بستن

کتابخانه‌های روستایی در برنامه آینده اداره کتابخانه‌های گراش

هفت‌برکه: جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان گراش با هدف توسعه کتابخانه‌های عمومی، ایجاد کتابخانه‌های روستایی، رونق سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری گراش، یکشنبه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان گراش به ریاست مجید غلام‌پور، فرماندار و با حضور اعضا در محل کتابخانه آبشار اندیشه گراش برگزار شد.

مجید غلام‌پور، فرماندار شهرستان گراش در این جلسه بر ضرورت آسیب شناسی سرانه مطالعه در شهرستان تاکید کرد و اظهار داشت: «عدم رونق کتابخوانی و پایین بودن سرانه مطالعه به عنوان عامل فقر فرهنگی در جامعه نیازمند آسیب شناسی و نظریه کارشناسی است توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اهیت دارد و گسترش مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی موجب پویایی جامعه و کاهش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی می‌شود.»

فرماندار شهرستان گراش بر ایجاد و توسعه کتابخانه های عمومی در مناطق روستایی و توابع شهرستان تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: «با توجه به اهمیت مطالعه و کتابخوانی و رعایت عدالت فرهنگی کتابخانه‌ها، نیاز است زمینه ترویج این فرهنگ در نقاط روستایی فراهم شود. چرا که ایجاد کتابخانه در روستاها منجر به رشد و توسعه این مناطق و کاهش فقر فرهنگی می‌شود.»

مجید غلام‌پور رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان گراش با بیان اینکه توسعه کتابخانه‌های عمومی در دستور کار قرار دارد، افزود: «کمبود اعتبار توسعه کمی و کیفی کتابخانه‌های این شهرستان را با مشکل مواجه کرده است اما با رایزنی‌های انجام شده امسال از محل اعتبارات دولتی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان برای توسعه این بخش اختصاص داده شده است.»

سیما برزین، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گراش استقرار کتابخانه‌های عمومی در روستاهای پر جمعیت و راه‌اندازی کتابخانه سیار در روستاهای کم جمعیت و ارائه خدمات مطلوب در کتابخانه عمومی شهرهای گراش و ارد از مهمترین برنامه‌های این نهاد عنوان کرد و افزود: «کتابخانه آبشار اندیشه با ۱۱۹۲ نفر عضو فعال دارای ۲۴۵۵۵ نسخه عنوان کتاب است که بیشترین مراجعه کننده را در سطح شهرستان دارد و کتابخانه عظیمی با ۵۷۶ نفر عضو فعال افزون بر ۱۷۷۵۶ عنوان نسخه کتاب دارد. همچنین کتابخانه ابن سینا ارد با ۳۰۰ نفر عضو فعال ۶۶۲۳ نسخه عنوان کتاب داراست.»

رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان گراش با بیان اینکه سهم نیم درصد درآمد شهرداری به کتابخانه‌ها عمومی شهر گراش در شش ماهه اول سال جاری بالغ بر ۵۴ میلیون تومان است افزود: «در حال حاضر شهرداری از محل نیم درصد درآمد شهرداری به کتابخانه ۳۰ میلیون تومان پرداخت کرده است. در سال ۹۹ شهرداری گراش از این محل اعتبارات بالغ بر صد و ۱۱ میلیون تومان و شهرداری ارد ۳ میلیون تومان پرداخت کرده است.»

علیرضا دانشور رئیس شورای اسلامی شهر گراش از آمادگی این شورا برای رفع مشکلات و توسعه کتابخانه‌های عمومی شهر خبر داد.

در این جلسه پیرامون توسعه کتابخانه‌های عمومی، ایجاد کتابخانه‌های روستایی، رونق سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بحث و تبادل نظر شد و در پایان فرماندار به اتفاق اعضا از دو کتابخانه آبشار اندیشه و عظیمی بازدید و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات قرار گرفت.

خبرنگار همکار هفت‌برکه از سال ۱۳۸۶ کارشناس روابط عمومی فرمانداری گراش

2 نظر

  1. چرا در فداغ با ۷۰۰۰ نفر جمعیت کتابخانه مناسب احداث نمیشود. کتابخانه مهدیه ساختمانش در مسجد زایرحسینی هست که مکانش مناسب نیست و نیاز به ساختمان مستقل داره. بیش از ۱۵ هزار جلد کتاب مناسب هم اکنون داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top