هفت‌برکه: بعد از بیانیه گروه‌های سیاسی این بار نوبت شورای لار و گراش بود که در مورد تقسیمات کشوری اظهار نظر کنند.

به گزارش هفت‌برکه در ادامه واکنش‌ها به احتمال تغییر در تقسیمات کشوری لارستان پیام زینل قنبری رییس شورای اسلامی شهر لار منتشر شد. قنبری در این پیام به استناد به برخی آمار معتقد است حقی از بخش‌های لارستان گرفته نشده است و در ادامه خواستار پیگیری استان شدن لارستان از طرف نماینده شد.

این پیام واکنش شورای شهر گراش را در پی داشت. مصطفی خورشیدی در نخستین واکنش رسمی شورای شهر با انتشار پیامی نوشت: «چرا وقتی نماینده‌ای درخواست بجا و درستی را مطرح می‌کند که به سود منطقه است و موجب جذب بیشتر بودجه‌های دولتی می‌شود مسئولین لار او را بازخواست و تخطئه می‌کنند؟ توسعه‌ی سیاسی لار را مطرح می‌کنند و همیشه می‌گویند بگذارید استان شویم…»

گلشن لارستان پیام زینل قنبری رییس شورای شهر لار را به نمایندگی از اعضای شورا خطاب به حسین حسین‌زاده نماینده مجلس با تیتر «کارت زرد شورای شهر لار به حسین‌زاده در اولین واکنش رسمی» منتشر کرده است. در این پیام آمده است: «در طرح شهرستان شدن بخش‌هایی از لارستان آنچه سبب اعتراض و عکس‌العمل مردم لار شده، نداشتن شفافیت و پنهان‌کاری مراحل انجام کار است.»

Shora Lar

رییس شورای لار خطاب به نماینده: استان شدن لارستان را پیگیری کنید

از طریق فضای مجازی و منابع غیررسمی مطلع شدیم که طرح شهرستان شدن بخش‌هایی از لارستان در وزارت کشور تأیید و به هیأت دولت ارسال شده است. افرادی که پیگیر این طرح بوده‌اند مردم مرکز شهرستان را نامحرم دانسته و چنان در خفا کار را پیش برده‌اند که مردم و مسئولان مرکز شهرستان تا همین دو سه روز گذشته کاملاً از این ماجرا بی‌اطلاع بودند.

در واقع، پیگیری شهرستان شدن بخش‌های لارستان به این روش اشتباه بوده و آنچه که سبب دل‌ نگرانی ، اعتراض و عکس‌العمل شدید مردم بزرگوار لار شده، اول نداشتن شفافیت، پنهان‌کاری مراحل انجام کار و دوم عدم پیگیری مصوبات مهم و حیاتی بر زمین مانده برای حوزه انتخابیه جنابعالی است تا بتوان قضاوت نمود که ارتقاء به صورت همزمان در حال پیشرفت است.

علی‌رغم تبلیغات غیرمنصفانه و غرض‌ورزانه، مبنی بر عدم رعایت عدالت در تخصیص بودجه به شهرها و بخش‌های لارستان، براساس اسناد، شهر لار و بخش مرکزی نسبت به جمعیت، کمترین بودجه را نسبت به سایر بخش‌های شهرستان دریافت کرده است.

به عنوان مثال، بر اساس اسناد موجود در فرمانداری لارستان از سال ۹۲ تا ۹۸؛ ۱۷۷ میلیارد به منطقه لارستان اختصاص داده شده است که ۴۸ میلیارد برای بخش مرکزی، ۳۳ میلیارد برای اوز، ۳۱ میلیارد برای جویم، ۲۴ میلیارد برای بنارویه، ۲۳ میلیارد برای بیرم و ۱۸ میلیارد برای صحرای باغ اختصاص داده شده است.

اگر بخواهیم به‌صورت درصدی بیان کنیم ۲۷ درصد بخش مرکزی، ۱۹ درصد اوز، ۱۷ درصد جویم، ۱۴ درصد بنارویه، ۱۳ درصد بیرم و ۱۰ درصد صحرای باغ بوده است.

با مقایسه درصد جمعیت و درصد تخصیص مشخص می‌شود که کمترین بودجه به بخش مرکزی اختصاص یافته، یعنی بخش مرکزی ۴۸ درصد جمعیت را داشته است، اما فقط ۲۷ درصد بودجه را به خودش اختصاص داده است.

این در حالی است که بخش اوز حدود ۲۰ درصد جمعیت را دارد و حدود ۱۹ درصد از بودجه به آن اختصاص داده شده است؛ جویم ۱۲ درصد از جمعیت را داشته، اما ۱۷ درصد بودجه به آن اختصاص داده شد، بنارویه ۸ درصد جمعیت را داشته، اما ۱۴ درصد بودجه به آن اختصاص یافته، بیرم ۶ درصد جمعیت را دارد اما ۱۳ درصد بودجه و صحرای باغ هم ۶ درصد جمعیت را داشته، اما ۱۰ درصد بودجه را گرفته است.

تجربه موفق داشتن اداره کل راه و شهرسازی با امکانات و بودجه مکفی در منطقه نشان می‌دهد که تمام شهرستان‌های تحت پوشش در رضایت کامل طی سالیان طولانی از مواهب آن بهره‌مند شده‌اند، لذا از جنابعالی تقاضامندیم این تجربه به سایر ادارات که قطعاً پتانسیل ارتقاء دارند تعمیم داده شود.

به عنوان مثال پیگیری ایجاد اداره کل راهداری و حمل و نقل که جنابعالی نیز بر منفعت آن برای کل منطقه واقفید و به تائید کارشناسان و اهل فن، تاخیر در ایجاد آن تاکنون موجب ضرر و خسران زیادی برای منطقه شده است.

مردم منطقه لارستان بزرگ دهه‌ها است که به دنبال ارتقاء سیاسی هستند و در این برهه زمانی، از شما توقع دارند که منافع همه منطقه را در نظر بگیرید و استان شدن را با جدیت پیگیری نمایند تا شاهد تسریع در پیشرفت منطقه باشیم.

شورای گراش: کارت زرد منطقی را به چه کسی باید داد؟

مصطفی خورشیدی نایب رئیس شورای اسلامی شهر گراش در اعتراض به رییس شورای اسلامی شهرستان لار 

باید یادآور شد که همه‌ی منطقه به مهندس حسین زاده رای داده‌اند که کارهایی را انجام بدهد که از نظر ایشان و دیگر هم‌تیمی‌های مورد مشورتش که قطعا از هر چهار شهرستان هستند درست و به نفع همه باشد. اگر نماینده بخواهد برای کلیه کارهای جزیی و کلی با همه‌ی فرمانداری‌ها و شوراهای شهرستان‌های حوزه‌ی انتخابیه صحبت و مشورت کند سنگ روی سنگ بند نمی‌شود چون هر کسی نظری دارد ولی مهم نظر نماینده‌ی منتخب مردم است.

آماری که شورای شهر لار داده‌اند آمار بعد از بیداری مناطق و اعتراض به نحوه‌ی توزیع ناعادلانه‌ی بودجه است و با توجه به این که در فرمانداری لارستان از ابتدا تاکنون به هیچ یک از نیروهای مناطق تابعه بهایی داده نمی‌شد و نمی‌شود و در تاریخ لارستان سابقه ندارد که یکی از مسئولین خنج و اوز و گراش در فرمانداری لار، حائز سِمَتی شده باشند پس نمیتوانیم به این آمار، بدون شک و شبهه نگاه کنیم ولی برفرض که این آمار درست باشد این آمار، آمار بعد از بیداری مناطق و اعتراض آنها به نحوه توزیع ناعادلانه‌ی بودجه است.
لذا مسئولین لار برای رفع شبهه لازم است پاسخگوی کارگروه مالی متشکل از سه شهرستان اوز و خنج و گراش بوده و این آمار داده شده از طرف شورای شهر لار و همچنین آمار سالهای قبل از ۱۳۹۲ که بیشترین نماینده‌ها و بیشترین جذب بودجه‌ها داشته‌اید نیز به تایید این کارگروه برسد.

ضرب المثلی داریم که می‌گوید: «قسم حضرت عباستو باور کنیم یا دم خروس را» اگر ادعاهای اخیر ریاست محترم شورای شهر لار را با عقب‌ماندگی مناطق جویم و بنارویه ، صحرای باغ و دیگر مناطق تابعه‌ی لار مقایسه کنید متوجه خواهید شد که محرومیت در این مناطق بی‌داد می‌کند تا لار به عنوان، مرکز خرید، درمان، اداری و…منطقه باقی بماند و سیاستگذاران لار راضی نمی‌شوند با محرومیت‌زدایی از مناطق تابعه رونق خود را از دست بدهند.

مساله ی مهم این است که چرا وقتی نماینده‌ای درخواست بجا و درستی را مطرح می‌کند که به سود منطقه است و موجب جذب بیشتر بودجه‌های دولتی می‌شود مسئولین لار او را بازخواست و تخطئه می‌کنند؟ توسعه‌ی سیاسی لار را مطرح می‌کنند و همیشه می‌گویند بگذارید استان شویم…

سئوال ماهم این است: شما که نیاز به حمایت‌های مناطق تابعه و شهرستانهای همجوار دارید و می‌دانید بدون رضایت و حمایت آنان توان استان شدن نخواهید داشت چرا تعامل سازنده و مفید را بلد نیستید و دست از پان لاریسم برنمی‌دارید ومدام می‌گویید: لاریِ خومو تا کی می‌خواهید این سیاست شکست خورده را دنبال کنید و همه‌ی منطقه را لار قلمداد کنید؟!

موضوع راهداری را مطرح می‌کنید. کارهایی که نمایندگان لار نتوانسته‌اند به انجام برسانند نظیر منطقه ویژه اقتصادی و… با تلاش‌های فراوان مهندس حسین زاده به نتیجه رسید ولی چرا شما حاضر نیستید و ادب سیاسی ندارید که از نماینده ی غیرلاری تقدیر و تشکر کنید؟!

البته این کار شما مسبوق به سابقه است و همانطور که می‌دانید فرمانداری ویژه شدن هم توسط یک نماینده‌ی بزرگ از گراش به نام حسنی بود اما به جای تشکر به ایشان توهین کردید و عامه مردم را شوراندید .اگرچه دکتر حسنی باتوجه به رفاقت دیرینه‌اش با دکتر رضایی، می‌توانست همین فرمانداری ویژه را به جهرم بدهد و صد البته اگر این کار را کرده بود جهرم هم اکنون شرایط استان شدن را دارا شده بود.

چرا حتی یک بار از دکتر حسنی به خاطر خدمات شایسته‌ای که هیچ یک از نمایندگان لار به لار نکرده بودند تشکر نکردید؟!

امیدواریم با تغییر رویکرد سیاسی و بها دادن به مناطق تابعه و احترام به شهرستان‌های همجوار و دوری از خودبزرگ‌بینی شرایطی فراهم آورید که اچمی‌ها هم همانند کردها، ترک‌ها، لرها و دیگر اقوام مختلف ایرانی، در این جغرافیای سیاسی اتحاد و انسجام خود را نشان دهند و بی‌مهری بزرگان لار موجب حرکت گراش و دیگر شهرستان‌ها به سمت دیگری نشود.