بستن

مسکن ملی گراش هنوز ۸۰ نفر ظرفیت دارد

هفت برکه (گریشنا): ۲۰۰ نفر در طرح اقدام ملی مسکن در گراش خانه‌دار می‌شوند. با وجود شروع کار زیرسازی این طرح، هنوز تکلیف ۸۰ سهمیه باقی‌مانده مشخص نیست. 

بیژن جمشیدی، رییس اداره‌ی بنیاد مسکن شهرستان گراش در گفت‌وگو با هفت برکه گفت: «سهمیه‌ی کل شهرستان‌های جنوب فارس در مرحله اول طرح اقدام ملی مسکن ۲۰۰ نفر بود. ۲۰۰ نفر در این طرح در گراش ثبت نام کردند. کل واحدهایی که قرار است ساخته شود هم ۲۰۰ واحد است. تقریبا هشتاد نفر از  بقیه شهرها و افرادی که شرایط نداشتند ثبت نام کرده بودند که آن‌ها لغو شدند.»

او در جواب به این سوال که چرا لار دوباره ثبت نام انجام شد و بیش از هزار متقاضی دارد ولی گراش ثبت‌نام مجددی انجام نشد، می‌گوید:«در آن بازه‌ی زمانی وزارت راه و شهرسازی معاون مدیر کل و نماینده حراست بررسی کرده بود و میزان زمین برای ادامه پروژه در لار وجود داشت هرچند لار هنوز نتوانسته جهت متقاضیان تامین زمین کند و فعلا پیگیر هستند.»

او در ادامه گفت: «به هر حال به دلیل عدم وجود زمین در آن مرحله اجازه‌ی ثبت‌نام مجدد برای ما فراهم نبود. ما هم نامه زدیم و درخواست ثبت‌نام مجدد کردیم و خبر دادیم که زمین تامین می‌شود. از طرفی پیگیری ثبت نام مجدد در حیطه‌ی کاری اداره کل راه و شهرسازی لارستان است و باید آن‌ها اقدام کنند و عملا ما مجری آن نیستیم.»

رییس بنیاد مسکن گراش با بیان این که امکان ثبت‌نام مجدد در این طرح وجود دارد، گفت:«قطعا امکان ثبت نام مجدد وجود دارد ما پیگیر هستیم و راه و شهرسازی هم امیدی به این قضیه دارند. البته طرح اقدام ملی یک سری مشکلات هم دارد و مشکل عمده آن این است که برای دهک‌های مستضعف مناسب نیست، یعنی مسکن ارزانی نیست و این عمده‌ترین مشکل آن است و ما پیگیر هستیم که بشود اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داد.»

او در جواب به این سوال که آیا از متقاضیان در این طرح هزینه‌ی زمین دریافت می‌شود؟ و در این صورت چه دلیلی برای پر شدن فرم ج متقاضیان وجود دارد، گفت: «این مورد صحت ندارد. و هزینه‌ها به صورت کامل از افراد گرفته می‌شود ولی هزینه‌ی اجاره بهای خیلی کم از متقاضیان گرفته می‌شود. مثلا برای یک سال ۲۰۰ هزار تومان بابت هر متقاضی به صورت ۹۹ ساله گرفته می‌شود و این مورد هم تا ۵ سال تسویه حساب می‌شود. زمین در اختیار دولت است به صورت اجاره پایین مثلا یک سال می‌شود دویست و خورده‌ای در پایان ۵ سال یک تا دو میلیون بیشتر نمی‌شود پس هزینه آن چنانی ندارد. از آن طرف هم درست است و فرم ج باید سبز باشد و این قانونی که دولت گذاشته است.»

او در ادامه می‌گوید:«تفاوت نمی‌کند یک زمانی راه و شهرسازی زمین شهری را می‌فروخت و الان در بنیاد مسکن در روستا زمینی به قیمت ارزان می‌دهیم به متقاضیان و متقاضیان پول می‌ریزند به حساب و ساخت و ساز می‌کنند ولی مالکیت به آن‌ها می‌دهیم. درحال حاضر سیاست دولت برای اقشار کم درآمد این است که به صورت ۹۹ ساله بیاید یک هزینه‌ی جزیی بابت هزینه‌های زمین از متقاضیان بگیرد.»

هزینه‌ای که مردم تا این مرحله پرداخت کرده‌اند برای چه مواردی بوده است؟ سوال دیگری بود که از مهندس جمشیدی پرسیدیم و او گفت:«هزینه فعلا جزیی در حد ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان متقاضیان پرداخت کرده‌اند و ۴۰ میلیون گذاشتند در حساب خودشان. هزینه‌ای که تا الان پرداخت کردند به دلیل آزمایشگاه بوده است و در ادامه ساخت زمین، با خودشان و سرگروه‌ها است. یعنی عملا خودشان باید اقدام کنند. یعنی دولت زمینی را به ۸ نفر داده است و این ۸ نفر خودشان باید مدیریت ساخت کنند در ادامه یک سری هزینه‌های اجرایی می‌بایست پرداخت کنند که با پیشرفت کار قسط به قسط اعلام می‌شود. بنیاد کل پروژه را برای مناقصه نمی‌گذارد و این مورد به صورت مناقصه باز از طریق سرگروه‌ها تعیین تکلیف می‌شود. سرگروه‌های هر ساختمان باید تصمیم بگیرند چه مصالحی در ساختمان استفاده کنند.»

او در مورد روش و فرمول اخذ اجاره بها می‌گوید:« قانونی دارد که آن قانون را راه و شهرسازی اعلام کرده که جزییات را می‌توانید از راه و شهرسازی بگیرید.»

برای ساخت مسکن ملی زمینی در بلوار عاشورا، پشت گلزار شهدا اختصاص پیدا کرده است. 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

4 نظر

  1. یک پروژه شکست خورده به حساب می‌آید چون هم مالک هم پیمانکار هم شخص گیرنده باهم درگیر هستن به خاطر همین پیشرفتی درکار نیست از قدیم گفتن آشپز که دوتا شد یا شور میشه یا بی نمک

  2. سلام:
    اگر بافرمایشاتی که اقای جمشیدی فرمودند به درد قشر مستضعف نمیخورد که نمیشود گفت مسکن ملی!
    چون مسکن ارزانی نیست!
    باز راه دلالان و واسطه گران به میان است!
    و ایضا هر فرد ایرانی وقتی مستحق یک وجب زمین است و جز ماده جیم سبز-چرا باید با این اوصاف سهم خود را با چنین شرایط ضمن العقدی جزء ماده جیم قرمز کنیم!
    لابد میگویید: ثبتنام نکن!
    وقتی بعد از پنجاه سال بیخانه ای چشم امیدت به واژه ی مسکن ملی باشد! دیگر جای این نیست که بگوییم: ما جز ایرانیان نیستیم!
    و فقط نفرینمان شامل یک نفر است که رئیس جمهور نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top