بستن

راهکاری برای فعالیت باشگاه‌های ورزشی در دوران کرونا

هفت‌برکه: هر بار که با نارنجی و قرمز شدن وضعیت کرونا در شهرستان، حکم تعطیلی باشگاه‌های ورزشی صادر شده است، صدای اعتراض ورزشی‌ها بلند شده است. حیدر حجازی که سابقه‌ی همکاری با هیات بدنسازی، هندبال، دوچرخه‌سواری و چند هیات ورزشی دیگر را دارد، در این یادداشت سعی کرده است ضمن تشریح وضعیت، راهکاری ارائه دهد که باشگاه‌های بدنسازی نیز بتوانند در وضعیت شیوع کرونا، به فعالیتشان ادامه دهند.

حیدر حجازی: از قدیم‌الایام ورزش ضامن سلامتی بوده و با اعتقاد بر این اصل اساسی، زندگی‌های بسیاری به سمت بهبود رفته است. اما اکنون بیش ‌از یک ‌سال است که بیماری منحوس کرونا بر روابط اجتماعی، ورزشی، اقتصادی و کلیه جوانب زندگی انسان‌ها سایه انداخته و ورزشکاران و متولیان ورزش هر لحظه منتظر خبر تعطیلی باشگاه، کسب‌وکار و ورزش خود هستند چون اولین مکانی که تعطیل می‌شود همین اماکن است.

حسب فرمایشات مقام ‌معظم رهبری، دستورهای ستاد محترم مبارزه با کرونا در حکم قانون است؛ اما دستورات ستاد مبارزه با کرونا بدون توجه به صورت مسئله (وضعیت باشگاه‌ها و متولیان ورزش) صادر می‌شود و به‌جای همگن‌سازی و مدیریت بحران‌هایی مثل کرونا، سعی بر حذف صورت مسئله با شعار «در خانه بمان» دارند و ورزش را از اصل، مخل سلامتی مردم می‌دانند، در صورتی ‌که به اعتقاد سازمان بهداشت جهانی، کارکرد فیزیولوژیکی بدن چنین حکم می‌کند که ورزش نقش اساسی در جهت اجتناب از افسردگی و ارتقای سیستم ایمنی بدن دارد.

هرچند توصیه‌های ستاد مبارزه با کرونا در جهت حفظ سلامتی مردم است، اما با اقداماتی می‌توان به بهبود سلامتی جامعه نیز کمک کرد. به عقیده من، اگر آیین‌نامه‌های بهداشتی-ورزشی در باشگاه‌ها رعایت شود، یقینا کمتر از پارک، اتوبوس، مترو، بیمارستان، اغذیه‌فروشی‌‌ها و… ویروس کرونا وجود داشته باشد و می‌توان کاری کرد که محیط امن باشد، هرچند ورزشکاران مبتدی می‌توانند به جای باشگاه‌ها از ورزش در فضای منزل، پارک‌ها و ورزش‌های هوازی نیز استفاده کنند. نمی‌توان ورزش را تعطیل کرد، همانگونه که نمی‌توان کرونا را نادیده گرفت و در هر صورت بیماری کرونا هم‌نشین همیشگی مردم است.

در دوران کرونا به‌شدت به جامعه ورزش و اقشار مرتبط با آن (مغازه‌های لوازم ورزشی و…) ظلم شده است، زیرا هم از نظر اقتصادی به ورشکستگی رسیده‌اند و هم سیستم ایمنی بدن مردم به خطر افتاده است. در این شرایط، باشگاه‌ها می‌توانند با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تنظیمی از وزارت بهداشت و ابتکارهای خود متولیان ورزش در زمینه مبارزه با کرونا پیش‌قدم باشند.

راهکارهای پیشنهادی من جهت مدیریت کرونا برای باشگاه‌های بدنسازی ورزشی اینهاست:

۱. عدم حضور افرادی که سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارند در باشگاه.

۲. تدوین دستورات برای چیدمان و نحوه استقرار وسایل و ورزشکاران در باشگاه‌ها

۳. ضدعفونی نمودن سطوح در ساعات مختلف روز

۴. در دسترس بودن وسایل ضدعفونی برای ورزشکاران، بالاخص مایع دست‌شویی

۵. محدودیت حضور ورزشکاران در ساعات ورزشی

۶. گردش هوای مطلوب در باشگاه‌ها

 ۷. لزوم استفاده از دستکش جهت استفاده از وسایل

 ۸. لزوم کنترل دائمی شرایط مکانی توسط مدیر باشگاه و بازرسان وزارت بهداشت

 ۹. حفظ پروتکل فاصله اجتماعی و راهکارهای دیگر که مدیران ورزشی و بهداشتی می‌توانند ارائه کنند.

این توصیه‌نامه نظر شخصی است، ولی کمافی‌السابق دستورات ستاد مبارزه با کرونا نصب‌العین جامعه ورزش خواهد بود و همکاری کماکان ادامه دارد. هرچند ستاد مبارزه با ویروس کرونا می‌بایست همانند دیگر کشورها و برخی شهرستان‌ها، در نحوه مدیریت ورزش در دوران کرونا تجدیدنظر نماید، به‌طوری‌که ورزشکاران احساس تبعیض نسبت‌ به سایر شهرستان‌های کشور با وضعیت مشابه و سایر ورزش‌ها در شهرستان ننمایند.

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

3 نظر

  1. زورمون نمیرسه اقای حجازی وگرنه لار با وصعیت مشابه باشگاه ها بازه
    متاسفانه بعد از حمایت هیات ها از رییس اداره ورزش، سخت گیری و لجاجت بیشتری میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top