بستن

کمک عروس و داماد جوان به رهایی یک نفر از زندان

هفت‌برکه: زوج جوان گراشی با کاهش هزینه‌های مراسم عقد خود، یک همشهری را از زندانی شدن رهانیدند.

امیرحسین و عارفه دو جوان دانشجو هستند که ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ مراسم عقد خود را در گراش برگزار کردند. عارفه که دانشجوی پزشکی است می‌گوید: «با توجه به شرایط کرونا از اول تصمیم داشتیم که مراسم عقد ما به صورت خانوادگی با حضور تعدادی از اعضای خانواده و دوستان باشد و بخشی از هزینه را صرف امور خیریه کنیم.»

امیرحسین می‌گوید: «همزمان با مراسم ما، یک نفر که به دلیل مهریه در آستانه زندانی شدن بود به پدرم مراجعه کرده بود. در نهایت با همفکری والدین قرار شد ۱۶ میلیون از هزینه مراسم را به این همشهری هدیه کنیم تا بخشی از بدهی‌اش به خاطر مهریه پرداخت شود و جلو زندانی شدن او را بگیریم. البته هدف اصلی فرهنگسازی است و این که هزینه‌های ازدواج را کاهش داد و بخشی از آن را برای برکت زندگی در راه کار خیر صرف کرد.»

پیوند این زوج با مهریه ۱۴ سکه آغاز شده است. عارفه می‌گوید: «اگر قرار است تغییری در جامعه ایجاد شود باید از خود ما و تصمیمات خودمان شروع شود. بعضی از دوستانم با این موضوع مخالف بودند ولی این تصمیمی است که به آن افتخار می‌کنم. زندگی ما قرار است بر اساس تفاهم و حقوق برابر شکل بگیرد و میزان مهریه در این سبک زندگی نقش چندانی ندارد.»

امیرحسین می‌گوید: «آیت‌الله سید جواد معصومی که خطبه عقد ما را خواند می‌گفت خیلی وقت است که عقدی با مهریه ۱۴ سکه نخوانده است و امیدوار بود این سنت در شهر به صورت عرف در بیاید.»

زوج جوان گراشی زندگی خود را با کمک به دیگران آغاز کردند و در ادامه راه نیز قصد دارند این مسیر را ادامه دهند. از نظر آن‌ها نیک‌اندیشی فقط در کمک‌های مالی نیست. امیرحسین و عارفه به صورت‌های دیگر مانند کلاس‌های آموزشی به داوطلبان کنکور نیز گونه‌ای دیگر کار خیر انجام می‌دهند. 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

16 نظر

  1. تبریک میگم، انشاالله خوشبخت بشین.
    درود به شرفتون.
    خدا خیرتون بده.
    کاشکی خیرین هم از شما یاد بگیرن، بجای ساختن این همه مسجد که تو گراش زیاده، از این کارهای فرهنگی انجام بدن.
    سالم و تندرست باشید.

  2. آره دیگه مهریه ۱۴ سکه قطعا به نفع آغایونه.دیگه تا تقّی به توقی توی زندگیشون شد ، نخوان بخاطر نداریشون برن زندان.اونوقت خانم ۱۴ سکه رو اونم اگر بهش بدین بره چیکارش کنه؟! آیا با اون ۱۴ سکه میتونه یه چار دیواری و سقف بالای سر واسه خودش بخره که بره توش زندگی کنه؟ و امورات زندگیشو راحت بگردونه؟ تازه گیرم که خانم شاغل باشه بازم با اون ۱۴ تا نمی‌تونه خونه‌ای بخره که بی‌درکجا نمونه.👑👔👰👫👪💀

  3. در ابتدا ارزوی خوشبختی برای این زوج جوان دارم.

    زمانی که مهریه در عرف شهر گراش مهریه ۵۰۰ و ۴۰۰ است مهریه ی ۱۴ عددی کمکی به فرهنگ سازی در جهت ازدواج اسان نمی کند چون اختلاف زیادی نسبت به مهریه ی غالب مد نظر خانواده های عروس دارد.
    فرهنگ سازی باید قدم به قدم اتفاق بیفتند. مثلا انتخاب عدد ۱۰۰ تا ۲۰۰ میتواند منطقی باشد برای کاهش میزان مهریه تا مورد استقبال قرار بگیرد وگرنه اکثر خانواده ها با مهریه ۱۴ سکه مخالفت جدی دارند.

    مهریه ۱۴ سکه ایا برای تمام دختران گراشی منطقی است؟
    در جوامع غربی که دختر و پسر فرصت برابر تحصیلی، شغلی و اجتماعی برخوردار هستند منطقی است مهریه برای حمایت از زن موضوعیتی نداشته باشد. دیه و ارث نابرابر و قوانین حضانت و حق طلاق هم بر این اضافه کنید. پس حمایت ها از جنس زن و مرد در کشور و فرهنگ گراش به عدالت نزدیک نیست.

    مهریه ۱۴ سکه در مقام تصمیم شخصی قطعا قابل احترام است، ولی وقتی تبدیل به خبر با نیت فرهنگ سازی می شود یعنی قرار است به عنوان یک الگو معرفی شود.در جامعه ای مانند گراش که اکثر خانم ها حتی تحصیلکرده های ان خانه دار هستند و شغل و حقوق ندارند ایا ۱۴ سکه میتواند ضمانت مالی خوبی برای مواقع اضطرار(مانند متارکه) ایجاد کند؟

    سکه های سنگین تاریخ تولد و هزار تا و ۵۰۰ تا زیاد است ولی تعداد ۱۴ سکه هم برای الگو قرار دادن برای تمام عروس ها کم است.مهریه باید پشتوانه عقلی،عرفی و شرعی داشته باشد و به قصد پرداخت از طرف مرد معین شود. در اخر برای مهریه نباید عدد ثابتی برای همه معرفی کرد چون شرایط تحصیلی مالی و شغلی هر کس متفاوت است.

  4. خدمت هر دو عزیزی که به نام گراشی کامنت گذاشتن
    چهارده سکه در شرایطی که در زن حق کار، مسکن، تحصیل، خروج از کشور، طلاق، حضانت و همچنین حق تقسیم اموال را دارا باشد نه تنها بی پشتوانگی نیست بلکه عین همراهی و عدالت و ضامن آرامش میشه.
    زوجی که چنین کاری میکنه حتمی از طرف مرد این حقوق رو هم در سند ازدواج به همسرش میده.

  5. آها پس عارفه‌ی این قصه، بر طبق گفته خودش، بنا را بر تساوی حقوق زن و مرد گذاشته؟ و امیرحسین هم در قبال مهریه ۱۴ سکه یه سری پوئنها به عروسش داده بر طبق گفته خودش حق تحصیل و فلان و بهمان و حق مسکن!یعنی امیرحسین سند خونه‌شو به‌ نام عروسش زده تا عروس هم در قبالش با ۱۴ سکه موافقت کنه؟ اگه جوابت مثبته که این چاردیواری و سقف پشتوانه محکم و خیلی خوبیه برا عروسش. و آیا اگه ۱۴ سکه نبود دیگه اون پوئنها از جمله حق تحصیل و کار و چیزای دیگه که گفتی به عروسش نمی‌داد؟ یعنی در کل معامله برد برد کردند دو تا شون.پس این کجاش فرهنگ سازیه واسه مردم برا مهریه کم؟ یعنی همه پسرا خونه و مال و فلان دارن که به نام دختر بزنن و یا نصف کنن بین‌ خودش و عروسش که
    در قبالش خانواده دختر قبول کنه که مهریه دخترشون فقط ۱۴ سکه قرار بدن؟ اینکه همه پسرا دارا هستند و حق فلان و بهمان به دختر میدن و با تساوی حقوق زن و شوهر و تساوی حقوق زن و مرد در این مملکت موافق باشند و همه دخترا هم حاضر باشن مهریه‌شون ۱۴ سکه باشه ، به یک داستان تخیلی شباهت زیاد داره و مثل یک رویا و آرزو می‌مونه. البته آرزوهای برباد رفته. خیلی خودتونو خسته نکنین برا اینکه حق دخترا رو نادیده بگیرین و از هر طریق ممکن این قشر محترم رو تضعیف کنین. کسانیکه در صدد تضعیف قشر مؤنث هستند و به ظاهر وانمود می‌کنند که دارند از آنها حمایت می‌کنند در اصل در درون خودشان از موضوع تساوی حق زن و مرد در هراسند و آن را مخفی می‌کنند.

  6. خطاب به «گراشی»
    چیزی یا ملکی این‌طور که شما فرمودین به‌نام کسی زده نشده که پشتوانه باشه یا نباشه. این‌طور که من اطلاع دارم البته.
    متاسفانه در قانون ایران حقوق رسمی زنان مشکل داره و زوجین با شروطی سعی می‌کنن حقوق رو عادلانه کنن. هرچند باز هم نمی‌شه و باید از بیخ قانون تصحیح شه. شروط ضمن عقد حق زنانه که ازشون سلب شده و در این بحثی نیست. مهریه هم از این جهت اشکال داره که یک بدهکاری نابه‌جا برای مرده در زندگی‌ای که طرفین باهم قراره شکل بدن.

  7. خطاب گراشی آخری
    انقدر بی سواد هستی که نمیدونی معنی حق مسکن چیه
    حق مسکن یعنی اینکه حق انتخاب محل زندگی و اسکان با مرد تنها نیست و باید با توافق طرفین انجام بپذیره.
    شما از یه چیز دیگه زورت گرفته چرا سعی میکنی عیب بذاری رو مردم؟

  8. گراشی مشحصه از جایی دیگه از این زوج ناراحتی اگر اندک سوادی داشتی میفهمیدی حق مسکن اهدای مسکن به زن نیست🤦‍♂️ بلکه یعنی زن حق دارد برای انتخاب محل سکونت نظر بده و مسکن هم به نام‌ مرد خواهد بود.

  9. جناب علی!با تفکر و علمی مبحثو پیش ببر نه با تعصب و غضب.من عیب و ایرادی رو کسی نذاشتم.و زور و مشکلی هم ندارم.این یه مبحث حقوقیه و لاغیر.عصبانیت نداره.
    خوش بود گر محک تجربه آید به میان.آیا شما اون حق مسکن و چیزای دیگه که گفتی اگه خواستگار دخترت به دخترت بدهد آیا دخترتو در قبالش با ۱۴ سکه به اون داماد شریف میدین؟ یا اینکه دخترتو جوری بار آوردی و آموزشش دادی که تحت هیچ شرایطی مهریه کم رو قبول نکنه ، و مهریه ۱۴ سکه‌ای رو فقط برا عروس پسرت می‌پسندی چون به نفعتونه.

  10. جناب علی!در ضمن، بنده بی‌سواد نیستم در این مورد همه‌‌ی مواردشو پاس کردم و خوبم بلدم و خوبم به این حق و حقوق و شرایط آگاهم.

  11. جناب دلسوز! چرا ایقد عصبانی و ناراحتی از این مبحث؟! و بیسواد هم نیستم و خیلیم از این مباحث حقوقی سر درمیارم. چرا مشخصه‌‌‌ایی که احتمالا خودت داری رو ، داری فرافکنی می‌کنی؟! و در ضمن بنده این زوج محترمو نمی‌شناسم. در هر صورت خوشبخت بشن.

  12. فکر کنم اگر بیشتر روی قسمت اول تمرگز کنید بهتره اینکه در این شرایط کرونایی بخشی از هزینه مراسم خرج رهایی یک زندانی مهریه خرج شده / این کار الگو است وگرنه مهریه هرکسی هرمقدار دوست داره میتونه قرار بده ولی یک نکته به اطلاع دوستان برسونم بیشترین طلاق در استان طبق گفته مقام مسئول در شهر خودمونه / و من که سالهاست با مهریه و زندانی و طلاق ارتباط دارم هنوز کسی ندیدم با ۵۰۰ با ۶۰۰ سکه ارامش یا اسایش نصیبش شود فقط این بگم مرد در زندان و از ان طرف زن در تلاش طلاق و دهها نفر اطراف این دونفر در تنش هستند / تفاهم بر سر مسایل زندگی و اختیارات کافی میتونه درصد طلاق را کم کند / یک مورد یک طلاق با ۳۱۴ سکه داریم که بعد از دونده گری های زیاد زن گفتند ۵ سکه نقد باقیش ۹ ماه یک سکه حالا شما حساب کنید ۳۱۰ تقسیم بر ۹ کنید ببینید چند ماه میشه ؟ از اون طرف مرد هم لج میکنه میگه طلاق نمیدم و بچه هم گرفتار / مهریه البته حق قانونی شرعی و حقوقی زنه

  13. فرهنگ سازی که تو بوق و کرنا کردن نداره هزاران نفر هستن که هزینه عروسیشونو میدن یه مستحق و هیچ کس هم خبردار نمیشه
    عروس خانم همین که خانواده خودتو و شوهرت فهمیدن و خانواده اون بدبخت، یعنی تغییر و تحول و شروع کردن از خود دیگه نیاز نیس علنی کنین و اسم و شغل و … و مهریه رو به بهانه فرهنگ سازی جار بزنین. والله مهریه هم یه چیز سلیقه ای هست و هیچ وقت هم هیچ کس ضمانت نکرده که با ۱۴ طرف بشه معصوم و خوشبختت کنه و نه با ۱۰۰۰تاش بترسه و خطا نکنه…. اونم که میگه مهریه کم احتمالا نرخ تورم تو دستش نیس که اگه یه وقت یه خانم بی گناه سر هیچ و پوچ زندگیش از هم بپاشه بتونه روزگارش رو بگذرونه و به بهانه نداری و بی کسی زیر بار مشکلات جامعه به اجبار تن به …. نده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 نظر
scroll to top