بستن

خانه‌سازی در شهر تاریخی «ماخرد» گراش / میراث فرهنگی استان مانع شد

خانه سازی در شهر تاریخی “ماخرد”/ میراث فرهنگی مانع شد
گراش – خبرگزاری مهر: شهر تاریخی “ماخرد” در شهرستان گراش فارس این روزها قربانی ساخت مسکن شده اما میراث فرهنگی استان به شدت در مقابل این اقدام ایستادگی و کار را متوقف کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان گراش در جنوب استان فارس واقع شده و این روزها از این شهرستان خبر می رسد که قرار است در یکی از محوطه های تاریخی گراش عملیات مسکن سازی برای مردم از سوی بنیاد مسکن شهرستان انجام شود.

از سوی دیگر میراث فرهنگی استان فارس نیز مقاومتهای لازم را صورت داده تا این محوطه تاریخی دستخوش تغییرات و آسیب نشود.

گفته می شود که این شهر تاریخی مربوط به دوره ساسانی است و پیش از این نیز اشیاء تاریخی مختلفی از این اراضی کشف شده است.

محوطه ماخرد

در این خصوص مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس شعبه شهرستان گراش به خبرنگار مهر گفت: بنیاد مسکن شهرستان قصد داشت که اراضی این محوطه تاریخی را به مردم برای ساخت مسکن واگذار کند در حالیکه منابع طبیعی ممنوعیت واگذاری را اعلام کرده و همچنین در گذشته نیز میراث فرهنگی لار نامه ای مبنی بر تاریخی بودن محوطه تهیه کرده بود.

عبدالعلی صلاحی گفت: مردم از سال ۸۴ برای ساخت مسکن ثبت نام کرده بودند و بنیاد مسکن نیز چند روز پیش قصد واگذاری اراضی این محوطه تاریخی را داشت که در این خصوص میراث فرهنگی فارس وارد عمل شد و اقداماتی که برای واگذاری زمین در محوطه در حال انجام بود را متوقف کرد.

 

محوطه ماخرد

وی گفت: بعد از اینکه با مقاومت میراث فرهنگی کار واگذاری متوقف شد، تصمیم بر این شد که کار ۱۵ روز به تعویق بیافتد تا ظرف این مدت تیمی به بررسی این محوطه تاریخی بپردازد تا ارزشهای تاریخی محوطه تعیین شود.

این فعال میراث فرهنگی ادامه داد: البته روز جمعه نیز دوباره اقداماتی برای واگذاری زمین در حال انجام بود که نیروی انتظامی کار را متوقف کرد.

صلاحی گفت: بحث ما این است که در روستای خلیلی که این محوطه تاریخی در شرق آن واقع شده اراضی دیگری برای مسکن سازی وجود دارد نظیر غرب روستا که در آن اراضی ملی قرار دارد و می توان در آن اقدام به ساخت مسکن کرد.

اشیاء تاریخی کشف شده در محوطه ماخرد

وی همچنین در خصوص ارزشهای تاریخی این محوطه تاریخی نیز گفت: در محوطه تاریخی ماخرد اشیاء مختلفی نظیر مهر، مهره های رنگی و… کشف شده و گمانه ها در خصوص قدمت این محوطه به دوره های ساسانی و یا حتی اشکانی وجود دارد که تیم بررسی کننده قدمت و ارزشهای تاریخی محوطه مذکور را مشخص می کنند.

همچنین مدیر انجمن دوستداران میرث فرهنگی استان فارس گفت: از دو سال پیش ثبت آثار تاریخی در کشور سهمیه بندی شد و قرار شد هر استان سهمیه ای داشته باشد که سهم استان فارس ۱۲ اثر شامل طبیعی، تاریخی و … است.

مسعود منیعاتی افزود: برای استان پهناوری مثل فارس که خاستگاه تمدنهای بزرگ بوده چنین سهمیه ای جوابگو نیست به همین خاطر آثار برای ثبت شدن در لیست انتظار می روند.

وی افزود: مشکلی که برای این محوطه تاریخی نیز پیش آمده این است که این محوطه در لیست انتظار قرار گرفته و هنوز ثبت نشده است.

اشیاء تاریخی کشف شده در محوطه ماخرد

وی عنوان کرد: البته این امر این چیزی از ارزش تاریخی محوطه “ماخرد” کم نمی کند و دستگاه های متولی عمرانی نیز نباید از موضوع ثبت نشدن این اثر سوء استفاده و به آن دست اندازی کنند.

مدیر انجمن دوستداران میرث فرهنگی استان فارس گفت: میراث فرهنگی تاکنون برای جلوگیری از دست اندازی به این محوطه چهار نامه را به دست اندرکاران این اتفاقات ارسال کرده است.

وی گفت: در عین حال میراث فرهنگی با اقدامات و تدابیری که اندیشید توانست عملیاتهای عمرانی در محوطه را متوقف کند.

عکاس پایگاه خبری هفت‌برکه گراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top