هفت‌برکه: عصر آخرین روز مهلت ثبت نام انتخابات شورای ششم، حبیب‌الله مهرابی به همراه جعفر رسولی‌نژاد برای ثبت نام به فرمانداری گراش آمد. هرچند در نهایت و پس از کش‌وقوس‌های فراوان ثبت نام رسولی‌نژاد به دلیل حضور در جمع سی‌نفره‌ی معتمدان هیات اجرایی انتخابات انجام نشد، اما حضور این دو نفر در کنار هم، فضای ستاد انتخابات را تحت تاثیر قرار داد.

این چهارمین بار است که حبیب‌الله مهرابی به رقابت‌های انتخاباتی شورای شهر وارد می‌شود: او در انتخابات شورای اول و چهارم و پنجم نامزد شد و رای مردم را برای حضور در شورا به دست آورد. او که ریاست شورای چهارم را به مدت تقریبا سه سال به عهده داشت، از عضویت در شورای پنجم در همان هفته‌های اول استعفا داد. او در نامه‌ی استعفایش نوشت این تصمیم را برای حفظ انسجام شورا انجام می‌دهد، نکته‌ای که به وضوح نشان می‌داد او به ادامه‌ی کار شورای پنجم امیدوار نیست. پس از استعفای او، زنجیره‌ای از استعفاها و اختلافات در شورای پنجم پیش آمد تا عمر این شورا بیشتر از دو سال و نیم نشود.

او در مورد عملکرد شورای پنجم چنین می‌گوید: «در رابطه با بحث شورای شهر حال حاضر اظهار نظری نمی‌کنم ولی شاید سوال پیش بیاید که چرا من استعفا دادم، آن هم در هفته اول؟»

او در پاسخ به این سوال توضیح می‌دهد: «با بهره‌گیری از تجربیات مدیریت ۴۰ ساله و با شناخت عمیقی که از اعضا داشتم، احساس کردم که اینجا محل کار نیست و اهدافی که من دارم محقق نخواهد شد. در درازمدت هم مشخص شد که آن تصمیمی که من گرفتم و آن شناختی که از اعضا داشتم، متاسفانه در نهایت منتهی شد به انحلال شورا.» او در مورد احتمال چنین اتفاقی در این دوره نیز می‌گوید: «من تاکیدم بر شخص نیست. بالاخره رشته من مدیریت است و باید از تمام پتانسیل‌ها باید بهره ببرم. ولی بعضی مواقع موانعی به وجود می‌آید که صلاح در این است که برای اینکه انسجام حفظ شود، آدم کنار بکشد و یکی از هدف‌های من هم همین بود.»

او در روز ثبت نام به خبرنگاران گفت: «با احترام به سفارش و اصرار مردم و جمع زیادی از دوستان آمدم تا هر چه در توان دارم در خدمت مردم به کار ببرم.» او در ادامه در مورد ثبت نام در روز آخر نیز می‌گوید: «به جمع‌بندی نرسیده‌ بودم. صبر کردم که آیا افراد توانمند در شورا ثبت نام می‌کنند یا نه. که اگر افراد توانمند حاضر شدند، حضور من ضرورت ندارد. ولی احساس کردم که بنا به سفارش شهروندان، بالاخره بار دیگر باید در خدمت مردم باشیم اگر صلاح بدانند.» و در ادامه درباره انتخابات شورای ششم نیز اظهار نظر می‌کند: «من تا دیروز احساس کردم که جنب‌وجوش لازم وجود ندارد، ولی امروز بهتر شده. من برای تمام آنها که احساس وظیفه کردند، احترام قائلم و از تک‌تک آنها تشکر می‌کنم.»

حبیب‌الله مهرابی، فرزند تقی، متولد ۱۳۴۱، از فرهنگیان بازنشسته آموزش و پرورش گراش است. او کارشناسی مدیریت آموزشی دارد و به مدت سی سال مدیر مدارس گراش بوده است.

Habib Mehrabi 03

مهرابی در مورد اولویت‌های شورای ششم چنین اظهار نظر می‌کند: «نظر من این است که شهر به مثابه یک موجود زنده است و دارای پتانسیل‌ها و توانمندی‌های زیادی است و همچنین دارای نیازمندی‌های زیادی. لذا با شناخت از این توانمندی‌های و نیازمندی‌ها باید بتوانیم شهر را به وضعیت مطلوبی برسانیم.»

او در مورد لزوم حضور خبرنگاران در جلسات شورا نیز می‌گوید: «اصلا نظر من مهم نیست. ماده قانونی وجود دارد که حضور خبرنگاران و موکلین و شهروندان در جلسه غیر قانونی نیست و می‌توانند حضور داشته باشند. مگر این که حسب مورد جلسه محرمانه لازم باشد.»

او در مورد لزوم حضور بانوان نیز اظهار می‌کند: «لازم و ضروری است. با توجه به این که من تجربه‌ی شورایی دارم حتما لازم است، چون یک سری تقاضاها و انتظارات خانم‌ها دارند که خود خانم‌ها بهتر می‌توانند دنبال کنند. به نظر من اگر یکی دو تا از بانوانی که به قانون آشنا باشند و فعالیت‌های اجتماعی داشته باشند، حضورشان الزامی است.»

او در مورد احتمال کناره‌گیری یا ائتلاف با دیگر نامزدها می‌گوید: «عرض کردم، من برای همه احترام قائلم. من هیچ صحبتی با نامزدهای دیگر نداشته‌ام، چون من به صورت قشری یا گروهی یا تفکری نیامده‌ام. من فراجناحی فکر می‌کنم چون رشته‌ام مدیریت است و معتقدم که مدیر باید بتواند از تمام پتاانسیل‌ها برای رسیدن به اهداف استفاده کند، حالا این فرد توانمند اصول‌گرا باشد یا اصلاح‌طلب، مرد باشد یا زن، گراشی یا غیر گراشی.»

مهرابی در مورد برنامه‌هایش نیز می‌گوید: «بعضی از اهدافی که محقق نشد محقق خواهیم کرد. یکی از آنها راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های شوراست که ما در شورای چهارم حتی ساختمان و تجهیزات و اساس‌نامه را آماده کردیم که مسکوت ماند و ادامه پیدا نکرد. این یکی از ضروریات است که برنامه‌ها به صورت علمی پیش‌ برود.»

او در مورد جناح سیاسی‌اش هم توضیح می‌دهد: «من معتقدم هر کسی وارد شورا می‌شود جناح سیاسی‌اش برایش محترم است اما کار شورا کار جناحی و سیاسی نیست. چون قرار است برای شهر کار کند.»

 

تکمیل خبر: هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر گراش صلاحیت مهرابی برای نامزدی در انتخابات را رد کرد.

حبیب‌الله مهرابی روز هشتم اردیبهشت ۱۴۰۰ با تایید این خبر به هفت‌برکه گفت: «بهانه‌های رد صلاحیت اینقدر کذب است که تمایلی هم به اعتراض ندارم.»

حبیب‌الله مهرابی می‌گوید: «صلاحیت من را به بهانه‌های کذب و مسخره‌ای همچون عدم التزام به اسلام و ولایت فقیه، عدم وفاداری به قانون اساسی، اقدام علیه جمهوری اسلامی و غصب اموال عمومی رد کرده‌اند. آنقدر این بهانه‌ها و اتهامات کذب و مسخره است که من مانده‌ام چه بگویم! از هیات نظارت انتخابات و فرمانداری گراش و تمام نهادهایی که در طرح این اتهامات نقش داشته‌اند به جد درخواست می‌کنم که هر سندی علیه من و برای اثبات این اتهامات دارند، برای عموم مردم منتشر کنند. اگر من در دادگاهی محکوم شده‌ام هم مدارکش را پخش کنند. اصلا اگر من محکومیتی دارم، پس چرا به من گواهی عدم سوء پیشنیه داده‌اند؟»

مهرابی در مورد تصمیمش به اعتراض نیز می‌گوید: «من به شخصه تمایلی به اعتراض به هیات نظارت استان ندارم. در فضایی که انتخابات شورای شهر گراش اینقدر مهندسی‌شده است و رد صلاحیت‌ها با اغراض سیاسی برخی اشخاص انجام شده است، اعتراض کردن ارزشی ندارد. ولی بدانند که اگر بخواهند من را خفه کنند، صدای من خفه نمی‌شود. من مسئول پیگیری جریان محدوده و بسیاری از موارد دیگر به نفع این شهر و مردمش هستم و در کنار مردم گراش خواهم ایستاد.»

 

#شوراششم #نامزد۳۰

خبرها و سوابق حبیب‌الله مهرابی در هفت‌برکه