بستن

گلایه‌ها در ستاد بحران: چرا مصوبات اجرایی نمی‌شود؟

هفت‌برکه: گلایه از اجرایی نشدن مصوبات ستاد پیشگیری از بحران، مهمترین بحث جلسه این ستاد در هفته پدافند غیر عامل بود.

به گزارش شیدا شرقی، پنجشنبه هشتم آبانماه ۹۹ جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان گراش ساعت ۱۰ صبح با ریاست قاسم فرسوده، معاون سیاسی فرمانداری گراش و حضور حداقلی مسئولین شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار و دو موضوع آتش‌سوزی در مراتع سطح شهرستان گراش و پیشگیری از وقوع سیلاب در دستور کار جلسه قرار گرفت.

همزمان با این جلسه، مراسم تودیع و معارفه مدیر کل راه و شهرسازی لارستان در حال برگزاری بود که برخی مسئولین گراش از جمله علی زمانی، سرپرست فرمانداری گراش، در آنجا حضور داشت. او در دقایق پایانی در جلسه گراش حاضر شد.

تاکید بر مصوبات پیشین

در این جلسه علاوه بر مصوب شدن مجدد مصوبات جلسه قبل، بازدید و پاکسازی محورهای ارتباطی روستایی، پل‌ها، آب‌نماها، آمادگی و تجهیز ماشین آلات مورد نیاز در اختیار دستگاه‌های اجرایی و دهیاری‌ها، بازدید از آب بندها، پروژه‌های تغذیه مصنوعی و ترمیم آسیب‌های احتمالی، بازدید از مسیل‌ها، رودخانه‌ها، کانال‌ها و در صورت نیاز لایه‌روبی و پاکسازی آن‌ها، پاکسازی معابر، جداول و محل‌های عبور آب‌های سطحی توسط دهیاران در سطح روستا، اطلاع‌رسانی به ساکنین منازل روستایی که وضعیت مناسبی نداشته یا در مجاورت مسیل‌ها و رودخانه‌ها قرار دارند و گزارش به موقع حوادث و خسارات احتمالی به اداره کل مدیریت بحران استانداری مصوب شد.

فصل سرما در راه است، آماده باشید

علی زمانی، سرپرست فرمانداری گراش، با بیان این که پیشگیری اساس کار در مدیریت بحران است، گفت: «پیشگیری و حفظ آمادگی برای مقابله با بحران از عوامل مهم در مدیریت بحران است.»

سرپرست فرمانداری گراش بر لزوم آمادگی دستگاه‌های اجرایی شهرستان در شرایط بحران تاکید کرد و افزود: «دستگاه‌های اجرایی شهرستان باید آمادگی کامل در شرایط بحران را داشته باشند و نیروهای خود را برای وقوع احتمالی حوادث آموزش دهند. اقدامات لازم برای پیشگیری از حوادث فصل سرما در گراش انجام شود، دستگاه‌های اجرایی آماده مقابله با حوادث احتمالی در فصل سرد سال باشند و اقدامات و تمهیدات لازم را در این خصوص انجام دهند.»

زمانی بر لزوم ساماندهی و لایه روبی رودخانه‌ها در نقاط شهری و روستایی شهرستان، پاکسازی پل‌ها و آبراهه‌های زیرگذر جاده‌ها و حفظ حریم رودخانه‌ها تاکید کرد.

قاسم فرسوده معاون سیاسی، امنیتی و امور اجتماعی فرمانداری گراش در این جلسه ضمن تاکید بر اجرای مصوبات جلسات ستاد مدیریت بحران، گفت: «مسئولان ستاد بحران شهرستان باید تمامی مصوبات این ستاد را با جدیت پیگیری و اجرا کنند. از همکاری مردم و دستگاه های عضو ستاد هماهنگی مدیرت بحران شهرستان در سال گذشته تشکر می‌کنم، سهل‌انگاری دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی در شرایط بحرانی پذیرفتنی نیست.»

فرسوده بر روند خدمات رسانی به منطقه زلزله‌زده بخش مرکزی شهرستان تاکید کرد و افزود: «همه دستگاه‌های اجرایی برای ادامه خدمات رسانی به این منطقه باید نهایت همکاری را داشته باشند.»

چه کسی باید دمنده بخرد؟

ابراهیم شهسواری، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان گراش، با اشاره به مصوبات قبلی گفت: «ابتدا باید از مردم دغدغه‌مند تشکر ویژه داشته باشیم، اگر مردم برای بحث آتش‌سوزی همکاری نمی‌کردند ما آتش خاموش کن نبودیم، وظیفه ما مدیریت و تامین تجهیزات است که در هیچ‌کدام خوب عمل نکردیم، سه چهار ماه پیش جلسه گرفتیم و قرار شد دهیاری‌ها دمنده بخرند که هیچ اقدامی انجام نشد، تا از گراش برای آتش‌سوزی در بخش‌ها اقدام شود عملا بی‌فایده است. بعضی مردم بدون هیچ چشم داشتی برای خاموش کردن آتش همکاری می‌کنند ولی ادارات و دهیاری‌های ما که وظیفه برای تامین تجهیزات داریم اقدامی نمی‌کنیم.»

شهسواری با اشاره به مصوبات جلسه قبل افزود: «اداره منابع طبیعی اعتباری ندارد، مدیریت بحران چه بودجه‌ای در اختیار ما گذشته است که ما برای خرید تجهیزات کم کاری کرده باشیم؟ با سوختن یک مرتع یک اکوسیستم نابود می‌شود. انجمن محیط زیست گراش بصورت خودجوش فعالیت کرده و خودشان دمنده خریداری کرده‌اند ولی یک دهیاری برای خرید دمنده برای خود روستا همکاری نمی‌کند. این موضوع در جلسه قبل مدیریت بحران توسط فرماندار مصوب شده بود که انجام نشد. اگر به حرفی که می‌زنید و مصوب می‌کنید اعتقاد دارید باید در عمل هم انجام دهید. من درخواست کمک دارم برای انجام کار؛ نه این که وظیفه اداره خودم را به دوش بقیه بیندازم.»

عبداله فضلی، بخشدار مرکزی شهرستان گراش در پاسخ به رئیس منابع طبیعی گفت: «دهیاری‌ها نمی‌توانند از بودجه عمرانی برداشت کند، باید از حساب جاری برداشت کند که حقوق خودشان هم نمی‌توانند برداشت کنند، من این را در جلسه قبل هم مطرح کردم و نباید مصوب می‌شد. آقای شهسواری این گونه صحبت کنید منم مجبورم به شما پاسخ دهم، اگر وظیفه شما نیست این کار پس وظیفه کیه؟»

قاسم فرسوده، معاونت فرمانداری گراش در پاسخ به بخشدار مرکزی گفت: «آقای فضلی، این موضوع را شما در جلسه قبل مطرح نکردید و به خاطر دارم که مصوب شد این دمنده‌ها توسط دهیاری خریداری شود و باید پیگیری کنید. اگر مخالف این کار بودید باید در جلسه قبل مطرح می‌کردید تا مصوب نشود و به استان ارسال نگردد. یکی از ایراداتی که به همه ما مسئولین وارد است این است که مصوب می‌کنیم ولی پیگیر انجام کار نیستیم.»

غلامرضا محسنی، رئیس هلال احمر شهرستان گراش، با اشاره به کمبود امکانات گفت: «در بحث سیل  امکانات شهرستان نسبت به شهرستان‌های همجوار محدود است و اگر خاطرتان باشد در سال گذشته وقتی در روستای خلیلی سیل آمد درخواست دستگاه لودر کردیم و چند ساعت معطل شدیم و همکاری هم با ما نکردند، مصوبات باید طوری باشد که در حوادث غیرمترقبه و بحرانی همه ارگان‌ها و ادارات وظیفه دارند که همکاری کنند و دیگر مورد سال گذشته پیش نیاید.»

 

در حد وسع‌مان به زلزله‌زدگان کمک کرده‌ایم

عبداله فضلی، بخشدار مرکزی شهرستان گراش در بحث زلزله‌های اخیر شهرستان گفت: «درست است آن حد مطلوب و استانداردی که مد نظر بوده انجام نشده است، ولی در حد وسع‌مان و با اعتباراتی که خیرین در اختیار ما گذاشته بودند کارهایی انجام دادیم. سه هزار و ۴۳۱ پاکت سیمان در حوزه بخش مرکزی که کانون زلزله بود توزیع کردیم و دو ماشین هم آماده ارسال است که به زودی ارسال می‌شود. ۲۳ میلیون تومان در بخش روستای مرکزی و خلیلی برای آوار برداری هزینه کرده‌ایم. حدود ۲۰ روز پیش ستاد بازسازی تشکیل شده است که حدود ۲۵۰ نفر تشکیل پرونده داده‌اند و بالغ بر ۱۰۰ نفر به بانک برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند. صندوق خیریه عنیبیه وام ۱۰ میلیون تومانی را برای ۳۰ خانوار در اختیار گذاشته است.»

فضلی در مورد مشکلات احتمالی در صورت بروز سیل گفت: «جاده فداغ خلیلی در ایام بارندگی مشکل دارد و آب به سمت روستاها می‌رود و قرار بود اداره راه پل‌ها را تعریض و مشکل را برطرف کند. دسترسی به بعضی روستاها مثل پشت‌پری، شمس آباد و تنگ خور در ایام بارندگی سخت است و قرار بود آنجا هم زیرسازی انجام شود.»

فضلی با اشاره به یکی دیگر از مصوبات انجام نشده جلسه قبل گفت: «یکی از مشکلاتی که همیشه در مدیریت آب داریم بحث تامین آب است، چند وقت پیشنهاد دادیم که دهیاری فداغ و خلیلی به اداره آب شهرستان مراجعه کنند تا انشعاب آبی برای مدیریت بحران اختصاص پیدا کند، که بعد از پیگیری‌ها متوجه شدیم که اداره آب تقاضای هزینه کرده است در صورتی که در جلسات قبل مصوب شده بود رایگان این کار انجام شود که خواهش دارم مجدد در دستور کار قرار گیرد.»

محمدرضا پاک سرشت، نماینده اداره آموزش و پرورش، در مورد مشکلات مدارس در فصل بارندگی گفت: «مدرسه فرجی و خشنود ارد در مسیر رودخانه قرار دارد که باید شهرداری قبل از هر بارندگی آنجا را لایه‌روبی کند که برای عبور و مرور مشکلی پیش نیاید. مدرسه بانو عظیمی هم برای گرفتن سند مشکل داریم و در محدوده رودخانه و مسیر سیل قرار دارد. چند مدرسه هم در گراش نیاز به بازدید و بررسی دارد که بعد از جلسه اسامی مدارس را ارائه خواهم داد تا سریعتر مشکلات برطرف شود.»

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top