی کرونا در گراش نباید باعث عادی انگاری شود، خوشبختانه گراش در حال حاضر شرایط خوبی از لحاظ کم شدن بیماری کرونا دارد ولی هم همشهریان باید توجه داشته باشند که این شرایط خوب نباید باعث عادی انگاری در جامعه شود زیرا با عادی انگاری امکان دارد که وارد پیک ششم کرونا شویم.»

فرماندار گراش با اشاره به اینکه برای کنترل و مدیریت بیماری کرونا راهی جز رعایت پروتکل های بهداشتی نداریم، اضافه کرد: «بازدید و نظارت ها در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا در شهرستان به خصوص در حوزه مدارس و اصناف با قدرت ادامه یابد.»

در این جلسه اعضای ستاد هر کدام به صورت جداگانه گزارشی از عملکرد خود عنوان و پیشنهادات و چالش‌های پیش رو را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

krona1

آغاز مدیریت هوشمند کرونا 

مهندس علیرضا مساح، معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش در جلسه ستاد کرونا با اعلام آمار سخنان خود را آغار کرد و گفت: «از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا الان و تعداد نمونه‌هایی که تا الان انجام شده است نزدیک به ۴۸ هزار و ۵۲۰ نمونه گرفته شده است. ۲۸ هزار ۱۷ نمونه pcr و ۲۰ هزار ۵۰۳ نمونه‌های فوری تا کنون انجام شده است، تعداد کل مبتلایان هم ۸ هزار و ۷۹۱ نفر است که ۶ هزار ۲۰ نفر تعداد تشخیص بر اساس pcr و دو هزار۷۷۱ نفر تست سریع نفر بوده، تعداد کل بهبود یافته گان ۸۷۰۵ نفر و تعداد فوتی‌ها ۶۷ نفر بوده است. در حال حاضر هم بر اساس آمار ۲ بیمار در بخش کووید بستری هستند.»

مساح با اشاره به آمار پوشش واکسیناسیون در شهرستان گراش گفت: «پوش واکسیناسیون در دو قسمت است یکی بر اساس سامانه سیب است که  برای ما خیلی مهم است، سامانه سیب جمعیت است که از خود ما خدمات می‌گیرند که بر اساس سامانه جمعتی سیب ما نوبت اول ۸۲.۸ پوشش داده‌ایم و در نوبت نوبت ۷۶.۴. بر اساس رصدخانه سلامت که باز یک مدل آماری است که برگرفته از آمار و سرشماری مرکزی آمار کشور است یعنی کل جمعیتی که ساکن یا غیرساکن در شهرستان هستند ولی جز آمار ما هستند، یعنی طرف ممکن است ساکن دبی باشد ولی در سرشماری جز آمار شهرستان گراش بوده ولی خدمات از ما نمی‌گیرد. منتهی این آماری که ما داریم و کاری که انجام داده‌ایم تمام اطلاعات این افراد را هم در می‌آوریم. مثلا آمار تمام افرادی که در امارات هم واکسن زده‌اند را فراخوان داده‌ایم که بیایند اطلاعات را اینجا ثبت کنند و کارت دیجیتال بگیرند . بر اساس رصدخانه سلامت ما در نوبت اول ۷۲ درصد و نوبت دوم ۶۲ درصد واکسینه کرده‌ایم که جمعیت ۵۶ هزار نفری را پوشش می‌دهد. تعداد واکسن‌هایی که تاکنون تحویل گرفته‌ایم ۱۱۱ هزار واکسن بوده که ۶۲ هزار واکسن را تزریق کرده‌ایم، که در نوبت اول ۳۳۵۷۹ بوده و در نوبت دوم هم ۲۷۸۵۶ و در نوبت سوم هم ۷۷۶ تزریق کرده ایم.»

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش در خصوص تزریق دوز سوم واکسن کرونا گفت: «در نوبت سوم تزریق برای پرسنل بهداشت و درمان داشتیم که بعد از شش ماه گذشت از نوبت دوم واکسن تزریق را انجام دادیم و الان در حال حاضر برای افراد بالای ۶۰ سال و بالای ۴۰ دوز سوم را تزریق می‌کنیم. امید داریم ان شاالله قبل از رسیدن موج جدید یا سویه جدید ویروس مقداری وضعیت پوشش را از نظر واکسیناسیون افزایش پیدا کند و به خصوص افرادی که در رده سنی میان سال به بالا قرار دارند که به هرحال از نظر سیستم ایمنی بدنشان و تسلط بیماری بر آن‌ها ممکن است طوری پیش آید که منجر به بستری و خدایی ناخواسته مرگ و میر شود که امید داریم با پوشش واکسیناسیون خوب مرگ میری پیشگیری شود.»

علیرضا مساح با تاکید بر رعایت دستورالعمل‌ها و واکسینه شدن تمام افراد جامعه گفت: «الان  ۴۶ درصد رعایت پروتکل‌ها را کشور را داریم و به تبع شهرستان خودمان هم وضعیت بهتر از کشور نیست. مردم روند طبیعی زندگی را از سر گرفته‌اند، بچه‌ها را می‌فرستند به مدرسه، عروسی می‌روند، مناسبت‌ها را شرکت می‌کنند و اماکن و کسب و کارها به حالت اولیه خود برگشته است. ستاد ملی کرونا بحثی را تحت کرونا مدیریت هوشمند بیماری کرونا باز کرد که این خیلی مهم بود و اولویت را بر مبنای واکسیناسیون قرار داد.»

معاون بهداشت شهرستان گراش در مورد حساسیت مدارس گفت: «در این پروسه یکی دوماهه حساس‌ترین جایی که به عنوان محل تجمعی و تاثیرگذار شناخته شده مدارس و دانشگاه بوده و در این اصل برنامه‌ای که اعلام کردند و تلاش‌ها و همکاری‌ها مضاعف شده در همین بخش بوده و رعایت پروتکل در مدارس بوده. الان آمار تست مثبت در مدارس کشور را می‌بینیم و این قابل انکار نیست اما همه جای کشور مثل منطقه ما نیست که تعداد مدارس با آمار دانش‌اموزان همخوانی داشته باشد. ما موظف هستیم طبق دستوالعملی که اعلام شده مدارسی که امتیازشان از ۸۵ پایین‌تر باشد را تعطیل کنیم. از تعداد ۷۸ مدارس شهرستان گراش ۴۴ مورد بازدید شده و ۸ مدرسه امتیاز زیر ۸۵ و ۳۶ مدرسه هم امتیاز بالای ۸۵ را کسب کرده‌اند و این در خوشبینانه‌ترین حالت است. نامه‌نگاری‌هایی هم انجام شده و اسم مدارسی که در آینده ممکن است ما را گرفتار کنند اعلام شده است.»

مساح در پایان گفت: «مواردی هم است که از جانب مردم مواجه می‌شویم به عنوان نمونه دیروز افرادی مراجعه کرده‌اند که اداره آ.پ اعلام کرده که به دانشکده مراجعه کنید برای تست pcr، اگر فرد واکسینه شده بله تست انجام می‌دهیم ولی اگر فرد واکسینه نشده است بایستی در هفته با دو تست pcr منفی به کلاس برود چه معلم چه کارکنان، اگر شما واکسینه شده‌اید دولت دارد هزینه می‌کند ولی شمایی که نمی‌خواهید واکسن بزنید نسبت به جامعه و افراد خود را مسئول بدانید، هر تستی۳۲۰ هزار تومان برای ما هزینه دارد، فرد نه واکسن می‌زند نه حاضر است تست بدهد، وظیفه ما این نیست که از این افرادی که نسبت به سلامت افراد جامعه بی تفاوت هستند تست بگیریم، وظیفه ما این است که با مدارسی که دانش‌آموز یا کارمند بدون کارت واکسن پذیرش می‌کند برخورد کنیم.»

مساح گفت: «مدیر محترم، معاون محترم شما با پذیرش افراد بدون کارت واکسن، پذیرش فرد با علائم و چک نکردن علائم و رعایت نکردن پروتکل‌ها دارید تخلف می‌کنید که باید قانونی برخورد کنیم. با اجرای طرح بازدید از مدارس از سوم آذرماه تا ششم آذرماه ۱۴۰۰ با تشکیل تیم پنج نفره که نماینده اداره آموزش و پرورش هم حضور داشتند بازدید از ۴۴ مدرسه در شهر و روستا داشتیم که بعضی مدارس امتیاز ۱۰۰ داشتند که ممکن است. چیزی که در پیشگیری تاثیرگذار است فاصله‌گذاری و ماسک و واکسیناسیون است که باید به آن پایبند باشیم.»