بستن

منتخب ۲: سعید جعفری، جدی‌ترین نامزد انتخابات شورا

هفت‌برکه: از میان جوانانی که در دوره‌ی گذشته در انتخابات شورا شرکت کرده بودند، سعید جعفری تنها کسی بود که فعالیتش را پس از ناکامی در انتخابات به صورت جدی ادامه داد و نتیجه‌اش را نیز با کسب رتبه‌ی دوم در انتخابات این دوره دید. او که در انتخابات شورای پنجم با کسب ۱۷۵۳ رای در جایگاه پانزدهم ایستاده بود، در این دوره توانست با سکوی پرشی که هیات نظارت در اختیار نامزدهای جوان گذاشت، ۶۰۸۴ رای کسب کند و دوم شود. با توجه به کمپین تبلیغاتی خوب او در هر دو دوره، احتمالا خود او نیز نه در دوره‌ی قبل انتظار پانزدهم شدن را داشت و نه در این دوره انتظار دوم شدن را.

نمونه‌ی موفق برندینگ فردی

البته بخشی از جهش رتبه‌ی جعفری را باید به پای زیرکی او گذاشت. او که چهار سال پیش فقط با عنوان «کارمند اداره برق» شناخته می‌شد، امسال چند عنوان دیگر را نیز در کنار اسمش گذاشته بود. در واقع او به خوبی دریافته بود که برای موفقیت در انتخابات شورا، باید در نزد مردم و بخصوص گروه‌های تصمیم‌ساز بیشتر شناخته‌شده باشد.

او از پایان انتخابات شورای پنجم حضور اجتماعی‌اش را پررنگ‌تر کرد: عضو انجمن گلریزان (آزادی زندانیان غیرعمد) و رییس هیات مدیره‌ی مجتمع خیرین مسکن‌ساز شهرستان گراش شد؛ با این که سابقه‌ی خاصی در ورزش نداشت، دبیری هیات فوتبال گراش را قبول کرد؛ و حتی به فعالیت‌های محیط زیستی روی آورد.

احتمالا حالا اگر عکس سعید جعفری در کلاس‌های فن بیان و گویندگی و دوبله بازنشر شود، نه تنها تعجب‌آور نخواهد بود، بلکه به پای همین زیرکی نوشته خواهد شد. چقدر می‌توان به فردی که نقاط ضعف خودش را به این خوبی شناسایی می‌کند و در صدد تقویت آنها برمی‌آید امیدوار بود؟ جواب این سوال در ماه‌های آینده مشخص خواهد شد. دست کم تا اینجا که جعفری نشانه‌های مثبتی از خود بروز داده است؛ از جمله این که تلاش کرد برای حفظ وجهه‌ی عمومی‌اش، اولین نفری باشد که روز بعد از انتخابات، بنرهای تبلیغاتی‌اش را خودش جمع‌آوری کند.

رقابت تنگاتنگ با دانشور

رقابت تنگاتنگ سعید جعفری با علیرضا دانشور برای کسب رتبه‌ی اول و دوم نیز بی‌دلیل نبود. آنها خصوصیاتی تقریبا مشابه دارند: هر دو جوانند و در عین بی‌تجربگی در مورد شورا، خود را افرادی خوش‌آتیه معرفی کرده‌اند؛ هر دو جاه‌طلبند و حمایت گروه‌های اجتماعی مختلفی را نیز پشت سرشان جمع کرده‌اند، هرچند به نظر می‌رسد دانشور با گروه‌های متنوع‌تری در ارتباط بود؛ هر دو با ساختار اداری آشنا هستند، هرچند به نظر می‌رسد جعفری کمی اداری‌تر باشد؛ و هر دو در زمان تبلیغات انتخاباتی نسبتا به یک اندازه دیده شدند.

احتمالا برای رای‌دهندگان، انتخاب یکی از آنها سخت‌تر از انتخاب هر دوی آنها بوده است (البته به جز برگه‌های تک‌رای که طبق آمار تعدادشان در این دوره بیشتر شده بود)؛ و به همین خاطر، آنها تقریبا در تمام صندوق‌ها رای بالایی کسب کرده بودند. در نهایت جعفری تنها با ۱۱۳ رای کمتر، رتبه‌ی اول را به دانشور واگذار کرد.

ارتباط با خورشیدی

اما فعالیت جعفری در انجمن گلریزان جهت آزادی جرایم غیر عمد و همچنین ریاست او بر هیات مدیره‌ی انجمن خیرین مسکن‌ساز شهرستان گراش، دربردارنده‌ی یک نکته‌ی دیگر هم هست: در هر دوی این نهادها، رد پای مصطفی خورشیدی، عضو شورای پنجم و نفر چهارم انتخابات این دوره، نیز پررنگ است. با این که در دوره‌ی تبلیغات انتخاباتی، کنش ائتلافی مشخصی بین این دو نفر رخ نداد، و حتی به همدیگر نزدیک هم نشدند، اما نام جعفری گاه‌وبی‌گاه بعد از نام خورشیدی می‌آمد. تاکید مشترک آنها بر وعده‌ی مسکن نیز احتمال این ارتباط  را تقویت می‌کرد. باز هم در آینده نزدیک مشخص خواهد شد که آیا جعفری در این ائتلافِ نانوشته حضور دارد، یا این موضوع فقط گمانه‌زنی بوده است.

شعار اصلی: مسکن

سعید جعفری متولد ۱۳۵۹ و دارای مدرک کارشناسی حسابداری است. او نوه‌ی حاج حسن کربلایی جعفر، خیر بنام شهر گراش است و شاید این موضوع در انتخاب اهداف و شعارهایی که او در بخش اقتصادی و عمرانی به آن اشاره کرده است، بی‌تاثیر نبوده باشد.

جعفری که با شعار «بیان راستین، خرد جمعی و پیگیری مجدانه» در این انتخابات حضور داشت، برنامه‌هایش را این گونه معرفی کرده است: «هدفمند کردن سرمایه‌های خیرین، تسهیل‌گری سرمایه‌گذاری در راستای اشتغال و ورزش جوانان، مشارکت دادن نهادهای دولتی در پروژه‌های خیرساز، پیگیری تکمیل طرح‌های ناتمام شوراهای قبل، تسهیل‌گری و تشویق مالکان در جهت مشارکت در ساخت‌وساز زمین‌های بایر با پهنه و کاربری مسکونی، پیگیری الحاق زمین‌های اراضی ملی به محدوده شهری در جهت تولید مسکن، پیگیری احداث کمربندی و رفع معضل ترافیکی شهر».

او در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی نیز وعده‌هایی چون ساماندهی و تلاش در جهت رفع مشکل حاشیه‌نشینی، احیا و تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها)، ارتقای کیفی مولفه‌های فرهنگی و اجتماعی و ارزشی بافت فرسوده، پیگیری در جهت حفظ و مرمت بناهای تاریخی شهر و ایجاد تفاهم‌نامه بین شهرداری و میراث فرهنگی و اوقاف، پیگیری در جهت ایجاد کانون استعدادیابی ورزشی و ایجاد اتاق فکر در جهت توانمندسازی مشارکت بانوان در امور مدیریت شهری را داده است.

اگر جعفری به اندازه‌ای که در این چهار سال برای انتخابات دوره‌ی ششم برنامه‌ریزی کرده بود، برای فعالیت در شورا نیز برنامه و سختکوشی داشته باشد، می‌تواند یکی از موفق‌ترین اعضای شورای ششم باشد. 

خبرها و سوابق سعید جعفری در هفت‌برکه

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top