بستن

از هر ۳۳ دانش‌آموز یک نفر درگیر مواد مخدر است

هفت‌برکه: تاکید بر استفاده از ظرفیت مردم و خیرین برای پیشگیری و صیانت از بهبودیافتگان اعتیاد، یکی از محورهای اصلی جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان گراش بود. دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان فارس گزارش‌های نگران‌کننده‌ای ازدیاد سریع کارگاه‌های تولید مواد مخدر صنعتی و پایین آمدن سن توزیع‌کنندگان مواد مخدر در استان ارائه کرد و معاون فرماندار گراش بر لزوم تقویت زیرساخت‌های مبارزه با مواد مخدر در شهرستان تاکید کرد.

به گزارش حجت عابدی، پنجشنبه ۲۰ خردادماه ۱۴۰۰، سومین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان گراش با حضور قاسم فرسوده، معاون سیاسی، امنیتی و امور اجتماعی فرمانداری؛ سلیمان کرمی، دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان فارس؛ سعید کشاورز، دادستان عمومی و انقلاب گراش؛ فرمانده ناحیه مقاومت بسیج، بخشداران ارد و مرکزی و اعضای شورای هماهنگی در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد.

سلیمان کرمی، دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان فارس، در این جلسه ضمن تشکر از اقدامات خوبی که در حوزه‌های پیشگیری و درمان صورت گرفته است، گفت: «اولویت و شعار ما در سال ۱۴۰۰ پیشگیری و درمان و صیانت از بهبودیافتگان است و امیدواریم با ارائه برنامه‌های نوآورانه و مبتکرانه، در مسیر پیشگیری و جلوگیری از سو مصرف گام برداریم. اگر تقاضایی نباشد، عرضه‌ای هم اتفاق نخواهد افتاد.»

در هر سه ماه، ۴۵ تا ۵۰ کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی اضافه می‌شود

کرمی با بیان اینکه آمارها در سطح استان فارس آمارهای نگران‌کننده‌ای است، گفت: «در جامعه کارگری و در بخش‌های تولیدی، آماری که الآن می‌توان قریب به یقین اعلام کرد این است که ۵۸ درصد واحدهای تولیدی و اقتصادی ما از حیث سو مصرف آمار نگران‌کننده‌ای دارند؛ در حالی که آمار کشوری ما ۲۳ درصد است، یا آمار اصفهان ۱۶ درصد است. در حوزه دانش‌آموزی نیز اگر میانگین کشوری ۲.۲ درصد است، اما ما هنوز ۳.۳ درصد هستیم. این هم زنگ خطری است که دانش‌آموزان نوجوان ما درگیر آن هستند.»

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر فارس گفت: «قبلا نگرانی ما از تریاک بود و افغانستان همسایه ما ۷۰ تا ۸۰ تریاک جهان را تامین می‌کند. اما الان آمارها در مورد کارگاه‌های تولید مواد مخدر صنعتی، ویران‌کننده است و در هر سه ماه، ۴۵ تا ۵۰ کارگاه افزایش پیدا می‌کند. چرا؟ چون انتفاع بالای اقتصادی دارد.»

در حوزه توزیع هم سن پایین آمده است

کرمی به ذکر مثال‌هایی در این مورد نیز پرداخت: «چندی پیش اداره اطلاعات هرمزگان موضوعی را با هماهنگی دستگاه قضایی ارائه داد. از سه نفر قاچاقچی که بالغ بر ۹۰۰ میلیادر تومان سرمایه داشتند، یکی از آنها جوان ۱۸‌ساله‌ای بود که چرخه‌ی مالی حسابش ۱۶۴ میلیارد تومان بود. این نشان می‌دهد که سن افراد نه فقط از حیث مصرف، بلکه در حوزه توزیع هم دارد تقلیل پیدا می‌کند. ما الآن دانشجویان پزشکی را داریم که به دلیل شرایط خاص درآمدی، متاسفانه به خط تامین و توزیع هم وارد شده‌اند.»

کرمی با بیان این که در حوزه مبارزه و در عرضه‌های نظامی و قضایی و امنیتی اتفاقات خوبی در حال انجام است، اضافه کرد: «ولی با شرایط خاصی که به گوشه‌ای از آن اشاره کردم، کار کردن در حوزه مقابله با هزینه‌ای که اشاره کردم کار سختی است. ما مجبوریم در حوزه پیشگیری و فرهنگی با نگاهی متفاوت پیش برویم. نیاز به مشارکت خیرین و مردم است. دولت هزینه‌های زیادی انجام می‌دهد. حداقل در سال ۱۰ میلیارد برای ساماندهی معتادین متجاهر و کارتن‌خواب که تا ۳۴۰۰ نفر و بیشتر در مرکز استان هستند، هزینه می‌شود. در حوزه‌ی درمان و توانمندسازی اقدامات اتفاق می‌افتد، ولی بخش آخر که باید چرخه کامل شود و اشتغال برای آنها ایجاد شود، متاسفانه اتفاق نمی‌افتد.»

باید خیرین، سمن‌ها و دانش‌آموزان به کمک بیایند

کرمی با بیان این که خیرین تمایلی به ورود به این عرصه ندارند، توضیح داد: «چون نگاه هنوز نگاه جرم‌انگارانه است. این توقع هست که با توجه به ظرفیت خوبی که گراش از این نظر دارد، باید ورود خیرین به حوزه صیانت از معتادین بهبودیافته اصل قرار گیرد. تمهیداتی را هم می‌توان مشخص کرد. ما مشوق‌های بیمه‌ای را ارائه می‌کنیم و حمایت‌های تسهیلاتی خواهیم داشت.»

او با اشاره به ظرفیت‌های اجتماعی و مردمی در حوزه مقابله با مواد مخدر نیز گفت: «ما در حوزه سمن‌ها هم در حوزه اعتیاد ضعیفیم. از ۱۱۲۰ سمن در سطح استان، فقط ۳۰ تا ۳۵ سمن فعال در حوزه اعتیاد داریم که این هم بحرانی است. چه اشکالی دارد با توجه به شرایط خاصی که روستاهای خلیلی، زینل‌آباد و گزدان دارد و با توجه به آمارهایی که نگران‌کننده است، از همین ظرفیت داخل روستا به صورت خودجوش استفاده شود؟»

او استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان را نیز اولویت دیگری دانست: «در حوزه آموزش و پرورش من باید تشکر ‌کنم از آموزش و پرورش گراش که به عنوان شهرستان برتر در در بحث «یاریگران زندگی» است. متاسفانه محدودیت‌های کرونا و تعطیلی مدارس باعث وقفه در این طرح شده است، که امیدواریم امسال به نتیجه برسد. این ظرفیت خوبی است، و با سپردن کار به دست دانش‌آموزان، می‌توان از ظرفیت آنها استفاده کرد.»

معاون فرماندار: خواستار تقویت زیرساخت‌های مبارزه با مواد مخدر در شهرستان هستیم

قاسم فرسوده معاون سیاسی، امنیتی و امور اجتماعی فرمانداری گراش، در این جلسه خواستار تقویت زیرساخت‌های مبارزه با مواد مخدر در شهرستان شد و اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌ها، تامین نیرو و تقویت امکانات موجود به طور حتم توان مقابله با مواد مخدر را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه مسئولان شهرستان گراش در زمینه مبارزه با مواد مخدر متفق القول هستند، تصریح کرد: اقدامات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان در برخورد با پدیده اعتیاد بازدارنده و موفق بوده است.

دبیر شورای تامین شهرستان گراش از برخورد قاطع و هوشمندانه نیرو‌های انتظامی، نظامی و امنیتی خبر داد و افزود: متاسفانه مواد مخدر پایه و اساس بسیاری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی در جامعه است که در این خصوص نیروی انتظامی با همکاری فعالانه بسیج و دستگاه قضا برخوردهای قاطع و به موقع‌ داشتند

قاسم فرسوده با تاکید بر اینکه پیشگیری و مهار اعتیاد در جامعه نیازمند عزم جدی است، خاطر نشان ساخت: مبارزه با موادمخدر و مهار آسیب ناشی از آن وظیفه یک دستگاه خاص نیست و مردم نیز در کنار  مسئولین نسبت به این مهم مسئولیت دارند و باید در سایه عزم جدی برای ریشه کنی این معضل اجتماعی گام برداشت.

معاون سیاسی، امنیتی و امور اجتماعی فرمانداری گراش مبارزه با مواد مخدر را در گرو بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها دانست و افزود: بهره‌گیری از ظرفیت مردمی و سازمان‌های مردم نهاد در مقابله با مواد مخدر ضروری است و این معضل با تلاش و همدلی همگانی مهارشدنی است.

وی با تشریح عملکرد شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان گراش در کمیته‌های تخصصی پیشگیری، درمان و مقابله خواستار تقویت زیرساخت‌ها و رفع موانع و مشکلات سر راه شد

دادستان: مبارزه با مواد مخدر مدیریت شبانه‌روزی و جهادی می‌خواهد

سعید کشاورز، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گراش، با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر مدیریت شبانه‌روزی و جهادی می‌خواهد، اظهار داشت: موضوع مواد مخدر معضلی جدی برای جامعه محسوب می شود که با عزم جدی و ملی باید ریشه آن را در جامعه خشکاند و برخورد قاطعانه و تاثیرگذار داشت.

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری در بحث موادمخدر، خواستار تقویت طرح‌ها و برنامه‌های حمایتی از بهبودیافتگان اعتیاد شد و افزود: اشتغال معتادان بهبود یافته برای پیشگیری از بازگشت آنها به سمت استفاده از مواد مخدر باید جدی گرفته شود.

کشاورز پیشگیری، مقابله و درمان را سه ماموریت اصلی مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد و افزود: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نقش راهبردی و اثر بخش در حوزه‌های پیشگیری، مقابله و درمان دارد.

در این جلسه کمیته‌های تخصصی پیشگیری، درمان و مقابله گزارش عملکرد خود را بیان و چالش‌های پیش رو را مطرح و خواستار رفع آن شدند.

خبرنگار همکار هفت‌برکه از سال ۱۳۸۶ کارشناس روابط عمومی فرمانداری گراش

1 نظر

  1. ضمن تشکر از مسئولین امر که دغدغه نوجوانان، جوانان و دانش آموزان را دارند!
    مبارزه با مواد مخدر مخصوصا در میان دانش آموزان در کنار برخورد و مجازات، نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش است. جا دارد از زحمات آقای افشار در اداره آموزش و پرورش در زمینه مبارزه با آسیب های اجتماعی نوجوانان تشکر کرد و این پرسش جدی از مدیریت ضعیف این مجموعه مطرح است که چرا ایشان اکنون در این زمینه فعال نیستند و پیگیری بحث آسیب‌‌های اجتماعی در حوزه آ.پ به چه شخصی واگذار شده است؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top