بستن

سیاست شورایی یا شورای سیاسی؟

هفت‌برکه – حسین عالمی: در اینکه شورای شهر باید به دور از ملاحظات و سلیقه‌های سیاسی، فقط برای توسعه، آبادانی، رشد فرهنگ و اقتصادی شهر کار کند، تقریبا همه اتفاق نظر دارند. اما مگر می‌توان به عنوان کاندیدای شورای شهر گراش خود را مطرح نمود و از پایبندی خود به نظام اسلامی و قانون اساسی و علاقه‌مندی به رشد و توسعه دم زد، اما دارای دیدگاه و بینش سیاسی نبود؟

هرچند متاسفانه در این دوره همگن‌سازی شد و سلیقه‌های سیاسی ناهمگن را حذف کردند و به‌حق، از شور انتخاباتی مردم نیز کاسته شد؛ اما قطعا شورای شهر، محفل سیاسی محض نیست و گرایش‌های سیاسی و حزبی منتخبین تاثیر چندانی در خدمت به همشهریان نخواهد داشت.

قطعا همه آنهایی که احساس تعهد می‌کنند و قدم در عرصه انتخابات می‌‌گذارند، دارای‌ تعهد هستند و با بینش سیاسی خود می‌خواهند در عرصه شورا فعالیت نمایند. اما هر کاندیدایی باید برنامه خود را در مورد مسائل مختلف از عمران شهری گرفته تا توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و پروژه‌های عمرانی شهری (تو بخوان شهرداری) به صورت جامع و عینی با استدلال منطقی ارایه نماید تا مردم انتخابی آگاهانه داشته باشند.

و انتظار می‌رود منتخبین مردم پس از راهیابی به شورای شهر نیز همچون زمان تبلیغات، دید و انعطاف سیاسی داشته باشند. به این صورت که در بده‌بستان‌های و تعامل‌های مرسوم دنیای سیاست انعطاف کافی و وافی را از خود نشان دهند و تحمل نظرات مخالف سایر اعضا را نیز داشته باشند.

مجموعه‌ی این‌ها را می‌توان به سیاست شورایی تعبیر کرد.

اما از سوی دیگر، افرادی هم هستند که به جای برنامه‌محوری و داشتن استقلال سیاسی و دیدگاه‌های توسعه‌گرایانه، بیشتر به فکر تصاحب کرسی شورای شهر به هر طریق ممکن هستند، از تبلیغات اغراق‌آمیز گرفته تا شعارهای عامه‌پسند و حتی نزدیک کردن خود به جریان‌های فکری و سیاسی غالب جامعه.

اینگونه افراد چون دارای دیدگاه خاص تعریف شده و چارچوب منطقی نیستند، هنگامی که به کرسی شورای شهر نیز می‌رسند، بیش از آنکه به فکر توسعه‌ی گراش و آبادانی‌اش باشند، به فکر منافع خود، دوستان و یاران خود هستند و یا دچار روزمرگی می‌وشند و با حل و فصل موردی مسائل دوستان و آشنایان، فقط به حفظ موقعیت خود می‌اندیشند و به دلیل نداشتن دیدگاه سیاسی، اغلب دنباله‌رو سیاست می‌شوند.

این وضعیت را می‌توان شورای سیاسی‌کار نام نهاد.

حال اگر می‌خواهیم، شورایی داشته باشیم که اعضای آن به سیاست شورایی معتقد هستند و سیاسی کار نیستند، لازم است نامزدهای محترم شورای شهر به جای ایجاد هیاهو، استفاده از صفات «جهادی» و «انقلابی»، سوء استفاده ابزاری از مقام شامخ شهداء و نامزد مطرح ریاست جمهوری و بزرگان و معتمدین شهر، صادقانه و شفاف به بیان و انتشار برنامه‌های خود بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top