بستن

جای خالی گروه ده‌نفره در انتخابات شوراششم

هفت‌برکه: بخش عمده‌ی این گزارش پیش از ثبت نام ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهیه شده است، اما به دلیل امکان به وجود آمدنِ شائبه‌ی تبلیغات انتخاباتی، اکنون به‌روزرسانی و منتشر می‌شود. گفتنی است که دو نفر از این گروه، محمد خواجه‌پور و حامد عبدالهی، برای نامزدی در انتخابات شورای شهر گراش داوطلب شدند، اما صلاحیت آنها از سوی هیات نظارت تایید نشد.

فاطمه یوسفی: گروه ده‌نفره هنوز اسم و رسم خاصی ندارد، اما به جای آن یک شروع طوفانی دارد. شروعی که نتیجه‌ی آن یک اجماع موفق و به واسطه‌ی آن ورود حسین‌زاده به مجلس یازدهم بود. روند به نتیجه رسیدن این اتفاق را می‌توانید در پست «گاه‌شمار یک انتخاب»، مرور کنید (در هفت‌برکه بخوانید).

اما در کمال تعجب، این شروع طوفانی به زودی فروکش کرد و در حالی که انتظار می‌رفت گروه ده‌نفره در انتخابات شورای ششم نیز نقش‌آفرینی کند، این گروه تنها به انتشار یک دعوت عمومی برای ثبت نام بسنده کرد و بعد از آن نیز (دست کم تا امروز که سه روز از شروع تبلیغات نامزدهای شورا گذشته است) هیچ خبری از فعالیتش نیست. شاید قرار بود بخشی از این جای خالی را دو عضو گروه که در انتخابات ثبت نام کردند پر کنند؛ اما تیغ رد صلاحیت از سوی هیات نظارت باعث شد این جای خالی پر نشود.

در این گزارش به سراغ چند تن از صاحب‌نظران و فعالان اجتماعی و سیاسی رفته‌ایم و نظر آنها را درباره عملکرد گروه ده‌نفره پرسیده‌ایم و انتقادها و پیشنهادهای آنها را برای انتقال به گروه جمع‌آوری کرده‌ایم.

 

 

رییس نظام مهندسی: اکنون لزوم حضور آن گروه جهادی بیشتر احساس می‌شود

مصطفی سرخی، رئیس دفتر نمایندگی نظام مهندس گراش، می‌گوید: «گویا بهمن‌ماه بخشی از تار و پود حوادث سرنوشت‌ساز این ملت شده است و چه زود یک سال از همبستگی پر فراز و نشیب جهت یک انتخاب و یک اجماع عمومی گذشت. سخن از عزم و اراده افرادی است که بی‌تفاوت بودن را کنار گذاشته و حرکت به سوی هدفی مشترک را انتخاب نمودند؛ که باعث شد فردی از دل این مرز و بوم به مجلس یازدهم راه پیدا کند و کام همگان را شیرین کند و برای همه مسجل شد که هستند افرادی که باعث می‌شوند غیر ممکن، ممکن شود.»

مهندس سرخی در مورد نقش این گروه در انتخابات ششمین دوره شورای شهر هم معتقد است: «انتخابی دیگر پیش رو است آزمونی به همان اندازه ارزشمند و بااهمیت. تجربه تلخ سرانجام شورای پنجم موجی از ناامیدی را برای شهروندان به وجود آورد. اکنون لزوم حضور به هنگام آن گروه جهادی بیشتر احساس می‌شود چرا که عموم شهروندان از دیدن چهره‌های تکراری ناکارآمد، از رفیقان نیمه‌راه خسته شده‌اند. آنانی که علایق و سلایق شخصی را بر مصلحت شهر ارجح دانستند و به هر نحوی به معنای واقعی کلمه جا زدند تا این نقطه تاریک تا ابد برگرده این شهر نقش گردد.»

 

رییس بانک انصار: شش دلیل موفقیت گروه ده‌نفره

عبدالحسین محمدی، رییس یکی از شعب بانک سپه (انصار سابق)، نیز همیشه دغدغه‌اش را نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر نشان داده است. او با دقت یک حسابدر به طرح دلایل موفقیت این گروه در پی‌ریزی و پیگیری طرح اجماع می‌پردازد: «مسلما رسیدن به اجماع و یک دست‌شدن خواست عمومی برای اجماع از کارهای بزرگ گروه ده نفره بود که با برنامه‌ریزی و تعامل با کاندیدا‌های محترم توانستند به این مهم دست پیدا کنند و خوب نتیجه هم برای شهرستان نتیجه شیرینی بود. به نظر من شناخت افراد تاثیرگذار در شهر و گفتگو و مشورت با آنان باعث موفق عمل کردن این گروه بود. و مورد دوم نیروی جوانی و شور و شوقی که همراه با درایت و استفاده از تجربیات افراد مسن بود. و دلیل سوم حضور افراد تحصیل‌کرده و کاربلد در این گروه که از پس کار گروهی به خوبی برآمدند. دلیل چهارم روشن بودن هدف بود که خود انگیزه خوبی برای تلاش و کوشش بود. دلیل پنجم سعه صدر در تعامل با گروه‌های مختلف و شنیدن نقطه نظرات مختلف افراد و گروه‌ها بود و دلیل ششم پایگاه و شان این دوستان که مورد اعتماد تمام گروه‌ها و افراد شهر بودند.»

محمدی در مورد ادامه‌ی کار این گروه نیز اظهار نظر می‌کند: «اگر بار دیگر شرایط فراهم شود مسلما باز هم به این افراد و این گروه اعتماد می‌کنم. این گروه و افراد در تمامی موارد می‌توانند بازوی مشورتی مدیران گراش باشند. نمی‌دانم دقیقا به چه شکل می‌توان از آن‌ها حمایت کرد ولی گوش دادن به حرف‌ها و اعتماد به راهنمایی‌های آن‌ها می‌تواند یکی از راه‌های حمایت از این گروه باشد.»

 

بلبلی: دو دلیل موفقیت گروه: حضور افراد از همه طیف‌ها و کمک جمعیت جوانان

اسماعیل بلبلی یکی از ورزشکاران و فعالان اجتماعی شناخته‌شده‌ی شهر است. او چندی پیش ریاست اداره صمت گراش را نیز به عهده گرفت. ما پیش از این قضیه، با بلبلی درباره گروه ده‌نفره صحبت کردیم. او اعتقاد داشت: «یکی از دلایلی که این گروه ده نفره موفق شد این بود که از همه طیف‌ها و جناح‌ها در آن حضور داشتند و این که اعضای آن جوان بودند و مشکلات را درک می‌کردند و موضوع بعد که خیلی هم مهم بود گروه «جمعیت جوانان» هم بود که مانند بازو برای این گروه ده نفره عمل کرد و من اعتقاد دارم اگر به جوان‌ها اعتماد کنیم همیشه نتایج خوبی می‌بینیم مثل نماینده که انتخاب کردیم.»

 

عالمی: رد صلاحیت دو عضو از این گروه بعید بود

حسین عالمی دانش‌آموخته مدیریت است و همواره فضای اجتماعی و مدیریتی شهر را رصد می‌کند. او درباره گروه ده‌نفره می‌گوید: «عملکرد و تاثیرگذاری مثبت گروه از لحاظ منطقی و ایجاد جو روانی بسیار زیاد بود. اگر بار دیگر شرایط آن فراهم شود قطعا باز هم به آن‌ها اعتماد می‌کنم. این گروه می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های کلان و تعیین استراتژی خاص برای پیشرفت و توسعه شهرستان موثر باشد.»

چندی بعد از اعلام خبر رد صلاحیت دو عضو گروه ده‌نفره، یعنی محمد خواجه‌پور و حامد عبداللهی، نظر چند تن از افراد را در این مورد پرسیدیم. عالمی یکی از افرادی بود که به این سوال پاسخ داد: «رد صلاحیت آقایان خواجه‌پور و عبدالهی بعید بود. به نظر من این تصمیم در ابتدای کار گرفته نشد، ولی بعدا با توجه به حمایتی که بخشی از جوانان، نخبگان و فعالان اجتماعی و منتقدین شهر و مسئولین از این دو بزرگوار انجام دادند و احتمال رای‌آوری‌شان افزایش پیدا کرد؛ این اتفاق افتاد؛ گر چه همین هم قطعی نبود. هرچند این احتمال در زمره تخمین‌هاست، ولی به هرحال ترجیح دادند که ریسک نکنند و به این دو بزرگوار اساسا اجازه ندهند که در ماراتن نهایی انتخابات شورا حضور پیدا کنند.»

عالمی در ادامه می‌گوید: «بنده معتقدم قطعاً در آینده برای آقایان خواجه‌پور و عبداللهی در گراش شرایط به مراتب بهتر خواهد شد. چرا که بسیاری در شهر متوجه شده‌اند که اینان یک موضع سیاسی متفاوت دارند و خواهان مطرح کردن دیدگاه‌ها و ایده‌هایی هستند که در بین بسیاری از مردم گراش و به خصوص در چهار سال گذشته مطرح بوده است.»

 

محمودزاده: این گروه بدون حمایت سایر اقشار نمی‌توانست تاثیر‌گذار باشد

حمید محمودزاده خلبان است و دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. او که همیشه فضای عمومی شهر را رصد می‌کند، درباره این گروه اینگونه اظهار نظر می‌کند: «نقش گروه ده‌نفره در ایجاد اجماع بسیار تعیین کننده بود، ولی باید این را در نظر گرفت که دیگر تشکل‌های مردمی مانند جمعیت جوانان و سایرین، گروه ده نفره را همراهی کردند. گروه ده‌نفره بدون حمایت سایر اقشار نمی‌توانست تاثیر‌گذاری خود را داشته باشد.»

محمودزاده نقدی هم به ساختار این گروه وارد می‌کند: «به نظر من این گروه باید تقویت شود و لزومی ندارد در حد همین ده نفر بماند. گروه ده‌نفره برای تاثیرگذاری بهتر باید طیف بزرگتری از نخبگان و فعلان اجتماعی و فرهنگی را جذب کند. عدم رغبت گروه ده نفره به جذب بیشتر نیروهای جوان مشخص نیست و نیاز است در این مورد به مردم توضیحاتی بدهند.»

محمودزاده نیز یکی از افرادی است که در مورد رد صلاحیت دو عضو از گروه در انتخابات شورای شهر نظر می‌دهد: «اکثر کسانی که در گراش رد صلاحیت شده‌اند، چه دو عضو گروه ده‌نفره و چه بقیه افراد رد شده، از افراد با پتانسیل و خوش‌نام بوده‌اند. آقای خواجه‌پور سابقه‌ی روشنی در عرصه رسانه دارد و شیوه ی فعالیت ایشان همیشه حرفه‌ای و بر صراط اعتدال و منطق بوده است و رد صلاحیت ایشان خسران بزرگی برای گراش است. آقای عبداللهی هم با اینکه اعتقاد دارم ورود به انتخابات شورا برایشان زود بود، ولی این رد صلاحیت می‌تواند یک جوان مستعد دیگر را از فعالیت اجتماعی دلسرد کند.»

 

حجازی: باید سازوکار گروه تغییر کند

حیدر حجازی، دانش‌آموخته حقوق است و کار وکالت می‌کند. او نیز یکی از داوطلبان نامزدی در انتخابات شورا بود که صلاحیتش از سوی هیات نظارت تایید نشد. پیش از ثبت نام، او درباره گروه ده‌نفره اینگونه اظهار نظر کرد: «گروه ده نفره نقش بسیار موثری در اجماع و راه‌یابی حسین زاده به مجلس داشت. بی‌طرفی، نفوذ و قدرت اجتماعی، قبول تفاهم‌نامه و سازوکار از جانب نامزدها، نقش نامزدهای مستعفی و تایید صلاحیت‌نشده، باعث موفق عمل کردن و به نتیجه رساندن هدفی که این گروه ده نفره آن را دنبال می‌کرد، شد.»

او درباره‌ی ادامه راه این گروه نیز این نظر را داشت: «من در صورتی بار دیگر حاضر به تبعیت از این قبیل حرکت‌های مردمی می‌شوم که این گروه و ساز وکار آن تغییر کند. در اصل با حضور انجمن‌ها بسیاری از کارها می‌شود انجام داد و بهتر است مجمع راهبردی که سال‌ها قبل به شورای منحل‌شده پیشنهاد داده شد، قوت گیرد.»

 

حسن‌نژاد: در دوره‌های بعد، کار برای گروه مشکل خواهد بود

احمد حسن‌نژاد که خود از مدیران و معتمدان شهر گراش محسوب می‌شود، درباره عملکرد گروه ده‌نفره می‌گوید: «این گروه ده نفره برای شرایط آن زمان واقعا نیاز بود. اما این که آیا دوره بعد هم می‌تواند گره تعدد کاندیداها را حل کند و آیا دوره بعد هم کاندیداها به سازوکار گروه ده نفره تمکین خواهند کرد یا نه، به نظر بنده کار برای دوره بعد مشکل خواهد شد.»

او درباره دلایل موفق عمل کردن گروه ده نفره نیز اظهار می‌کند: «یکی از دلایل این بود که هر فردی و هر طیفی احساس می کرد فردی که عضو گروه ده نفره است از همان تفکر و طیف او را در گروه نمایندگی می‌کند، به همین خاطر حس اعتمادی در بین مردم شکل گرفته بود. به شخصه به این گروه اعتماد دارم ولی برای جلب اعتماد مناطق زیر مجموعه شهرستان هم باید اعتمادسازی شود. یکی از معایب دوره قبل عدم حضور افراد در جلسه اجماع بود که اگر از بخش ارد و بخش مرکزی افراد معتمد در جلسه بودند علاوه بر همگرایی بیشتر یک اتحاد و انسجام بیشتری در زمان انتخابات به نفع کاندیدا اجماع  شکل می گرفت و کاندیدای اجماع با توان بیشتری و خاطر خیال بهتری کار را شروع می‌کرد.»

 

جمالی: فعالیت گروه نباید صرفاً مربوط به انتخابات باشد

مهندس محمدرضا جمالی، رییس اداره محیط زیست گراش، یکی از مدیرانی است که به واسطه‌ی رابطه‌اش با گروه‌های محیط زیستی، ارتباط مداومی با سمن‌های گراش دارد. او درباره‌ی گروه ده‌نفره می‌گوید: «نقش این گروه ده نفره نقش مثبت و به گمان من تقریبا اولین اجماع موثر در تاریخ انتخابات گراش بود. تجربه ناموفق دوره‌های گذشته در امر انتخابات تجربه‌ای بود که باعث درست عمل کردن و موفقیت این گروه و مردم شد. حاضرم بار دیگر به این گونه حرکت‌های مردمی اعتماد کنم. البته با پختگی در انتخاب معتمدین و مدیریت بهتر. این افراد می‌توانند در تمامی مواردی که نیاز به گزینش و تجمیع باشد، موثر باشند. لزوماً نباید صرفاً مربوط به انتخابات باشد. مصالح و منافع شهر و شهرستان از جمله اهداف این گروه می‌تواند باشد و پذیرش و فصل الخطاب دانستن نظر گروه، یکی از راه‌های حمایت از آن‌ها است.»

 

سراجی: گروه می‌تواند در امور خیریه تاثیرگذار باشد

عبدالله سراجی، دانش‌آموخته زبان، دوچرخه‌سوار و فعال اجتماعی است. او درباره این گروه به صورت کلی نظر می‌دهد: «دقیق نمی‌دانم گروه ده‌نفره چه کسانی بودند. اما می‌دانم که تفکرات منطقه‌ای را به تفکرات کشوری ترجیح دادند، دقیقا عاملی که دوره قبل باعث شد اجماع اصلا صورت نپذیرد. اگر بار دیگر موقعیت آن فراهم شود باز هم به این گروه ده نفره اعتماد می‌کنم. به نظر من آن‌ها می‌توانند در امور خیریه، تاثیرگذاری زیادی داشته باشند چرا که در حال حاضر بودجه فراوانی حیف و میل می‌شود، می توان برای این گروه متصور شد که در چشم انداز علمی و آموزشی، ورزشی تاثیرگذار باشند. ما از طریق شرکت در جلسات گروه، تهیه و ارائه لیستی از موفقیت‌های این گروه می‌توانیم از آن‌ها حمایت کنیم.»

 

مهرابی: گروه باید در مسائلی که مربوط به عموم است ورود کند

حسین مهرابی، از اعضای نظام مهندسی و فعال فرهنگی در آموزش و پرورش گراش، نیز نظر مثبتی در مورد گروه ده‌نفره دارد: «این گروه ده‌نفره، عملکرد مثبت و قابل قبولی داشته است چرا که اگر این استارت توسط این افراد زده نمی‌شد احتمال اجماع و هم نظر بودن در گراش اصلا وجود نداشت.»

مهرابی گروه ده‌نفره را به ادامه کار نیز دعوت می‌کند: «همچنان موافق ادامه کارشان هستم و کارشان واقعا جای تحسین داشت. باید این گروه بماند؛ هر چند منتقدانی دارد، چه از جانب افراد عادی و چه از جانب مسئولین و همچنین از جانب دوره‌های بعد کاندیداهایی که حضور دارند. ولی در اکثر مواقع، مسائلی که مربوط به عموم است این گروه ورود کنند و کارشان را ادامه بدهند و خودشان را محدود به دوره‌های خاص نکنند. اهداف می‌تواند اهداف گسترده‌ای باشد؛ در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و به نظر من شمولیت دارد بر تمامی این موارد.»

 

ثابت: گروه باید به یک سمن بزرگ‌تر تبدیل شود

برهان ثابت، مهندس معمار، در وصف این گروه می‌گوید: «بهترین جمله‌ای که می‌توان در وصف این گروه ده نفره گفت این است که قوی‌ترین کار سیاسی و اجتماعی که در گراش انجام شده، همین کار بود. البته در اول کار هستند و خیلی کارها می‌توانند انجام دهند و خیلی کارها را باید انجام دهند.» او به گروه پیشنهاد می‌دهد: «تفکرات آن گسترش پیدا کند و محدود به ده نفر نماند. حتی مجمع داشته باشند، مجمع سالیانه داشته باشند، تشکل داشته باشند به یک سمن بزرگتر تبدیل شوند.»

 

سلیمی: این گروه باید در سطح کلان تصمیم‌سازی کند

مهندس مجید سلیمی، از اعضای نظام مهندسی گراش است که چندی پیش به عضویت در کارگروه عمران نماینده نیز در آمد. او اعتقاد دارد: «تردیدی نیست که عملکرد گروه ده‌نفره موفق و پیروزمندانه بوده و بابت ابتکار عمل و دلسوزی این دوستان باید قدردان آنها بود. این کار گروه حتما باید تقویت شده و در تصمیم گیری در سطح کلان شهرستان حرف آخر را بزند. ضمن اینکه نیاز به یک اساسنامه در خصوص نحوه‌ی انتصاب آنها در آینده وجود دارد، باید یک ابزار رسانه ای قوی هم در اختیار این دوستان قرار گیرد. پیشنهاد می شود انتخاب اعضا از طریق رای گیری از اقشار مختلف گراش بوده تا نظرات منتخبین مورد اقبال عمومی باشد.»

سلیمی در مورد اعتماد به این گروه در مقاطع آینده نیز می‌گوید: «قطعا با عملکرد شفاف این گروه به ایشان اعتماد خواهم کرد و مطابق نظرشان تصمیم خواهم گرفت. به نظرم سپردن اداره امور شهر و شهرستان به تشکل‌های مردمی مقبولیت بیشتری در میان مردم ایجاد خواهد کرد. اما این گروه ١٠ نفره باید در سطح کلان تصمیم‌سازی کند. به نحوی که اقتدار و قاطعیت تصمیمات این تشکل حفظ شود. مهم‌ترین هدف، هدایت امور شهر در مسیر درست و به نفع مردم است.»

 

مطالب مرتبط با گروه ده‌نفره را در این صفحه بخوانید.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

3 نظر

  1. بنده هم به عنوان یک همشهری به وجود چنین گروهی در شهرمان افتخار می‌کنم. و امید دارم در آینده شاهد فعالیت بیشتر این گروه باشیم.

  2. ضمن تقدیر و تشکر از سرکار خانم ابراهیمی و با احترام به نظرات دوستان که در خصوص کار گروه ۱۰ نفره اظهار نظر کرده اند بعرض میرساند اقبال گراشیها در کسب کرسی مجلس از خوش شانسی و اختلافات درونی کاندیداها در لار بود حضور دو چهره قوی و با تجربه مثل آقایان بروجردی و جعفرپور شانس با ما یار شد اما در خصوص گروه مذکور باید گفت عدم مدیریت و بی برنامگی آنان و ایجاد غرور کاذب بعد از کسب کرسی مجلس توسط کاندیدای گراشی باعث از بین رفتن اعتماد اکثر مردم نسبت به گروه یاد شده گردید این گروه خیلی زود نشان داد که اهداف سیاسی خطرناکی دارند که تحت پوشش آن میخواستند در گراش اولایی اجرا کنند تعدادی از همین اعضا که زود متوجه اهداف انان شدند خودشان کنار کشیدند مسولین ذیربط از اهداف گروه با خبر شدند و برای همین دو عضو اصلی گروه که کاندید شورا بودند صلاحیتشان احراز نگردید همه مردم خوب گراش شاهد بودند که گروه بیش از آنچه کرده بود برای افراد خاصی تبلیغات می کردند و جناب آقای حسین زاده ناینده محترم هم خیلی آگاهانه و عجولانه از گروه دور شد و هیچگونه حمایتی نکردند چرا که متوجه اهداف گروه شد . شهرستان گراش به ایجاد یک گروه متشکل از همه گروهها با سلیقه های سیاسی به رسمیت شناخته شده در جمهوری اسلامی و محلات و پیش کسوتان و جوانان خلاق و دارای طرح و برنامه دارد که امیدوارم برای پیشرفت و آبادی و عمران این شهرستان هر چه زودتر تشکیل و مایه خیر و برکت باشند و آمین

  3. در پاسخ به آقا یا خانم گراشی؛
    سلام دوست عزیز
    در خصوص نقطه نظراتی که اشاره کردید، نظرات شما قابل احترام است اما به نظر می رسد از جایی این تئوری ها مطرح می شود که قبلا هم برای گروه ۱۰ نفر از زبان افرادی خاص مطرح شده و علت این فرافکنی ها و تئوری های غیر واقع چیست
    الله اعلم!
    به عنوان نمونه؛
    بصورت شفاف خدمت شما عرض می کنم هیچ یک از اعضا گروه ده نفر از گروه جدا نشده اند و دورهمی های دوستانه گروه هر از چند وقتی با حضور دوستان برگزار می شود
    لطفا و خواهشا از دفعات بعدی حداقل صحبتی که می کنید از دایره صداقت و راستی دور نشوید.
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top