بستن

نگاه شورا به سمت فرهنگ و هنر

هفت‌برکه: در دیدار جمعی از هنرمندان و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش با اعضای شورای اسلامی شهر گراش، در مورد مسائل مختلفی، از مبلمان و نقاشی شهری گرفته تا برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه کل گفت‌وگو شد. در پایان این جلسه، شورای شهر از چند تن از افراد که در سال جاری فعالیت هنری و فرهنگی شاخصی داشتند، با اهدای لوح و هدیه تشکر کرد.

به گزارش هفت‌برکه، ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۰، شورای شهر گراش میزبان رییس و کارشناس هنری اداره فرهنگ و ارشاد گراش و نزدیک به ۲۰ تن از مسئولان و فعالانِ انجمن‌های فرهنگی و هنری گراش بود. مهدی آینه‌افروز، رییس اداره فرهنگ و ارشاد، پس از معرفی هنرمندان، به بیان مسائل و دغدغه‌های جامعه‌ی هنری گراش پرداخت. بهره‌گیری از نظرات و کمک هنرمندان گراش در بحث مبلمان و نقاشی شهری؛ اعلام همکاری برای برگزاری برنامه‌های «روز گراش» در ۱۱/۱۱؛ تعیین تکلیفِ سرپرستیِ نگارخانه‌ی پردیس در بوستان یاران که با همت هنرمندان به یک نگارخانه‌ی قابل استفاده بدل شده است؛ برگزاری چهاردهمین جشنواره فیلم کوتاه کل گراش به عنوان شاخص‌ترین برنامه‌های هنری شهرستان و حل کردن بحث بودجه‌ی آن؛ رسیدگی به وضعیت سینما فرهنگ گراش و حمایت از تنها سالن اختصاصی سینما در منطقه؛ اختصاص محلی به عنوان نمایشگاه و فروشگاه آثار هنری و صنایع دستی هنرمندان گراش؛ کمک به ساختمان پلاتوی در حال احداث در خیابان فرهنگ که شامل سالن نمایش و نگارخانه خواهد بود؛ و حمایت از نشریات و پایگاه‌های خبری و اعلام آمادگی برای کمک در راه‌اندازی نشریه داخلی شورا، مهم‌ترین نکاتی بود که رییس اداره فرهنگ و ارشاد به آنها اشاره کرد.

علیرضا دانشور، رییس شورا، تاکید کرد که یک فضای فیزیکی در حد شان و منزلت فرهنگ و هنر شهر وجود ندارد و وعده داد: «این مساله از شروع کار شورای شهر، و از اولین جلسات شورا، مطرح و جزو دغدغه‌های اصلی شورا بوده است. باید جایی تحت عنوان فرهنگ‌سرا وجود داشته باشد که درخور شان و ظرفیت شهر گراش باشد؛ فرهنگ‌سرایی که نگارخانه و سالن آمفی‌تئاتر و مجموعه‌ای برای انجمن‌های فعال و کلاس آموزشی استاندارد و اصولی داشته باشد. و این کار واقعا هم شدنی است. شورا از هر راهی و ظرفیتی استفاده می‌کند تا به نحوی این کار صورت بگیرد. چه از طریق خیرین و چه از ظرفیت خود شهرداری.»

دانشور در مورد حمایت از برنامه‌های هنری هم گفت: «در همین دو سه ماهی که از عمر شورا گذشته است، ما حمایت‌هایمان را از برنامه‌های فرهنگی هنری در حد توان انجام داده‌ایم. انشالله استمرار می‌دهیم.» او در مورد فروش محصولات فرهنگی هنری هم اعلام کرد: «یکی از برنامه‌های شورا این است که یک سری کیوسک‌هایی که از لحاظ مبلمان شهری شیک است خریداری شود و جاهای خاص مستقر شود. می‌توان یکی از آنها را به صورت موقت به آثار هنری اختصاص داد.»

رییس شورای شهر در انتها گفت: «سعی می‌کنیم تا پایان شورای ششم، حتما یکی دو کار در جهت تقویت فعالیت‌های هنری انجام بدهیم.» او وعده‌ی برگزاری «یک جلسه‌ی ویژه و دوستانه خارج از فضای اداری» را داد «تا دغدغه‌ها و راهکارها را به بحث بگذاریم.»

مصطفی خورشیدی، نایب رییس شورا، نیز پس از شنیدن صحبت‌های هنرمندان حاضر در جلسه، صحبت کرد. او گفت: «در این مدت کم، هزاران جلسه از طرف دوستان من در شورا برگزار شده است تا در همه‌ی زمینه‌ها رشد کنیم چون رشد کاریکاتوری جالب نیست.»

خورشیدی برنامه‌های شورا را در بحث مبلمان و زیباسازی شهری اینگونه خلاصه کرد: «بازآفرینی پارک مسافر را در دستور کار داریم؛ و گسترش ورودی‌های شهر؛ و نورپردازی بوستان یاران و اضافه کردن آیتم‌های جدید؛ برداشتن دیوار آموزش و پرورش و قرینه‌سازی مدرسه سعادت روبه‌روی آن؛ و احداث بلوارهای جدید؛ و همچنین نورپردازی جاده کلات.»

خورشیدی که در سال‌های گذشته نیز دبیری جشن‌های روز گراش را به عهده داشته است، از پیگیری برنامه‌های روز گراش در ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: «این روز نقطه عطفی در شادی‌آفرینی و افتخارآفرینی در گراش است.»

در بخش انتهایی جلسه، شورای اسلامی شهر از چند تن از فرهنگیان و هنرمندانی که در ماه‌های اخیر فعالیت شاخصی داشته‌اند تشکر کرد: مهدی آیینه افروز، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش؛ علی افشار، مسئول چاپخانه‌ی نگارین؛ محمد فخری، محمدصالح شاکری و محمدامین نورانی که در مسابقه‌ی استانیِ تولید محتوای دیجیتال به مقام سوم رسیده بودند (خبر در هفت‌برکه)؛ ملیکا بلبلی که نمایشگاهی از آثار نقاشی‌اش را در گالری اُ برگزار کرد (خبر در هفت‌برکه)؛ محمد تمیز که آثار خوشنویسی‌اش را به روی دیوار نگارخانه‌ی پردیس برد (خبر در هفت‌برکه)؛ دکتر امیرحمزه مهرابی به خاطر چاپ کتاب جدیدش «فرهنگ از نظر تا عمل»؛ مریم مالدار که کتاب شعر «کدام دل، کدام دلبر» را منتشر کرده بود؛ و همچنین محمدحسن روستایی، معصومه محمدنژاد، کوثر جعفرزاده، رحمت‌الله شمسی و صفیه مدرسی، مولفان کتاب تازه‌منتشر‌شده‌ی «کائت شاو» (در هفت‌برکه). روستایی به نمایندگی از همکارانش، لوح تقدیر و هدایا را دریافت کرد و پنج جلد کتاب «کائت شاو» را به پنج عضو شورای شهر اهدا نمود. خورشیدی، نایب‌رییس شورا، اعلام کرد برای حمایت از مولفان این کتاب، ۱۰۰ نسخه از این کتاب از طرف شورا خریداری می‌شود تا در مراسم مختلف به عنوان هدیه تقدیم شود. 

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top