بستن

پرونده شترمرغ روی میز ادارات گراش: سکوت و مخالفت

هفت‌برکه: «مجتمع کشت و صنعت شهید باباحسن جعفری» امروز نامی آشنا در گراش است و با «زمین ۴۰۰هکتاری» پیوند خورده است. از چند سال پیش، عبدالله جعفری، مدیر عامل این شرکت، برای واگذاری ۴۰۰ هکتار از زمین‌های منطقه‌ی تنگ آب برای احداث یک مجتمع عظیم پرورش شترمرغ درخواست داده بود. اوایل سال قبل، خبرِ قریب‌الوقوع بودنِ این واگذاری در شهر پیچید و مخالفت‌ها با آن جدی شد. طرفداران محیط زیست جلوی فرمانداری تجمع کردند، و فرماندار و شورای شهر را به اظهار نظر واداشتند (خبر در هفت‌برکه). کار به جایی رسید که در مردادماه ۹۸، علی‌اصغر حسنی، رییس وقت شورای اسلامی شهر گراش، هم علیه این واگذاری بیانیه داد (خبر در هفت‌برکه).

این واکنش‌ها در کنار مخالفت چند اداره‌ی شهرستان در نهایت باعث توقف این واگذاری در تنگ آب شد، اما اصل طرح متوقف نشد. چندی بعد، خبر جانمایی طرح پرورش شترمرغ در زمینی با تقریبا همان مساحت و این‌بار در نزدیکی روستای زیارت در شهر پیچید، و دوباره مخالفان پرتعداد این طرح را در مقابل موافقان معدود آن قرار داد. در آخرین تغییرات، قرار است زمینی به مساحت ۸۴ هکتار برای اجرای فاز اول این پروژه در اختیار شرکت شهید بابا حسن قرار بگیرد.

برای بررسی جنبه‌های مختلف طرح پرورش شترمرغ، هفت‌برکه از یک سو با روسای ادارات و ارگان‌های مختلف درگیر در این طرح، و از سوی دیگر با عبدالله جعفری، مدیر عامل شرکت کشت و صنعت شهید بابا حسن جعفری، صحبت کرده است. شنیده می‌شود که انجمن‌های حامی محیط زیست نیز طوماری علیه واگذاری این زمین در دست تهیه دارند. هفت‌برکه از موافقان و مخالفان دیگر طرح نیز دعوت می‌کند مطالبشان را جهت انتشار ارسال کنند.

مخالفان و موافقان چه می‌گویند؟

در مورد واگذاری زمین ۴۰۰هکتاری در تنگ آب، مخالفت‌ها دلایل واضح‌تری داشت و مخالفان نیاز چندانی به تحریک افکار عمومی نداشتند، چون حساسیت مردم به طور طبیعی بالا بود. اما در مورد واگذاری زمینی به مساحت تقریبی ۳۸۰ هکتار بعد از روستای کنار زیارت، دلایل مخالفت نیاز به توضیح بیشتری دارد. به صورت کلی، این مخالفت‌ها را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد: بدبینی نسبت به مساحت بسیار زیاد طرح (نزدیک به یک‌چهارمِ مساحت شهر گراش) و توجیه اقتصادی آن؛ نگرانی نسبت به مسائل محیط زیستی؛ نگرانی در مورد نحوه تامین آب مورد نیاز طرح.

اما طرح پرورش شترمرغ موافقانی هم دارد. آنها بر سودآوری اقتصادیِ کلان این طرح تاکید می‌کنند و اعتقاد دارند طرحی به این گستردگی که در زمره‌ی طرح‌های ملی قرار دارد، می‌تواند برای شهرستان برندسازی کند. کارآفرینی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم نیز از دیگر موارد مثبت این طرح ارزیابی می‌شود.

برای بررسی هر کدام از این موارد، به سراغ روسای ادارات مربوط، یعنی ادارات منابع طبیعی، محیط زیست و منابع آب، رفتیم تا در حیطه‌ی اختیارات و وظایف خود درباره‌ی این طرح اظهار نظر کنند.

لازم به ذکر است که اولین ارگان مرتبط با طرح پرورش شترمرغ، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گراش است. اما مرادی، مدیر جهاد کشاورزی، اظهار نظر رسمی را مشروط به کسب اجازه از حراست جهاد کشاورزی استان دانست و در نتیجه در این گزارش موفق به صحبت رسمی با او نشدیم.

چندی پیش جلسه‌ای با حضور حسین‌زاده، نماینده‌ی مردم در مجلس، مدیر عامل شرکت شهید بابا حسن و روسای ادارات مرتبط در فرمانداری برگزار شده بود. به همین بهانه، از فرمانداری شهرستان گراش نیز به عنوان ارگان بالادستی تمام ادارات شهرستان خواستیم در این زمینه اظهار نظر کند یا صورت‌جلسه آن نشست را در اختیار ما بگذارد. اما زمانی، سرپرست فرمانداری گراش، اظهار نظر در این مورد را به آینده موکول کرد.

 

رییس منابع طبیعی: منطقه پوشش گیاهی مناسبی دارد

ابراهیم شهسواری، رییس اداره منابع طبیعی شهرستان گراش، پوشش گیاهی منطقه‌ی مورد نظر را دلیل اصلی مخالفت این اداره با طرح پرورش شترمرغ اعلام می‌کند. او توضیح می‌دهد: «مخالفت یا موافقت نهایی در کمیته‌ای بر اساس نظر کمیته‌ی فنی استان اعلام می‌شود. ما تنها مکلف به تکمیل فرم‌های کارشناسی و ارسال آن به اداره کل هستیم. کارشناسان این اداره با دقت نظر، به گونه‌ای که هیچگونه حقی از سرمایه‌گذار و مردم و مرتع‌داران ضایع نشود، فرم‌ها را تکمیل و ارسال می‌کنند.»

رییس اداره منابع طبیعی گراش می‌گوید اظهار نظر در دو مورد در حیطه‌ی اختیارات اوست: پوشش گیاهی منطقه، و لزوم جذب رضایت مرتع‌داران و دامداران منطقه. او در مورد مساله‌ی اول توضیح می‌دهد: «از دیدگاه این اداره، و با توجه به نظر کارشناسان، منطقه مورد نظر دارای پوشش مرتعی مناسب و گونه‌ی جنگلی کنار است.»

شهسواری در مورد عدم رضایت دامداران نیز می‌گوید: «تاکنون جلساتی با نماینده‌ی دامدارها با حضور بخشدار گراش، مدیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل شرکت برای جلب رضایت دامداران برگزار شده، اما به نتیجه نرسیده است.»

رییس اداره منابع طبیعی لازم می‌بیند که در انتها تاکید کند: «اداره منابع طبیعی نیز حاضر است به شرط حفظ سرمایه‌های ملی، در راستای جذب سرمایه‌گذار و رونق اقتصادی شهرستان قدم بردارد. امیدوارم که خیر مردم شهرستان اتفاق بیفتد و همه ما، چه سرمایه‌گذار و چه مسئولین و مردم، از شتاب‌زدگی پرهیز کنیم و با برخورد منطقی، تمام زوایای کار را بررسی کنیم.»

 

اداره محیط زیست: ارزیابی محیط زیستی به ما نداده‌اند

اداره محیط زیست گراش نیز یکی از ادارات مرتبط با طرح پرورش شترمرغ است. محمدرضا جمالی، رییس این اداره، می‌گوید: «از لحاظ قانونی، وظیفه‌ی شرکت است که ابتدا ارزیابی محیط‌زیستی را به ما ارائه کند تا ما بتوانیم درباره‌ی آن اظهار نظر کنیم. در مورد این طرح، هنوز این ارزیابی به ما ارائه نشده است.»

انجمن‌های محیط‌زیستی در این مدت نسبت به این طرح واکنش‌های زیادی نشان داده‌اند. این فعالان عمدتا با طرح مخالف هستند و آن را به اشکال مختلف بروز داده‌اند. جمالی به این واکنش‌ها نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «اداره محیط زیست باید دغدغه‌ی این انجمن‌ها و فعالان را نیز مد نظر قرار دهد.»

 

اداره منابع آب: تامین آب در هاله ابهام

در وضعیت کم‌آبی شدید شهرستان گراش، آب مورد نیاز برای پروژه‌ای چنین عظیم چگونه تامین خواهد شد؟ به فرض این که زمین و پول سرمایه‌گذار آماده باشد، تکلیف تهیه‌ی آب چه می‌شود؟

کاشفی، رییس اداره منابع شهرستان گراش، جواب این سوال را در هاله‌ای از ابهام می‌داند. او توضیح می‌دهد: «طرح پرورش شترمرغ یک طرح صنعتی است، و ما در برنامه توسعه ۵ساله‌ی ششم، در دشت گراش تخصیص صنعت جدید نداریم. بنابراین مقرر شده است که آب مورد نیاز برای این پروژه از طریق خرید چاه‌های کشاورزی و تغییر نوع مصرف آنها از کشاورزی به صنعت تامین شود. این مساله هنوز به سرانجام نهایی نرسیده است.»

پیداست که روسای سه اداره‌ی منابع طبیعی، محیط زیست و منابع آب به صورت ضمنی در مخالفت با طرح همنوا هستند. هر سه تاکید می‌کنند که آنها تنها در حیطه‌ی اختیارات خود اظهار نظر می‌کنند. با توجه به این که این طرح یک طرح ملی است و درباره‌ی آن در سطح ادارات کل تصمیم‌گیری می‌شود، باید دید نظر ادارات شهرستان چقدر در تصمیم نهایی تاثیرگذار است.

طومار حامیان محیط زیست به استاندار فارس

انجمن‌های حامی محیط زیست در طوماری که به امضای تعداد زیادی از شهروندان رسیده، از سوی «مردم ولایی شهرستان گراش» خطاب به دکتر رحیمی، استاندار فارس، نوشته‌اند:

«مستحضر می‌باشید که این روزهای مشکلات متعدد، امان مردم شریف ایران را بریده است. خبرهای مربوط به زمین‌خواری، مزید بر علت شده است که مردم ندای عدالت‌خواهی را بیش از گذشته سر دهند.

مدتی است خبرهای ضد و نقیضی مبنی بر واگذاری قریب به ۴۰۰ هکتار از اراضی اطراف شهر گراش به شخصی برای اجرای پروژه پرورش شترمرغ به گوش می‌رسد.

انتشار این خبر باعث ایجاد موج وسیعی از نارضایتی گردیده که در صورت صحت این موضوع، واکنش مردم غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود.

و با توجه به محدودیت اراضی اطراف شهر گراش، تخصیص این مقدار زمین به پروژه‌ای که نمونه‌های مشابه آن با موفقیت مواجه نبوده و عملکرد شخص مذکور نیز در سنوات قبل در هاله‌ای از ابهام است جای بسی تامل است.

اعلام نارضایتی مردم از این موضوع طی چند نوبت به اطلاع مسئولین محلی رسانیده شده، اما اقدام موثر صورت نپذیرفته و گزارشی ارائه نشده است.

لذا تصمیم بر این شد که موضوع مستقیما به جنابعالی ارجاع گردد که راسا ورود نمایید و از واگذاری که قطعا تبعات جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت ممانعت نمایید.»

 

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

18 نظر

  1. همه به اسم.کار هزاراران بهانه های مختلف زمین را رو به چنگ میارن و با هر متروشو به اندازه جون یه ادم.میفروشن ,متاسفم تاکی خداااااا

  2. کاش گزارشی هم از شاهکار عالیجناب در خنج تهیه کنید!!!
    از قدیم گفته‌اند زاییده اولی رو بزرگ کن تا بعدی!

  3. شترمرغ میخای پرورش بدی هزار متر ,چهار هزار متر ,چهار هزار متر نشد ده هزار متر ,نه چهار صد هکتار ادم این چیزا میشنوه از زندگی سیر میشه

  4. ادمای که ادعا دین و خدا و پیغمبر رو یدک میکشن.[…] .انقد حرص دنیا رو نخورید.ظلم و حق کشی پایدار نخواهد ماند..از نفرین و اه مردم گراش بترسین.. زمین های گراش براتون کافی نیست که دست بردین تو زمین های خنج..خدا ازتون نگذره بحق امام زمان عج

  5. خواهش میکنم شما یه نگاهی به وصیت نامه شهید بابا حسن جعفری بیندازید..خوبه برادر شهید هستین.
    اونا رفتن و شهید شدن در راه خدا و اسلام.شما هم دارید حق مردم رو میخورید و دست اوردین دور مال دنیا.واقعا جای تاسف داره

  6. با عرض سلام و احترام خدمت عزیزان
    دیشب که این پست رو توی اینستاگرام دیدم تمام نظرات رو مطالعه کردم و واقعاً از اینهمه بی سوادی و بی اطلاعی بعضی از مردم متعجب شدم، خانم و آقایی که میای دهنتو باز می کنی در نهایت بی شخصیتی تهمت به ایشون و کل خانواده شهدا میزنید که این کار زمین خواری هست و ما جهاز میخوایم و زمین برای ساخت میخوایم مگه وظیفه ی یک شخص کارآفرین اینه که به تو استکان نعلبکی بده که جلوی جاری و خواهر شوهر و مادر شوهرت پز بدی؟ یا وظیفه یک کارآفرین اینه که به تو زمین بده خونه بسازی؟! عقلتون کجا رفته ؟ وظیفه یک کارآفرین ایجاد شغل هست؟ میدونی شغل یعنی چی؟! یعنی … خونه ،یعنی زمین برای ساخت، یعنی نون شب برا زن و بچه ، یعنی تامین آینده، یعنی درآمد برای خرید جهاز … تویی که میای اینجا به خاطر عقده های خودت نظر میدی چونکه زمانی مثلاً با ایشون اختلاف نظر داشتی به تو میگن چی؟! روشنفکر و گراش دوست؟! واقعاً کِی میخواین عوض بشین؟ کی میخواین پیشرفت کنید؟ شما همونایی هستین که به امثال روحانی رای میدین و خودتونو بدخت می کنین و هیچ وقت فرق دوست و دشمنتون رو تشخیص نمیدین …. جالبه که خیلی از کامنت ها فقط تهمت بود و نفرین ! و به اندازه انگشتان دست نظر کارشناسی و نقد منصفانه و علمی درونش نبود و این نشون میده تعداد کثیری از مردم این شهر بیسواد و جَو زده هستن و یک عده قلیلی از مردم از شما کمال سو استفاده رو در همه موارد می کنن …. متاسفم براتون خدا کمکتون کنه چون اگه سواد داشتید الان وضع شهر اینطور نبود … شما همونایی هستین که به دزدانی امثال نجفی اعتماد می کنید و کارآفرینان و فرهیختگانتون رو از شهر بیرون می کنید …

  7. برادر جعفری از زمین کورده و ۱۴۰۰ هکتاری خنج شما چی در اومده که از ۴۰۰ هکتاری در بیاد بس کن برادر اول برو برادریت رو در ۲ هکتار ثابت کن بعد برو ۸۴ هکتار

    شما میخوای ۶۰ هکتار از ۸۴ هکتار رو فضای سبز کنی چرا آخه!! مردم فضای سبز نمیخوان ادارات مربوطه ۲ هکتار بدن به آقای جعفری و ۸۲ هکتار تقسیم کنن بین جوانان برای مسکن که واقعا درمانده شدن

  8. میگم این اقا فرم ج نداره !!!!
    والله ما رفتیم یه مسکن مهر ثبت نام کنیم گفتن فرم ج شما قرمزه بخاطر یه زمین پدری که به ما واگذار کردن حالا این ها با این همه زمین تو خنج و اناغ گرفته هنوز قرمز نیست
    حالا ما که از قانون سر در نمیاریم ولی دم اون مسئول گرم این همه زمین بخشیده

  9. اقا یا خانمی که به اسمی گراشی کامنت گذاشتی
    شما نمیخواد واسه کاسه داغتر از اش بشی
    مگه اینکه سهمی داری در این قضیه
    بعدشم کسی در خواست جهیزیه نکرده
    اخی عق کل کجای دنیا ۴۰۰ هکتار زمین رو برای اشتغال زایی میگیرن
    اونم تو شهری ۳۰ هزار نفری گراش
    اخه حرفاش با عق جور در نمیاد
    شما اول مطالعه کن بعد بیا داغ کن

  10. آقا یا خانم گراشی
    هتاکی و بی حرمتی رو تموم کن، بی سواد نه، خائن امثال شما هستید که به جون منابع این مردم افتادید و ول کن هم نیستید!
    عبداله جعفری کارآفرینه!؟ بسم الله بیاد بگه رزومه ش چیه و کجا چه شغلی ایجاد کرده!؟

  11. ان شاءالله این طرح با قدرت شروع به کار میکنه…
    همشهری عزیز ان شاءالله بزودی مسائلی مربوط به گراش ک شما باید نگران ان باشین رو اینجا خواهم نوشت…
    بشرط حیات و همراهی گریشنا…
    اصلا نگران این طرح نباشید این طرح جای کم کاری بسیاری از ارگانها و مسوولین را پر خواهد کرد…

    و….

  12. طرح شتر پرورش شتر مرغ طرح بسیار مفید و اجرایی شدن آن نسبت به طرحهای دیگر راحتر و آسانتر خواهد بود و با پشتکاری که من در آقای جعفری میبینم حتما کننده و اجرایی خواهد کرد و افتخاری برای گراش و موجب اشتغال زایی برای جوانان گراش خواهد شد در کورده خنج در زمین‌های بایر و بیابانی بزرگترین پروژه کشاورزی اجرایی کرده است و میلیاردها تومان از فروش محصولات نصیب مردم آن روستا کرده است و افراد زیادی را سر کار آورده است الان چرا باید با طرح ایشان در گراش مخالفت کنیم باید او را تشویق کرد کمک کرد که انشاءالله آنرا اجرایی کند عده ای محدود که جز بخود و منافع خود فکر نمی‌کنند با این طرح مخالف هستند و عده ای را نیز تحریک کرده اند بذارید سرمایه دارهای ما تشویق شوند در گراش سرمایه گذاری کنند بدون شک بعد از راه اندازی این طرح دهها نفر دیگر هم پروژه های دیگر اجرا می کنند بیایید دست بدست هم دهیم تا این طرح بزرگ در سطح ملی اجرا شود فریب عده ای سودجو و رانت خوار نخورید خوشبختانه الان قانون واگذاری با سالیان گذشته فرق دارد هر کسی زمینی از دولت گرفت فقط و فقط برای ان هدفی که گرفته است باید استفاده شود در غیر اینصورت از مالکیت او خارج خواهند کرد اینطوری مثل سابق نیست که بتوانند تغیر کاربری دهند و یا به افراد دیگر واگذار کنند مردم نگران نباشند فریب شعارهای عده ای معلول الحال که همه آنان شما می‌شناسید نخورند کمک کنید تشویق کنید که به یاری هم و خداوند بتوانیم گراشی آباد و در شان مردم خوب گراش بسازیم

  13. سلام متاسفم که مخالفان طرح شترمرغ فقط شنیده هایی که بدون مدرک و برهان در فضای مجازی توسط عده ای نشر پیدا کرده تکرار میکنند
    کاش همتی برای تحقیق عملی و میدانی بخرج میدادند وضعیت کنونی شهرستان گراش را در مقایسه با شهرستانهای مشابه بررسی کنید در شهرستان گراش رقابت ثروتمندان در ایجاد بناهای بظاهر زیبا هست هیچ قدم تولیدی که بتواند شغل پایدار برای بیکاران شهرستان ایجاد کند در آن نیست فقط برای مدت کمی مشاغل کارگری و اوستا بنایی در سرمایه گذاری ها ایجاد میشود که معملا این اوستا بناها و کارگران هم غیر بومی هستند. خوب جه هرکت ایجاد شغل پایدار همراه با مزایا از طرف ثروتمندان شهرستان ایجاد شده (اگر هم شده تعداد کمی کارگاه و دامدری کوچک بوده ) و این در حالی است که خود شما سراغ دارید سرمایه گذاران این شهرستان که بعلت همین مخالفتهای غیر منطقی سرمایه های خود را به شیراز و سایر استانها سوق داده اندو در آنجا مبادرت به ایجاد شغل کرده اند و مردم و جوانان شهرستان را از این توانمندی ثروتمندان شهر محروم کرده اند.
    در جایی دوستی گغته آقای جعفری در کوده چه کرده که میخواهد اینجا هم بکند
    در جواب این دوست باید گفت من بر اساس تحقیق میدانی که کرده ام نتایج زیر را بدست آورده ام که متاسفانه شهروندان گراشی از آن محرومند:
    _ در کورده بعلت گورابی که آقای جعفری با سرمایه خود و در زمینهای خود احداث کرده علاوه بر بالا رفتن سفره آب چاهای خود سطح آب چاهای سایر کشاورزان را بالا برده بطوری که علی الرغم خشکسالی چند ساله چاهای زیر دست گوراب نیاز به کف شکنی نداشته اند.

    _ در کورده در زمینهای زیر کشت اقای جعفری تعدادی شغل دایم و تعداد زیادی شغل فصلی مردان و زنان منطقه ایجاد شده است

    _ محصولات تولیدی خارج از فصل آقای جعفری باعث رونق گرفتن مشاغل جنبی مثل رانندگی ادوات کشاورزی یه کامیونهای حمل و نقل محصولات و …… ایجاد کرده

    مطالب فوق مبین این هست که دستهای پنهانی وجود دارد که تمایل به توسعه پایدار شهرستان گراش ندارند و تلاش میکنند شهرستان از کورس رقابت تولید و سازندگی به بهانه های محیط زیست ، مرتع ، میزان بالای زمین خارج کنند.

  14. بحث سر یک کارآفرین و پاکدستی و حسن نیت کسی نیست که خدای ناکرده کسی بخواهد تهمت و یا افترایی بزند ! بحث شرایط و فضای ایجاد یک چنین طرحی در گراش است ! اولین حساسیت راجع به زمین و ملک و تملک در گراش است که پیشینه و سابقه واگذاریهای سلف ، عدم اطمینان و امنیت خاطر عموم را در پی داشته است ، که فضاهای بسیار محدود تر واگذاریهای پیشین هیچ یادبود و خاطره خوشی جهت منفعت عمومی و کارآفرینی بسزا در اذهان مردم گراش به جا نگذاشته است !! دوم جریانات مسکن و شهرسازی در حومه و نبود امکانات حداقلی و مشکلات انبوه سازی برای جوانان و نیازمندان به مسکن با وجود زمینهای گرانقیمت ، مردم و جوانان حساسیت بیشتر و هم و غم بیشتری نسبت به این موارد نشان می دهند که در جای خود قابل تامل است !! سوم دغدغه نخبگان و دلواپسان به پیشرفت عمومی شهر گراش است که چرا دولت یا دولتهای پیشین و آینده هیچ حساسیتی به امکانات و جوانان و زمین های گراش ندارند و چرا پروژه ای در خور و دولتی و ملی که متعلق به تمامی مردم ایران و کارآفرین برای جوانان گراشی است رقم نمی خورد ؟؟!!! و زمینهای دولتی و ملی در گراش بین بعضی مردم به بهانه های مختلف واگذار شد و کمبود فضا و ساخت و ساز را برای پروژهای مردمی مسکن عمومی و موسسات و کارخانجات عام المنفعه را در پی داشت چرا این روند هنوز دارد ادامه پیدا می کند و آن هم به شدت و حدت و وسعت بیشتر از پیش ؟؟؟!!! اینهاست که دقت و تامل بیشتری را برای مسئولان گراش منتظر هستیم و به شخص و اشخاص محدودی هم خلاصه نمیشود بلکه همه مسئول و نگران آینده باید باشیم

  15. اقا یا خانمی که به اسم گراشی کامنت گذاشتین یعنه مرحبا به سوادت دکترا داری دیگه ,,,,,,من فهمیدم چیزی از بحث های دکتری شما نمیفهمیم چون ما بی سوادیم ,مسخره ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 نظر
scroll to top