بستن

مدارس دولتی شهریه ندارد ولی اولیا کمک کنند

هفت‌برکه – شیدا شرقی: گرفتن شهریه در مدارس دولتی بر خلاف مقررات است.

به گزارش هفت‌برکه، هر ساله با شروع مدارس موضوع شهریه بین اولیای دانش آموزان به یک دغدغه تبدیل می‌شود. و مسئله و سوال اصلی اکثر والدین این است که آیا اولیای دانش‌آموزان موظف به پرداخت شهریه برای مدارس دولتی هستند؟ شهریه مدارس غیردولتی بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

با افزایش واکسیناسیون مدارس به تدریج در حال بازگشایی هستند. پیام یکی از والدین در مورد شرط یک مدرسه دولتی برای بازگشایی پس از پرداخت شهریه باعث شد این سوال را از معاون آموزشی اداره گراش بپرسیم.

محمد قادری، معاون آموزشی مدیریت اداره آموزش و پرورش شهرستان گراش گفت: «در مدارس دولتی چیزی به نام شهریه نداریم، والدین به صورت کمک‌ها مردمی اختیاری به مدارس کمک می‌کنند. این صحبت که بعضی مدارس شرط بازگشایی مدارس را پرداخت شهریه یا مبلغ همیاری اعلام کردند کاملا بر خلاف قانون است و همچین موردی نداشتیم، والدین می‌توانند در صورت مواجه با چنین درخواست‌هایی به اداره آموزش و پرورش مراجعه کنند و گزارش دهند قطعا برخورد خواهد شد.»

قادری با اشاره به مبلغ خودیاری یا همیاری در مدارس دولتی افزود: «این مبلغ مصوب شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان است، مبلغ به صورت پایه و کاملا اختیاری مشخص می‌شود، والدین می‌تواند اصلا پرداخت نکنند یا حتی مبلغ بیشتری به مدرسه کمک کنند. این که وضعیت مالی مدارس خوب نیست و همیشه هم هزینه‌های زیادی از قبیل آب و برق را دارند مجبور به تامین هزینه‌ها از این طریق هستند که کاملا هم اختیاری است.»

معاون آموزشی مدیریت اداره آموزش و پرورش شهرستان گراش در ادامه اظهار داشت: «شهریه مدارس غیردولتی با توجه به امکانات و سطح مدرسه فرق دارد و درجه‌بندی است. مدارک دانش‌آموزان در سامانه بارگذاری می‌شود و با توجه به سطح و امکانات مدرسه وزارتخانه شهریه را مشخص می‌کند. تعین شهریه مدارس غیردولتی هم در اختیار مدیران مدارس نیست و از وزراتخانه تعیین می‌شود. باز هم مدیران با والدین تعامل دارند و یا به صورت اقساط یا حتی کمتر دریافت می‌کنند.»

شهریه مدارس غیر دولتی را می‌توانید از سامانه مشارکت‌ها دریافت کنید:

https://mosharekatha.ir/home/estelamShahriye

محمد قادری در پایان با اشاره به هزینه بالای مدارس گفت: «مدارس در شرایطی هستند هزینه‌ها بالاست و سرانه‌ای که به مدارس داده می‌شود بسیار کم است، پرداخت شهریه در مدارس دولتی اجباری نیست ولی اگر والدین بتوانند به صورت خودیاری به مدارس کمک کنند بخشی از مشکلات مدارس برطرف می‌شود.»

 

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

2 نظر

  1. اگه یسری به مدارس ابتدایی بزنید واز والدین بپرسید نه ازمدیرومعلم،متوجه میشیدکه بعضی مدیرا هفته ای یبار،اوردن هزینه مشارکت رو اعلام میکنن وتااخرسال بزورازوالدین میگیرن
    لطفا نظارتتون روبیشترکنید.اسمش مشارکته ولی بعضی مدارس اجباریه وحتی بااعتراض به اموزش وپرورش،نتیجه ای حاصل نمیشه

  2. به نظر می رسد اگه رییس اداره پول اجاره مدارس رو به مدارس دولتی بده، دیگه نیاز به مشارکت اولیا هم نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top