بستن

کرونانوشته ۶: هدیه‌ی تنهایی با کرونا

هفت‌برکه: #کرونانوشته نام پویشی است که هفت‌برکه در ابتدای ایام کرونازدگی راه انداخت. در این پویش از کسانی که به علت ابتلای به بیماری کرونا و یا به صورت خودخواسته برای رعایت بیشتر، خود را در خانه قرنطینه کرده‌اند، دعوت کردیم که از تجربیات خودشان از دوران قرنطینه بنویسند.

 

دکتر ابراهیم مهرابی:

هدیه نخست:

مدتی است به دلیل نقد شورای پنجم، از چند نفر از جمله بنده شکایت شده و دست آخر با تقاضای خودمان، کارمان به دادگاه رسانه و مطبوعات شیراز افتاد. اکنون بنا ندارم به توضیح فرایند این شکایت‌ها بپردازم؛ اما در سفر اخیرمان به شیراز، چند نفر از ما به کرونا مبتلا شدیم و حالا مجبوریم دو هفته تنهایی در خلوتِ خود، همراهی کرونا را تجربه کنیم.

فرصت مغتنمی است تا با خود خلوت کنم و سیر در احوال گذشته نمایم و به نفس خویش بپردازم. چرا که: «تنهایی، مکتب نبوغ است.»

تصمیم دارم به توصیه یکی از بزرگان شهر، در این فرصت به دست آمده، مطالب، تجربیات و برداشت‌هایی را قلمی و به دوستانم تقدیم نمایم؛ تا از یک سو خدمتی کرده باشم و از دیگر سو، حس بیهودگی بر من غلبه نکند. آنچه در زیر می‌آید تقدیم می‌کنم به معماران، هنرمندان، شهرسازان و… شهرم؛ که الحق و الانصاف یک رنسانس در معماری شهر ایجاد کرده‌اند؛ باشد که مفید افتد.

از قدیم الایام این سوال در ذهنم نقش بسته بود که: «چرا اغلب بناهای شخصی ، آموزشی دینی و مذهبی ظاهری ساده و بی‌رنگ دارد ولی درونی تزیین شده، رنگارنگ و پر از نقوش حجمی و مسطح؟» آنچه در تامل مستمر به آن رسیده‌ام به قرار زیر است؛ هرچند بر درستی این برداشت، یقین نمی‌توان کرد.

ما زبان (برون) را ننگریم و قال را

ما روان (درون) را بنگریم و حال را

(مثنوی معنوی. دفتر دوم، بخش ۳۶)

۱. زیبایی درون بناها، نشانگر تاکید گذشتگان ما بر اولویت زیبایی درونی و انفسی بوده است.

۲. «خودپنهانی» در اخلاق زیباشناسانه اسلامی و بخشی از شرق جهان، بر «خودنمایی» و آراستن ظاهر ترجیح داشته است. گرچه این، به معنای قبول شلختگی بیرونی نیست.

۳. رازآلودگی و پیچیدگی فضای درونی، از اصول زیباشناسی اسلامی است. لذا درون با اَسرار و رموز مزین است.

۴. تبدیل حس واردشونده به بناها، از یکنواختی به هیجان و از سفیدی به رنگارنگی و بالتبع، جذاببت، از جمله کارکردهای این تفاوت‌ها است تا واردشونده را جذب کند و تقاضای تکرارِ حضور در این مراکز را داشته باشد.

۵. گرچه شخص واردشونده  در درون مراکز، از فربهی معنا و تکثّر در فرم در اوج لذت و تحیّر انفسی است، اما باید در خروج به سادگی و یکرنگی برسد تا اختلاف در بهرمندی از لذایذ معنوی به حداقل برسد.

۶. سفیدی و سادگی ظاهری اغلب مساجد، حکایتگر میل اسلام و مسلمین اصیل به یکرنگی و سادگی است؛ اوج این یکرنگی و سادگی در زمان احرام بستن حج، به نمایش گذاشته می‌شود.

۷. نمای ظاهری که رو به خانه‌های مسلمین دارد، همانند خانه‌های آنان است و توحید را به نمایش می‌گذارد؛ اما مردم برای نشان دادن عظمت و سترگ-معنایی اندیشه‌ی خود، مساجد را با عظمت می‌سازند تا نماینده عظمتِ افکارشان باشد؛ چرا که همه در توان ندارند تا بناهای باشکوهی همچون معابد را بسازند و حس عظمت‌طلبی خویش را ارضا کنند. مسجد اما این حس را ارضا می‌کند. لذا شاید بتوان گفت از ظاهر و باطن مساجد و معابد تا حدودی می‌توان به بزرگی افکار و سلیقه‌ی مردم آن آبادی و شهر پی برد.

یادآوری: در کشورهای اروپایی که شخصا حضور پیدا کرده‌ام، کلیساها بر خلاف مساجد مسلمین با ظاهری بسیار بسیار زیبا جلوه می‌کردند.

ترجیح ظاهری زیبا بر درونی ساده، بر معماری جدید گراش نیز سایه افکنده و چون تایید یا تکذیب این فرایندِ آرام، علاوه بر نیاز به بحث زیبایی‌شناسی،  مستلزم بحث ارزشی نیز است، لذا از ورود به آن خودداری می‌کنم و بر عهده معماران و شهرسازان خبره می‌گذارم.

نکته: شاید برخی متمایل باشند از تفاوت معنادارِ بیرون و درونِ بناهای مذهبی، ضرورت دوشخصیتی بودن و نفاق را استنباط کنند، ولی بنده ابدا به آن متمایل نیستم.

در پایان نوشتن این مقاله، جناب آقای دکتر مطلبی عزیز تماس گرفتند و توصیه‌های لازم برای کاهش اثر کرونا را فرمودند. همین جا به عنوان یک شهروند، از تواضع و مهارت این بزرگوار تشکر و قدردانی می‌کنم.

۲۰ تیر ۱۴۰۰

4 نظر

  1. با تحسین و سپاس از قلم و ذهن زیبای جناب آقای دکتر و آرزوی سلامتی و پایندگی ایشان که عمرشان به لطف خداوند مستدام باد در تکمیل نوشتار ایشان باید عرض کرد که معماری و بناهای مساجد کلیاتی تاریخ مدارانه و جامعه شناسانه دارد که توصیفات جناب دکتر در ذیل آنها معناها و مفاهیم خود را بازیابی می کنند !مساجد اسلامی از ابتدای خود و صدر اسلام ساده و بدون تشریفات و اضافات معمول به نطر می رسند ولی با توسعه اسلام و مراوده و تقابل با دیگر ادیان تحت تاثیر بناهای مذهبی و معابد هر جامعه ای تازه مسلمان معماری مساجد آن نیز تغییر می کند ! واینکه امر خذوا زینتکم عند کل مسجد هیچ مانع و مبنای اسلامی را بر عدم این پیشرفت و انگاره ها ایجاد نکرده و خود عاملی عبادی و معنوی یک مسلم و مومن به اسلام قرار داده می شود ! و از قلب اروپا آندلس (اسپانیای قدیم ) تا ایران و شرق دور هند و اندونزی مساجد طبق مصالح و معماری کاربردی موجود جغرافیای خویش بنا می شده اند ! ولی بیشترین تاثیر را بناهای ایرانی قبل اسلام در کلیت مساجد به میراث گذاشته اند مانند گنبد و مناره و رواق‌ و شبستان و … و آنچه مسلم است هنر تحت تاثیر حکام قدرتمند و ثروتمند نیز هویتی تازه می یافته و در دوران سلاسله مسلطی چون تیموریان و سلجوقیان و عهد صفویه ما با شاهکارهایی بی بدیل از معماری مساجد و اماکن مذهبی روبرو هستیم ! در عصر حاضر نیز مستثنا نیست و خیرین متمول تر بناهای پر زینت تر و عظیم تر ساخته اند ! که در آنها باز هم آموزه های هنر مدرن توسط تحصیلکردگان و علم آوران عرصه معماری نوین سعی در تطابق مفاهیم زیبایی و زینت اصول جدید معماری با معنویت و راه های آسمانی دارند یا بالعکس با مبانی و اعتقادات سلفی در ایجاد یک بنای صرف ساده و بی پیرایه ، از یک عبادتگاه بدون توجه به ظواهر دنیوی و زخارف آن مهیا کنند که سادگی وبی اعتنایی درونی خودرا به هر چه غلط می پندارند نماد و الگو قرار دهند !!

  2. یاداشت زیبایی است و خواندم و لذت بردم
    پیشنهاد جناب دکتر و دیگر دوستانی که در گیر بلیه کرونا می شوند می دهم و ان نوشتن خاطرات وقایع این ۱۵ روز قرنطینه است چون شمایی که دست به قلم هستید نکات ریزتر و جذاب تر و موشکافانه تری می نویسید ابنها در اینده می شود ناریخ دوران کرونایی گراش و می شود سند مکتوب
    خدا شما را شفا عنایت فرماید

  3. شورای پنجم همه رو گرفتار کرده، مهرابی و… با دادگاه، کاندیداهای شورا با رد صلاحیت و الی اخر
    یعنی برا هرکسی پرونده درست کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top