بستن

امام جمعه گراش : «ربا» مانع اصلی استجابت دعای باران است

هفت‌برکه: امام جمعه گراش در پاسخ به تقاضای شهروندان برای نماز باران، در خطبه‌های نماز جمعه گفت: «کدامین گناه مانع نزول باران است؟ در جامعه، ذهن‌ها خیلی زود متمرکز می‌شود به دختر خانمی که از سر غفلت حجاب را رعایت نکرده. این هم مانع و گناه است. اما اعمال برخی از زمامداران مانع اصلی از استجابت دعاها است. الآن بانکداری اسلامی ما روی کاغذ است.»

نمازجمعه این هفته ۱۲ آذرماه ۱۴۰۰ در آستانه‌ی روز دانشجو، به امامت حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدباقر بخشایش‌پور در مسجد دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شد. برگزاری این نمازجمعه نیز به دانشجویان و اساتید دانشگاه سپرده شده بود.

بانکداری اسلامی ما روی کاغذ است

به گزارش پندری، امام جمعه‌ی گراش در خطبه‌ی دوم نماز جمعه، در خصوص عدم استجابت دعاها و عدم بارش باران گفت: «چند وقتی است که بسیاری از برادران و خواهران اصرار دارند که نماز باران خوانده شود. این مسئله امر مهمی است. نماز باران در کل این کشور مستلزم رعایت برخی مسائل است. مراد احکامی مثل روزه گرفتن و رفتن به سمت بیابان و غیره نیست. به وقتش که برای نماز باران توفیق پیدا کردیم، آن‌جا احکام هم گفته خواهد شد. اما ما باید مراجعه کنیم به دین. دین می‌گوید موانع نزول رحمت الهی را بردارید.»

حجت‌الاسلام بخشایش‌پور به موانع بارش باران اشاره کرد و گفت: «وقتی ما به موانع این نزول توجه می‌کنیم، می‌بینیم اصل آن گناه است. اما این تعبیر و تفسیر دارد. اینکه کدامین گناه مانع نزول باران است؟ مصادیق بسیار زیادی دارد که باید به آن توجه کرد. ولی در جامعه، ذهن‌ها خیلی زود متمرکز می‌شود به دختر خانمی که از سر غفلت حجاب را رعایت نکرده. این هم مانع و گناه است. و یا گاهی عقربه‌ی ذهن به سمت جوانی می‌رود که از سر غرور و ندانم‌کاری مرتکب حرام اخلاقی می‌شود و نجاست‌خواری می‌کند. این هم گناه است و مانع نزول باران. اما متاسفانه گناه را فقط در این‌ها می‌بینیم.»

امام جمعه اصلی‌ترین مانع نزول باران را «ربا» عنوان کرد و گفت: «امروز برخی از اتفاق‌ها در کشور رخ می‌دهد، اعمال برخی از زمامداران مانع از استجابت دعاها است. اینکه یک حرامی در یک دستگاه تبدیل به قانون می‌شود و مردم را ملزم به رعایت آن می‌کنند. در سال ۶۲، قانون بانکداری بدون ربا در کشور تصویب شد، تا ربا را از بانکداری ما که ریشه‌ی کاپیتالیستی دارد جدا کند؛ ولی جدا نشد. الآن بانکداری اسلامی ما روی کاغذ است.»

حجت‌الاسلام بخشایش‌پور گفت: «ما نمی‌خواهیم کلیت بانکداری را زیر سؤال ببریم. من مسئله‌ی ربا را مدنظر دارم که هم آیات آن مشخص است، هم روایاتش و هم احکام آن. آنچه که دین تعریف کرده برای سود وام‌ها، کارمزد است که آن هم در شرایط فعلی، ۴ درصد است. بیش از آن می‌شود ربا و حرام. ما در اسلام سود نداریم. کارمزد داریم برای کارمند بانک و مسائل دیگری که وجود دارد.»

نماینده‌ی ولی‌فقیه در گراش به یک مصداق اشاره کرد و گفت: «در جریان ادغام پنج بانک و موسسه‌ی نظامی به بانک سپه، نکته‌ای مورد غفلت واقع شد و من می‌خواهم به آن معترض شوم. بانک سپه به صندوق‌های قرض‌الحسنه اعلام کرده که شیوه‌ی همکاری ما با شما، با کارمزد چهار درصد نیست. بانک سپه اعلام کرده حداقل وام‌های ما با سود ۱۸ درصد است. این یک آفت است. و بعد می‌گوییم چرا دعا مستجاب نمی‌شود. وقتی چوپان گله بشود گرگ، دیگر چه بلایی سر گله می‌آید؟ وقتی یک عده زالوصفت آن‌جا نشسته‌اند و تصمیم گرفته‌اند و کارمند بانک در فلان‌ بانک فقط دستور را اطاعت می‌کند. این زالوصفت‌ها خون مردم را می‌مکند. چرا برخورد نمی‌شود؟ لازم است در این مسئله، قوای سه‌گانه تدبیری بیندیشند و این مسئله را برای فقرا حل کنند. در روایت داریم که اگر گرد و غبار ربا در جامعه‌ای بنشیند، مردم آن جامعه خیر نمی‌بینند.»

شهرداری و شورا معابر را برای معلولین مناسب‌سازی کند

به گزارش ستاد نماز جمعه گراش، امام جمعه گراش در خطبه اول در ادامه بحث هفته‌های گذشته یعنی تبیین گفتمان دینی اسلامی به موضوع معاشرت توبیخی و انتخاب دوست پرداخت: «انسان‌ها در زندگی معمولا از کسانی که با آنها رفت و آمد دارند الگوهای رفتاری خود را برداشت می‌کنند، پس از کسانی که با ارزش‌ها و معیارهای ما سازگار نیستند دوری کنیم، چون تاثیر پذیری یک امر اثبات شده است.»
در خطبه دوم نماز، امام جمعه با توجه به مناسبت‌های این هفته گفت: «امروز روز جهانی معلولان بود و به همه این عزیزان تبریک عرض می‌کنیم و حمایت بیشتر از این قشر جامعه توسط مدیران را می‌طلبد، ولی به این عزیزان کمتر توجه می‌شود. هم ادارات و هم شهرداری و شورا‌ی شهر عنایت ویژه‌ای نسبت به مناسب‌سازی محیط و مبل‌مان شهری و معابر عمومی داشته باشند.»
امام جمعه گراش با اشاره به روز دانشجو گفت: «۱۶ آذر در سال ۱۳۳۲ در بردارنده یک حادثه است که در دانشگاه تهران اتفاق افتاد و سه دانشجوی این دانشگاه شهید شدند، محور مبدا جنبش دانشجویی رو ماهیتی ضد استکباری و ضد امریکایی می‌بینیم، اما بعضی از منفعت‌طلبها سعی دارند این روز را در مجامع دانشجویی و آکادمیک یک حرکت معمولی القا کنند که این نوع نگاه، جفای به این قشر نخبه و اثر گذار است.»
بخشایش‌پور در تاکید دیدگاه‌های رهبر انقلاب گفت: «مقام معظم رهبری دو انتظار اساسی از جنبش دانشجویی دارند، آرمانخواهی و مطالبه‌گری، که اگر این دو وظیفه سنگین و حیاتی که با همان شرایطی که مقام معظم رهبری فرمودن، تحقق پیدا کند، ما شاهد جریان‌سازی اجتماعی با محوریت این جنبش در طراز انقلاب خواهیم بود و باید مراقب بود که برخی در طی این سالها تلاش کردند که با نفوذ به دانشگاه‌ها آن رسالت آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را مصادره سیاسی کنند و این وظیفه جنبش‌های انقلابی را سنگین می‌کند.»

امام جمعه همچنین به تکمیل یادمان شهید گمنام در دانشکده علوم پزشکی نیز اشاره کرد. او به درخواست مسئولین دانشکده از خیرین خواست تا به ساخت این یادمان کمک کنند. حجت‌الاسلام بخشایش‌پور، هزینه‌ی تکمیل این یادمان را مبلغی بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان عنوان کرد.

2 نظر

  1. او شهید گمنام شد تا بالغ بر یک میلیارد بخواهد برایش هزینه شود؟ و چقدر در خارج از ایران بی حجابی و ربا هست و باران نیست؟!

  2. شایدم بدلیل تخریب کردن شخصیت باشد.
    شایدم بدلیل تهمت زدن و آبروی کسی را بردن باشد.
    شایدم خدا با خیلیا قهره که چرا با نام خدا دل دیگران را لگدمال می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top