بستن

یادداشت: دیوار کوتاه کسبه

هفت‌برکه – حسینعلی فولادی* : بدون شک مجموعه اصناف گراش از ابتدای شیوع این ویروس منحوس نسبت به شهر‌های همجوار و حتی دیگر نقاط کشور بیشترین همراهی و همدلی را با مجموعه کادر درمان و ستاد محترم پیشگیری از کرونا شهرستان داشته است.

از همان اوایل شیوع در اسفند ۹۸ که همزمان با بهترین فصل فروش مغازه‌داران بود، با بستری شدن سه نفر در بیمارستان به مدت دو هفته در گراش تعطیلی اعلام شد و در مجموع از ابتدای شیوع تاکنون به جز تعطیلات رسمی، بیش از دو ماه صنوف شهر تعطیل بوده است. این در حالی ست که در شهرهای همجوار با وجود مراودات و تراکم جمعیتی بیشتر، تعطیلی به مراتب کمتری را شاهد بوده‌ایم. در این نوشتار با شکافتن ابعاد قضیه به چرایی این‌ موضوع می‌پردازیم. با تاکید بر این نکته که نمی‌توان منکر زحمات کادر بهداشت و درمان و عوامل دست‌اندرکار ستاد محترم پیشگیری از کرونا شد و خانواده‌ی بزرگ اصناف همواره قدردان جهادگران عرصه‌ی بهداشتی و درمانی شهرمان است.

۱- از اواسط سال  ۹۹ که معیار رنگ‌بندی شهر ها بر مبنای تعداد بیماران بستری قرار گرفت، آمار بستری بیمارستان با عنایت به این که به دلایلی تعداد مریض‌های بستری بیمارستان گراش همواره بیشتر از شهرهای همجوار است این موضوع باعث پر رنگ نشان دادن وضعیت شهرستان می‌گردد. در حالی که با بررسی دیگر شاخص‌ها از جمله مرگ و میر مبتلایان و تعداد مبتلایان جدید به نسبت جمعیت شهرستان می‌توان پی برد که نه تنها وضعیت گراش در مقایسه با همسایگان بحرانی‌تر نبوده، بلکه به نسبت جمعیت وضعیت بهتری داشته ایم که این البته نشان از تعهد و تخصص و مجموعه امکانات کادر بهداشتی و درمانی شهرمان بوده است و جای افتخار دارد. لذا صرف داشتن تعداد زیاد بستری و به دنبال آن قرمز شدن وضعیت شهرستان ملاک مناسبی برای بحرانی جلوه دادن وضعیت و تعطیلی صنوف نیست 

۲- زمان آغاز موج چهارم کرونای گراش در  ۱۵ روز آغازین سال که اکثر صنوف تعطیل یا نیمه تعطیل بوده‌اند به خوبی نشان دهنده‌ی این واقعیت است که اصناف تاثیر حداقلی در گسترش ویروس داشته و علت اصلی شیوع، دورهمی‌های خانوادگی و در باغ‌ها بوده است. با مصوبه ستاد ملی برای تعطیلی هفته‌های سوم و چهارم سال و عدم توجه به شاخصه‌های بومی این منطقه که در هوای مساعد فروردین‌ماه دورهمی‌های باغ شهری تشدید می‌گردد، این موضوع عملا گسترش شیوع و افزایش آمار مبتلایان را در پی داشته است. حال چرا اصناف بایستی جور آن را بکشند.

 ۳- در حالی که طبق مصوبه ستاد ملی پیشگیری کلیه مراسم‌ها اعم از عروسی، ختم، جشن‌های خانوادگی و مراسم‌های مذهبی و آیینی و نماز جماعت در شهرهای قرمز ممنوع است؛ در شهر ما اکثر مساجد فعال و جلسات سخنرانی و ختم قران و افطاری برپاست و این دوگانگی و تبعیض آشکار در تعطیلی و پلمب صنوف با استناد به مصوبات ستاد پیشگیری و آزادی بعضی محافل حقیقتا غیر قابل تحمل و از چشم مردم پوشیده نیست. گویی مشت آهنین قانون فقط برای مغازه داری است که برای معیشت خانواده تلاش می‌کند.

۴- نحوه‌ی برخورد با مغازه‌دارانی که به نوعی از تعطیلی سرپیچی کرده یا نیمه باز، فروش داشته‌اند به نحوی است که انگار جانی بالفطره دستگیر شده است. هرچند عمل این گروه از همکاران مورد تایید نیست ولی در کارها آن‌ها حداکثر متخلف است نه جرم،  آنان مجرم نیستند که لایق این نوع برخورد باشند.

همانگونه که در لار حتی خبر یک مورد پلمب در مقطع کنونی منتشر نشده است و بازرسین بسیار محترمانه از واحدهای نیمه‌باز درخواست کرده درب فروشگاه‌های خود را ببندند.

کلام آخر در حالی که به اذعان مسئولین درمانی دورهمی‌های خانوادگی در راس علل گسترش ویروس است، از مجموع موارد منع شده‌ی ستاد پیشگیری ظاهرا تنها موردی که با دقت و وسواس کامل اجرایی می‌شود سختگیری در تعطیلی واحد‌های صنفی است و این موضوع حقیقتا جای گله‌مندی دارد. ضمن این که خبرهایی از بازگشایی بازار شهر همجوار از روز شنبه به گوش می‌رسد که در صورت صحت ادامه تعطیلات گراش و بازگشایی آن‌ها به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

  • حسینعلی فولادی : کارشناس ارشد بودجه و رییس صنف طلافروشان و خرازان گراش

 

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

4 نظر

  1. سلام و درود بر شرف جناب آقای حسینعلی فولادی.
    کاش همه همین تفکرات را داشتند،و کمی به فکر قشر ضعیف جامعه بودند ک از همین راه کاسبی معیشت خانواده هاشون را بدست می آورند.
    متاسفم برای ……..و اشخاصی ک تبعیت میکنند آنها را.

  2. آفتاب آمد دلیل آفتاب.عاقلان دانند. ولی متأسفانه صدای آفتاب و عاقلان به جایی نمی‌رسد.یه جوری هم مراسمها برگزار میشه که آدم یاد سالهای خوش بدون کرونا می‌افته و یه لحظه آدم فکر میکنه همه چی درست شده و کرونا هم نابود شده. هی‌ی‌ی‌ی‌ی‌ی‌ی‌ی‌ از دست خیلیای بی‌عقل و بی‌فکر😒 تازه نظرات خیلیا در مورد کرونا و رعایت نکردن اصول بهداشتی، رو در رو شنیدم. یکی می‌گفت:من به کرونا اعتقادی ندارم.😳 و دیگری می‌گفت: ما اذیت کرونا نمی‌کنیم اونم ما رو اذیت نمی‌کنه.😳 اون‌ یکی می‌گفت:کرونا اقواممونه کاری به کار ما نداره.😳 و دیگری می‌گفت:همش نقشه دشمنه😳 و اون یکی می‌گفت:بهش فکر نکن کاری به کارت نداره😳
    یکی جواب بده پس این همه تلفات و مریض همش توهّمه واقعا؟؟!!!! یعنی واقعا کرونا فقط با مغازه‌ها مشکل داره؟! یا کرونا با ساعت ۱۰ شب تا ۳ نصف شب مشکل داره؟!
    یا اینکه کرونا در مسجد موتورش از کار میفته و سرایت نمی‌کنه.؟!یا اینکه اگه مراسم مذهبی و جشن میلاد و جش تولد و عروسی و غیره بگیری سرایت نمی‌کنه.؟!!
    جلّ‌الخالق.خدایا به همه عقل و درایت عنایت بفرما.

  3. هیچ کدام از مسئولان گراش ارزه کار ندارن فقط حرف میزنن جرات عمل ندارن چه بومی چه غیر بومی دلیلش چیه چون ما مردم گراش خیلی به مدیران خودمونی میگریم و رودرواسی داریم به جای اونها خدمت به مردم کنن ما داریم خدمت به مدیران میکنیم این جور مسائل با چشم خودم دیدم حالا هم خودتان بدبختی بکشید علی از کانادا شهروند گراشی

  4. سلام خسته نباشید
    در ایام عید فقط برای عیادت از مادربزرگمان به گراش امدیم شاید در ان دو روز که انجا بودیم ۶ مورد مراسم عروسی و خنچه و عقد و … دیدیم . حتی قبل از عید یکی از اقوام خودمان که اتفاقا در بیمارستان مشغول به کار هستند مراسم عقد داشتند البته اظهار کردند فقط با حضور بزرگترها برگزار شده اما شنیده ها حکایت دیگری داشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top