هفت‌برکه: در عالم سیاست، استفاده از فرصت‌ها یک حسن است؛ و از این نظر، ناصر دلخوش سیاسی‌ترین عضو شورای ششم است. اگر بخواهید مدارک و مسئولیت‌هایی را که دلخوش در رزومه‌اش ردیف کرده است بخوانید، ده دقیقه‌ای طول می‌کشد (اینجا مرور کنید)، اما احتمالا خودش هم قبول داشته باشد که کسب رتبه‌ی سوم در انتخابات شورای ششم را تا حد زیادی مدیون استفاده از فرصت تبلیغاتی انتخابات مجلس ۹۸ است.

در جمع چهارنفره‌ی نامزدهای گراشی در انتخابات مجلس ۹۸، دلخوش به خوبی خودش را در حد یک نامزد جدی بالا کشید، و برای ناظران تقریبا مشخص بود که او از آن زمان به انتخابات شورای شهر هم چشم داشت. او حتی اقلام تبلیغاتی‌اش را هم طوری طراحی کرده بود که بتواند در این انتخابات (و چه بسا انتخابات بعدی) استفاده کند. علاوه بر این، از چشم ناظران، انتقال او به عنوان کارشناس به فرمانداری شهرستان گراش نیز حاصل چانه‌زنی او با نماینده مجلس به عنوان امتیازی برای کنار رفتنش است. او در انتخابات مجلس با فرصت‌طلبی مناسب با یک تیر حداقل سه نشان زد تا نشان بدهد در استفاده از موقعیت‌ها بازیکن قهاری است.

Nasser Delkhosh Profile

 

سابقه‌ی رسانه‌ای، تیغ دولبه

ناصر دلخوش مدیر مسئول سایت و نشریه‌ی «گراش انقلابی» است. انتشار نشریه‌ی چاپی «گراش انقلابی» همانند بسیاری دیگر از نشریات محلی متوقف شده است، و سایت «گراش انقلابی» نیز فعالیت به‌روز و مستمری ندارد؛ با این حال، دلخوش توانسته است با مدیریت این رسانه‌ها، خودش را به عنوان یکی از اصحاب رسانه در گراش بشناساند.

بدین ترتیب، به نظر می‌رسد او و مصطفی خورشیدی که در سال‌های دور مسئولیت انتشار «عصر گراش» را به عهده داشت، باید دو تن از نزدیک‌ترین اعضای شورای ششم به رسانه‌های گراش باشند. اما آیا در عمل این اتفاق خواهد افتاد؟ آیا سابقه‌ی فعالیت رسانه‌ای این دو نفر، باعث می‌شود که ارتباط سازنده‌ای بین شورای شهر با رسانه‌ها ایجاد شود؟

 

تفکر بسیجی و نزدیکی به سپاه

شعار «تفکر انقلابی، مدیریت جهادی» که از طرف دلخوش مطرح می‌شد، تنها یکی از نشانه‌های ارتباط مستمر او با مجموعه‌ی سپاه و بسیج است. در مواد تبلیغاتی او، این عناوین گویا هستند: رییس مجمع جهادی شهرستان گراش و عضو مجمع عمومی استان فارس، مسئول کمیسیون تخصصی جهادی و محرومیت‌زدایی کشوری،  نماینده گروه‌های جهادی استان فارس در مجمع عالی کشوری.

از لحاظ رسانه‌ای نیز او در سایت «گراش انقلابی» بیشتر مطالب مرتبط با سپاه و بسیج را پوشش می‌دهد. علاوه بر این، او از چند سال پیش مسئولیت «کانون بسیج رسانه شهرستان گراش» را به عهده دارد و دفتر این کانون را نیز در تیرماه ۱۳۹۸ با حضور سرگرد دهقان، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گراش؛ و سعادت‌پور، دادستان وقت گراش، افتتاح کرد. در خردادماه ۱۴۰۰ نیز او حکم مسئولیت «انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان شهرستان گراش» را دریافت کرد، انجمنی که به نوشته سایت «گراش انقلابی»، «از سال ۱۳۷۶ با حضور چهره‌های مطرح رسانه‌ای کشور همچون حسین شریعتمداری، سید مرتضی نبوی، عباس سلیمی نوین، سید مهدی شجاعی و… شکل گرفت، و با اساس قراردادن مبانی فکری و عقیدتی در چهارچوب موازین اسلامی با اهداف چون ایجاد وحدت و همدلی میان اصحاب رسانه، دستیابی به شیوه‌های نوین روزنامه‌نگاری منطبق بر ارزش‌های اسلام و انقلاب و… ایجاد شده است (اینجا

 

معتمد رسانه‌ای دفتر امام جمعه

از طرفی دیگر، ارتباط او با دفتر امام جمعه شهر گراش نیز چشمگیر است. عجیب نیست که جلسه با حجت‌الاسلام بخشایش‌پور امام جمعه گراش، اولین جلسه‌ی غیررسمیِ اعضای منتخب شورای ششم، با ابتکار خود او شکل گرفته باشد (اینجا). این ارتباط از سال‌های گذشته نیز وجود داشته است، تا جایی که به اصرار امام جمعه که ریاست شورای فرهنگ عمومی شهرستان را به عهده دارد، نام محمد خواجه‌پور از لیست اعضای شورای فرهنگ عمومی حذف شد و ناصر دلخوش به عنوان نماینده‌ی رسانه‌ها در جلسه حضور می‌یابد.

 

مدیون طیف بسیجیان و حزب‌اللهی‌ها

بدین ترتیب، دلخوش که خودش را «انقلابی حزب‌اللهی با روحیه جهادی» معرفی می‌کند (اینجا)، باید بخش زیادی از رایش را مدیون طیف بسیجیان گراش بداند. او در اوج فعالیت انتخاباتی خودش، از فرصت نزدیک شدن به هسته‌های مرکزی‌تر قدرت هم نگذشت و حکم برپایی یکی از چند ستاد مردمی سید ابراهیم رییسی، نامزد اصلی این طیف در سراسر کشور در انتخابات ریاست جمهوری، را نیز دریافت کرد. همچنین در زمان آغاز به کار گروه «گراش همدل» که نقش زیادی را در انتخابات این دوره بازی کرد، از ناصر دلخوش به عنوان یکی از اعضای شورای مشورتی نام برده می‌شد؛ هر چند اسامی اعضای این گروه هیچ‌وقت منتشر نشد.

دلخوش ستادش را در محله‌ی خودش یعنی ناساگ در مدرسه ام‌البنین راه‌اندازی کرد، جایی که او برای سید ابراهیم رییسی هم تبلیغ می‌کرد. پراکندگی آمار رای او در صندوق‌های مختلف نشان می‌دهد او بیشترین اقبال را در همین محلات داشته است، هرچند فقط در چهار حوزه رتبه‌ی او به هشتم، هفتم، ششم و پنجم رسیده است. همین عدم اقبال در این صندوق‌ها که عمدتا در برق‌روز بودند، باعث شد او رقابت را به رقیب هم‌محله‌ایش، سعید جعفری، ببازد. دلخوش با اینکه در پنج صندوق نفر اول بود و در هشت صندوق نیز نفر دوم (بیشتر در رقابت با جعفری)، در نهایت با ۵۷۷۰ رای، تنها ۳۰۵ رای از جعفری عقب ماند و سوم شد. فاصله‌ی ۹۱۱ رای او با مصطفی خورشیدی، منتخب چهارم، نیز معنی‌دار است. به نظر می‌رسد طیفی که دوره‌ی گذشته روی مصطفی خورشیدی سرمایه‌گذاری کرده بود، این بار ناصر دلخوش را نزدیک‌تر به خواسته‌هایش می‌داند.

14000425 Nasser Delkhosh 2

 

حضور در فرمانداری

در زمان ثبت نام برای انتخابات شورای شهر، وقتی خبرنگاران از دلخوش پرسیدند چه سمتی در فرمانداری دارد، او به عنوان «کارشناس فرمانداری» بسنده کرد و نگفت کارشناس چه. او از سال‌ها پیش یکی از پرسنل اورژانس ۱۱۵ گراش بوده است. در حالی که انتقال افراد بین ادارات مختلف در سال‌های اخیر با موانع زیادی روبه‌رو بوده است، انتقال دلخوش از مجموعه علوم پزشکی به مجموعه‌ی فرمانداری بدون هیچگونه سابقه‌ی موثرِ کار سیاسی، گمانه‌زنی در مورد نقش نماینده مجلس در این زمینه را پررنگ کرده است. به عقیده‌ی ناظران، او توانست از فرصت پیش‌آمده در انتخابات مجلس ۱۳۹۸ به خوبی استفاده و میلش را به حضور در عرصه‌ی سیاست و ورود به مجموعه وزرات کشور برآورده کند. این مساله‌ای است که به دلایل مختلف هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

به هر حال، شنیده‌ها حاکی است که حضور او در فرمانداری شهرستان گراش نیز بدون چالش نبوده است. برای مثال، یکی از مباحثی که در ایام تبلیغات انتخابی مورد اعتراض هیات بازرسی به ریاست قاسم فرسوده، معاون فرماندار گراش، قرار گرفت، استفاده از عنوان «دکتر» در اقلام تبلیغاتی ناصر دلخوش بود. طبق یک قاعده‌ی معمول، دانشجویان مقطع دکتری را برای احترام با لفظ «دکتر» خطاب می‌کنند، و دلخوش اکنون دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی در دانشگاه آزاد جهرم است. اما هیات بازرسی استفاده از این عنوان را تخلف انتخاباتی می‌دانست.

 

کلیدواژه‌ی شعارها: خدمت

اگر در برنامه‌های ناصر دلخوش مواردی را در سطح منطقه‌ای یا ملی مشاهده کرده‌اید، چندان جای تعجب ندارد، چون او در انتخابات شورای ششم بخش زیادی از مواد تبلیغاتیش در انتخابات مجلس ۱۳۹۸ را بازنشر کرد. او در این انتخابات به یک شعار بسنده نکرد، بلکه شعارهایی همچون «خدمت صادقانه، پیشرفت عادلانه»، «آمده‌ام خادم مردم باشم»، «تفکر انقلابی، مدیریت جهادی»، و «شهروند مطالبه‌گر و مسئول پاسخگو» در پوسترهای او دیده شد.

دلخوش در بخشی از برشور تبلیغاتی خود گفته است: «اولویت برنامه‌های اینجانب بر رفع وضعیت موجود اقتصادی و کمک به اشتغال‌زایی و کارآفرینی است. برنامه‌ریزی و مدیریت تولیدات کشاورزی و حمایت از کشاورزان از دیگر برنامه‌های اینجانب می‌باشد. اعتقاد به توزیع عادلانه امکانات در تمام مناطق حوزه انتخابیه باور قلبی اینجانب است. تلاش خواهم کرد در حوزه‌های مسکن و اشتغال جوانان نقش‌آفرینی بانوان در تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های اجتماعی متناسب با روحیه بانوان، بهداشت و درمان، گسترش فضای ورزشی، گردشگری توریسم و سایر بخش‌هایی که تاکنون عقب مانده داریم به طور جدی و عادلانه پیگیری نمایم.»

وعده‌ها و شعارهای او در سطح استان نیز از این قرار است: «تلاش در گسترش توریسم، گردشگری و میراث فرهنگی، پیگیری اخذ تسهیلات در جهت تولید و حمایت و گسترش کشاورزی، پیگیری مشکلات منابع آب و چاه‌ها، پیگیری در جهت بهره‌برداری و گسترش منابع نفت و گاز، تلاش برای احداث، احیا و بازسازی سدها، پیگیری احداث و بهسازی جاده‌های پرتردد مواصلاتی شهرها و روستاها و …»

 

استفاده از برند انقلابی‌گری برای قرارگیری در جای درست

در ایام انتخابات مجلس ۹۸، دلخوش از شم رسانه‌ایش استفاده کرد و لیستی از دارایی‌های خود را تحت عنوان «شفافیت مالی» منتشر و از دیگر نامزدها هم دعوت کرد که چنین لیستی منتشر کنند. این امیدواری وجود دارد که او این شفافیت مالی را در بحث هزینه‌های تبلیغاتی‌اش در انتخابات و در شورای ششم ادامه دهد.

با توجه به حوزه‌های فعالیت و تحصیلش، دلخوش می‌تواند ادعا کند که روزنامه‌نگار، جامعه‌شناس، کارآفرین، تکنیسین اورژانس، کارشناس فرمانداری و … است. این ابوالمشاغل بودن هم می‌تواند برای او نقطه قوت باشد و هم نقطه ضعف.

به هر حال، ناصر دلخوش از محدود چهره‌های فعال سیاسی گراش است که همواره با برند رسمیِ انقلابی‌گری فعالیت کرده و مواضع مشخصی علیه دولت، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و … داشته است. بنابراین می‌توان گفت در شرایطی که دولت، قوه قضاییه و مجلس در دست جریان انقلابی است، او اکنون در جای درستی ایستاده است.

خبرها و سوابق ناصر دلخوش در هفت‌برکه

14000425 Nasser Delkhosh 1