هفت‌برکه: حاج شیخ محمد صدیقی، امام جمعه کاریان و از چهر‌ه‌های شناخته‌شده منطقه، پنجشنبه ۶ آذرماه به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت. برخی از مقامات از جمله حسین حسین‌زاده، نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی، درگذشت امام جمعه کاریان را تسلیت گفتند.

سردار نوروزی، خبرنگار پیشکسوت کاریان، در نوشته‌ای زندگی و مرگ شیخ محمد صدیقی را مرور کرده است. 

Kariyan

سردار نوروزی: مرحوم مغفور حاج شیخ محمد صدیقی امام جمعه کاریان کهن در دهه اول انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ در ایران، پس از رحلت پدرش مرحوم حاج شیخ عبدالهادی صدیقی عملاً عهده‌دار وظیفه خطیر امامت جمعه این روستای باستانی (مهد آتشکده آذرفرنبغ) شد.

وی در سطح ۴ شهرستان لارستان، خنج ، گراش و اوز نام آشنا و در میان مردم بلوک هرم و کاریان‌ و بخش جویم و اهل سنت جنوب استان فارس و جزایر و بنادر ساحل خلیج فارس و آن سوی آب مورد احترام و خوشنام بود. مرحوم شیخ انسانی خاکی، مردمی، شیرین سخن، بذله گو، ساده زیست، شاعر و روابط اجتماعی‌اش با مردم بسیار صمیمانه و نزدیک بود و روابط نزدیک و حسنه‌ای با مرحوم حاج شیخ محمد فقیهی مفتی اهل سنت اوز و مناطق جنوبی کشور و پدربزرگوارش حاج شیخ احمد فقیهی (استادش) و هم چنین حاج شیخ عبداالرزاق ابونجمی امام جمعه فقید خنج داشت و در دروس حوزوی بیشتر با این بزرگواران در نشست و برخاست و تعامل بود.

امام جمعه کاریان کهن همانند همه روحانیت اهل سنت مناطق جنوبی کشور ‌از دیرباز در امر وحدت و همبستگی شیعه و سنی همراه و همگام با سادات جلیل القدر بزرگ شهر لار مرحومان مغفوران حضرات سید عبدالعلی آیت‌الهی و سید مجتبی موسوی لاری نقش ویژه و موثر ایفا می‌کرد و در بین اساتید مدارس دینی اهل سنت جنوب و شورای فتوای اهل سنت از جایگاه و احترام خاصی برخوردار بود.

مرحوم حاج شیخ محمد صدیقی بعد از مرحوم حاج شیخ عبدالغنی صدیقی اخوی ‌بزرگش دارای ۴ برادر به نام‌های حاج شیخ سعدالدین، شیخ عبدالعزیز، شیخ خالد و شیخ ابوالقاسم صدیقی می‌باشد که همگی دارای تحصیلات عالی و فوق عالی در رشته معارف اسلامی، زمین شناسی و مهندسی برق هستند. هم چنین شش فرزند ذکور (شیخ نظام الدین، شیخ عبدالمجید، شیخ عبدالسلام، شیخ عبدالرئوف، شیخ عبدالهادی و شیخ عبدالحمید صدیقی) دارد که همگی فعال اجتماعی هستند.

مرحوم حاج شیخ محمد صدیقی در کاریان کهن تنها امام جمعه محل نبود، بلکه‌ حکم پدر و سرپرست خانواده را داشت‌ و بسیار مورد احترام اهالی بود و در نوسازی و آبادانی و تحولات اوضاع اجتماعی و فرهنگی و عمرانی‌ این روستای‌ باستانی نقش فوق‌العاده موثری داشت. به طوری که وقت خبر وفاتش در اثر بیماری ویروس کرونا‌ در سطح منطقه پیچید بسیاری از اقشار مختلف مردم منطقه به خصوص اهالی کاریان کهن عزادار شدند و اشک ریختند و مراتب تسلیت و صبر و شکرگذاری عموم مردم و مسئولین به درگاه خداوند سبحان و به خاندان آل شیوخ و سادات هم چنان به سوی کاریان‌ کهن سرازیر است.

پیکر شیخ عصر روز جمعه هفتم آذرماه ۱۳۹۹ طی مراسم ویژه بیماران متوفی کرونایی از بیمارستان اوز به کاریان کهن منتقل و ضمن رعایت همه پروتکل های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها (همزمان با نماز عصر حدود ساعت ۳ بعدازظهر) در مصلای مرحوم رئیس فرج عسکری در ۲ کیلومتری شهر  نماز میت اقامه و سپس بدون حضور مردم در مقبره خانوادگی دفن‌ شد. فرزندان و اقربای شیخ پیشاپیش حضور و تجمع مردم را بنا به شرایط خاص در محل دفن نهی کرده بودند. یادش گرامی و روحش شادباد.