بستن

فریاد «پان لاریسم» بلندتر از همیشه

فاطمه قاسمی*: مدتی است با مطرح شدن دوباره ارتقا بخش‌ها و تقسیم استان‌ها و .. باز فریاد آشنای وامصیبتا از شهر همسایه به گوش می‌رسد . بیانیه پشت بیانیه با صدای رساتر و بلندتر از قبل. مساله‌ای که هر از گاهی با مطرح شدن تقسیمات کشوری اوج می‌گیرد.

در عجبم بازیگر بزرگ منطقه این بار حتی از  هشدار به مهمان جدید و تازه‌وارد کاخ ریاست جمهوری هم ابایی ندارد و کوس اناالحق بودن خود را تا میدان پاستور  هم رسانده است. این صدا مدت‌هاست همچون چماق بر سر همسایگان و مسئولان کوبیده می‌شود.

فریادهایی از جنس راست‌های افراطی در غرب که ناخودآگاه انحصارطلبی  را در اذهان عمومی تداعی می‌کند و تمامیت‌خواهی هر چه محکمتر پای خود را بر زمین می‌کوبد. کرنش‌هایی که تمایلات خودخواهانه خود را فریاد می‌زند. یدگاهی که بزرگان دینی ما آن را نهی کرده و امیر المومنین علی(ع) از آن با واژه “استئثار” یاد کرده “نهج‌البلاغه نامه ۵۳” خاستگاه این برتری‌جویی ریشه در تاریخ سرزمینی کهنی دارد که پرداختن به آن هم از حوصله خواننده خارج است و هم نگارنده و بدتر از آن حس تراژدی و حسرت را به همراه دارد.

دیدگاهی که توزیع منابع و ارتقا و توسعه و اعتلای دیگر مناطق را نمی‌پسندد مگر آن که نخست خود به یک ارتقای بنیادی و آرزوی دیرینه دست یابد و هیهات در  این راستا تفکر  ضدیت با ارتقا دیگران، همسایه‌ستیزی، شوونیسم و ناسیونالیسم به دیدگاهی غالب تبدیل می‌شود که این خود باعث تاثیرات ویرانگر و افزایش ناامنی و چالش‌های امنیتی خواهد بود.

ارتقا و توسعه و توزیع منابع ثروت و قدرت حق مسلم همه بخش‌هاست و ابر قدرت منطقه (اصطلاحی خودساخته) می‌بایست با تغییر و اصلاح در راهبرد و استراتژی خود به یک نظم متوازن در منطقه پایبند باشد.

پس در این شرایط و در این برهه زمانی که بیشتر از همیشه نیازمند آرامش، وحدت و اتحاد هستیم، بانگ اناالحق بودن و این موج ارتقاهراسی مناطق و بخش‌های دیگر که بی‌گمان به سرشت و ماهیت خودبرتربینی باز می‌گردد ضربه‌ای بر پیکر نحیف صلح و همگرایی منطقه خواهد زد که آثار و پیامدهای منفی آن تا ابد و در دراز مدت در اذهان به جا خواهد ماند. همانگونه که در جریان ارتقا بخش‌ همسایه این اتفاق افتاد.

پس تاریخ را  تکرار نکنیم. مسیر توسعه و ارتقا از اتحاد و وحدت است و نه سنگ‌اندازی در راه توسعه و ارتقا دیگران. در این راستا خیزش‌ها و مانیفست‌های  هوچی‌گرایانه راه به جایی نخواهد برد، بکوشیم بیش از این موجب رنجش و کدورت همسایگان خود نباشیم و اعتماد آنان را بازگردانیم که این مهم محقق نخواهد شد مگر با خاتمه دکترین پان لاریسم.

فاطمه قاسمی: کارشناس حقوق و علوم سیاسی و فعال اجتماعی و سیاسی در اوز

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

15 نظر

  1. حضرات گراشی که این همه دم از تعصبات لاریها در امر تقسیمات کشوری میزنید و مدام سرزنش میکنید آیا شما حاضرید مثلا بخش ارد از گراش جدا کنند و به اوز ملحق کنند؟؟!!

  2. متاسفانه یک موضوعی که فراموش شده این است که لاری ها مخالف ارتقاء هیچ بخش و روستایی نیستند.بلکه حرف به حق و منطقی انان اینست که با ارتقاء هر بخش ،امتیازی نیز به مرکز شهرستان داده شود همانند جیرفت که در حال حاضر ۲۰ اداره و نهاد کل دارد.با ارتقا همزمان،همه سود میرند.استقرار ادارت کل به نفع تمامی مناطق است.باید با این حرف منطقی همراه شویم که نفعش برای کل منطقه است و این کوچکترین حق اهالی مظلوم و محروم جنوب فارس است.

  3. متاسفانه ما موضوع را بد متوجه شده ایم.لاری ها به دنبال حق پایمال شده خود هستند و این بسیار منطقی است.چرا ما باید جلوی حق خواهی و حق طلبی بایستیم حقی که نفعش برای کل مردمان جنوب فارس است.ارتقا بخش ها و روستاها بسیار مایه خرسندی است.چه بهتر که همه از این ارتقاء بهره ببرند.

  4. ما هرگز نمی خواهیم دوباره ریز نظر لار باشیم. کارهای لاری ها فراموش نشدنی هست. هرگز نمی خواهیم. هرگززززرر

  5. این که خواهان پیشرفت و ترقی خودشون باشن هیچ چیز بدی نیست ولی تمام آرزو و آمال لارستان بزرگ عبارت است از بازگشت اون شرایطی که طی سالیان متمادی به همسایگان تحمیل کردند.این خلق و خوی هر از چند گاهی توسط افراد متعصب تر میزنه بیرون ،چیزی که عملا به ضرر تمام منافعشون تمام میشه.اکثر موفقیتهای لار به واسطه نشون دادن چهره وحدت طلب و مصلح از خودشون براشون بدست اومده در حالی که در برهه هایی صحبتهای نسنجیده و اکنده از غرور و تعصب بعضی افراد شاید به نمایندگی از جمع همسایگان رو مطمئن میکنه که زیر مجموعه لار بودن در هر صورت هزینه بیشتر از سودش به دنبال خواهد داشت.

  6. دیگ به دیگ میگه روت سیاه اخه یکی نیست به شما گراشیها بگه شما واسه فداغ چیکار کردی واسه ارد چیکار کردی که این همه تتور رو داغ میکنی شماها اگه واقعا فکر پیشرفت شهرستان گراش و
    منطقه بودی فداغ میشد بخش فداغی که از ۵۲ شهر استان بزرگتره ولی هنوز روستا هستش چه امکاناتی داریم درمانگاه خوبی داریم اب خوردن داریم چی داریم ما هیچی نداریم
    اقای حسینزاده عزیز که گراشی هستن تا الان چند بار اومدن فداغ تا مشکلات مردم برسی کنه تا الان هیج کار مفیدی واسه ما انجام نداده با اینکه بیش از ده بار از این مسیر عبور کردن و بیرم رفتن واقعا مردم فکر میکنن فداغ جز حوزه انتخاباتی جنابعالی نیست
    وقتی خودتون به فکر خودتون هستین و هیچ کاری واسه توابع انجام نمیدین انتقاد از لاریها نکنید

  7. لاریها چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اینقدر در حق مردم شهرستان لار و شهرستانهای همجوار ظلم و بی عدالتی داشته است و چون روباه مکاری شده است که دیگه حتی مردم بخش‌های باقیمانده این شهرستان بی اعتماد و به هیچ وجه حاضر نیستند تابع آنان باشند متاسفانه در شهر علیرغم همه شهرستانها که مردم از حق و حقوق خود دفاع می‌کنند در شهر لار تعدادی انگشت شمار هستند که جز به منافع خود بفکر مردم نیستند و اینکه این همه لار لار می‌زنند از ارتقای آن به استان دم می‌زنند همین چند نفری هستند که با همین شعارهای فریب دهنده به نون و نوایی رسیده اند کدامیک از نمایندگانی که لاری بوده اند بعد از اینکه به تهران رفته اند بعد از برکناری به لار جهت خدمت برگشته اند برید وضع زندگی آنان در تهران ببینید مردم و شعار دفاع از مردم لار را پله ای کرده اند برای رفتن بالا و بدست آوردن پست و مقام ایام انتخابات مجلس که می‌شود همین آقایان مهاجر به لار بر می‌گردند مردم لار عاقل هستند دیگه فریب شعارهای درو۴ی و تفرقه انداز آنان نمیخورند ببنید چه بلایی سر همین مردم جویم و بنارویه آورده اند که هیچوقت وحدت پیدا نمیکنند که ارتقا پیدا کنند جویمی که با اهواز و یاسوج یکروز بخش شده اند و آن دو شهر الان مرکز استان است جویم امکاناتش از یک ده و روستا هم کمتر است بیرم چه گناهی کرده است که با این فاصله از مرکز شهرستان لار نگذارند به شهرستان ارتقا یابد در طول این ۴۰ سال آیا لار و مسولین لاری بودجه را عادلانه توزیع کرده اند یا اگر مرکز استان شود شما فکر می‌کنید به شهرستانهای تابعه کمک می‌کنند باز همین آش و همین کاسه مردم آگاه و انقلابی شهرستانهای همجوار هرگز نخواهند گذاشت که اهداف این روباه مکار اجرایی شود مردم شریف لار هم دیگه فریب همین تعداد محدود سودجو نحواهند خورد مردم انقلابی جویم و بنارویه هم منسجم و هم کلام همگی با هم پیگیر ارتقای بخش خود خواهند بود و انشاءالله به حق خود که خیلی زودتر از این باید دست می یافتند به آرزوی دیرینه خود خواهند رسید

  8. آقایاخانم فداغی عزیزکه البته فکر کنم لاری هستی تافداغی مهندس حسین زاده چندین باراومدن فداغ باشند داخل فداغ نیستی یالاری هستی ومیخوایی بین فداغ واردوگراش رابه هم بزنی فداغ بخش شده وبه زودی شهر هم خواهدشدهم نماینده محترم وهم فرماندار وهم مسولیین گراش تمام تلاششان کردن برای فداغ واردومیکنندنمونه اش بودجه هایی است که برای فداغ وارد گرفته شده بی انصافی نکنیدیاازچیزی خبرنداریدیاغرض ورزی میکنیدتاتوابع گراش راباگراش به هم بزنیدکه موفق نمیشوید گراش واردوفداغ باهم متحدهستندونقشه شمارانقش براب میکنند شمافکرلارستان بزرگ باشید که چیزی ازش نمونده

  9. شما علم غیب دارید که ایشان فداغی نیستند و لاری هستند؟؟
    بسه این همه تعصب کورکورانه!! گناه تهمت گناه بزرگی است…

  10. 📢📢نماینده لامردی شیراز: طرح استان فارس جنوبی بر اساس پیشنهاد نماینده جهرم مطرح شده

    نماینده لامردی الاصل شیراز و زرقان به خبرنگار مهر گفت: هنوز طرحی بصورت رسمی برای تقسیم استان فارس به دو استان فارس شمالی و جنوبی مطرح نشده است ‌اما طرح اولیه بر اساس پیشنهاد نماینده جهرم و به مرکزیت جهرم خواهد بود

    👈🏻👈🏻 جعفر قادری :

    🔹 طرح‌های تقسیمات کشوری در ۴ استان هنوز در کمیته‌های مربوطه نیز مطرح نشده‌اند تا بتوان در خصوص آن تصمیم گیری کرد

    🔹 اگر این طرح‌ها بتوانند در کمیسیون‌های مربوطه که به صورت تخصصی در مورد آن به بیان دیدگاه پرداخته می‌شود رأی بیاورند در صحن علنی مجلس نیز نسبت به مطرح شدن آنها اقدام خواهد شد تا پس از رأی گیری در خانه ملت در صورتی که نمایندگان ملت به آن رأی موافق دهند به مراجع بالاتر ارسال خواهد شد.

    🔹 در این طرح که بر اساس پیشنهادی از سوی نماینده جهرم مطرح شده است فارس به دو استان فارس شمالی و جنوبی تقسیم خواهد شد و فارس جنوبی نیز به مرکزیت شهرستان جهرم تشکیل می‌شود.

    ____________________

    آقای نماینده لطفأ به جای تکه تکه کردن حوزه انتخابیه در فکر این اقدام نماینده جهرم باشید! اکنون وقت حفظ وحدت و ارتقاء کلی منطقه خودمان هست و خدای ناکرده از غفلت و اختلاف ما دیگران به سود خود استفاده نکنند!!!

  11. متاسفانه ما هرچه می گوییم عده ای دوست ندارند بشنوند
    پس با ناراحتی با اجازه داد به تجربه به حرف ما برسند.
    .
    .
    من بارها اعلام کردم وقتی می گویید لاری ها کاری نکردند لطفا مصداق بیاورید باید مشخص شود آن مسئولین وقت لار چه کسانی بودند؟
    یک نفر جرات کنه و یه آماری بیرون بکشه ببینیم چه کسانی و در چه زمانی در لار مسئول بوده و مردم از عملکرد آنان ناراحت هستند .

    مسئله دوم بین نزدیکی به مرکز استان و داشتن مسافت خودتان با عقل خودتان باید انتخاب کنید . فکر روستایی باشید که در دوردست قراره برای کار اداری مسافرت کند.خطرهای جانی و مالی مسافت برای اونها …

    زمان شکوفایی منطقه در قدیم زمانی بود که مردم منطقه با هم بودند . اما الان نشانه ای از ان وجود ندارد و مدام صدای تفرقه افکنان بلندتر می شود .

  12. حدودا ۴۰ سال هست که الحمدلله لاری ها رییس و نماینده بودن نمیدونم چرا خودشون لار رو استان نکردن؟🤔
    اگه بخاطر کم کاری نماینده هست، فقط دوبار نماینده غیر لاری بوده ها! عجیبه نماینده قبلی در مدت طولانی ۸ ساله نتونسته کاری بکنه ولی الان انتظار دارند کاری که طی ۸ سال (یا بهتره بگیم ۴۰ سال) نشده، نماینده جدید در کمتر از دوسال انجام داده باشه!!!

    خیلی زود دیر می شود! مرگ از رگ گردن به ما نزدیکتره، نماینده ها و مسئولین رده های بالا، میانی و پایین و … به دل خودتون و نیت تون رجوع کنید ببینید که چند بار با کلام و رفتار و نامه نوشتن و زیر آبی رفتن منافع چهار شهرستان و تک تک مردم رو فدای منافع یک شهر کردید؟ یادتون بیارید کجاها جلو تخصیص امکانات و منابع مالی و حتی تامین نیازهای اولیه مردم یک شهر مثل داشتن امکانات درمانی ابتدایی رو گرفتید؟
    شاید بتونید توجیهی برای خودتون بیارید و مردم رو با سفسطه کردن قانع کنید ولی الله ناظر بر همه مون هست و از آنچه در قلب و نیت ما هست با خبره ها؟ اگه ادعای عدالت دارید قبل از این که به حساب ما برسن خودمون به حساب خودمون رسیدگی کنیم. جواب قانع کننده دادن به خدا آسون نیست

  13. در جواب “لار”.
    چو دانی و پرسی سؤالت خطاست.
    خدا حقهایی که از من خوردین و ضایع کردین و نامه و پی‌گیریهایم را در زونکن بایگانیتون خفه کردین را از حلقومتون بکشه بیرون.
    و نیز بعد از شهرستان شدن گراش وقتی مستقیما برای مسوولین مربوطه استانی و کشوری و همچنین مسوولین مربوطه شهرستان گراش نامه‌های نیازمندی و مشکلات نوشتم و اینها نیز بی‌خیال از کنار این نامه‌ها رد شدند و نامه‌ها را پی‌گیری نکرده، سوراخ کردند و در زونکن محل کار و اداراتشون بایگانی کردند نیز شامل آن جمله بالایی هستند. ۲۰ سال یک عمره که از من به هدر دادین و از علاقه‌م به کارم سوءاستفاده کردین.و آخرشم بخاطر نفهمیتون مجبور شدم استعفا بدهم که از دستتون راحت بشم.توو این دیر خراب‌آباد چیزی که به جایی نمی‌رسد فریاد حق‌طلبی و حق‌خواهی است. والسلام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 نظر
scroll to top