بستن

اصراری نداریم دانشگاه آزاد گراش به عنوان دانشکده زیر نظر لار باشد

هفت‌برکه: ۱۴ سال پس از شروع به کار دانشگاه آزاد گراش، این دانشگاه همچنان در یک مدرسه مستقر است. بعد از شنیده شدن احتمال تعطیلی دانشگاه آزاد گراش، با دکتر مهدی زارع، رییس دانشگاه آزاد مرکز لارستان، گفتگو کردیم. 

دکتر زارع می‌گوید دانشگاه آزاد گراش تعطیل نمی‌شود اما وضعیت آن مشخص نیست. به دلیل نداشتن زیرساخت‌هایی مانند ساختمان مستقل، بر اساس مصوبه هیات امنا استان، این دانشگاه سال ۱۳۹۵ به دانشکده تقلیل پیدا کرده است ولی مصوبه به دلیل حساسیت‌های موجود اجرایی نشده است. 

بعد از درخواست مصاحبه به سرعت هماهنگی انجام شد و ظهر اول آذرماه دکتر زارع در دفترش پاسخگوی سوالات ما بود. 

در حال حاضر، وضعیت اداری دانشگاه آزاد گراش به چه شکل است؟ آیا زیر نظر لار است یا مستقل است؟

دانشگاه آزاد اسلامی لارستان در رنکینگ دانشگاه استان در سطح یک است. دانشگاه‌ها به چند سطح ویژه، دانشگاه سطح یک، دو و سه و مراکز تقسیم‌بندی می‌شود. چند دانشگاه از جمله دانشگاه گراش، دانشگاه آزاد اوز، خنج، بیرم و جویم زیر نظر دانشگاه آزاد لار است.

دانشگاه گراش یک شرایط ویژه و خاص دارد، امکانات حداقلی که باید یک دانشگاه داشته باشد را ندارد. من در جلسه اعضای شورای شهر هم که تشریف آوردند عرض کردم در شهری که جای‌جای آن نشان از کار خیر و فرهنگی، علمی و آموزشی است، دانشکده علوم پزشکی و مراکز درمانی دارد، چرا به دانشگاه آزاد اسلامی گراش توجه نشده است؟ ساختمان ندارد و با امکانات اولیه مشغول به فعالیت بودند، در حالیکه شرط تاسیس هر دانشگاهی داشتن امکانات و تجهیزات اولیه است.

وضعیت دانشگاه‌های آزاد دیگر منطقه چطور است؟

حتی مناطقی مثل بیرم که از مناطق محروم‌تر است خیرین همت کردند و دانشگاهی ساختند و امکانات اولیه فراهم شد. جویم شعبه است و در یک سطح پایین‌تر قرار دارد.

اوز وضعیت خوبی دارد، دانشگاه خوب، امکانات، سینما که با ورود خیرین این اتفاق افتاد. ولی برای گراش واقعا جای سوال است که چرا مخصوصا زمانی که شرایط بهتری داشت این اتفاق نیفتاد. در حال حاضر سیاست دانشگاه بر ساخت و ساز نیست و شرایطش را هم ندارد شاید در دهه گذشته می‌شد این کار را انجام داد ولی با شرایط فعلی برای خود دانشگاه هم مقدور نیست.

صریح‌تر بپرسم، آیا احتمال تعطیلی دانشگاه آزاد گراش وجود دارد؟

تعطیل نه، ولی دانشگاه آزاد گراش و بیرم اواسط دهه ۹۰ رای هیات امنای استان را برای تبدیل از مرکز به دانشکده را گرفت، نه اینکه الزاما ضعف بود، اما در شرایطی که امکان جذب و زیر ساخت‌ها فراهم نباشد به دانشکده تبدیل می‌شود. وقتی به دانشکده تبدیل شود کامل زیر نظر دانشگاه مادر است و می‌تواند از تمام امکانات قانونی استفاده کند. اما وقتی مرکز است ما فقط بعد نظارتی داریم، بعد دخالت مستقیم را نداریم.

در حالی که حکم دکتر شیرشمسی از طرف سازمان بود، حکم دکتر کارکن را شما صادر کردید؟

احکام روسای مراکز توسط رئیس واحد پیشنهاد و سازمان اعلام می‌کند. به خاطر حساسیت‌های موجود این موضوع (تبدیل واحد گراش به دانشکده) مصوب شد ولی اجرایی نشد، برای دانشکده شدن باید سرورهای مالی و آموزشی یکی شود و زیرمجموعه واحد شود و تمامی کارها زیر نظر لار انجام شود. در بیرم اجرایی شد ولی در گراش همچنان اجرایی نشده است. ما اصرای بر این نداریم که دانشگاه گراش زیر نظر دانشگاه لار باشد. باید به حساسیت‌های مردم احترام گذاشت.

دلیل تغییر ریاست دانشگاه گراش چه بود؟

سه سال است که من در خدمت مردم هستم، هر مدیری سعی دارد فردی را انتخاب کند که باهم، هم‌سو، هم‌فکر و هم جهت باشند. همه ما بر یک کشتی سوار هستیم و باید همه مسائل را در نظر بگیریم. من احساس کردم که یک تغییر در دانشگاه آزاد گراش لازم است و دکتر کارکن، ریاست جدید، در زمینه فرهنگی با من هم‌فکرتر بودند. آقای شیرشمسی بسیار آدم شریف و محترمی هستند و هیچگونه مخالفتی با ایشان نداریم. فقط تصمیم داشتیم یک تغییر ایجاد کنیم که محرکی برای پیشرفت باشد.

اما شنیده شده که دکتر کارکن هم استعفا داده است؟

دکتر کارکن یک چهره شناخته شده فرهنگی است، از نظر پژوهشی هم یک چهره توانمند و مطرح هستند. به نقل از ایشان بگویم که توقع داشتند با ورودشان به مجموعه در بحث ساخت‌وساز همکاری‌های خوبی انجام شود ولی به نتیجه نرسید و استعفا داده‌اند ولی تا انتخاب یک گزینه فعلا حضور دارند و با استعفا موافقت نشده است.

فقط بحث رییس نیست، با توجه به استعفای برخی کارکنان باسابقه، مشکلاتی برای ثبت‌نام ترم جدید هم به وجود آمده است؟

کارکنان که اختیارشان با خودشان است، در مجموعه دانشگاه لارستان در سه سال گذشته که با مدیریت من بوده حدود ۴۰ نیرو بازنشسته یا بازخرید شده است. سیاست دانشگاه آزاد کشور بر جوان‌سازی و چابک‌سازی در دانشگاه‌های بزرگ است البته شرایط دانشگاه گراش فرق می‌کند. دانشگاه گراش یکی از کارمندان گراش در آزمون استخدامی علوم پزشکی گراش پذیرفته شده‌اند و در آنجا مشغول شدند. مهندس محمد فرهمند هم که با توجه به شنیده‌ها قصد مسافرت و مهاجرت به خارج از کشور را دارند. که تصمیم شخصی هر دو است و هیچ مخالفتی با آن‌ها نداریم.

نیرویی هم جایگزین این نفرات شده است؟

برای جایگزین، یک نفر هیات عملی مستقر کردیم. هیات علمی کارهای اداری را انجام نمی‌دهد ولی بخاطر این که حساسیتی ایجاد نشود یکی از اعضای هیات عملی دکتر مصدق در دانشگاه آزاد گراش حضور دارد، دکتر مدرسی هم از ایشان خواسته‌ایم که سه روز در هفته حضور داشته باشند، مهندس زرگرپور در بخش فناوری و آقای بهزادی چهار همکاری هستند که از لار به صورت پاره وقت در گراش حضور دارند.

برای خیلی‌ها حتی دانشجویان مشخص نیست، دانشگاه آزاد گراش چند رشته دارد؟

بخشی از رشته‌ها به صورت تفاهمی است و برخی از رشته‌ها به نام مرکز گراش ثبت است، چون دانشگاه گراش مرکز است و دانشکده نیست باید برخی از رشته‌ها به صورت تفاهمی باشد و اگر قرار است دانشگاه خودش رشته‌ای را بیاورد هزینه‌های سنگینی دارد. اگر گراش دانشکده شود این امتیاز را دارد که تمام رشته‌هایی که لار است در گراش هم دایر می‌شود.

آیا موضوع انتقال سپرده‌های دانشگاه به تهران صحت دارد؟

صحت دارد. زمانی که تغییر هیات امنای دانشگاه در تهران اتفاق افتاد بودجه همه مراکز دانشگاهی منتقل شده است به تهران، می‌شد از آن بودجه برای ساختمان استفاده کرد ولی الان شدنی نیست. قصد این را ندارم قضاوت و کسی را متهم کنم ولی به خاطر تعللی که صورت گرفت حساب‌ها متمرکز و بسته شد و پول‌های همه واحدهای دانشگاهی برداشته شد از جمله حساب گراش.

الان با توجه به این وضعیت، برنامه شما برای آینده دانشگاه گراش چیست؟

آموزش عالی شرایط پیچیده‌ای دارد و ذهنیتی که واحد مادر یا واحد لارستان کمک نمی‌کند اصلا درست نیست، در اوز هم اگر نگاه کنید این مشکلات هست ولی با کمک خیرین دانشگاه را سر پا نگه داشته‌اند، از نظر تعداد دانشجو شاید گراش و اوز برابر هم باشند ولی با توجه به امکاناتی که دارند این‌ها را پوشش می‌دهند. آموزش عالی کلا شرایط سختی دارد حتی دانشگاه لار. هزینه‌ها نسبت به درآمدها بیشتر است. بالاخره کار برای همه دانشگاه‌ها سخت است. دانشگاهی که امکانات و تجیزات دارد شاید مشکلات کمتر به چشم بیاید.

گراش اگر می‌خواهد دانشکده باشد ما در خدمت هستیم، اگر می‌خواهند مرکز بماند باز هم کمکی لازم باشد و در توان‌مان باشد انجام می‌دهیم، ولی برخی موارد از وظیفه قانونی ما خارج است و نمی‌توانیم انجام دهیم. در بحث رشته‌ها و تصمیمات مدیریتی حاضر به همکاری هستیم ولی در برای موارد دیگر همت خود مردم را می‌طلبد که اول فکری برای آن زمین کنند و ساختمان ساخته شود و امکاناتی که انتظار حداقلی است انجام شود. اگر ساختمانی ساخته شود دیگر به نام واحدها نیست و جای نگرانی نیست.

بعید نیست اگر ساختمانی ساخته شود هم به سرنوشت سپرده دانشگاه دچار شود؟

کل اراضی و اموال غیرمنقول دانشگاه‌ها به نام دانشگاه آزاد کشور است. هر تصمیمی برای گراش انجام شود ملی است.

بر می‌گردیم به همان سوال اول، سرنوشت دانشگاه آزاد گراش چه خواهد شد؟

مصوبه تبدیل دانشگاه آزاد گراش به دانشکده مرکز از زمان آقایان شیرشمسی و دکتر مهدی‌زاده وجود دارد. حالا اگر قرار است این مصوبه برگردد نیاز به تایید هیات امنای استانی دارد تا در سازمان تایید شود. اگر به مرکز تبدیل شود برای ما هم بهتر خواهد شد و به احترام مردم و برای مطالبه مردم حتما مطرح خواهیم کرد ولی تصمیم گیرنده اصلی ما نیستیم. بهترین کارمندان ما الان در گراش مستقر هستند و با توجه به تغییر و تحول انجام شده، تا کارها پیش برود و روی روال بیافتد کمی زمان‌بر است.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

9 نظر

  1. اقای زارع در مورد تغییر رئیس دانشگاه آزاد گراش گفته رئیس جدید اقای دکتر کارکن چهره شناخته شده فرهنگی و همسو با خودشان هستند

    سوالی که میشه از رئیس دانشگاه آزاد لار پرسید اینکه ابتدا دانشگاه یک مجموعه علمی است و سیاست در رده بعدی قرار میگیرد

    اینکه شما بخواهید تغییری را در گراش ایجاد کنید باید اول درک و فهم و شناخت از گراش و مردمش داشته باشید

    اقای کارکن یک چهره علمی و پژوهشی هستند اما چهره فرهنگی شناخته شده نیستند و کمتر کسی است که در گراش ایشان را بشناسند

    اقای زارع ظلم شما به مردم گراش یعنی حبس یک نیروی کار آمد بومی و علمی به نام شیرشمسی به جرم اینکه با شما همسو نبودند

    این بزرگترین ظلم و خیانت به انقلاب و نظام اسلامی است که یک مجموعه حداقل نیمه فعال را به انزوا بکشیم

    اقای زارع چرا شما پیش از اینکه اقای کارکن به عنوان رئیس دانشگاه ازاد گراش معرفی کنید در همان مجموعه آزاد لار به عنوان معاون یا مسئول قسمتی از دانشگاه استفاده نکردید تا بتوانید از خدمات ایشان در گراش بهتر و بیشتر بهره مند شوید؟

    اقای شیرشمسی به عنوان یک چهره علمی ولی با قدرت دانشگاه را اداره میکردند نه اینکه روی ایشان انتقادی نباشد به هر حال هر فردی ضعف‌های دارد اما با این سوء مدیریت شما اقای زارع امروز دانشگاه آزاد گراش ضمن اینکه دو نیروی خود را از دست داده است به یک تاریک خانه تبدیل شده است که متاسفانه اقای کارکن به تنهایی نمیتواند کاری را از پیش ببرد

    در بعد دوم اقای زارع شما به اقای کارکن هم ظلم کردید. ایشان را با دست بسته در دریایی عظیمی رها کردید که ماهی بگیرد

    اقای زارع با این مطلب نمیشود تقصیر را به گردن کسی دیگر بیندازید و باید پاسخگو باشید

    شما در حق مردم و شهر گراش ظلم میکنید

    مسئولین گراش هم باید توجه کنند که مردم فقط یک چیز را مطلبه میکنند انهم استقلال دانشگاه آزاد است

  2. از ابتدای تاسیس دانشگاه آزاد در ایران ظلمی بزرگ به کشور و مردم و دانشجویان شد و الان هم که این همه دانشجوی بیکار داریم بدلیل وجود همین دانشگاه آزاد است چرا که عده ای در سطح کشور دنبال منافع شخصی و حزبی خود بودند و قصدشان فقط جمع آوری ثروت بود سطح علمی کشور به پایین ترین سطح جهانی رساندند جوانان ما را فقط مدرک دار و متوقع بار آوردند این از سطح کشوری اما در رابطه با دانشکده آزاد گراش الان هم بهترین تصمیم تعطیلی دانشکده است چرا دانشکده ای که این همه شهریه می‌گیرد خیر باید بسازد در آمد دانشگاه برای هیئت امنای آن آنقدر زیاد است که به دولت وام می‌دهد چرا باید خیر بیایید بسازد و بی شک اگر خیرینی هم بخواهند اینکار را بکنند علاوه بر اینکه آجری نخواهد داشت بزرگترین ظلم به جوانان می‌کنند و انشاءالله که چون تا الان هیچ خیر عاقلی اینکار نکرده است و از این به بعد هم انجام نخواهند داد خیر بیایید بسازد که مدیریتش زیر نظر لار باشه سود و منافعش برای لار و سران بالایی دانشگاه آزاد باشه استعفای آقای دکتر کارکن کار بسیار منطقی است و اگر برگردد توهین به شعور دانشجویان و مردم گراش است آقای زارع موظف است تمام امکانات تحصیلی اعم از استاد و غیره برای دانشجویان که در حال تحصیل هستند تا پایان ترم آخرشان فراهم کنند و در غیر این صورت از وی در مراجع ذیصلاح شکایت شود تا از این به بعد کسی جرات نداشته باشد با مردم گراش اینطوری برخورد کند

  3. سلام علیکم.
    با شناختی که ما لاری ها از آقای دکتر زارع داریم ایشان تخصص ویژه ای در توجیه خرابکاری های خود دارند.
    بابت این خیانت دکتر زارع به شهرستان گراش ما شرمنده ایم.
    از نماینده محترم تقاضا داریم منطقه را از مدیریت ایشان محروم بفرمایند تا بیش از این شاهد تخریب ها و خرابکاری های منطقه ای آقای دکتر زارع نباشیم.
    آقای دکتر زارع دوران اینگونه قلدری ها وارونه گویی ها به سر رسیده است.

  4. آقای زارع رییس دانشگاه لار با تصمیم غلط و از روی کینه نسبت به گراش ، دانشگاه یک شهر رو به خاک سیاه نشونده و امید طیف زیادی از جوانان گراشی را به یاس تبدیل کرده ، حالا هم با غرور و تکبر و از موضع قدرت و به ناحق داره باز هم با تشر حرف میزنه . وای به حال دانشجویانی که پای درس شما میشینن.

  5. وقتی یک فرد غیرمتخصص و بی‌تجربه بر مصدر کار و سمتی قرار می‌گیرد حتی با یک نگاه عمومی، می‌توان پیامدهای زیر را تصور کرد:
    ۱- وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها
    ۲- نمایش، ظاهرسازی و دروغ‌های پی‌درپی
    ۳- به هدر رفتن منابع و سرمایه
    ۴- بهره‌برداری ماهرانه از سنت و صنعت چاپلوسی برای حفظ سمت
    ۵- سقوط کارآمدی در کار و مجموعه‌ سازمانی
    ۶- به حاشیه راندن افراد متخصص و مجرب در مجموعه سازمانی
    ۷- جایگزینی تبلیغات و هیاهو با مدیریت عقلانیت
    ۸- به‌کارگیری زیرمجموعه بی‌تجربه و ناکارآمد
    ۹- خلاقیت مخرب برای تداوم مدیریت
    ۱۰- لذت مخفی شده از امکانات مالی و غیرمالی گسترده

  6. بکارگیری افراد غیرمتخصص و بی‌تجربه بر مصدر کار و سمتی ، اتفاقی که برای داشگاه آزاد گراش رخ داده و حال شاهد چیزی جز وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها ،نمایش، ظاهرسازی و دروغ‌های پی‌درپی و به هدر رفتن منابع و سرمایه های متخصص نیستیم.

  7. پیامبر اکرم می فرماید: «مَنْ عَمِلَ عَلی غَیْرِ عِلْمٍ کانَ ما یُفْسِدُ اَکْثَرَ مِمّا یُصْلِحُ؛ هر کس بدون علم و تخصص، کاری انجام دهد، بیش از آنکه آباد کند، خراب می کند».

  8. سیاست زارع رییس دانشگاه لار این بوده و هست:
    تخریب دانشگاه آزاد گراش به دست یک گراشی و ایجاد اختلاف بین لار و گراش.
    متاسفانه دکتر کارکن هم از همه جا بیخبر بازیچه دست ایشون شدن.
    آقای زارع بترسید از روز حساب که اونجا واقعی بازخواست میشید.

  9. چند نکته
    ۱- آقایان شیر شمسی و دکتر کارکن از جمله سرمایه های شهر ما هستند و به آنها افتخار می کنیم و قدر دان زحمات آنها هستیم
    ۲- دانشگاه آزاد اول باید صداقت و اخلاق حرفه ای خود را ثابت کند تا خیرین تمایل به کمک به آن پیدا کند. در اولین گام باید کلیه پولهای دزدیده از حساب دانشگاه آزاد گراش همراه با سود چند ساله آن برگرداند و تضمین بدهد که از بودجه سازمان مرکزی به واحد گراش در ساخت و ساز و پرداخت بدهی های انباشته گذشته کمک کند .
    ۳- دانشگاه گراش از لار مستقل شود و مجوز رشته های مورد نیاز را بنا به درخواست به آن بدهد
    ۴_ سریعا نیروی جدید بومی (از گراش) جایگزین نیرهای مستعفی بکند و کلیه اعضای علمی از گراش استخدام کند.
    ۵- مشکلاتی مثل برداشت پول از حساب دانشگاه گراش توسط سازمان مرکزی ، بدهی های چشم گیر، کاهش رتبه دانشگاه گراش، حذف رشته های خوب و مفید، عدم جذب هیات علمی بومی و…در زمان مدیریت آقای شیر شمسی اتفاق افتاده و ربطی به دکتر کارکن ندارد
    ۶- این واحد آموزشی هرگز نباید تعطیل شود و ابندا مسئولین دانشگاه ، سپس مردم خیر گراش برای ساخت دانشگاهی آبرو مند تلاش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top