بستن

خروج تئاتری‌ها از تعطیلات کرونایی

هفت‌برکه: با فروکش کردن تب کرونا در منطقه و راه افتادن مجدد فعالیت‌های هنری، دوست‌داران نمایش هم به تکاپو افتاده‌اند تا عقب‌ماندگی اجباری را جبران کنند. انتخاب دوباره‌ی محمدعلی شامحمدی به عنوان رییس انجمن نمایش گراش، شروع تمرین چند گروه نمایشی، ثبت رسمی گروه‌های نمایش و برنامه‌ریزی برای برگزاری چند کارگاه آموزشی، بخشی از این حرکت جدید است.

 شامحمدی رییس انجمن نمایش ماند

به گزارش تئاتر فارس، در مراسم کوچکی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش در اواخر شهریورماه، با حضور مهدی آینه‌افروز، رییس اداره؛ امید وامق، مدیر عامل انجمن نمایش فارس؛ مجتبی حسینی قیری، عضو هیات مدیره و مسئول نمایش جنوب فارس؛ و چند تن از پیشکسوتان تئاتر شهرستان، حکم محمدعلی شامحمدی به عنوان رییس شعبه گراش موسسه هنرهای نمایشی فارس به وی اهدا شد.

آیینه‌افروز، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، از حضور هنرمندان انجمن نمایش استان تشکر کرد و سختی‌ها و مشکلات پیش رو را برشمرد، از جمله نبود امکانات زیرساختی و وجود شرایط کرونا. او در مورد ثبت گروه‌های نمایشی و تسهیل در این زمینه نیز صحبت کرد. وامق، رییس انجمن نمایش استان فارس، به بررسی مشکلات حوزه هنرهای نمایشی پرداخت و گفت: «محدودیت امکانات و کمبود بودجه و شرایط سخت را درک می‌کنم و ضمن آرزوی موفقیت برای انجمن نمایش، درخواست می‌کنم با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و انجمن نمایش استان تعامل و همکاری بیشتری داشته باشید تا فعالیت‌های خوب شهرستان گراش بهتر دیده شود.»

شروع دوباره‌ی فعالیت‌ها

محمدعلی شامحمدی، رییس انجمن نمایش گراش، در گفت‌وگو با هفت‌برکه، برنامه‌های انجمن را در چند محور توضیح داد. ویترین اصلی این برنامه‌ها، اجرای چند نمایش در ماه‌های آینده خواهد بود. شامحمدی می‌گوید: «در چند ماه اخیر، وضعیت قرمز و فوق قرمز کرونایی باعث شده بود تمام فعالیت‌های هنری از جمله فعالیت‌های تئاتری متوقف شود. نه تنها تمرین دو گروه نمایشی در این مدت متوقف شد، بلکه حتی نمایش «آخرین نامه» از گروه صبا و آقای علی فخری نیز به صورت بسیار محدود به روی صحنه رفت. اکنون که وضعیت کرونا کمی بهتر شده است، گروه‌ها اجازه پیدا کرده‌اند که با رعایت نکات بهداشتی، فعالیت‌هایشان را از سر بگیرند.»

او در مورد گروه‌های در حال تمرین می‌گوید: «تمرین نمایش «گُرمو» به نویسندگی مجتبی حسینی قیری که از چندین ماه پیش شروع شده بود و به تعطیلات کرونایی خورده بود، دوباره از هفته گذشته شروع شده است. طبق برنامه‌ریزی گروه، این نمایش در آذرماه به روی صحنه می‌رود. تمرین نمایش «آی‌سی‌یو» به کارگردانی احسان شامحمدی نیز به همین وضعیت دچار شده بود، که از هفته گذشته این گروه نیز تمریناتش را از سر گرفته است.»

گروه نمایشی صبا در بهمن‌ماه ۱۳۹۹ نمایش «آخرین نامه» را به کارگردانی علی فخری به روی صحنه برد، اما در وضعیت زرد کرونایی، و با ظرفیت محدود. در نهایت نیز به خاطر نارنجی شدن وضعیت کرونا، گروه تصمیم گرفت اجرای این نمایش را متوقف کند. اما اکنون با بهتر شدن وضعیت کرونا و بازگشایی سالن‌های سینما، درخواست‌ها از این گروه برای اجرای مجدد این نمایش بالا گرفته است. شامحمدی می‌گوید: «اجرای این نمایش به خاطر وضعیت نارنجی کرونا در بهمن‌ماه متوقف شد. اما این نمایش ظرفیت جذب مخاطبان زیادی را دارد و متاسفانه به میزان کافی دیده نشد. امیدواریم اعضای گروه نمایشی صبا در هفته‌های آینده، اجرای این نمایش را دوباره کلید بزنند.»

به گفته‌ی شامحمدی اجرای نمایش‌های رادیویی با همکاری انجمن دوبله و گویندگی صدای ماندگار گراش نیز در برنامه‌ی انجمن نمایش ثبت شده است.

رییس انجمن نمایش گراش خبر از برگزاری کارگاه‌های هنری در آبان‌ماه نیز می‌دهد: «در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری کارگاه آموزشی بیان، گفتار و بازیگری هستیم. قصد داریم شرایط مناسبی را برای برگزاری این کارگاه به صورت حضوری فراهم کنیم.»

اما در مدت تعطیلات کرونایی تئاتری‌ها، یکی از زیربنایی‌ترین اقدامات نیز از سوی گروه‌های نمایشی انجام گرفت: ثبت گروه‌های نمایشی در سامانه وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی. رییس انجمن نمایش گراش می‌گوید: «از سال‌ها قبل، یکی از مهم‌ترین خواسته‌های ما از گروه‌های نمایشی این بوده است که روال قانونی ثبت گروهشان را دنبال کنند، اما به دلایل مختلف این اتفاق نمی‌افتاد. خوشبختانه امسال با پیگیری‌های دو گروه نمایشی و حمایت انجمن نمایش و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، دو گروه نمایشی صبا به سرپرستی علی فخری و گروه نمایشی روایت آفتاب به سرپرستی خودم در سامانه وزارتخانه ثبت شد. امیدواریم دیگر گروه‌های نمایشی نیز برای بهره بردن از مزایای این کار، به ثبت گروهشان اقدام کنند.»

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top