بستن

آسیب‌های اجتماعی در یکدیگر گره خورده‌اند

هفت‌برکه: مشروبات الکلی و فضای مجازی دغدغه‌های مدیران شهرستان در جلسه این ماه کارگروه اجتماعی بود. با وقوع دو خودکشی در ۱۰ روز اخیر، این موضوع نیز به لیست آسیب‌های اجتماعی اضافه شد. بیشترین حاضرین در جلسه تاکید داشتند که این آسیب‌های اجتماعی به یکدیگر مرتبط هستند.

به گزارش هفت‌برکه، چهارشنبه هفدهم شهریورماه ۱۴۰۰ جلسه کارگروه آسیب‌های اجتماعی با موضوع مشروبات الکلی و فضای مجازی به ریاست قاسم فرسوده، معاون سیاسی امینتی فرمانداری گراش و با حضور رئیس دادگستری گراش، دادستان عمومی و انقلاب گراش و اعضای کارگروه آسیب‌های اجتماعی در سالن کنفرانس فرمانداری گراش برگزار شد.

نوزدهم شهریور ماه، مصادف با دهم آگوست، روز جهانی پیشگیری از خودکشی نیز است و دو خودکشی در ۱۰ روز اخیر مباحث جلسه را تحت تاثیر قرار داده بود. بیشتر حاضرین در جلسه انتظار داشتند موضوع جلسه خودکشی باشد. در کنار دو موضوع اصلی جلسه، حاضرین گذری هم به موضوع خودکشی زدند. تشکیل کارگروه‌های متعدد و جلسات متوالی از مهم‌ترین مصوبات این جلسه بود.

معاون فرماندار: آسیب‌های اجتماعی باید دغدغه همه مسئولین باشد

قاسم فرسوده، معاون سیاسی امنیتی شهرستان گراش با اشاره به اینکه همه مسئولین ما دغدغه ندارند گفت: «از مسئولین ادارات درخواست دارم بر اساس شرح وظایف دستگاه خودشان پیگیر این مسائل باشند. جلسات زیادی در خصوص آسیب‌های اجتماعی با موضوعات مختلف گرفته شده است، با توجه به محدود بودن زمان جلسات صرفا به برگزاری این جلسات اکتفا نکنید، ان شاالله این جلسات تداوم داشته باشد و با پیگیری به نتیجه برسد. محوریت جلسه امروز مصرف و توزیع مشروبات الکلی و آسیب‌های فضای مجازی است. فاصله‌ی بین جلسات کمی طولانی شد. این را باید بگویم که بعضی مسئولین ما دغدغه‌دار هستند. بعضی‌ها هم نه. بعضی‌ مسئولین مثل جناب دادستان ساعت ۲ نیمه شب تماس بگیرم، پاسخ می‌دهند. نیروی انتظامی همین‌طور. اما همه این طور نیستند.»

پلیس فتا: فیلترشکن به راحتی در اختیار همه است

زارع، مسئول پلیس فتا فرماندهی انتظامی لارستان، در این جلسه گفت: «سال گذشته قبل از شیوع کرونا با برگزاری جلسات و کلاس‌های آموزشی پلیس فتا کمک زیادی به کاهش جرایم و مراجعات کرده بود، بیشتر آموزش‌های ما در مدارس بود. بعد از شروع کرونا کلاس‌ها به فضای مجازی کشیده شد، مراجعات آسیب‌های مربوط به فضای مجازی، بیشتر شد. دسترسی‌ها محدود نیست و فیلترشکن هم به راحتی در اختیار است، خیانت، فیلم و روابط نامشروع از آسیب‌ها است که مراجعات زیادی دارد. برگزاری کلاس، آگاه‌سازی توسط رسانه‌های محلی نسبت به قوانین فضای مجازی می‌تواند کمک زیادی به کم شدن این جرایم کند. من در گراش جز هفت‌برکه ندیدم رسانه‌ای به آگاه‌سازی مردم نسبت به این مسائل بپردازد.»

رییس حوزه علمیه: معضلات اجتماعی عواقب تعطیلی مدارس و مساجد است

حجت الاسلام سید حسن موسوی، رییس حوزه علمیه گراش، گفت: «مشکلات و آسیب‌های اجتماعی با یک یا دو جلسه حل نمی‌شود و این خاصیت مسائل اجتماعی است، اگر امروز درست عمل کنیم و جلسات تداوم داشته باشد شاید یکسال دیگر نتایج آن را ببینیم، ولی اگر همینطور ادامه داشته باشد آمار خودکشی از آمار کرونا هم بیشتر و برای مردم هم عادی می‌شود. برای درست کردن یک مشکل نباید همه چیز را فدای آن مشکل کرد، مسئولین سلامت برای کاهش آمار کرونا مدارس و مساجد را تعطیل کردید و این معضلات اجتماعی عواقب همین تعطیلی‌هاست. باید در هر جلسه‌های که برگزار می‌شود یک متخصص امر هم باشد.»

موسوی با اشاره به اینکه بهترین مکان برای شروع رفع آسیب‌ها آموزش و پرورش است افزود: «وقتی موبایل را به همین راحتی در اختیار دانش‌آموزان قرار دادید به همین سادگی نمی‌توان این را جمع کرد، بعد از یکسال و نیم کم‌کم داریم عواقب را می‌بینیم، خواهش می‌کنم نگذارید امسال هم مدارس به خاطر جوسازی و فشار غیرحضوری شود، معضلات را باید از طریق خانواده‌ها حل کرد، باید برنامه‌ریزی و پیش‌بینی سال‌های بعد را داشته باشیم.»

امام جمعه موقت گراش: هر کسی پای مدواخ را به گراش باز کرد، مقصر است

حجت‌الاسلام غلامی، امام جمعه موقت گراش گفت: «مصرف مشروبات الکلی در این شهرستان واویلاست و حتی می‌توان گفت شاید صادرات هم دارند، این موضوع دردآور است. یکی دیگر از این معضلات که نمی‌دانم چه کسی بنای اولیه آن را نهاده تا قیام قیامت هر خطا و ظلمی در این شهر اتفاق بیفتد پای این فرد هم گیر است، مسئله مدواخ است، سرمایه‌های هنگفت باد آورده‌ای که از این طریق وارد شهر می‌شود، اولش با مدواخ شروع می‌شود و بقولا دیگر مدواخ جوابگو نیست و پله‌ای نوع مصرف افزایش پیدا می‌کند. باید به فکر اصلاح اندیشه و تفکر باشیم. ما وقتی این اندیشه را درست کردیم بقیه موارد هم کم‌کم حل می‌شود. پدر و مادر فکر می‌کند اگر هر چیزی را بخواهد در اختیار فرزندش قرار دهد، به او خدمت کرده در حالیکه دارد به او خیانت می‌کند، اگر امکانات و خواسته‌ای قرار نیست در اختیار فرزندانتات باشد و توجیه هم این است که فرزندم عقده‌ای نشود.»

مصطفی خورشیدی، نایب رئیس شورای شهر، با اشاره به اینکه در جلسات از متخصصین حوزه مورد نظر دعوت شود گفت: «بعضی مسائلی که اخیرا دارد رخ می‌دهد در شهر مخصوصا و مسئله خودکشی باید اورژانسی درمان شود، من فکر کردم موضوع اصلی جلسه امروز خودکشی است ولی موضوع چیز دیگری است. گراش به اورژانس اجتماعی نیاز دارد، سایکولوژی را از علوم پزشکی کلا کنار گذاشته‌ایم، ابتدایی‌ترین مشاورات و کارها را در شهر نداریم، چه کسی باید پیگیر باشد؟ دانش آموز از خانه متواری می‌شود چه باید پیگیر باشد؟ من معلم پیگیر هستم، دانش‌آموزی که بعد دو هفته زندگی در پارک را با مشقتی جمع‌ کردیم و ارجاع دادیم اورژانس اجتماعی لار، ما به مددکار اجتماعی نیاز داریم، باید همه کمبودها را در زمانی نماینده داریم از موقعیت استفاده و روند را تسریع کنیم.»

محمد نام‌آور از کارشناسان حاضر در جلسه گفت: «قرار نیست در این جلسات همه مشکلات را ببینند و راهکار ارائه دهند این امکان وجود ندارد و کار تخصصی است، باید روی فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر سرمایه‌گذاری کنیم.»

 آسیب‌های اجتماعی به هم گره خورده‌اند.

حجت‌الاسلام حسین‌پور، معاون پرورشی اداره آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه یکی از نهادهای پر آسیب آموزش و پرورش است گفت: «ما در سالی که گذشت با توجه به اینکه شرایط سخت کرونا و فضای مجازی بود تحقیقاتی برای پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی انجام داد، از مدیران و رابطین مدارس خواسته شد که آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان را برای ما ارسال کنند و حدود ۲۰ آسیب اجتماعی جمع‌آوری و به استان ارسال کردیم که وابستگی شدید دانش‌آموزان به فضای مجازی در اولویت این آسیب‌ها قرار دارد. سعی کردیم با توجه به بضاعتی که اداره دارد وبینارهای آموزشی برای خانواده‌ها و چندین موضوع دیگر در این موضوع برگزار کرده‌ایم. سعی کردیم تا حد امکان این معضل را کاهش دهیم.»

حجت‌‌السلام عالی‌پور، رئیس مؤسسه‌ تازه تأسیس سرای مهر و امید، گفت: «ما از حدود هشت ماه پیش که به موضوع کارتن‌خواب‌ها ورود کردیم، در نگاه اول فقط مساله کارتن خوابی به نظر می‌رسد ولی با بررسی متوجه می‌شوید که که این آسیب تنها نیست در کنارش اعتیاد و مسائل اخلاقی و مشروبات الکلی هم وجود دارد. آسیب‌ها به هم گره خورده‌اند پس باید ریشه آسیب را شناخت و برای رفع آن اقدام کرد. جلسات مکرر باشد و با جلسه هم نمی‌توان آسیبی را برطرف کرد. برای فضای مجازی و مشروبات الکلی راهکاری که می‌توان ارائه داد ورزش و معنویت است که در دوسال اخیر به خاطر شرایط کرونا کمتر به آن پرداخته شده است. فوتبال در شهر بیشتر فعالیت دارد ولی بازی و ورزش‌های محلی جایش خالی است. سرای مهر و امید آمادگی خود را برای همکاری در هز زمینه‌ای که باشد اعلام‌ می‌کند.»

سرهنگ وحید ستاری، فرمانده ناحیه سپاه بسیج شهرستان گراش، گفت: «تمامی آسیب‌های اجتماعی به هم ربط دارند و مجزا نیستند، این جلسات به تنهایی مؤثر نیست، در اینجا همه آسیب‌ها را مطرح می‌کنیم اما پیشنهادی مطرح نمی‌شود که تعیین تکلیف کنیم. به دنبال این هستیم که زودتر جلسه تمام شود که برویم به کارمان برسیم، باید کارگروه‌های ویژه‌ با موضوعات مختلف تشکیل شود. به نظر من باید روی دانش‌آموزان تمرکز بیشتری داشته باشیم در شرایط کرونا فضای مجازی گسترش پیدا کرده ولی پیوست فرهنگی مدونی برای نوع استفاده و محدود شدن آن نداریم، باید با همکاری اداره آ.پ برنامه مدون پیوست فرهنگی برای استفاده از فضای مجازی تدوین شود و هر ماه هم بررسی و چک شود، این کار باید توسط کارگروه‌های تخصصی انجام شود.»

با توجه به حضور خبرنگاران در این جلسه مجتبی بنی‌اسدی، خبرنگار پندری در ابتدا نقدی به موضوع جلسه وارد کرد و گفت: «ما در ۱۰ روز گذشته دو مورد خودکشی موفق داشته‌ایم، مردم منتظر نتیجه این جلسه مسئولین هستند اما موضوع جلسه شده فضای مجازی و مشروبات الکلی.»

بنی‌اسدی در پاسخ به معاون سیاسی فرمانداری که موضوع جلسه از چند روز قبل از خودکشی دیشب هماهنگ شده بود افزود: «ده روز پیش هم مورد خودکشی داشتیم. در ضمن این دو خودکشی‌های منجر به مرگ بوده، چند مورد از این خودکشی‌ها را ما اصلا خبردار نمی‌شویم و مشاوران و روانشناس‌های ما هستند که به صورت خود جوش این موارد را بدون چشم‌داشت دنبال می‌کنند. عوامل خودکشی در گراش باید ریشه یابی شود، روانشناس شهر ما، خانم حامل، پژوهش مفصل، علمی و دقیقی را در خصوص خودکشی در این شهر انجام داده است. اما صدایش شنیده نمی‌شود. مگر به دنبال ریشه‌های این خودکشی نیستیم، پس باید از این پژوهشگرها که بی‌منت دغدغه‌ شهرشان را دارند، حمایت کنید.»

اقدام به خودکشی ۲۰ برابر آمار مراجعین به بیمارستان است

مریم اکبرزاده، مسئول سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشکده علوم پزشکی گراش، در این جلسه گفت: «اینکه ما می‌گویم موضوع خودکشی ارجحیت داشت و باید به آن پرداخته می‌شد در این جلسه نه موضوعات دیگر این است که ۱۹ شهریور روز جهانی خودکشی است و در ۱۰ روز گذشته هم دو مورد خودکشی منجر به فوت داشته‌ایم و انتظار ما این بود که موضوع جلسه الان این باشد. من صبح متوجه شدم موضوع جلسه مشروبات الکلی و فضای مجازی است، همه آسیب‌ها به هم ربط دارند ولی موضوع خودکشی الان یک معضل است.»

اکبری‌زاده با اشاره به کاهش  آمار فوت بر اثر خودکشی در سال ۹۹ افزود: «اینکه بگویم مسئولین پیگیر نیستند کم‌لطفی است و انگیزه کاری را کاهش می‌دهد، من برای همین جمع‌آوری آمار و پیگیری دلایل آن زحمت کشیده‌ام پس نباید این را بگویم، ما در تمام جلسات مستندات را ارائه می‌دهیم و الان همه بر روی صفحه پروژکتور همه شما می‌توانید آمار را ببینید، اقدام به خودکشی فقط مواردی نیستند که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، آمار را باید ۲۰ برابر مراجعین به بیمارستان در نظر گرفت، این یک آمار مستند و علمی است که در دستورالعمل وزارت بهداشت هم است. آمار رسمی که می‌شود به آن استناد کرد افرادی هستند که فوت کرده‌اند. آمار فوت بر اثر خودکشی در سال ۹۹ کاهش پیدا کرده بود، اما آمار سال ۹۵ و ۹۵ صعودی بوده و حتی بالاتر از میانگین کشوری بوده‌، که نسبت به جمعیت ما خیلی زیاد است. میانگین فوتی این گونه است که شش فوتی در صدهزار جمعیت داشته باشیم.»

اکبری‌زاده در پایان اضافه کرد: «به مناسبت روز جهانی خودکشی دو کارگاه آنلاین از طرف دانشکده علوم پزشکی برگزار می‌شود. آقای خورشیدی سایکولوژی در دانشکده علوم پزشکی رها نشده است و از سال ۹۶ که وارد علوم پزشکی شده‌ام، ما از آن زمان روانپزشک به صورت رایگان در اختیار قرار می‌دادیم، بزرگترین آسیب ما در سازمان‌ها است که هیچ همکاری با هم نمی‌کنند. رسانه‌ها در تیتر زدن و نوشتن خبر دقت کنند، در چند سال گذشته خودکشی حلق‌آویز نداشتیم، وقتی اولین مورد با تیتر حلق‌آویز رسانه‌ای شد، دومین مورد هم چند روز بعد با همان روش انجام شد. جزییات خودکشی را تیتر نکنید.»

کشف یک کارگاه ساخت مشروبات الکلی

شریعتی، رئیس دادگستری شهرستان گراش، با بیان اینکه بعضی خبرها زیبنده شهر ولایی مثل گراش نیست گفت: «خبرهایی از این شهر به گوش ما می‌رسد که زیبنده‌ی این شهر نیست. خیلی از مطالبی که توسط اصحاب رسانه در فضای مجازی انتشار داده می‌شود اولین چیز این است که از قوانین مطبوعات اطلاع داشته باشند و نشر اکاذیب ندهند. توقعی که از اصحاب رسانه داریم به عنوان کسانی که با مردم در ارتباط هستند، داریم این است که خبرهایی کار نکنند که مورد سوء‌استفاده قرار بگیرد ما دشمن زیاد داریم. هیچ ارگانی با آزادی بیان مخالف نیست ولی یکسری چهارچوب‌ها هم است که باید رعایت شود.»

کشاور، دادستان شهرستان گراش، با اشاره به اینکه آمار مطرح شده در جلسات نباید رسانه‌ای شود گفت: «ارائه آمار در جلسات، برای تصمیم‌گیری بهتر در جلسات می‌باشد، و مطبوعات با اعلام این آمار در جامعه دردی را دوا نمی‌کنند. برخی دوستان ناراحت هستند که چرا موضوع جلسه به خودکشی اختصاص ندارد، در حالی که موضوع جلسه می‌تواند یکی از عوامل ایجاد خودکشی باشد، زیرا آسیب‌های اجتماعی با هم مرتبط هستند و دست به دست هم می‌دهند و ممکن است باعث ایجاد خودکشی شوند ، خودکشی اولی که ۱۰ روز پیش اتفاق افتاد، بنا بر اظهارات افراد مطلع، شخص مورد نظر در حالت غیرطبیعی اقدام به خودکشی کرده بود. در خصوص موضوع جلسه باید بگویم که علی رغم اطلاع‌رسانی در خصوص کلاهبرداری در فضای مجازی باز هم شاهد این موارد هستیم، وقتی تماسی گرفته می‌شود و از شما می‌خواهند که اطلاعات کارت بانکی خود را در اختیارشان قرار دهید یا به دستگاه عابر بانک مراجعه شود خواهش می‌کنم این کار را انجام ندهید.»

دادستان شهرستان گراش در ادامه افزود: «به اندازه کافی در این موارد از طریق فضای مجازی اطلاع رسانی شده و اگر باز هم کسی گرفتار این موارد می‌شود سهل انگاری از طرف خودش است. برخی از پرونده‌های اختلاف خانوادگی که در دادسراها مطرح می‌شود ، خیانت زوجین در فضای مجازی است که تبعات بعدی را به دنبال دارد. پیشگیری وضعی خوب است اما آنچه اهمیت بیشتری دارد پیشگیری اجتماعی هست که باید از بدو تولد انجام شود و تا بزرگسالی ادامه داشته باشد. قبلا اگر از دانش‌آموزی در مدرسه گوشی گرفته می‌شد عمل قبیحی بود و باید اولیاء دانش آموز برای پس گرفتن گوشی به مدرسه مراجعه می‌کردند ولی کرونا همه معادلات را برهم زد و بطوری که الان اگر دانش آموزی گوشی نداشته باشد نمی‌تواند درس بخواند.»

کشاورز در پایان خاطر نشان ساخت: «هفته گذشته کشف یک کارگاه تولید مشروب در گراش داشتیم، اینکه یکی از دوستان می‌گویند در بحث مشروب برخورد نمی‌شود و گراش صادر کننده مشروبات الکلی است، این آمار از کجا می‌آید؟ من دادستان به صورت شبانه‌روز آماده جهت صدور دستور بازرسی هستم، اگر شما متولیان امر در این خصوص آمار یا اطلاعاتی دارید در اختیار ما بگذارید تا در کمتر از یک ساعت ترتیب اثر بدهم. ما با معضلات اجتماعی و مسائل اخلاقی شوخی نداریم.»

نمی‌شود همه موارد را اطلاع‌رسانی کرد

سرهنگ کرامت کریمی، فرماندهی نیروی انتظامی گراش، در جلسه کارگروه آسیب‌های اجتماعی گفت: «در این دو هفته‌ای که من در شهرستان هستم چند مورد کشفیات مشروبات الکلی، کارگاه تولید انواع مشروبات و چند قبضه سلاح غیرمجاز را داشتیم که خود دادستان شخصا در محل حضور پیدا کردند و به جد پیگیر این موارد هستند. ما آمادگی این را داریم که هر نوع اطلاعاتی در خصوص آسیب‌های اجتماعی به دستمان برسد به جد پیگیر باشیم. در شهر مذهبی مانند گراش نمی‌شود همه موارد را اطلاع‌رسانی کرد ولی ما به جد پیگیر هستیم و برخورد می‌کنیم.»

اسماعیل‌زاده، رئیس اداره اطلاعات لار گفت: «پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. گراش می‌گویند قم کوچک است، اما این شهر مذهبی این همه آسیب وجود دارد، ما نباید به دنبال انکار و پرده‌پوشی باشیم، گراش باید در حوزه آسیب‌های اجتماعی در پایین‌ترین سطح خود باشد در شان گراش این مسائلی که اشاره شد نبود. باید در برخوردها ظرافت به خرج داد و نباید سرکوب‌گرانه برخورد کرد. از تمام ظرفیت‌های شهر به خصوص نماینده محترم برای حل آسیب‌ها کمک گرفته شود.»

اسماعیل‌زاده با اشاره به اینکه نابرابری‌های اقتصادی در شهر زیاد است گفت: «نابرابری اقتصادی و اجتماعی غیرقابل انکار است و چشم و هم چشمی به وجود می‌آورد، برای تراز و برابری چه کاری انجا داده‌ایم؟ این‌ها همه از معضلات است و همه دست به دست هم می‌دهند تا چنین آسیبی‌هایی به وجود آورد.»

غلامی، رئیس اداره بهزیستی گراش، به عنوان آخرین سخنران جلسه کارگروه آسیب‌های اجتماعی گفت: «۵ سال است که پیگیر اورژانس اجتماعی هستیم. قبلا مشکل جمعیت داشتیم ولی الان در حاضر با توجه به آخرین آمار جمعیت، ما می‌توانیم اورژانس داشته باشیم. اما مشکلات منابع مالی سازمانی، نتوانسته‌ایم به نتیجه برسیم، این اورژانس با پیگیری نماینده در تهران می‌تواند سریع‌تر به نتیجه برسد. تنها وظیفه اورژانس خودکشی نیست و می‌تواند در آسیب‌های دیگر هم کمک کند.»

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

5 نظر

  1. صحبت از اسیب‌های اجتماعی شد. اول اینکه اسیب چیه؟ چه کار میتونه بکنه؟ چه ‌کسانی مسول جلوگیری آن هستند؟ چگونه میشه فرهنگ سازی کرد؟ چگونه میشه برخورد با یک اسیب را اجتماع محور کرد؟

    همه اینها بر میگرده به یک معضل!

    وقتی در یک جامعه درست تصمیم گرفته نشود؟ به کارشناسان بها داده نشود؟ مشارکت فعالانه و مردمی نداشته باشیم. علمی برخورد نکنیم، ….. ضرر آسیب های اجتماعی چند برابر به جامعه بازخورد دارد

    ای کاش مسئولین شهر ما دغدغه این را داشتند که برای رفع مشکلات و کاهش اسیب‌های اجتماعی حداقل یک برنامه کوتاه مدت و بلند مدت تدوین کنند

    ۱. عدم وجود اورژانس اجتماعی در مرکز شهرستان
    ۲. برگزاری همایش ها و برنامه‌هایی که آگاهی خانواده ها را در برابر معصلات جامعه افزایش دهد
    ۳. ایجاد محیط شاداب و سالم و توجه به معماری شهر و مبلمان شهر به عنوان یک شهر فرهنگی با سازو کارهای مدرن
    ۴. حضور مدیران و مسئولین در بین مردم و شنیدن حرف مردم
    ۵. افزایش تشکلها و انجمن‌ها و سمن‌های مردم نهاد
    ۶. ایجاد معنویت در جامعه همراه با روحیه شادی و نشاط
    ۷. استفاده از زبان هنر در آشنا کردن جامعه با مشکلات اسیب‌های اجتماعی
    ۸. تغییر سبک زندگی

    وو…..

    همه اینها وظیفه مسئولین محترم شهرستان است که باید به آن توجه کنند و در جهت کاهش اسیب‌ها واقعا دغدغه داشته باشند البته یک اداره خاص مسیول نیست بلکه سنگینی این کار بر روش همه نهادها در کتار خانواده و جامعه است

  2. بالاخره خروجی جلسه چی شد چه نتیجه ای داشت جز اینکه وقت خودتان گرفتید عزیزان شما در حد و قواره حل این معضلها نیستید معلومات شما در این رابطه زیر صفر است به صرف اینکه رئیس یا مدیر یک اداره سازمان ارگان هستید آیا بدون اطلاعات و مطالعه میتوانید اظهار نظر کنید مشکل گراش این است که کسانی بیشتر راس کار هستند که بر اساس شایسته سالاری و مدرک و تجربه بکار گمارده نشده اند مگر همه مشکلات شما می‌توانید حل کنید مگر در گراش کسانی دیگه نیستند که فقط شما جلسه میگیرید در خصوص اعتیاد در خصوص طلاق در خصوص منکرات و…. فقط همین چند نفر هستند چرا از بقیه دعوت نمی‌شود شما مگر مشکلات اداره خود کم کاریهای اداره خود بی عدالیتهای اداره خود توانستید حل کنید که در مورد این آسیب‌های بزرگ شهر جلسه میگیرید اصلا ببنید جوان‌ها و خانواده ها بیشتر شما را قبول دارند که نصایح شما تاثیر گذار باشد. امام راحل فرمودند خودسازی از خودتان شروع کنید تا خود را نسازید نمی‌توانید دیگران را بسازید تحقیق کنید که مردم شما را قبول دارند آنگاه دور هم بشینید در مورد مردم و چگونه زیستن آنان تصمیم بگیرید دو تا متخصص دعوت کنید از آدم‌های دنیا دیده و با تجربه دعوت کنید با خانواده های آنان صحبت کنید ۴۰ ساله جلسه ۴۰ ساله که همه رسانه و آموزش و پرورش و منبر و مسجد و رادیو تلویزیون و ادارات در اختیار دارید چرا باید بقول آن رئیس که گراش به قم کوچک تشبیه کرده است چنین اتفاقاتی بیفته عزیزان از خود شروع کنید از ادارات شروع کنید تا خودمان را نسازیم هرگز نمی‌توانیم جامعه را اصلاح کنیم هر اداره ای وظیفه خودش را بخوبی انجام دهد مردم را راضی کنید به جوانان بها بدید کار تولید کنید در استخدامها فامیل بازی‌ها را کنار بذارید برنامه های تفریحی و فر هنگی و مذهبی و آموزشی بذارید عدالت اجتماعی باشد ادارات که اصلاح شود بر ادارات که نظارت شود مدیران شایسته و با تجربه و انقلابی و دلسوز که سر کار بیایند همه این مشکلات حل خواهد شد روحانیون مسولیت بیشتر دارند رعایت کنند

  3. عوامل اقتصادی مانند فقر، بیکاری، محرومیت، ناامنی شغلی و عوامل اجتماعی نظیر افزایش جمعیت، ، ، تبعیض، بی‌سوادی و معضل‌های مربوط به ازدواج از جمله عوامل مهم در بروز بی‌ثباتی‌‌های روانی و اقدام‌هایی مانند خودکشی هستند.
    اینها ربطی به تعطیلی مساجد و مدارس به خاطر کرونا ندارد .در گراش هرکدام از خودکشی ها ممکن است یک دلیل خاص داشته باشد که باید بررسی شود
    ولی دلایل عمده که بالا ذکر شد در کشور برای خودکشی ها تاثیر گذار می باشد

  4. نقش شهرداری و شورای اسلامی شهر در کاهش آسیب های اجتماعی که نقش برجسته‌ای است و لازم است شهرداری و شورا در این زمینه ورود کنند و برنامه های خود را به مردم ارائه نمایند
    به طور قطع میتواند گفت نقش کارامدی شورا و شهرداری را میشود در کاهش آسیب‌ها را دید و مورد ارزیابی قرار داد

    لازم است شهروندان به این مهم توجه کنند و مطالبه گر باشند در این زمینه

    ۱. رصد تحولات جریان‌های تاثیرگذار اجتماعی و اقتصادی بر مسائل اجتماعی شهر و آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری روند تغییر و تحولات آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی شهر گراش

    ۲. حمایت از پژوهش‌های کاربردی (پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی) و کاربست آن‌ها در برنامه‌ریزی جهت پیشگیری و مقابله با انواع آسیب‌های اجتماعی

    ۳.توانمندسازی فرهنگی شهروندان به ویژه جوانان در کنترل و مراقبت محیط فردی و جمعی(مناطق و محلات شهری پر خطر)

    ۴.ارتقاء آگاهی شهروندان به ویژه در رده سنی جوانان با قوانین و حقوق و تکالیف شهروندی، شهرنشینی

    ۵.توسعه کانون‌های اجتماع‌محور در سطح محلات با موضوعات فرهنگی و اجتماعی

    ۶. اجرای برنامه‌های ویژه فرهنگی، اجتماعی و خدمات پیشگیرانه در بافت های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهری(محمد آباد و سلطان آباد)

    ۷. حمایت از استعدادها و سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی مانند هنرمندان، نویسندگان و تولیدکنندگان کالاها و خدمات فرهنگی و هنری

    ۸.تقویت برنامه‌های هویتی و غنی‌سازی اوقات فراغت سالم با مدیریت مشارکتی شهروندان و گسترش و تقویت برنامه‌های ارتقای سلامت روانی و نشاط اجتماعی با بهره‌برداری از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات ورزشی، فرهنگی، هنری، گردشگری و تفریحی سالم با توجه به امکاناتی که شهرداری در اختیار دارد

    ۹.لحاظ کردن رویکرد کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌زا بودن در طراحی شهری و پیشگیری از شکل‌گیری فضاهای بی‌دفاع شهری و بهسازی فضاهای آسیب‌زای موجود

    با توجه به اینکه برخی از اعضای شورا با رویکرد فرهنگی به شورا راه پیدا کردند و اکثر برنامه های خود را بر مبنای فرهنگی متمرکز کردند (شعار رئیس شورا در زمان تبلیغات) نیاز است ظرف مدت یک ماه برنامه خود را در این خصوص تهیه و تدوین و برای جلب اعتماد بیشتر شهروندان، به مردم ارائه کنند

    مطالبه جدی مردم از شورا و شهرداری این است که کارآمدی خود را در کاهش آسیب های اجتماعی نشان و به مردم به صورت عملی نشان دهند

  5. آقای حسن از اظهار لطف و محبت شما نسبت به شرکت کنندکان در جلسه تشکر می نماییم.همچنین از دغدغه شما نسبت به خانواده ها و مخصوصا نسل جوان قدرداتی به عمل می آوریم.ما ادعا نداریم که توانمند هستیم و می توانیم همه مشکلات را از بین ببریم.با کمک خدا و اهل بیت آنچه در توان داریم تلاش می کنیم که بلکه مشکلی را کاهش دهیم.
    از بیان مطالب شما این گونه برمی آید که فرد متخصص و اهل نظر هستید. بزرگواری کنید و بیایید کمک کنید که جامعه ما از گرفتاری های آسیب های اجتماعی نجات یابد.دست شما را می بوسیم که ما را کمک کنید. ان شاءالله موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top