بستن

پورقائد: حدیث نفس ساخته‌ام

تا جشنواره کل-۱: دور معکوس

غلامرضا پورقائد که با بازیگری در عرصه تئاتر، و بخصوص با طنزهایش، برای مردم گراش شناخته شده است، امسال فیلم کوتاهی به نام «دور معکوس» برای بخش تجربی جشنواره فیلم کوتاه کل فرستاده است. تجربی بودن این فیلم در کنار پیشینه‌ی طنزپردازی پورقائد می‌تواند اولین تجربه‌ی پورقائد در مقام کارگردان را به اثر قابل توجهی تبدیل کند. خودش می‌گوید: «به نظرم کار جدیدی است که در این چند دوره جشنواره نمونه‌اش را نداشته‌ایم. حتما به یک بار دیدن‌اش می‌ارزد.»

پورقاید درباره‌ی دلایل خاص بودن فیلم‌اش می‌گوید: «سعی کرده‌ایم فیلم هم به‌روز باشد، و هم قدیمی به نظر برسد. به صورت سیاه و سفید نمایش داده می‌شود، و بدون دیالوگ است، و دور فیلم هم کمی تند شده است. مثل فیلم‌های چارلی چاپلین!» امور فنی آن را کیوان محسنی بر عهده داشته است.

او درباره داستان فیلم، خیلی سربسته می‌گوید: «داستان آدم‌های بدبخت است، آدم‌هایی شبیه خودم! در واقع شرح حال خودم است با چاشنی طنز و اغراق.» بدین ترتیب با طنزی اجتماعی سر و کار خواهیم داشت که به دلیل خصوصیات تکنیکی‌اش، احتمالا فیلمی کاملا شبیه به خود پورقائد خواهد بود. وقتی از او می‌پرسم چقدر به بردن جایزه امیدوار است، می‌گوید: «اصلا در فکر جایزه بردن نیستم. فقط دوست داشتم این فیلم ساخته و پخش شود تا همه آن را ببینند، چون درد و دل خودم است.»

او درباره‌ی دردسرهای مرحله قبل از ساخت فیلم هم توضیح می‌دهد: «اداره ارشاد لار برای گرفتن مجوز ساخت این فیلم ما را به شیراز فرستاد. آنجا هم بعد از کلی شرط و شروط اجازه ساخت دادند.»

اما حضور پورقائد در این دوره جشنواره به کارگردانی این فیلم محدود نمی‌شود؛ او در فیلم «فانوس خاموش» (محبوبه صفری) هم بازی کرده است. او دو سال قبل یکی از بازیگران فیلم تجربی «درهای دوزخ» (کیوان محسنی) نیز بود، و به خاطر چهره‌ی فتوژنیک‌اش، در تیزرهای تبلیغاتی زیادی با کیوان محسنی کار کرده است. پورقائد متولد ۱۳۵۲ در گراش است.

 مشخصات فیلم:

عنوان: دور معکوس

طرح، فیلم‌نامه و کارگردانی: غلامرضا پورقائد

تصویربرداری، تدوین و انتخاب موسیقی: کیوان محسنی

بازیگران: غلامرضا پورقائد، فاطمه ابراهیمی، راحیل پورقائد، امیرحسین رشیدی، خلیل فرسوده.

زمان: ۸ دقیقه و ۲۲ ثانیه

بخش: تجربی

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top